Rozporządzenie 2020/1255 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w tradycyjnie wędzonych mięsach i produktach mięsnych oraz w tradycyjnie wędzonych rybach i produktach rybołówstwa, a także w sprawie ustalenia najwyższego dopuszczalnego poziomu WWA w żywności w proszku pochodzenia roślinnego wykorzystywanej do przyrządzania napojów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2020/1255
z dnia 7 września 2020 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w tradycyjnie wędzonych mięsach i produktach mięsnych oraz w tradycyjnie wędzonych rybach i produktach rybołówstwa, a także w sprawie ustalenia najwyższego dopuszczalnego poziomu WWA w żywności w proszku pochodzenia roślinnego wykorzystywanej do przyrządzania napojów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2  ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w żywności, w tym w wędzonych tradycyjnie mięsach i produktach mięsnych oraz w wędzonych tradycyjnie rybach i produktach rybołówstwa.

(2) Zgodnie z tym rozporządzeniem najwyższe dopuszczalne poziomy WWA powinny zostać ustalone na najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie (wg zasady ALARA) przy zastosowaniu dobrych praktyk w zakresie wytwarzania i rolnictwa/rybołówstwa. W 2011 r. dane dotyczące wędzonych ryb i wędzonych mięs wykazały, że obniżenie najwyższych dopuszczalnych poziomów jest osiągalne. Niemniej jednak w niektórych przypadkach istniała potrzeba dostosowania technologii wędzenia. Z tego powodu ustanowiono trzyletni okres przejściowy odnoszący się do rozpoczęcia stosowania obniżonych najwyższych dopuszczalnych poziomów w stosunku do wędzonych mięs i produktów mięsnych oraz wędzonych ryb i produktów rybołówstwa, upływający z dniem 1 września 2014 r.

(3) Jednak, pomimo stosowania dobrych praktyk wędzarniczych, w 2014 r. ustalono, że obniżone poziomy WWA są niemożliwe do osiągnięcia w Irlandii, Hiszpanii, Chorwacji, na Cyprze, Łotwie, w Polsce, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonym Królestwie w niektórych przypadkach dotyczących tradycyjnie wędzonych mięs i produktów mięsnych, a w Irlandii, na Łotwie, w Rumunii, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonym Królestwie - w niektórych przypadkach dotyczących tradycyjnie wędzonych ryb i produktów rybołówstwa. W takich przypadkach dostosowania praktyk wędzarniczych w celu spełnienia wymogów w zakresie obniżonych najwyższych dopuszczalnych poziomów WWA nie były możliwe bez znaczącej zmiany właściwości organoleptycznych żywności.

(4) Na podstawie powyższych ustaleń oraz na podstawie art. 7 ust. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 zainteresowanym państwom członkowskim przyznano od dnia 1 września 2014 r. tymczasowe odstępstwo od stosowania obniżonych najwyższych dopuszczalnych poziomów WWA, aby umożliwić tym państwom wprowadzanie do obrotu na ich terytoriach tradycyjnie wędzonych mięs i produktów mięsnych lub tradycyjnie wędzonych ryb i produktów rybołówstwa, przeznaczonych do spożycia na ich terytoriach. Najwyższe dopuszczalne poziomy obowiązujące przed dniem 1 września 2014 r. nadal miały zastosowanie do tych wędzonych produktów. Odstępstwo obejmowało ogólnie wszelkie wędzone mięsa i produkty mięsne lub wędzone ryby i produkty rybołówstwa, bez wskazania konkretnych nazw produktów spożywczych.

(5) Zgodnie z art. 7 ust. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 odpowiednie państwa członkowskie nadal monitorują obecność WWA w tych produktach oraz ustanowiły programy służące wdrożeniu tam, gdzie to możliwe, dobrych praktyk wędzarniczych. Sytuacja została również poddana ponownej ocenie w 2018 r. na podstawie szczegółowych informacji dostarczonych przez zainteresowane państwa członkowskie, w tym danych z monitorowania obecności WWA w tradycyjnie wędzonych mięsach i produktach mięsnych oraz w wędzonych rybach i produktach rybnych oraz na podstawie informacji na temat wdrażania dobrych praktyk wędzarniczych i zmian właściwości organoleptycznych. W wyniku szczegółowej oceny dostarczonych informacji stwierdzono, że niskie poziomy WWA nie są możliwe do osiągnięcia przez zmianę praktyk wędzarniczych w granicach tego, co jest wykonalne ekonomicznie i możliwe bez utraty typowych właściwości organoleptycznych niektórych tradycyjnie wędzonych mięs i produktów mięsnych w Irlandii, Hiszpanii, Chorwacji, na Cyprze, Łotwie, w Polsce, Portugalii, na Słowacji, w Finlandii i Szwecji oraz niektórych tradycyjnie wędzonych ryb i produktów rybołówstwa - na Łotwie, w Finlandii i Szwecji. W związku z tym należy przyznać odstępstwo bez ograniczeń czasowych w odniesieniu do lokalnej produkcji i konsumpcji niektórych tradycyjnie wędzonych mięs, produktów mięsnych, ryb i produktów rybołówstwa we wspomnianych zainteresowanych państwach członkowskich.

(6) Ponadto stwierdzono, że niektóre rodzaje żywności w proszku pochodzenia roślinnego wykorzystywanej do przyrządzania napojów zawierają wysoki poziom WWA z powodu niewłaściwych praktyk suszenia stosowanych w celu uzyskania tych proszków. Biorąc pod uwagę, że WWA są genotoksycznymi czynnikami rakotwórczymi, w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego konieczne jest zatem ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów WWA w tych proszkach, możliwych do osiągnięcia przez stosowanie dobrych praktyk w zakresie suszenia.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006

W rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 7 ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6. Na zasadzie odstępstwa od art. 1 następujące państwa członkowskie mogą zezwalać na wprowadzanie do obrotu na swoich rynkach następujących tradycyjnie wędzonych mięs i produktów mięsnych, wędzonych na swoim terytorium i przeznaczonych do spożycia na swoim terytorium oraz wykazujących poziomy WWA wyższe od poziomów określonych w załączniku pkt 6.1.4, o ile produkty te są zgodne z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami stosowanymi przed dniem 1 września 2014 r., tj. 5,0 gg/kg w odniesieniu do benzo(a)pirenu oraz 30,0 gg/kg w odniesieniu do sumy benzo(a)pirenu, benzo(a)antracenu, benzo(b)fluorantenu i chryzenu:

– Irlandia, Chorwacja, Cypr, Hiszpania, Polska i Portugalia: tradycyjnie wędzone mięsa i produkty mięsne,

– Łotwa: tradycyjnie wędzone mięso wieprzowe, mięso z kurczaka wędzone na gorąco, kiełbasy wędzone na gorąco i mięso zwierząt dzikich wędzone na gorąco,

– Republika Słowacka: tradycyjnie wędzone mięso solone, tradycyjnie wędzony bekon, tradycyjnie wędzona kiełbasa (klobása), przy czym »tradycyjnie wędzone« oznacza uzyskiwanie dymu poprzez palenie drewna (polan, trocin, zręb- ków) w wędzarni,

– Finlandia: mięsa i produkty mięsne tradycyjnie wędzone na gorąco,

– Szwecja: mięso i produkty mięsne wędzone nad żarzącym się drewnem lub innymi materiałami roślinnymi.

Wspomniane państwa członkowskie i zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze nadal monitorują obecność WWA w tradycyjnie wędzonych mięsach i produktach mięsnych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, i zapewniają, aby w miarę możliwości stosowano dobre praktyki wędzarnicze bez utraty typowych właściwości organoleptycznych tych produktów.

7. Na zasadzie odstępstwa od art. 1 następujące państwa członkowskie mogą zezwalać na wprowadzanie do obrotu na swoich rynkach następujących tradycyjnie wędzonych ryb i produktów rybołówstwa, wędzonych na swoim terytorium i przeznaczonych do spożycia na swoim terytorium oraz wykazujących poziomy WWA wyższe od poziomów określonych w załączniku pkt 6.1.5, o ile produkty te są zgodne z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami stosowanymi przed dniem 1 września 2014 r., tj. 5,0 gg/kg w odniesieniu do benzo(a)pirenu oraz 30,0 gg/kg w odniesieniu do sumy benzo(a)pirenu, benzo(a)antracenu, benzo(b)fluorantenu i chryzenu:

– Łotwa: ryby tradycyjnie wędzone na gorąco,

– Finlandia: małe ryby i produkty rybne z małych ryb tradycyjnie wędzone na gorąco,

– Szwecja: ryby i produkty rybne wędzone nad żarzącym się drewnem lub innymi materiałami roślinnymi.

Wspomniane państwa członkowskie i zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze nadal monitorują obecność WWA w tradycyjnie wędzonych rybach i produktach rybnych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, i zapewniają, aby w miarę możliwości stosowano dobre praktyki wędzarnicze bez utraty typowych właściwości organoleptycznych tych produktów.";

2)
w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Środki spożywcze wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, mogą pozostać w obrocie do dnia 28 marca 2021 r.

Artykuł  3

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 września 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W sekcji 6 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 po pozycji 6.1.15 "Suszone przyprawy z wyjątkiem kardamonu i wędzonej papryki Capsicum spp." dodaje się pozycję w brzmieniu:
"6.1.16 Żywność w proszku pochodzenia roślinnego do przyrządzania napojów, z wyjątkiem produktów, o których mowa w pozycjach 6.1.2 i 6.1.11 (*) 10,0 50,0
(*) Przyrządzanie napojów odnosi się do stosowania drobno zmielonych proszków, które należy zmieszać z płynem".
1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.293.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2020/1255 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w tradycyjnie wędzonych mięsach i produktach mięsnych oraz w tradycyjnie wędzonych rybach i produktach rybołówstwa, a także w sprawie ustalenia najwyższego dopuszczalnego poziomu WWA w żywności w proszku pochodzenia roślinnego wykorzystywanej do przyrządzania napojów
Data aktu: 07/09/2020
Data ogłoszenia: 08/09/2020
Data wejścia w życie: 28/09/2020