uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 2 , w szczególności jego art. 13 ust. 2a,
(1) Porozumienie paryskie przyjęte w ramach Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, zatwierdzone przez Unię w dniu 5 października 2016 r. 3 ("porozumienie paryskie"), ma na celu podjęcie bardziej zdecydowanych działań w związku ze zmianą klimatu, między innymi poprzez zapewnienie zgodności przepływów inwestycyjnych z dążeniem do niskiego poziomu emisji gazów cieplarnianych i rozwoju odpornego na zmianę klimatu.
(2) W dniu 11 grudnia 2019 r. Komisja przyjęła Komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejski Zielony Ład" 4 . Europejski Zielony Ład to nowa strategia na rzecz wzrostu, której celem jest przekształcenie Unii w sprawiedliwe i prosperujące społeczeństwo funkcjonujące w nowoczesnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarce, która w 2050 r. osiągnie zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto i w ramach której wzrost gospodarczy nie będzie wiązał się ze zużywaniem zasobów naturalnych. Aby skutecznie wprowadzić w życie Europejski Zielony Ład, inwestorom należy zaoferować jasne i długoterminowe sygnały, co pozwoli uniknąć osieroconych aktywów i pozyskać zrównoważone finansowanie.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2016/1011 na administratorów wskaźników referencyjnych nałożono obowiązek wyjaśnienia, w jaki sposób kluczowe elementy metody wyznaczania każdego opracowanego i opublikowanego wskaźnika referencyjnego odzwierciedlają czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego ("ESG").
(4) Rozbieżności w różnych rodzajach wyjaśnień, w jaki sposób kluczowe elementy metody wyznaczania wskaźnika odzwierciedlają czynniki ESG, w odniesieniu do poszczególnych wskaźników referencyjnych lub rodzin wskaźników referencyjnych, doprowadziłyby do braku porównywalności wskaźników i braku jasności co do zakresu i założeń czynników ESG. Należy zatem określić minimalną zawartość takich wyjaśnień oraz formularz, który należy stosować.
(5) Aby lepiej dostosować informacje dla inwestorów, wymóg wyjaśnienia, w jaki sposób kluczowe elementy metody wyznaczania wskaźnika odzwierciedlają czynniki ESG dla każdego opracowanego i opublikowanego wskaźnika referencyjnego lub każdej opracowanej i opublikowanej rodziny wskaźników referencyjnych, powinien uwzględniać aktywa bazowe, na których opierają się te wskaźniki. Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do wskaźników referencyjnych, które nie są oparte na aktywach bazowych mających wpływ na zmianę klimatu, takich jak wskaźniki referencyjne stóp procentowych i walutowe wskaźniki referencyjne. Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2016/1011 niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do towarowych wskaźników referencyjnych.
(6) Wyjaśnienie, w jaki sposób kluczowe elementy metody wyznaczania wskaźnika referencyjnego odzwierciedlają czynniki ESG, należy przedstawić jako zagregowaną średnią ważoną wartość; nie powinno być ujawniane dla każdego składnika wskaźnika referencyjnego. W stosownych przypadkach i w miarę potrzeby administratorzy wskaźników referencyjnych powinni być w stanie dostarczyć dodatkowych informacji ESG.
(7) Aby użytkownikom wskaźników referencyjnych dostarczyć dokładnych i aktualnych informacji, administratorzy wskaźników referencyjnych powinni aktualizować informacje podane w formularzu w celu uwzględnienia wszelkich zmian w metodzie oraz podać przyczyny i daty aktualizacji informacji.
(8) Aby zapewnić inwestorom maksymalną przejrzystość, administratorzy wskaźników referencyjnych powinni jasno określić, czy realizują cele ESG.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.406.12 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1817 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do minimalnej zawartości wyjaśnienia, w jaki sposób czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego znajdują odzwierciedlenie w metodzie wyznaczania wskaźnika referencyjnego |
| Data aktu: | 17/07/2020 |
| Data ogłoszenia: | 03/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 23/12/2020 |