Decyzja wykonawcza 2020/1663 zmieniająca załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE w odniesieniu do statusu Czech jako obszaru wolnego od choroby i zatwierdzenia programu zwalczania w szeregu regionów Francji odnoszącego się do zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1663
z dnia 6 listopada 2020 r.
zmieniająca załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE w odniesieniu do statusu Czech jako obszaru wolnego od choroby i zatwierdzenia programu zwalczania w szeregu regionów Francji odnoszącego się do zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 7578)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 listopada 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2 i art. 10 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 64/432/EWG ustanowiono przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt w odniesieniu do wewnątrzunijnego handlu bydłem. Art. 9 tej dyrektywy stanowi, że państwo członkowskie posiadające obowiązkowy krajowy program zwalczania jednej z chorób wymienionych w załączniku E (II) do tej dyrektywy może przedłożyć ten program Komisji do zatwierdzenia. W artykule tym przewidziano także, że mogą być wymagane dodatkowe gwarancje w wewnątrzunijnym handlu bydłem. Zakaźne zapalenie nosa i tchawicy bydła, choroba wywoływana przez herpeswirus bydła typu 1 (BHV1), jest wymienione w odniesieniu do bydła w załączniku E (II) do dyrektywy 64/432/EWG.

(2) W lutym 2020 r. Francja przedłożyła Komisji dokumentację towarzyszącą do celów zatwierdzenia krajowego programu kontroli i zwalczania zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła, obejmującego francuskie departamenty metropolitalne, z wyjątkiem Korsyki, oraz zwróciła się o zatwierdzenie zastosowania dodatkowych gwarancji dotyczących zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG.

(3) Art. 10 dyrektywy 64/432/EWG stanowi, że państwa członkowskie, które uznają, że ich terytoria lub części ich terytoriów są wolne od chorób wymienionych w załączniku E (II) do tej dyrektywy, przedkładają Komisji odpowiednią dokumentację towarzyszącą. W artykule tym przewidziano także, że mogą być wymagane dodatkowe gwarancje w wewnątrzunijnym handlu bydłem.

(4) W styczniu 2020 r. Czechy przedłożyły Komisji dokumentację towarzyszącą do celów uznania całego ich terytorium za wolne od BHV1 i zwróciły się o zatwierdzenie zastosowania dodatkowych gwarancji dotyczących zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.

(5) Decyzja Komisji 2004/558/WE 2  zawiera wykaz państw członkowskich i ich regionów upoważnionych do stosowania dodatkowych gwarancji dotyczących zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 i 10 dyrektywy 64/432/EWG. Załącznik I do decyzji 2004/558/WE zawiera wykaz państw członkowskich i ich regionów, w których stosuje się dodatkowe gwarancje dotyczące zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG, natomiast załącznik II do decyzji 2004/558/WE zawiera wykaz państw członkowskich i ich regionów, w których stosuje się dodatkowe gwarancje dotyczące zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.

(6) W następstwie oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Francję departamenty metropolitalne tego państwa członkowskiego, z wyjątkiem Korsyki, powinny zostać wymienione w załączniku I do decyzji 2004/558/WE, a dodatkowe gwarancje dotyczące zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła powinny mieć zastosowanie zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG.

(7) Ponadto w następstwie oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Czechy państwo to nie powinno być już wymienione w załączniku I do decyzji 2004/558/WE, lecz powinno zostać wymienione w załączniku II do tej decyzji, a dodatkowe gwarancje dotyczące zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła powinny mieć zastosowanie zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK I

Państwa członkowskie Regiony państw członkowskich, do których mają zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG
Belgia Wszystkie regiony
Francja Region Owernia-Rodan-Alpy

Region Burgundia-Franche-Comté

Region Bretania

Region Centralny-Dolina Loary

Region Grand Est

Region Hauts-de-France

Region Île-de-France

Region Normandia

Region Nowa Akwitania

Region Oksytania

Region Kraj Loary

Region Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże

Włochy Region Friuli-Wenecja Julijska

Autonomiczna prowincja Trydent

Luksemburg Wszystkie regiony
ZAŁĄCZNIK II
Państwa członkowskie Regiony państw członkowskich, do których mają zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG
Czechy Wszystkie regiony
Dania Wszystkie regiony
Niemcy Wszystkie regiony
Włochy Region Dolina Aosty

Autonomiczna prowincja Bolzano

Austria Wszystkie regiony
Finlandia Wszystkie regiony
Szwecja Wszystkie regiony
Zjednoczone Królestwo Jersey""
1 Dz.U. 121 z 29.7.1964, s. 1977/64.
2 Decyzja Komisji 2004/558/WE z dnia 15 lipca 2004 r. wdrażająca dyrektywę Rady 64/432/EWG w sprawie dodatkowych gwarancji dla handlu wewnątrzwspólnotowego bydłem odnoszących się do zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła i zatwierdzenia programów zwalczania przedstawionych przez państwa członkowskie (Dz.U. L 249 z 23.7.2004, s. 20).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.374.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1663 zmieniająca załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE w odniesieniu do statusu Czech jako obszaru wolnego od choroby i zatwierdzenia programu zwalczania w szeregu regionów Francji odnoszącego się do zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła
Data aktu: 06/11/2020
Data ogłoszenia: 10/11/2020
Data wejścia w życie: 10/11/2020