Rozporządzenie delegowane 2020/1589 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i producentów

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1589
z dnia 22 lipca 2020 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i producentów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1 lit. a) i b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 określono dane, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie w odniesieniu do nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii po raz pierwszy.

(2) Aby ułatwić dopasowanie danych zgłoszonych w odniesieniu do każdego pojazdu ciężkiego przez państwa członkowskie do danych zgłoszonych przez producentów, państwa członkowskie powinny zgłaszać dodatkowe parametry dotyczące specyfikacji technicznych pojazdów.

(3) Aby umożliwić weryfikację jakości danych zgłaszanych przez producentów pojazdów ciężkich, państwa członkowskie powinny również zgłaszać stopkę ze skrótem kryptograficznym dokumentacji producenta podaną w świadectwie zgodności pojazdu.

(4) W pkt 2 części B załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 określono dane, które mają być monitorowane i zgłaszane przez producentów dla każdego nowego pojazdu ciężkiego.

(5) W celu zapewnienia jednolitego zgłaszania informacji dotyczących producentów części, oddzielnych zespołów technicznych lub układów należy dodać odniesienia do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2400 2 .

(6) Aby umożliwić Komisji weryfikację jakości danych zgłoszonych przez producentów w odniesieniu do emisji CO2 i zużycia paliwa przez dany silnik, producenci powinni również zgłaszać numer homologacji typu silnika.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (UE) 2018/956,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części A wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się lit. g)-n) w brzmieniu:

"g) w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych do dnia 30 czerwca 2021 r., jeżeli jest dostępny, oraz w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 lipca 2021 r. we wszystkich przypadkach - etap skompletowania, jak wskazano w wybranym wzorze świadectwa zgodności zgodnie z pkt 2 załącznika IX do dyrektywy 2007/46/WE;

h) kategoria pojazdu określona w pozycji 0.4 świadectwa zgodności;

i) w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2020 r., jeżeli jest dostępna, oraz w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 stycznia 2021 r. we wszystkich przypadkach, liczba osi określona w pozycji 1 świadectwa zgodności;

j) technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita pojazdu określona w pozycji 16.1 świadectwa zgodności;

k) w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2021 r., jeżeli jest dostępna, oraz w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 stycznia 2022 r., we wszystkich przypadkach - stopka ze skrótem kryptograficznym dokumentacji producenta określonym w pozycji 49.1 świadectwa zgodności; w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych do dnia 30 czerwca 2025 r. państwa członkowskie mogą zgłaszać jedynie pierwszych 8 znaków skrótu kryptograficznego;

l) w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych do dnia 30 czerwca 2021 r., jeżeli są dostępne, oraz w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 lipca 2021 r., we wszystkich przypadkach - indywidualne emisje CO2 określone w pozycji 49.5 świadectwa zgodności;

m) w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych do dnia 30 czerwca 2021 r., jeżeli są dostępne, oraz w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 lipca 2021 r., we wszystkich przypadkach - średnie wartości ładowności określone w pozycji 49.6 świadectwa zgodności;

n) data rejestracji.";

2)
w pkt 2 części B wprowadza się następujące zmiany w odniesieniu do pojazdów zgłaszanych począwszy od 2021 r.:
a)
pozycje 24 i 25 otrzymują brzmienie:
Nr Parametry monitorowania Źródło: część I załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej Opis
"24 Nazwa i adres producenta przekładni Pkt 0.4 wzoru świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu określonego w dodatku 1 do załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2017/2400 Najważniejsze specyfika-
25 Marka (nazwa handlowa producenta przekładni) Pkt 0.1 wzoru świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu określonego w dodatku 1 do załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2017/2400 cje przekładni"
b)
pozycje 32 i 33 otrzymują brzmienie:
Nr Parametry monitorowania Źródło: część I załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej Opis
"32 Nazwa i adres producenta osi Pkt 0.4 wzoru świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu określonego w dodatku 1 do załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2017/2400 Najważniejsze specyfikacje
33 Marka (nazwa handlowa producenta osi) Pkt 0.1 wzoru świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu określonego w dodatku 1 do załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2017/2400 osi"
c)
pozycje 39 i 40 otrzymują brzmienie:
Nr Parametry monitorowania Źródło: część I załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej Opis
"39 Nazwa i adres producenta opony Pkt 1 wzoru świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu określonego w dodatku 1 do załącznika X do rozporządzenia (UE) 2017/2400 Najważniejsze specyfikacje
40 Marka (nazwa handlowa producenta opony) Pkt 3 wzoru świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu określonego w dodatku 1 do załącznika X do rozporządzenia (UE) 2017/2400 opony"
d)
dodaje się pozycję 101 w brzmieniu:
Nr Parametry monitorowania Źródło: część I załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej Opis
"101 W odniesieniu do pojazdów z datą przeprowadzenia symulacji od dnia 1 lipca 2020 r., numer homologacji typu silnika Pkt 1.2.1 uzupełnienia do dodatku 5, 6 lub 7 do załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 582/2011, w zależności od tego, który z nich ma zastosowanie Specyfikacje silnika"
1 Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO 2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.360.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/1589 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i producentów
Data aktu: 22/07/2020
Data ogłoszenia: 30/10/2020
Data wejścia w życie: 19/11/2020