Rozporządzenie delegowane 2020/1817 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do minimalnej zawartości wyjaśnienia, w jaki sposób czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego znajdują odzwierciedlenie w metodzie wyznaczania wskaźnika referencyjnego

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1817
z dnia 17 lipca 2020 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do minimalnej zawartości wyjaśnienia, w jaki sposób czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego znajdują odzwierciedlenie w metodzie wyznaczania wskaźnika referencyjnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 2 , w szczególności jego art. 13 ust. 2a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Porozumienie paryskie przyjęte w ramach Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, zatwierdzone przez Unię w dniu 5 października 2016 r. 3  ("porozumienie paryskie"), ma na celu podjęcie bardziej zdecydowanych działań w związku ze zmianą klimatu, między innymi poprzez zapewnienie zgodności przepływów inwestycyjnych z dążeniem do niskiego poziomu emisji gazów cieplarnianych i rozwoju odpornego na zmianę klimatu.

(2) W dniu 11 grudnia 2019 r. Komisja przyjęła Komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejski Zielony Ład" 4 . Europejski Zielony Ład to nowa strategia na rzecz wzrostu, której celem jest przekształcenie Unii w sprawiedliwe i prosperujące społeczeństwo funkcjonujące w nowoczesnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarce, która w 2050 r. osiągnie zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto i w ramach której wzrost gospodarczy nie będzie wiązał się ze zużywaniem zasobów naturalnych. Aby skutecznie wprowadzić w życie Europejski Zielony Ład, inwestorom należy zaoferować jasne i długoterminowe sygnały, co pozwoli uniknąć osieroconych aktywów i pozyskać zrównoważone finansowanie.

(3) W rozporządzeniu (UE) 2016/1011 na administratorów wskaźników referencyjnych nałożono obowiązek wyjaśnienia, w jaki sposób kluczowe elementy metody wyznaczania każdego opracowanego i opublikowanego wskaźnika referencyjnego odzwierciedlają czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego ("ESG").

(4) Rozbieżności w różnych rodzajach wyjaśnień, w jaki sposób kluczowe elementy metody wyznaczania wskaźnika odzwierciedlają czynniki ESG, w odniesieniu do poszczególnych wskaźników referencyjnych lub rodzin wskaźników referencyjnych, doprowadziłyby do braku porównywalności wskaźników i braku jasności co do zakresu i założeń czynników ESG. Należy zatem określić minimalną zawartość takich wyjaśnień oraz formularz, który należy stosować.

(5) Aby lepiej dostosować informacje dla inwestorów, wymóg wyjaśnienia, w jaki sposób kluczowe elementy metody wyznaczania wskaźnika odzwierciedlają czynniki ESG dla każdego opracowanego i opublikowanego wskaźnika referencyjnego lub każdej opracowanej i opublikowanej rodziny wskaźników referencyjnych, powinien uwzględniać aktywa bazowe, na których opierają się te wskaźniki. Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do wskaźników referencyjnych, które nie są oparte na aktywach bazowych mających wpływ na zmianę klimatu, takich jak wskaźniki referencyjne stóp procentowych i walutowe wskaźniki referencyjne. Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2016/1011 niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do towarowych wskaźników referencyjnych.

(6) Wyjaśnienie, w jaki sposób kluczowe elementy metody wyznaczania wskaźnika referencyjnego odzwierciedlają czynniki ESG, należy przedstawić jako zagregowaną średnią ważoną wartość; nie powinno być ujawniane dla każdego składnika wskaźnika referencyjnego. W stosownych przypadkach i w miarę potrzeby administratorzy wskaźników referencyjnych powinni być w stanie dostarczyć dodatkowych informacji ESG.

(7) Aby użytkownikom wskaźników referencyjnych dostarczyć dokładnych i aktualnych informacji, administratorzy wskaźników referencyjnych powinni aktualizować informacje podane w formularzu w celu uwzględnienia wszelkich zmian w metodzie oraz podać przyczyny i daty aktualizacji informacji.

(8) Aby zapewnić inwestorom maksymalną przejrzystość, administratorzy wskaźników referencyjnych powinni jasno określić, czy realizują cele ESG.

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wyjaśnienie, w jaki sposób czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego znajdują odzwierciedlenie w metodzie wyznaczania wskaźnika referencyjnego

1. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych wyjaśniają, przy użyciu formularza określonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia, które czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego ("ESG"), o których mowa w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1816 5 , zostały uwzględnione przy projektowaniu stosowanej przez nich metody wyznaczania wskaźnika referencyjnego. Wyjaśniają oni również, w jaki sposób czynniki te znajdują odzwierciedlenie w kluczowych elementach tej metody, w tym w odniesieniu do doboru aktywów bazowych, współczynników ważenia, mierników i wskaźników zastępczych.

Wymóg określony w akapicie pierwszym nie ma zastosowania do towarowych wskaźników referencyjnych.

2. 
W przypadku poszczególnych wskaźników referencyjnych administratorzy wskaźników, zamiast udostępniać wszystkie informacje wymagane na podstawie formularza określonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia, mogą zastąpić je w przedstawionym wyjaśnieniu hiperłączem do strony internetowej zawierającej wszystkie te informacje.
3. 
W przypadku gdy wskaźniki referencyjne łączą różne rodzaje aktywów bazowych, ich administratorzy wyjaśniają, w jaki sposób czynniki ESG zostały odzwierciedlone dla każdego z odpowiednich aktywów bazowych.
4. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą włączyć do przedstawionego wyjaśnienia dodatkowe czynniki ESG oraz powiązane informacje.
5. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych wyraźnie podają w przedstawionym wyjaśnieniu, czy realizują cele ESG.
6. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych zamieszczają w przedstawionym wyjaśnieniu odniesienie do źródeł danych i norm stosowanych w odniesieniu do każdego ujawnionego czynnika ESG.
Artykuł  2

Aktualizacja przedstawionego wyjaśnienia

Administratorzy wskaźników referencyjnych aktualizują przedstawione wyjaśnienia w przypadku każdej zmiany metody wyznaczania wskaźnika, a w każdym przypadku raz do roku. Podają oni powody takiej aktualizacji.

Artykuł  3

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 lipca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

FORMULARZ WYJAŚNIENIA, W JAKI SPOSÓB KLUCZOWE ELEMENTY METODY WYZNACZANIA WSKAŹNIKA REFERENCYJNEGO ODZWIERCIEDLAJĄ CZYNNIKI Z ZAKRESU OCHRONY ŚRODOWISKA, POLITYKI SPOŁECZNEJ I ŁADU KORPORACYJNEGO (ESG)

WYJAŚNIENIE, W JAKI SPOSÓB CZYNNIKI ESG ZNAJDUJĄ ODZWIERCIEDLENIE W KLUCZOWYCH ELEMENTACH METODY WYZNACZANIA WSKAŹNIKA REFERENCYJNEGO
Pozycja 1. Nazwa administratora wskaźnika referencyjnego.
Pozycja 2. Rodzaj wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych.

Wybrać odpowiednie aktywa bazowe z wykazu określonego w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1816.

Pozycja 3. Nazwa wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych.
Pozycja 4. Czy metoda wyznaczania wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych uwzględnia czynniki ESG? □ Tak □ Nie
Pozycja 5. W przypadku gdy odpowiedź w pozycji 4 jest twierdząca, dla każdej rodziny wskaźników referencyjnych wymienić poniżej te czynniki ESG, które uwzględniono w metodzie wyznaczania wskaźnika referencyjnego, biorąc pod uwagę czynniki ESG wymienione w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1816.

Wyjaśnić, w jaki sposób wykorzystuje się te czynniki ESG w celu doboru, ważenia lub wykluczenia aktywów bazowych. Czynniki ESG ujawnia się jako zagregowaną średnią ważoną wartość na poziomie rodziny wskaźników referencyjnych.

a) Wykaz uwzględnionych czynników z zakresu ochrony środowiska: Dobór, ważenie lub wykluczenie:
b) Wykaz uwzględnionych czynników z zakresu polityki społecznej: Dobór, ważenie lub wykluczenie:
c) Wykaz uwzględnionych czynników z zakresu ładu korporacyjnego: Dobór, ważenie lub wykluczenie:
Pozycja 6. W przypadku gdy odpowiedź w pozycji 4 jest twierdząca, dla każdego wskaźnika referencyjnego wymienić poniżej te czynniki ESG, które uwzględniono w metodzie wyznaczania wskaźnika referencyjnego, biorąc pod uwagę czynniki ESG wymienione w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1816, w zależności od rodzaju odpowiednich aktywów bazowych.

Wyjaśnić, w jaki sposób wykorzystuje się te czynniki ESG w celu doboru, ważenia lub wykluczenia aktywów bazowych. Czynników ESG nie ujawnia się w odniesieniu do każdego składnika wskaźnika referencyjnego; ujawnia się je jako zagregowaną średnią ważoną wartość wskaźnika referencyjnego.

Alternatywnie, wszystkie te informacje mogą zostać przedstawione w formie wstawionego w tym wyjaśnieniu hiperłącza do strony internetowej administratora wskaźnika referencyjnego. Informacje na stronie internetowej muszą być łatwe do wyszukania i podane w przystępny sposób. Administratorzy wskaźników referencyjnych zapewniają dostępność informacji publikowanych na ich stronie internetowej przez pięć lat.

a) Wykaz uwzględnionych czynników z zakresu ochrony środowiska: Dobór, ważenie lub wykluczenie:
b) Wykaz uwzględnionych czynników z zakresu polityki społecznej: Dobór, ważenie lub wykluczenie:
c) Wykaz uwzględnionych czynników z zakresu ładu korporacyjnego: Dobór, ważenie lub wykluczenie:
Hiperłącze do informacji na temat czynników ESG w przypadku każdego wskaźnika referencyjnego:
Pozycja 7. Stosowane dane i normy
a) Pozyskiwanie danych

(i) Opisać, czy dane są zgłaszane, modelowane lub pozyskiwane ze źródeł wewnętrznych lub zewnętrznych.

(ii) W przypadku gdy dane są zgłaszane, modelowane lub pozyskiwane ze źródeł zewnętrznych, podać nazwę zewnętrznego dostawcy danych.

b) Weryfikacja i jakość danych

Opisać, w jaki sposób dane są weryfikowane i w jaki sposób zapewnia się ich jakość.

c) Normy referencyjne

Opisać normy międzynarodowe stosowane w metodzie wyznaczania wskaźnika.

Data ostatniej aktualizacji informacji i uzasadnienie tej aktualizacji:
2 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.
3 Decyzja Rady (UE) 2016/1841 z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Porozumienia paryskiego przyjętego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 1).
4 COM(2019) 640 final.
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1816 z dnia 17 lipca 2020 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do wyjaśnienia w oświadczeniu dotyczącym wskaźnika referencyjnego precyzującego, w jaki sposób czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego znajdują odzwierciedlenie w każdym opracowanym i opublikowanym wskaźniku referencyjnym (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.406.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/1817 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do minimalnej zawartości wyjaśnienia, w jaki sposób czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego znajdują odzwierciedlenie w metodzie wyznaczania wskaźnika referencyjnego
Data aktu: 17/07/2020
Data ogłoszenia: 03/12/2020
Data wejścia w życie: 23/12/2020