uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 2 w przypadku urządzeń radiowych zgodnych z normami zharmonizowanymi (lub z ich częściami), do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zakłada się, że spełniają one zasadnicze wymagania określone w art. 3 tej dyrektywy i objęte tymi normami lub ich częściami.
(2) Komisja zwróciła się - w formie decyzji wykonawczej C(2015) 5376 3 - do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) oraz Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) z wnioskiem o opracowanie i zmianę norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń radiowych na potrzeby dyrektywy 2014/53/UE.
(3) Na podstawie wniosku zawartego w decyzji wykonawczej C(2015) 5376 ETSI opracował następujące normy zharmonizowane: normę EN 303 213-5-1 V1.1.1 dotyczącą odbiorników i interrogatorów zaawansowanych systemów zarządzania i kontroli ruchu naziemnego na lotnisku, normy EN 303 345-2 V1.1.1 i EN 303 345-5 V1.1.1 dotyczące odbiorników radiofonicznych oraz normę EN 303 364-3 V1.1.1 dotyczącą pierwotnych radarów nadzorowania.
(4) Na podstawie wniosku zawartego w decyzji wykonawczej C(2015) 5376 ETSI zmienił normy zharmonizowane EN 301 908-2 V11.1.2, EN 301 908-13 V11.1.2, EN 302 217-2 V3.1.1 i EN 303 213-6-1 V2.1.1, odniesienia do których opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 4 . Doprowadziło to do przyjęcia, odpowiednio, następujących norm zharmonizowanych: EN 301 908-2 V13.1.1 w odniesieniu do urządzeń użytkownika w międzynarodowej telekomunikacji ruchomej, EN 301 908-13 V13.1.1 w odniesieniu do urządzeń użytkownika w zmienionym uniwersalnym naziemnym dostępie radiowym, EN 302 217-2 V3.2.2 w odniesieniu do radiowych systemów stacjonarnych oraz EN 303 213-6-1 V3.1.1 w odniesieniu do zaawansowanych systemów zarządzania i kontroli ruchu naziemnego na lotnisku.
(5) Komisja wraz z ETSI oceniła te normy zharmonizowane pod kątem ich zgodności z wnioskiem zawartym w decyzji wykonawczej C(2015) 5376.
(6) Normy zharmonizowane EN 303 213-5-1 V1.1.1 i EN 301 908-2 V13.1.1 spełniają zasadnicze wymagania, które mają obejmować i które zostały określone w dyrektywie 2014/53/UE. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(7) Decyzja wykonawcza C(2015) 5376 stanowi w załączniku II pkt 3(3), że "charakterystyka odbiornika ma również szczególne znaczenie dla terminali ruchomych, w szczególności dla wydajności anteny, oraz dla urządzeń komunikacyjnych wykorzystywanych w zastosowaniach związanych z bezpieczeństwem życia". Norma zharmonizowana EN 301 908-13 V13.1.1 nie zawiera specyfikacji dotyczących wydajności anteny. Odniesienie do tej normy zharmonizowanej należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(8) Uwaga 2 w klauzuli 4.3.2 normy zharmonizowanej EN 302 217-2 V3.2.2 mogłaby pozwolić producentom na odstąpienie od innych specyfikacji normy zharmonizowanej dotyczących bitowej stopy błędów (Bit Error Rate, BER), a klauzule H.3.4, I.3.4 i J.3.4 tej normy zharmonizowanej nie wymagają stosowania określonej metody badania w celu wykazania zgodności. Odniesienie do tej normy zharmonizowanej należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniami.
(9) W zaleceniu ITU-R SM.329-12 (09/2012) w sprawie niepożądanych emisji w obszarze zakłóceń stwierdzono, że "w celu jak najbardziej ekonomicznego i efektywnego wykorzystania widma częstotliwości konieczne jest ustanowienie ogólnych maksymalnych limitów emisji w obszarze zakłóceń". W zaleceniu ERC 74-01 (2019) stwierdzono, że "do celów szczegółowych badań dotyczących współużytkowania lub kompatybilności można zastosować niższe poziomy niepożądanych emisji w obszarze zakłóceń w celu zwiększenia efektywnego wykorzystania widma". Emisje uboczne są zatem uznawane za istotne dla efektywnego wykorzystania widma, o czym mowa w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2014/53/UE. W załączniku C.3 do normy EN 303 345-2 V1.1.1 i załączniku B.3 do normy EN 303 345-5 V1.1.1 uznaje się, że niepożądane emisje odbiornika w obszarze zakłóceń są istotne z punktu widzenia art. 3 ust. 2 dyrektywy 2014/53/UE. Jednakże w klauzuli C.3.5 normy EN 303 345-2 V1.1.1 i klauzuli B.3.5 normy EN 303 345-5 V1.1.1 stwierdzono, że niepożądane emisje odbiornika w obszarze zakłóceń są objęte innymi normami. Odniesienia do norm zharmonizowanych EN 303 345-2 V1.1.1 i EN 303 345-5 V1.1.1 należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(10) W motywie drugim decyzji wykonawczej C(2015) 5376 wzywa się do dobrej współpracy z Europejską Konferencją Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) - przeprowadzono z nią konsultacje w sprawie zgodności tych norm zharmonizowanych z zaleceniem ERC 74-01 (2019) dotyczącym niepożądanych emisji w obszarze zakłóceń. W swojej odpowiedzi CEPT wyraziła pogląd, że do łagodniejszego zastosowania zalecenia ERC 74-01 (2019) może dojść jedynie w określonych warunkach technicznych. Klauzula 4.2.1.5 normy EN 303 213-6-1 V3.1.1 i klauzula 4.2.1.4 normy EN 303 364-3 V1.1.1 mogą zatem stanowić podstawę do domniemania zgodności wyłącznie w przypadku określonych urządzeń radiowych. Odniesienia do tych norm zharmonizowanych należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(11) Załącznik I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/167 5 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, których stosowanie stanowi podstawę do domniemania zgodności z dyrektywą 2014/53/UE, a załącznik II do tej decyzji wykonawczej zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, których stosowanie również stanowi podstawę do domniemania zgodności z dyrektywą 2014/53/UE, ale z zastrzeżeniem. W celu zapewnienia, aby odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/53/UE były wymienione w jednym akcie prawnym, odniesienia do norm EN 303 213-5-1 V1.1.1 i EN 301 908-2 V13.1.1 należy włączyć do załącznika I do tej decyzji wykonawczej, a odniesienia do norm EN 301 908-13 V 13.1.1, EN 302 217-2 V3.2.2, EN 303 213-6-1 V3.1.1, EN 303 345-2 V1.1.1, EN 303 345-5 V1.1.1 i EN 303 364-3 V1.1.1 należy włączyć do załącznika II do tej decyzji wykonawczej.
(12) Według ETSI normę zharmonizowaną EN 303 339 V1.1.1, do której odniesienie opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 6 , należy uznać za zdezaktualizowaną, gdyż nie reprezentuje ona już aktualnego stanu wiedzy.
(13) Należy zatem wycofać z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 7 odniesienia do norm zharmonizowanych EN 301 908-2 V11.1.2, EN 301 908-13 V11.1.2, EN 302 217-2 V3.1.1 i EN 303 213-6-1 V2.1.1 z uwagi na fakt, że zostały one zmienione, oraz odniesienie do normy zharmonizowanej EN 303 339 V1.1.1 ze względu na to, że została ona uznana za zdezaktualizowaną. Załącznik III do decyzji wykonawczej (UE) 2020/167 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/53/UE, które wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Należy zatem włączyć wspomniane wyżej odniesienia do tego załącznika. Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania norm zharmonizowanych EN 301 908-2 V13.1.1, EN 301 908-13 V13.1.1, EN 302 217-2 V3.2.2 i EN 303 213-6-1 V3.1.1, należy odroczyć wycofanie odniesień do norm zharmonizowanych EN 301 908-2 V11.1.2, EN 301 908-13 V11.1.2, EN 302 217-2 V3.1.1 i EN 303 213-6-1 V2.1.1. Aby dać również producentom czas na przygotowanie się do wycofania odniesienia do normy zharmonizowanej EN 303 339 V1.1.1, należy odroczyć wycofanie odniesienia do tej normy.
(14) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.357.29 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1562 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/167 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących określonych urządzeń radiowych, obejmujących zaawansowane systemy zarządzania i kontroli ruchu naziemnego na lotnisku, pierwotne radary nadzorowania, odbiorniki radiofoniczne, urządzenia międzynarodowej telekomunikacji ruchomej i radiowe systemy stacjonarne |
| Data aktu: | 26/10/2020 |
| Data ogłoszenia: | 27/10/2020 |
| Data wejścia w życie: | 27/10/2020 |