uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 7 akapit trzeci w zakresie, w jakim odnosi się on do akapitu pierwszego lit. b) i c) tego ustępu,
(1) W art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2402 określono wymóg udostępniania informacji dotyczących transakcji sekurytyzacyjnych za pośrednictwem repozytorium sekurytyzacji lub, w przypadku gdy nie dokonano rejestracji takiego repozytorium zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia, za pośrednictwem strony internetowej spełniającej określone wymogi. W art. 10 rozporządzenia (UE) 2017/2402 ustanowiono warunki i procedurę rejestracji repozytoriów sekurytyzacji, w tym wymóg złożenia wniosku o rejestrację albo, w przypadku repozytoriów transakcji uprzednio zarejestrowanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 tytuł VI rozdział 1 2 lub na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 rozdział III 3 , wniosku o rozszerzenie rejestracji do celów art. 7 rozporządzenia (UE) 2017/2402.
(2) W celu zminimalizowania dodatkowych kosztów operacyjnych ponoszonych przez uczestników rynku przepisy regulujące rejestrację repozytoriów sekurytyzacji, w tym przepisy regulujące rejestrację w drodze rozszerzenia rejestracji do celów art. 7 rozporządzenia (UE) 2017/2402, powinny opierać się na istniejącej infrastrukturze, obowiązujących procesach operacyjnych i formatach wprowadzonych w związku ze zgłaszaniem transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i kontraktów pochodnych. Przepisy dotyczące rejestracji powinny jednak odzwierciedlać również specyfikę sekurytyzacji, w tym zawiłości związane z przechowywaniem danych sekurytyzacyj- nych i dokumentacji sekurytyzacji, a także powinny odzwierciedlać aktualne zmiany na rynku, takie jak powszechne stosowanie identyfikatorów podmiotów prawnych ułatwiających organizację i klasyfikację informacji dotyczących podmiotów prawnych, które należy przedstawić we wniosku. W celu zapewnienia wnioskodawcom przejrzystości i łatwego odniesienia pożądane jest również, aby przepisy dotyczące rejestracji były dostosowane do kolejności stosownych wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/2402.
(3) Sekurytyzacje są wysoce złożonymi instrumentami, których dotyczy wiele różnych rodzajów informacji, w tym informacje dotyczące cech ekspozycji bazowych, informacje dotyczące generowanych przez nie przepływów pieniężnych, informacje dotyczące struktury sekurytyzacji oraz informacje dotyczące uzgodnień prawnych i operacyjnych zawartych z osobami trzecimi. Ważne jest zatem, aby potencjalne repozytorium sekurytyzacji było w stanie wykazać się wystarczającą wiedzą i doświadczeniem zawodowym w zakresie sekurytyzacji, a także zdolnością do przyjmowania, przetwarzania i udostępniania odpowiednich informacji określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/2402. Potencjalne repozytoria sekurytyzacji powinny również być w stanie wykazać, że ich personel, systemy, kontrole i procedury są adekwatne do zapewnienia zgodności z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2017/2402.
(4) Repozytoria sekurytyzacji mogą świadczyć usługi zwane "pomocniczymi usługami w zakresie sekurytyzacji", które są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług, w przypadku których zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2402 wymagana jest rejestracja jako repozytorium sekurytyzacji, i wynikają z świadczenia tych usług (zwanych "podstawowymi usługami w zakresie sekurytyzacji"). Przykładowo repozytoria sekurytyzacji mogą świadczyć usługi badawcze lub doradcze na rzecz potencjalnego emitenta sekurytyzacji, który wykorzystuje dane sekurytyza- cyjne dostępne repozytorium sekurytyzacji. Repozytoria sekurytyzacji mogą również świadczyć usługi pomocnicze, które nie są bezpośrednio związane ze świadczeniem podstawowych usług w zakresie sekurytyzacji, ani nie wynikają z ich świadczenia (pomocnicze usługi niezwiązane z sekurytyzacją). Korzystanie ze wspólnych zasobów repozytorium sekurytyzacji w celu świadczenia zarówno podstawowych usług w zakresie sekurytyzacji jak pomocniczych usług w zakresie sekurytyzacji lub właśnie pomocniczych usług niezwiązanych z sekurytyzacją może jednak powodować przenoszenie ryzyka operacyjnego na wszystkie te usługi. Usługi wymagające walidacji, uzgadniania, przetwarzania lub przechowywania informacji mogą zatem wymagać skutecznych środków rozdziału operacyjnego, aby uniknąć wystąpienia tego rodzaju efektu domina. Z drugiej strony praktyki takie jak wspólny interfejs użytkownika, wspólny punkt dostępu do informacji lub korzystanie z tych samych pracowników zatrudnionych w dziale sprzedaży, komórce ds. nadzoru zgodności z prawem lub pomocy technicznej w dziale obsługi klienta mogą uchodzić za mniej narażone na rozprzestrzenianie się ryzyka, a co za tym idzie, niekoniecznie będą one wymagały rozdziału operacyjnego. Wnioskodawcy ubiegający się o rejestrację jako repozytorium sekurytyzacji powinni być zatem zobowiązani do wykazania, że ustanowili odpowiedni poziom rozdziału operacyjnego między zasobami, systemami i procedurami stosowanymi w obrębie linii biznesowych powiązanych ze świadczeniem podstawowych usług w zakresie sekurytyzacji a zasobami, systemami i procedurami stosowanymi w obrębie innych linii biznesowych włączonych w świadczenie usług pomocniczych, bez względu na to, czy wspomnianymi innymi liniami biznesowymi zarządza repozytorium sekurytyzacji, podmiot powiązany czy inny podmiot.
(5) W art. 10 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/2402 przewidziano uproszczony wniosek o rozszerzenie rejestracji w przypadkach, gdy repozytoria transakcji zarejestrowane na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 lub rozporządzenia (UE) 2015/2365 składają wniosek o rozszerzenie ich obecnej rejestracji jako repozytorium transakcji do celów art. 7 rozporządzenia (UE) 2017/2402. Aby uniknąć powielania wymogów, informacje przekazywane przez repozytorium transakcji wnioskujące o rozszerzenie rejestracji powinny zatem ograniczać się do szczegółów dotyczących dostosowań niezbędnych do zapewnienia zgodności z przepisami rozporządzenia (UE) 2017/2402.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(7) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na mocy art. 37 tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.289.345 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1230 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegółowe informacje dotyczące wniosku o rejestrację repozytorium sekurytyzacji oraz szczegółowe informacje dotyczące uproszczonego wniosku o rozszerzenie rejestracji repozytorium transakcji |
| Data aktu: | 29/11/2019 |
| Data ogłoszenia: | 03/09/2020 |
| Data wejścia w życie: | 23/09/2020 |