Decyzja 2020/1829 w sprawie przedstawienia, w imieniu Unii Europejskiej, propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych do rozpatrzenia na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron oraz w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na tym posiedzeniu w odniesieniu do przedstawionych przez inne Strony tej konwencji propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II, VIII i IX do tej konwencji

DECYZJA RADY (UE) 2020/1829
z dnia 24 listopada 2020 r.
w sprawie przedstawienia, w imieniu Unii Europejskiej, propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych do rozpatrzenia na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron oraz w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na tym posiedzeniu w odniesieniu do przedstawionych przez inne Strony tej konwencji propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II, VIII i IX do tej konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwana dalej "konwencją") weszła w życie w 1992 r. i została zawarta przez Unię decyzją Rady 93/98/EWG 1 .

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  wykonuje tę konwencję oraz decyzję C(2001)107/FINAL Rady Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w sprawie kontroli transgra- nicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku, zmieniającą decyzję OECD C(92)39/FINAL (zwaną dalej "decyzją OECD") na terytorium Unii. Odniesienia do operacji usuwania odpadów wymienionych w załączniku IV do konwencji znajdują się w wielu aktach Unii, takich jak dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 3 .

(3) Zgodnie z konwencją Konferencja Stron rozważa i przyjmuje, w miarę potrzeb, poprawki do konwencji. Poprawki do konwencji są przyjmowane na posiedzeniu Konferencji Stron.

(4) Podczas piętnastego posiedzenia zaplanowanego na lipiec 2021 r. Konferencja Stron rozważy, zgodnie z procedurą określoną w art. 18 konwencji, poprawki do załączników II, IV, VIII i IX do konwencji przedstawione przez Unię lub jakąkolwiek inną Stronę konwencji.

(5) Należy przedstawić w imieniu Unii propozycje poprawek do załącznika IV do konwencji w celu: dodania do niego ogólnego wprowadzenia, w którym wyraźnie zostaną rozróżnione pojęcia procesów innych niż odzysk i procesów odzysku; sprecyzowania, że obejmuje on wszystkie procesy usuwania odpadów, które mają lub mogłyby mieć miejsce w praktyce, niezależnie od ich statusu prawnego i niezależnie od tego, czy są uznawane za bezpieczne dla środowiska, oraz że obejmuje on również procesy, które mają miejsce przed poddaniem odpadów innym procesom; dodania tytułów i tekstów wprowadzających wyjaśniających, co rozumie się przez procesy inne niż odzysk (załącznik IVA) i procesy odzysku (załącznik IVB); uaktualnienia i sprecyzowania opisów procesów zgodnie z postępem naukowym, technicznym i w innych dziedzinach, jaki nastąpił od czasu przyjęcia konwencji w 1989 r.; a także zapewnienia, poprzez wprowadzenie postanowień uniwersalnych, objęcia wymogami konwencji wszystkich procesów, które nie zostały wyraźnie wymienione.

(6) Opisy operacji usuwania odpadów zawarte w załączniku IV do konwencji mają charakter ogólny i wskazane byłoby ich doprecyzowanie. Unia powinna zatem zaproponować opracowanie przez Konferencję Stron wyjaśnień lub wytycznych w celu doprecyzowania charakteru takich procesów lub też poprzeć takie propozycje przedstawiane przez inne Strony. Takie wyjaśnienia lub wytyczne powinny zawierać doprecyzowanie oraz przykłady procesów objętych konwencją, i nie powinny zostać włączone do tekstu konwencji. Wskazane byłoby przyjęcie takich wyjaśnień lub wytycznych przed wejściem w życie poprawek do załącznika IV do konwencji.

(7) Celami propozycji dotyczących załącznika IV do konwencji są: zapewnienie pełnego stosowania odpowiednich mechanizmów kontroli przewidzianych w konwencji, a tym samym - w przypadku ich przyjęcia - poprawę kontroli przemieszczania odpadów; ułatwienie zapobiegania nielegalnemu przemieszczaniu; zwiększenie jasności prawa oraz ustalenie wspólnego rozumienia i interpretacji przez Strony konwencji procesu usuwania odpadów; a także wspieranie bezpiecznego dla środowiska gospodarowania odpadami na poziomie globalnym i przyczynianie się do przejścia na globalną gospodarkę o obiegu zamkniętym.

(8) W związku z propozycją poprawek do załącznika IV do konwencji należy przedstawić w imieniu Unii propozycje dotyczące poprawek do pozycji dotyczących odpadów tworzyw sztucznych w załącznikach II i IX do konwencji, ponieważ odnoszą się one do określonego procesu usuwania odpadów wymienionego w załączniku IV do konwencji.

(9) Unia powinna co do zasady popierać poprawki proponowane w późniejszym terminie przez inne Strony konwencji, dotyczące wykazu procesów usuwania odpadów w załączniku IV do konwencji, pozycji dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego wymienionych obecnie w załącznikach VIII i IX do konwencji, a także nowych proponowanych pozycji dotyczących takich odpadów w załączniku II (Kategorie odpadów wymagających specjalnej uwagi) do konwencji, pod warunkiem że mogłyby one osiągnąć te same cele, co cele leżące u podstaw propozycji Unii dotyczących załącznika IV do konwencji.

(10) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do propozycji innych Stron konwencji, dotyczących poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II, VIII i IX do konwencji, ponieważ planowany akt (zmiany w załącznikach do konwencji) będzie wią- żący dla Unii i będzie mieć wpływ na zakres stosowania i treść prawa Unii, w szczególności rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 i dyrektywy 2008/98/WE.

(11) Należy utrzymać obecną sytuację w przypadku przemieszczania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego innego niż niebezpieczny na terytorium Unii i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), a zatem nie należy stosować systemu kontroli wynikającego z ewentualnego dodania do załącznika II do konwencji pozycji dotyczących tego rodzaju przemieszczania. W tym celu Unia powinna, w niezbędnym zakresie, stosować procedury określone w decyzji OECD, bez uszczerbku dla powiadomienia dokonanego zgodnie z art. 11 konwencji, w celu zapewnienia, aby przyjęcie poprawek do załącznika II do konwencji nie spowodowało nałożenia dodatkowych kontroli na przemieszczanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego innego niż niebezpieczny na terytorium Unii i EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W odniesieniu do propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwanej dalej "konwencją") oraz propozycji poprawek do załączników II, VIII i IX do konwencji w odniesieniu do zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Unia dąży do osiągnięcia następujących celów:
a)
zapewnienie pełnego stosowania odpowiednich mechanizmów kontroli przewidzianych w konwencji w celu poprawy kontroli przemieszczania odpadów oraz ułatwienia zapobiegania nielegalnemu przemieszczaniu odpadów;
b)
wspieranie bezpiecznego dla środowiska gospodarowania odpadami na poziomie globalnym i przyczynianie się do przejścia na globalną gospodarkę o obiegu zamkniętym; oraz
c)
zwiększenie jasności prawnej oraz uzgodnienie wspólnego rozumienia i interpretacji przez Strony procesów usuwania odpadów objętych załącznikiem IV do konwencji.
2. 
Aby dążyć do osiągnięcia celów wymienionych w ust. 1, Unia przedstawi do rozpatrzenia podczas piętnastego posiedzenia Konferencji Stron propozycję poprawek do załącznika IV do konwencji w celu:
a)
włączenia do załącznika IV ogólnego wprowadzenia wyraźnie rozróżniającego pojęcia procesów innych niż odzysk i procesów odzysku, oraz sprecyzowania, że obejmuje on wszystkie procesy usuwania odpadów, które mają lub mogłyby mieć miejsce w praktyce, niezależnie od ich statusu prawnego i niezależnie od tego, czy są uznawane za bezpieczne dla środowiska, oraz że obejmuje on również procesy, które mają miejsce przed poddaniem odpadów innym procesom;
b)
włączenia do załącznika IV tytułów i tekstów wprowadzających w celu wyjaśnienia, co rozumie się przez procesy inne niż odzysk (załącznik IVA) i procesy odzysku (załącznik IVB); oraz
c)
uaktualnienia i sprecyzowania opisów procesów w załączniku IV zgodnie z postępem naukowym, technicznym i w innych dziedzinach, jaki nastąpił od czasu przyjęcia konwencji w 1989 r., a także zapewnienia, poprzez wprowadzenie w załączniku IV postanowień uniwersalnych, objęcia wymogami konwencji wszystkich procesów, które nie zostały wyraźnie wymienione.

Szczegółowa propozycja poprawek do załącznika IV została przedstawiona w części I załącznika do niniejszej decyzji.

3. 
Unia przedstawi do rozpatrzenia podczas piętnastego posiedzenia Konferencji Stron propozycje poprawek do pozycji dotyczących odpadów tworzyw sztucznych w załącznikach II i IX do konwencji. Szczegółowe propozycje dotyczące tych poprawek zostały przedstawione w części II załącznika do niniejszej decyzji.
4. 
Komisja, w imieniu Unii, przedstawi propozycje, o których mowa w ust. 2 i 3, Sekretariatowi konwencji.
5. 
Unia zaproponuje, aby Konferencja Stron opracowała wyjaśnienia lub wytyczne, które nie będą umieszczane w treści samej konwencji, zapewniając doprecyzowanie i przykłady zakresu procesu usuwania odpadów objętych załącznikiem IV do konwencji, lub poprze takie propozycje przedstawiane przez inne Strony.
Artykuł  2

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii podczas piętnastego posiedzenia Konferencji Stron w odniesieniu do przedstawionych przez inne Strony konwencji propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II, VIII i IX do konwencji polega na tym, że Unia może poprzeć poprawki zaproponowane przez inne Strony konwencji, pod warunkiem że przyczyniają się one do osiągnięcia celów Unii wymienionych w art. 1 ust. 1 dotyczących:

a)
procesów usuwania odpadów wymienionych w załączniku IV do konwencji;
b)
nowych proponowanych pozycji dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego w załączniku II (Kategorie odpadów wymagających specjalnej uwagi) do konwencji; oraz
c)
pozycji dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego wymienionych obecnie w załącznikach VIII i IX do konwencji.
Artykuł  3

W zależności od rozwoju sytuacji na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron przedstawiciele Unii, w porozumieniu z państwami członkowskimi, mogą uzgodnić uściślenie stanowiska, o którym mowa w art. 1 i 2, podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych, bez konieczności podejmowania przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  4

W przypadku przyjęcia nowych pozycji dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego innego niż niebezpieczny w załączniku II do konwencji na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Unia podejmuje, w niezbędnym zakresie, kroki wymagane na mocy decyzji OECD, bez uszczerbku dla powiadomienia dokonanego zgodnie z art. 11 konwencji, w celu zapewnienia, aby nie miało to wpływu na obecne kontrole przemieszczania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego innego niż niebezpieczny na terytorium Unii i EOG.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 listopada 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

CZĘŚĆ  I

Propozycja w imieniu Unii Europejskiej dotycząca poprawek do załącznika IV do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych

(propozycja nowego tekstu załącznika IV)

ZAŁĄCZNIK IV 4

Procesy usuwania odpadów

Procesy usuwania odpadów dzielą się na dwie kategorie, a mianowicie procesy odzysku i procesy inne niż odzysk. Dział A obejmuje procesy inne niż odzysk, a dział B - procesy odzysku.

Niniejszy załącznik obejmuje również w obydwu działach, A i B, procesy usuwania odpadów, które mają miejsce przed poddaniem odpadów jakimkolwiek innym procesom ujętym w danym dziale 5 .

Niniejszy załącznik obejmuje wszystkie procesy usuwania odpadów, niezależnie od ich statusu prawnego i niezależnie od tego, czy uznaje się je za bezpieczne dla środowiska.

A.
Procesy inne niż odzysk

Proces inny niż odzysk to proces niebędący procesem odzysku, nawet w przypadku gdy wtórnym skutkiem takiego procesu jest odzysk substancji lub energii.

D20 Inżynieryjne składowanie na naziemnym składowisku odpadów odizolowanym od środowiska

D21 Retencja powierzchniowa (na przykład umieszczenie ciekłych pozostałości i szlamów w dołach, basenach lub zbiornikach odpadów wydobywczych)

D22 Zdeponowanie na powierzchni ziemi inne niż objęte D20 i D21 (na przykład składowanie trwałe naziemne)

D23 Trwałe składowanie podziemne (na przykład umieszczanie pojemników w kopalni)

D24 Zdeponowanie w powierzchni ziemi inne niż objęte D23 (na przykład wtrysk do odwiertów, wysadów solnych lub naturalnie powstających komór)

D25 Obróbka gleby i ziemi in situ (na przykład biodegradacja lub obróbka biologiczna lub chemiczna)

D26 Odprowadzanie do wód, z wyłączeniem mórz i oceanów

D27 Odprowadzanie do mórz i oceanów, w tym lokowanie w dnie

D28 Uwalnianie do atmosfery (na przykład odprowadzanie sprężonych lub skroplonych gazów)

D29 Termiczne przekształcenie inne niż objęte pozycją R24 w dziale B (na przykład spalanie)

D30 Operacje inne niż odzysk objęte pozycjami D20 - D29

D31 Obróbka biologiczna przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale A

D32 Mieszanie, w tym sporządzanie mieszanek, przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale A

D33 Obróbka ręczna (na przykład sortowanie), obróbka fizyczna/mechaniczna inna niż objęta pozycją D32 (na przykład sortowanie, rozdrabnianie, parowanie, suszenie, autoklawowanie), obróbka fizyczna/chemiczna (na przykład ekstrakcja za pomocą rozpuszczalnika), obróbka chemiczna (na przykład neutralizacja, strącanie chemiczne) lub unieruchomienie (na przykład stabilizacja, zestalanie) przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale A

D34 Przepakowywanie przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale A

D35 Obróbka inna niż objęta pozycjami D31 - D34 przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale A

D36 Tymczasowe magazynowanie przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale A

B.
Procesy odzysku

Proces odzysku to proces, którego głównym wynikiem jest wykorzystanie odpadów do użytecznego zastosowania dzięki zastąpieniu innych materiałów, które w przeciwnym wypadku użyto by do spełnienia określonej funkcji, lub przygotowanie odpadów do spełnienia takiej funkcji, w danym zakładzie lub w szerzej pojętej gospodarce.

R20 Przygotowanie do ponownego użycia (na przykład sprawdzenie, czyszczenie, naprawa, regeneracja)

R21 Recykling substancji organicznych (na przykład obróbka fizyczna/mechaniczna, obróbka chemiczna)

R22 Recykling metali i związków metali (na przykład wytapianie, hydrometalurgia, obróbka fizyczna/mechaniczna)

R23 Recykling materiałów nieorganicznych inny niż objęty pozycją R22 (na przykład obróbka fizyczna/mechaniczna, obróbka chemiczna)

R24 Termiczne przekształcenie, którego głównym wynikiem jest wytwarzanie energii (na przykład spalanie)

R25 Procesy odzysku inne niż objęte pozycjami R20 - R24

R26 Obróbka biologiczna przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale B

R27 Mieszanie, w tym sporządzanie mieszanek, przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale B

R28 Obróbka ręczna (na przykład sortowanie), obróbka fizyczna/mechaniczna inna niż objęta pozycją R27 (na przykład sortowanie, rozdrabnianie, parowanie, suszenie, autoklawowanie), obróbka fizyczna/chemiczna (na przykład ekstrakcja za pomocą rozpuszczalnika) lub obróbka chemiczna (na przykład neutralizacja, strącanie) przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale B

R29 Obróbka biologiczna przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale B

R30 Obróbka inna niż objęta pozycjami R26 - R29 przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale B

R31 Tymczasowe magazynowanie przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale B

CZĘŚĆ  II

Propozycje w imieniu Unii Europejskiej dotyczące poprawek do załączników II i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych

W dwóch przypisach do pozycji Y48 w załączniku II do konwencji oraz w dwóch przypisach do pozycji B3011 w załączniku IX do konwencji tekst "Recykling/odzysk substancji organicznych, które nie są stosowane jako rozpuszczalniki (R21 w załączniku IV, dział B)" zastępuje się tekstem "Recykling substancji organicznych (na przykład obróbka fizyczna/mechaniczna, obróbka chemiczna) (R21 w załączniku IV, dział B)", a tekst "operacja R3" zastępuje się tekstem "proces R21".

Poprawki te wejdą w życie z chwilą wejścia w życie poprawek do załącznika IV do konwencji.

1 Decyzja Rady 93/98/EWG z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Wspólnoty, Konwencji o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (konwencji bazylejskiej) (Dz.U. L 39 z 16.2.1993, s. 1).
2 Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
4 Poprawki do niniejszego załącznika wchodzą w życie z dniem ... [dzień przypadający [trzy] [cztery] lata po przyjęciu przez Konferencję Stron] r.
5 Zob. operacje D31-D36 w dziale A oraz operacje R26-R31 w dziale B.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.409.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/1829 w sprawie przedstawienia, w imieniu Unii Europejskiej, propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych do rozpatrzenia na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron oraz w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na tym posiedzeniu w odniesieniu do przedstawionych przez inne Strony tej konwencji propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II, VIII i IX do tej konwencji
Data aktu: 24/11/2020
Data ogłoszenia: 04/12/2020