Rozporządzenie delegowane 2020/1794 zmieniające część I załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do stosowania materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji i nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1794
z dnia 16 września 2020 r.
zmieniające część I załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do stosowania materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji i nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin 1
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 2 , w szczególności jego art. 12 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 3  W rozporządzeniu (UE) 2018/848, a w szczególności w części I załącznika II, ustanowiono pewne wymogi w odniesieniu do stosowania materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji i nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji.

(2) 4  W związku ze stopniowym wycofywaniem odstępstw od stosowania ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, które to odstępstwa ustanowiono w art. 53 rozporządzenia (UE) 2018/848, ważne jest zwiększenie produkcji i wprowadzania do obrotu ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji.

(3) 5  Zgodnie z art. 10 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/848 materiał przeznaczony do reprodukcji roślin może być wprowadzany do obrotu jako "materiał w okresie konwersji", pod warunkiem że zachowano okres konwersji wynoszący co najmniej 12 miesięcy; Zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848 państwa członkowskie mają zapewnić, by została utworzona i była regularnie aktualizowana baza danych zawierająca wykaz dostępnego na ich terytorium ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji, z wyjątkiem sadzonek, ale z uwzględnieniem sadzeniaków ziemniaka. Ponadto art. 26 ust. 2 wymaga, aby państwa członkowskie dysponowały systemami pozwalającymi podmiotom, które prowadzą obrót ekologicznym materiałem do reprodukcji roślin lub materiałem do reprodukcji roślin w okresie konwersji i które są w stanie dostarczać je w wystarczających ilościach i w rozsądnym terminie, na podanie do wiadomości publicznej - na zasadzie dobrowolności, bezpłatnie, wraz z ich nazwą i danymi kontaktowymi - informacji dotyczących: ekologicznego materiału do reprodukcji roślin i materiału do reprodukcji roślin w okresie konwersji, takiego jak heterogeniczny ekologiczny materiał do reprodukcji, lub jego odmiany ekologiczne nadające się do produkcji ekologicznej, z wyjątkiem sadzonek, ale z uwzględnieniem sadzeniaków ziemniaka, wraz z ilością wagową tego materiału i okresem w roku, kiedy jest on dostępny. Art. 26 ust. 5 przewiduje jednak, że państwa członkowskie mogą dalej korzystać z już istniejących odpowiednich systemów informacji.

(4) 6  W związku z tym ważne jest, aby - w przypadku gdy ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin nie jest wystarczająco dostępny, a jego niedostępność jest wykazana za pomocą zapisów zgromadzonych w wyżej wymienionej bazie danych i wyżej wymienionych systemach - priorytetowo traktować stosowanie materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji w stosunku do nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin. Ponadto zgodnie z art. 6 lit. i) rozporządzenia (UE) 2018/848 należy zezwolić na stosowanie ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji wyprodukowanego we własnym zakresie.

(5) 7  Biorąc pod uwagę obecne rozbieżne praktyki w państwach członkowskich, szczególnie ważne jest również zharmonizowanie szczególnych kryteriów i warunków wydawania zezwoleń na stosowanie nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, w przypadku gdy ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin i materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w okresie konwersji nie jest dostępny w wystarczającej jakości lub ilości. Taka harmonizacja powinna pozwolić na uniknięcie potencjalnej nieuczciwej konkurencji w produkcji ekologicznej i zapewnić, by w odniesieniu do materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin stosowano niektóre przepisy ostrożnościowe, a w przypadku zalecanych zabiegów fitosanitarnych materiał ten podlegał w stosownych przypadkach okresowi konwersji działki, jak określono w pkt 1.7.3 i 1.7.4 w części I załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848.

(6) 8  Pomimo wysiłków podejmowanych przez podmioty zaangażowane w produkcję ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin nadal istnieje wiele gatunków, podgatunków lub odmian, w odniesieniu do których nie jest dostępny ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin i materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w okresie konwersji i w przypadku których konieczne jest uproszczenie procesu wydawania zezwoleń poprzez zmniejszenie obciążeń administracyjnych bez zagrażania ekologicznemu charakterowi produktów. W związku z tym oraz w celu zmniejszenia liczby wniosków o indywidualne zezwolenia należy przewidzieć wydawanie rocznych krajowych zezwoleń ogólnych dotyczących gatunków, podgatunków lub odmian, z zastrzeżeniem określonych warunków, oraz przyjęcie krajowych wykazów gatunków lub podgatunków, w odniesieniu do których odpowiednie odmiany ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji dostępne są w wystarczającej ilości. Takie podejście powinno pozwolić na ograniczenie korzystania z indywidualnych zezwoleń. Ponadto wspomniane wykazy krajowe stanowią istotne informacje, które mają na celu zwiększenie wiedzy i pewności w sektorze ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, a tym samym ułatwienie dalszego rozwoju zarówno w tym wysoko wyspecjalizowanym sektorze produkcji, jak i w stosowaniu ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić część I załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848.

(8) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W części I załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2  9  

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 września 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK 10  

W części I załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848 wprowadza się następujące zmiany:
1)
pkt 1.8.5.1-1.8.5.5 otrzymują brzmienie:

"1.8.5.1. Na zasadzie odstępstwa od pkt 1.8.1, jeżeli dane zebrane w bazie danych, o której mowa w art. 26 ust. 1, lub systemie, o którym mowa w art. 26 ust. 2 lit. a), wykazują, że jakościowe lub ilościowe potrzeby podmiotu w odniesieniu do odpowiedniego ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin nie są zaspokajane, podmiot może stosować materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w okresie konwersji zgodnie z art. 10 ust. 4 akapit drugi lit. a).

W przypadku gdy ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin lub materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w okresie konwersji nie jest dostępny w wystarczającej jakości lub ilości, aby zaspokoić potrzeby podmiotu, właściwe organy mogą zezwolić na stosowanie nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin z zastrzeżeniem pkt 1.8.5.3-1.8.5.7.

Takie indywidualne zezwolenie wydaje się wyłącznie w jednej z następujących sytuacji:

a) jeżeli żadna odmiana gatunku, którą chce uzyskać podmiot, nie jest zarejestrowana w bazie danych, o której mowa w art. 26 ust. 1, lub systemie, o którym mowa w art. 26 ust. 2 lit. a);

b) jeżeli żaden z dostawców, czyli podmiotów, które wprowadzają do obrotu materiał przeznaczony do reprodukcji roślin, nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniego ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin lub materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji w terminie pozwalającym na siew lub sadzenie, pod warunkiem że użytkownik zamówił materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w rozsądnym czasie umożliwiającym przygotowanie i dostawę ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin lub materiału rozmno- żeniowego roślin w okresie konwersji;

c) jeżeli odmiana, którą podmiot chce uzyskać, nie jest zarejestrowana jako ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin lub materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w okresie konwersji w bazie danych, o której mowa w art. 26 ust. 1, lub systemie, o którym mowa w art. 26 ust. 2 lit. a), zaś podmiot jest w stanie wykazać, że żadna z zarejestrowanych alternatywnych odmian tego samego gatunku nie jest właściwa - w szczególności pod względem warunków agronomicznych i glebowo-klimatycznych oraz niezbędnych właściwości technologicznych - do produkcji, którą planuje się uzyskać, i w związku z tym zezwolenie ma duże znaczenie dla jego produkcji;

d) jeżeli uzasadnione jest stosowanie takiego materiału do badań, prób polowych wykonywanych na niewielką skalę, w celu zachowania odmian lub innowacji produktu, po udzieleniu zgody przez właściwy organ zainteresowanego państwa członkowskiego.

Przed wystąpieniem o takie zezwolenie podmiot sprawdza bazę danych, o której mowa w art. 26 ust. 1, lub system, o którym mowa w art. 26 ust. 2 lit. a), aby zweryfikować, czy dostępny jest odpowiedni ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin lub materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w okresie konwersji, a tym samym, czy jego wniosek jest uzasadniony.

W przypadku spełnienia wymogów art. 6 lit. i) podmioty mogą stosować zarówno ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin, jak i materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w okresie konwersji uzyskany z ich własnego gospodarstwa, niezależnie od jakościowej i ilościowej dostępności zgodnie z bazą danych, o której mowa w art. 26 ust. 1, lub z systemem, o którym mowa w art. 26 ust. 2 lit. a).

1.8.5.2. Na zasadzie odstępstwa od pkt 1.8.1 podmioty w państwach trzecich mogą stosować materiał rozmnoże- niowy roślin w okresie konwersji zgodnie z art. 10 ust. 4 akapit drugi lit. a), jeżeli ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin jest z uzasadnionych przyczyn niedostępny w wystarczającej jakości lub ilości na terytorium państwa trzeciego, w którym zlokalizowany jest podmiot.

Bez uszczerbku dla odpowiednich przepisów krajowych podmioty w państwach trzecich mogą stosować zarówno ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin, jak i materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w okresie konwersji uzyskany z ich własnego gospodarstwa.

Organy kontrolne lub jednostki certyfikujące uznane zgodnie z art. 46 ust. 1 mogą zezwolić podmiotom w państwach trzecich na stosowanie w ekologicznej jednostce produkcyjnej nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, gdy ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin lub materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w okresie konwersji nie jest dostępny w wystarczającej jakości lub ilości na terytorium państwa trzeciego, w którym jest zlokalizowany podmiot, na warunkach ustanowionych w pkt 1.8.5.3, 1.8.5.4 i 1.8.5.5.

1.8.5.3. Nieekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin nie jest zaprawiany po zbiorach środkami ochrony roślin innymi niż dopuszczone do zaprawiania materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin zgodnie z art. 24 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, chyba że chemiczne zaprawianie jest zalecane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/2031 do celów fitosanitarnych przez właściwe organy zainteresowanego państwa członkowskiego w odniesieniu do wszystkich odmian i materiału heterogenicznego danego gatunku na obszarze, na którym materiał przeznaczony do reprodukcji roślin ma być stosowany.

Jeżeli stosuje się nieekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin poddawany zalecanemu zaprawianiu chemicznemu, o którym mowa w akapicie pierwszym, działka, na której uprawiany jest zaprawiany materiał przeznaczony do reprodukcji roślin, podlega, w stosownych przypadkach, okresowi konwersji przewidzianemu w pkt 1.7.3 i 1.7.4.

1.8.5.4. Zezwolenie na stosowanie nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin należy uzyskać przed siewem lub sadzeniem.

1.8.5.5. Zezwolenia na stosowanie nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin udziela się indywidualnym użytkownikom jednorazowo na jeden sezon, przy czym właściwe organy, organ kontrolny lub jednostka odpowiedzialna za ich udzielanie sporządza wykaz ilości dopuszczonego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin.";

2)
dodaje się pkt 1.8.5.6 i 1.8.5.7 w brzmieniu:

"1.8.5.6. Właściwe organy państw członkowskich tworzą urzędowy wykaz gatunków, podgatunków lub odmian (w stosownych przypadkach pogrupowanych), w odniesieniu do których ustalono, że ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin lub materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w okresie konwersji jest dostępny w wystarczającej ilości i dla odpowiednich odmian na ich terytorium. Nie wydaje się zezwoleń dla gatunków, podgatunków lub odmian wymienionych w tym wykazie na terytorium danego państwa członkowskiego zgodnie z pkt 1.8.5.1, chyba że jest to uzasadnione jednym z celów, o których mowa w pkt 1.8.5.1 lit. d). Jeżeli ilość lub jakość ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin lub materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji dostępnego dla danego gatunku, podgatunku lub odmiany ujętych w wykazie okaże się niewystarczająca lub niewłaściwa ze względu na wyjątkowe okoliczności, właściwe organy państw członkowskich mogą usunąć dany gatunek, podgatunek lub odmianę z wykazu.

Właściwe organy państw członkowskich aktualizują swój wykaz co roku i podają go do wiadomości publicznej.

Do dnia 30 czerwca każdego roku, a po raz pierwszy do dnia 30 czerwca 2022 r. właściwe organy państw członkowskich przekazują Komisji i pozostałym państwom członkowskim link do strony internetowej, na której dostępny jest zaktualizowany wykaz. Komisja publikuje linki do krajowych zaktualizowanych wykazów na specjalnej stronie internetowej.

1.8.5.7. Na zasadzie odstępstwa od pkt 1.8.5.5 właściwe organy państw członkowskich mogą corocznie wydawać wszystkim zainteresowanym podmiotom ogólne zezwolenie na stosowanie:

a) danego gatunku lub podgatunku, o ile w bazie danych, o której mowa w art. 26 ust. 1, lub systemie, o którym mowa w art. 26 ust. 2 lit. a) nie zarejestrowano danej odmiany;

b) danej odmiany, o ile spełnione są warunki określone w pkt 1.8.5.1 lit. c).

W przypadku stosowania ogólnego zezwolenia podmioty zachowują dokumentację dotyczącą wykorzystanych ilości, a właściwy organ odpowiedzialny za zezwolenia sporządza wykaz ilości dopuszczonego nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin.

Właściwe organy państw członkowskich aktualizują co roku i podają do wiadomości publicznej swój wykaz gatunków, podgatunków i odmian, na które wydano ogólne zezwolenie.

Do dnia 30 czerwca każdego roku, a po raz pierwszy do dnia 30 czerwca 2022 r. właściwe organy państw członkowskich przekazują Komisji i pozostałym państwom członkowskim link do strony internetowej, na której dostępny jest zaktualizowany wykaz. Komisja publikuje linki do krajowych zaktualizowanych wykazów na specjalnej stronie internetowej.".

1 Tytuł zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.214.234) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2020 r.
2 Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1.
3 Motyw 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.214.234) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2020 r.
4 Motyw 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.214.234) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2020 r.
5 Motyw 3 zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.214.234) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2020 r.
6 Motyw 4 zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.214.234) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2020 r.
7 Motyw 5 zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.214.234) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2020 r.
8 Motyw 6 zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.214.234) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2020 r.
9 Art. 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 29 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.439.32).
10 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.214.234) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2020 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.402.23

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/1794 zmieniające część I załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do stosowania materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji i nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin
Data aktu: 16/09/2020
Data ogłoszenia: 01/12/2020
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 21/12/2020