uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej 2 , w szczególności jego art. 59 ust. 3,
(1) Opracowywanie i wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych stanowią działania, które są niezbędne, aby zapewnić funkcjonowanie w pełni zintegrowanego wewnętrznego rynku energii. Przepisy dotyczące rynku wewnętrznego energii elektrycznej i gazu tworzą ramy instytucjonalne na potrzeby opracowywania kodeksów sieci. Te ramy instytucjonalne zostały niedawno usprawnione dzięki wprowadzeniu nowej struktury rynku energii elektrycznej wraz z przyjęciem w szczególności rozporządzenia (UE) 2019/943 jako części pakietu "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków" 3 . W tym celu Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("ACER"), europejska sieć operatorów systemów przesyłowych ("ENTSO"), europejska organizacja operatorów systemów dystrybucyjnych ("organizacja OSD UE") oraz Komisja współpracują ściśle z wszystkimi zainteresowanymi stronami.
(2) Obszary, w odniesieniu do których można opracować kodeksy sieci, określono, odpowiednio, w art. 59 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/943 i w art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Oprócz możliwości opracowywania kodeksów sieci Komisja może sporządzać wytyczne z własnej inicjatywy. Obszary, w odniesieniu do których można opracować wytyczne, określono, odpowiednio, w art. 61 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/943 i w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Zgodnie z art. 59 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/943 i art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 715/2009 Komisja ma w pierwszej kolejności ustanowić wykazy priorytetów określające obszary, które należy uwzględnić przy opracowywaniu kodeksów sieci. Wykazy priorytetów należy ustanawiać co trzy lata w przypadku sektora energii elektrycznej i co roku w przypadku sektora gazu.
(3) Komisja przyjęła już zharmonizowane przepisy w dziedzinie energii elektrycznej dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi, przyłączenia jednostek wytwórczych, przyłączenia odbioru, systemów wysokiego napięcia prądu stałego, długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych, pracy systemu przesyłowego, wymogów i procedur w zakresie stanu zagrożenia i stanu odbudowy, a także bilansowania.
(4) Ponadto przyjęto zharmonizowane przepisy w dziedzinie gazu dotyczące procedur zarządzania ograniczeniami przesyłowymi, alokacji zdolności przesyłowej, bilansowania, interoperacyjności i wymiany danych oraz zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych.
(5) Podczas ukierunkowanych konsultacji z zainteresowanymi stronami 4 większość zainteresowanych stron poparła opracowanie zharmonizowanych przepisów w dziedzinie energii elektrycznej dotyczących cyberbezpieczeństwa i elastyczności po stronie popytu. W odniesieniu do gazu zainteresowane strony poparły ustalenie priorytetów w odniesieniu do już rozpoczętych prac i podkreśliły znaczenie odpowiedniego i dobrze skoordynowanego wdrożenia kodeksów sieci i wytycznych.
(6) Przyjmując do wiadomości odpowiedzi zainteresowanych stron i uwzględniając nowe wyzwania związane z cyber- bezpieczeństwem, a także potrzebę przejrzystego i niedyskryminacyjnego rynku elastyczności, w wykazie priorytetów w odniesieniu do energii elektrycznej na lata 2020-2023 uwzględniono zharmonizowane zasady dotyczące cyberbezpieczeństwa i elastyczności popytu w dziedzinie energii elektrycznej.
(7) Ponadto, przyjmując do wiadomości odpowiedzi zainteresowanych stron i uwzględniając trwający proces wdrażania obowiązujących przepisów dotyczących gazu, na potrzeby opracowania kodeksów sieci i wytycznych dotyczących gazu na 2020 r. nie wskazano żadnych nowych obszarów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.338.10 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1479 ustanawiająca wykazy priorytetów, które należy uwzględnić przy opracowywaniu kodeksów sieci i wytycznych dotyczących energii elektrycznej w latach 2020-2023 oraz gazu w 2020 r |
| Data aktu: | 14/10/2020 |
| Data ogłoszenia: | 15/10/2020 |
| Data wejścia w życie: | 04/11/2020 |