(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 10 listopada 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2 i art. 10 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 64/432/EWG ustanowiono przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt w odniesieniu do wewnątrzunijnego handlu bydłem. Art. 9 tej dyrektywy stanowi, że państwo członkowskie posiadające obowiązkowy krajowy program zwalczania jednej z chorób wymienionych w załączniku E (II) do tej dyrektywy może przedłożyć ten program Komisji do zatwierdzenia. W artykule tym przewidziano także, że mogą być wymagane dodatkowe gwarancje w wewnątrzunijnym handlu bydłem. Zakaźne zapalenie nosa i tchawicy bydła, choroba wywoływana przez herpeswirus bydła typu 1 (BHV1), jest wymienione w odniesieniu do bydła w załączniku E (II) do dyrektywy 64/432/EWG.
(2) W lutym 2020 r. Francja przedłożyła Komisji dokumentację towarzyszącą do celów zatwierdzenia krajowego programu kontroli i zwalczania zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła, obejmującego francuskie departamenty metropolitalne, z wyjątkiem Korsyki, oraz zwróciła się o zatwierdzenie zastosowania dodatkowych gwarancji dotyczących zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG.
(3) Art. 10 dyrektywy 64/432/EWG stanowi, że państwa członkowskie, które uznają, że ich terytoria lub części ich terytoriów są wolne od chorób wymienionych w załączniku E (II) do tej dyrektywy, przedkładają Komisji odpowiednią dokumentację towarzyszącą. W artykule tym przewidziano także, że mogą być wymagane dodatkowe gwarancje w wewnątrzunijnym handlu bydłem.
(4) W styczniu 2020 r. Czechy przedłożyły Komisji dokumentację towarzyszącą do celów uznania całego ich terytorium za wolne od BHV1 i zwróciły się o zatwierdzenie zastosowania dodatkowych gwarancji dotyczących zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.
(5) Decyzja Komisji 2004/558/WE 2 zawiera wykaz państw członkowskich i ich regionów upoważnionych do stosowania dodatkowych gwarancji dotyczących zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 i 10 dyrektywy 64/432/EWG. Załącznik I do decyzji 2004/558/WE zawiera wykaz państw członkowskich i ich regionów, w których stosuje się dodatkowe gwarancje dotyczące zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG, natomiast załącznik II do decyzji 2004/558/WE zawiera wykaz państw członkowskich i ich regionów, w których stosuje się dodatkowe gwarancje dotyczące zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.
(6) W następstwie oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Francję departamenty metropolitalne tego państwa członkowskiego, z wyjątkiem Korsyki, powinny zostać wymienione w załączniku I do decyzji 2004/558/WE, a dodatkowe gwarancje dotyczące zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła powinny mieć zastosowanie zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG.
(7) Ponadto w następstwie oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Czechy państwo to nie powinno być już wymienione w załączniku I do decyzji 2004/558/WE, lecz powinno zostać wymienione w załączniku II do tej decyzji, a dodatkowe gwarancje dotyczące zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła powinny mieć zastosowanie zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Stella KYRIAKIDES | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.374.8 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1663 zmieniająca załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE w odniesieniu do statusu Czech jako obszaru wolnego od choroby i zatwierdzenia programu zwalczania w szeregu regionów Francji odnoszącego się do zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła |
| Data aktu: | 06/11/2020 |
| Data ogłoszenia: | 10/11/2020 |
| Data wejścia w życie: | 10/11/2020 |