uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 287 dyrektywy 2006/112/WE Rumunia może przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 35 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia Rumunii do Unii.
(2) Decyzją wykonawczą Rady 2012/181/UE 2 upoważniono Rumunię, w drodze szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo"), do przyznania zwolnienia z VAT podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 65 000 EUR w walucie krajowej, zgodnie z kursem wymiany obowiązującym w dniu jej przystąpienia do Unii. Środek stanowiący odstępstwo wygasł w dniu 31 grudnia 2014 r.
(3) Decyzją wykonawczą Rady 2014/931/UE 3 upoważniono Rumunię do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo do dnia 31 grudnia 2017 r.
(4) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2017/1855 4 upoważniono Rumunię do stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE polegającego na przyznawaniu zwolnień z podatku VAT podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 88 500 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu jej przystąpienia. Upoważnienie do stosowania środka stanowiącego odstępstwo zostało zatwierdzone na okres do dnia 31 grudnia 2020 r. albo do dnia wejścia w życie dyrektywy zmieniającej przepisy art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE, w zależności od tego, która z tych dat byłaby wcześniejsza.
(5) W dniu 18 lutego 2020 r. Rada przyjęła dyrektywę (UE) 2020/285 5 zmieniającą art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw. Dyrektywa (UE) 2020/285 umożliwia również państwom członkowskim zwolnienie podatników, których roczny obrót w danym państwie członkowskim nie przekracza progu 85 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej.
(6) Pismem zarejestrowanym przez Komisję w dniu 14 stycznia 2020 r. Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo po dniu 31 grudnia 2020 r.
(7) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 18 lutego 2020 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Rumunię. Pismem z dnia 19 lutego 2020 r. Komisja powiadomiła Rumunię, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(8) Z informacji przekazanych przez Rumunię wynika, że uzasadnienie środka stanowiącego odstępstwo pozostaje w dużej mierze niezmienione. Środek stanowiący odstępstwo jest środkiem upraszczającym, który zmniejsza obowiązki związane z VAT w przypadku pewnej liczby małych przedsiębiorstw. Ogranicza on również obciążenie organów podatkowych, które nie będą już musiały monitorować poboru niewielkich sum dochodów od dużej liczby małych przedsiębiorstw. Utrzymanie obecnego progu zwolnienia wydaje się skutecznym sposobem oszczędzania zasobów administracyjnych i ograniczania uchylania się od opodatkowania.
(9) Ten środek stanowiący odstępstwo jest i pozostanie dla podatników nieobowiązkowy. Podatnicy nadal mogą wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(10) Według informacji przedstawionych przez Rumunię środek stanowiący odstępstwo będzie miał tylko nieznaczny wpływ na ogólną kwotę dochodów podatkowych pobieranych przez Rumunię na etapie ostatecznej konsumpcji.
(11) Środek stanowiący odstępstwo nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii pochodzące z VAT, ponieważ Rumunia obliczy rekompensatę zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 6 .
(12) Biorąc pod uwagę potencjalny pozytywny wpływ środka stanowiącego odstępstwo na zmniejszenie obciążenia administracyjnego i kosztów przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw oraz dla organów podatkowych, a także brak znaczącego wpływu na całkowite dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Rumunię do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo.
(13) Upoważnienie do stosowania środka stanowiącego odstępstwo powinno być ograniczone w czasie. Okres jego stosowania powinien być wystarczający, aby umożliwić ocenę skuteczności i adekwatności progu. Ponadto zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/285 państwa członkowskie mają do dnia 31 grudnia 2024 r. przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 tej dyrektywy i stosować te przepisy od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Rumunię do stosowania środka stanowiącego odstępstwo do dnia 31 grudnia 2024 r.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/1855,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| M. ROTH | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.296.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1260 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/1855 upoważniającą Rumunię do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 04/09/2020 |
| Data ogłoszenia: | 10/09/2020 |