uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 78 ust. 2, art. 79 ust. 2 i 4, art. 82 ust. 1, art. 84 i art. 87 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Państwa członkowskie odczuwają na bezprecedensową skalę skutki pandemii COVID-19. Pandemia COVID-19 ma wpływ na migrację, bezpieczeństwo i zarządzanie granicami w państwach członkowskich, co z kolei pogłębia poważne niedobory płynności państw członkowskich spowodowane nagłym i znaczącym wzrostem inwestycji publicznych potrzebnych w wielu sektorach. Stworzyło to wyjątkową sytuację, której rozwiązanie wymaga użycia szczególnych środków.
(2) Konieczne jest zapewnienie państwom członkowskim dodatkowej elastyczności, aby mogły one reagować na ten bezprecedensowy kryzys poprzez zwiększenie możliwości pełnego wykorzystania dostępnego okresu wdrażania programów krajowych, o czym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 2 , do momentu zamknięcia tych programów do dnia 31 grudnia 2023 r. W odpowiedzi na tę potrzebę terminy umorzenia i terminy składania wniosków o płatność salda rocznego powinny być takie same. Ostateczny termin składania wniosków o płatność salda rocznego upływa w dniu 15 lutego roku następującego po odpowiednim roku finansowym, który to termin może zostać w wyjątkowych przypadkach przedłużony przez Komisję do dnia 1 marca tego roku, podczas gdy pierwotnie przewidziany termin umorzenia przypada na dzień 31 grudnia drugiego roku następującego po roku, w którym podjęto dane zobowiązanie budżetowe. Dzięki dostosowaniu terminu umorzenia do odpowiedniego terminu składania wniosków o płatność Komisja będzie miała możliwość uwzględniania do celów procesu umorzenia wniosków o płatność salda rocznego przedłożonych przez państwo członkowskie odpowiednio w dniu 15 lutego lub w dniu 1 marca.
(3) W celu zapewnienia państwom członkowskim pełnej możliwości wykorzystania dodatkowych środków przydzielonych w 2018 i 2019 r. należy dostosować rok, w którym zobowiązanie budżetowe jest wykonywane. Te dodatkowe środki zostały ujęte w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na lata budżetowe 2018 i 2019, a następnie przeznaczone na zobowiązania w ramach programów krajowych.
(4) Z uwagi na pilny charakter sprawy związany z wyjątkowymi okolicznościami wywołanymi pandemią COVID-19 należy przewidzieć wyjątek od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(5) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie maksymalne wykorzystanie Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 516/2014 3 , oraz Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, ustanowionego rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 513/2014 4 i (UE) nr 515/2014 5 , w celu zaradzenia bezpośrednim i pośrednim skutkom bezprecedensowego kryzysu w dziedzinie zdrowia publicznego w kontekście pandemii COVID-19, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary lub skutki proponowanych działań możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 TUE. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 514/2014.
(7) W celu zapewnienia państwom członkowskim pewności prawa odnośnie do terminu umorzenia niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| D. M. SASSOLI | M. ROTH |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.356.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2020/1543 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 514/2014 w odniesieniu do procedury umorzenia |
| Data aktu: | 21/10/2020 |
| Data ogłoszenia: | 26/10/2020 |
| Data wejścia w życie: | 27/10/2020 |