Rozporządzenie 2020/127 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do dyscypliny finansowej począwszy od roku budżetowego 2021 oraz rozporządzenie (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do elastyczności między filarami w odniesieniu do roku kalendarzowego 2020

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2020/127
z dnia 29 stycznia 2020 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do dyscypliny finansowej począwszy od roku budżetowego 2021 oraz rozporządzenie (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do elastyczności między filarami w odniesieniu do roku kalendarzowego 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 3  stanowi, że roczny pułap wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) składa się z kwot maksymalnych ustalonych dla tego funduszu na podstawie rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 4 . Zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w razie potrzeby należy ustalić współczynnik korygujący dyscypliny finansowej, aby zapewnić przestrzeganie rocznych pułapów określonych w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 1311/2013 w odniesieniu do finansowania wydatków związanych z rynkiem i na płatności bezpośrednie w latach 2014-2020. Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1311/2013 nie przewiduje pułapów na lata budżetowe po 2020 r. Aby zapewnić przestrzeganie pułapów na finansowanie wydatków związanych z rynkiem i na płatności bezpośrednie również w latach budżetowych po roku 2020, art. 16 i 26 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 muszą odwoływać się - w odniesieniu do tych lat budżetowych - do kwot w ramach EFRG określonych w rozporządzeniu, które ma zostać przyjęte przez Radę na podstawie art. 312 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) na lata 2021-2027.

(2) Elastyczność między filarami oznacza opcjonalne przesunięcie środków między płatnościami bezpośrednimi a rozwojem obszarów wiejskich. Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 5  państwa członkowskie mogą skorzystać z tej elastyczności w odniesieniu do lat kalendarzowych 2014-2019. W celu zapewnienia, aby państwa członkowskie były w stanie dalej realizować swoją strategię, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/288 6  przedłużono okres obowiązywania elastyczności między filarami do roku kalendarzowego 2020, to znaczy do roku budżetowego 2021. W art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 określono obecnie wysokość przesunięcia z rozwoju obszarów wiejskich do płatności bezpośrednich jako wartość procentową kwoty przydzielonej na wsparcie finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w roku budżetowym 2021 na mocy przepisów unijnych przyjętych po przyjęciu przez Radę odpowiedniego rozporządzenia zgodnie z art. 312 ust. 2 TFUE. Ponieważ odpowiednie przepisy unijne nie zostaną przyjęte, zanim państwa członkowskie będą musiały powiadomić o swojej decyzji o przesunięciu środków, należy przewidzieć możliwość dalszego stosowania tej elastyczności i określić maksymalną kwotę, która może zostać przesunięta.

Maksymalną kwotę bezwzględną dla danego państwa członkowskiego oblicza się na podstawie maksymalnych wartości procentowych przewidzianych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, które mają być zastosowane do kwot przeznaczonych na wsparcie rodzajów interwencji związanych z rozwojem obszarów wiejskich na podstawie wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia na podstawie planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013.

(3) Zgodnie z art. 53 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 państwa członkowskie miały możliwość dokonania do dnia 1 sierpnia 2019 r. przeglądu wartości procentowej swojego krajowego pułapu na płatności bezpośrednie, którą przeznaczają na sfinansowanie dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją, oraz swoich szczegółowych decyzji dotyczących wsparcia od roku kalendarzowego 2020. Państwa członkowskie powiadomią o swojej ewentualnej decyzji o przesunięciu środków z płatności bezpośrednich do rozwoju obszarów wiejskich do dnia 31 grud nia 2019 r. oraz o ewentualnym przesunięciu środków z rozwoju obszarów wiejskich do płatności bezpośrednich krótko po tym terminie. Decyzja ta będzie jednak miała wpływ na ich krajowy pułap na płatności bezpośrednie na rok kalendarzowy 2020. W celu zachowania spójności między szczegółowymi decyzjami dotyczącymi wsparcia a pułapem budżetowym dotyczącym dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją należy umożliwić państwom członkowskim dokonanie przeglądu - w zakresie niezbędnym do dostosowania się do ich decyzji w sprawie elastyczności między filarami - wartości procentowej przeznaczonej na sfinansowanie dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją, a także szczegółowych decyzji dotyczących wsparcia. W związku z tym odpowiedni termin powiadomienia powinien również przypadać wkrótce po dniu 31 grudnia 2019 r. Ponieważ przegląd ten jest ograniczony do zakresu niezbędnego, aby państwa członkowskie mogły dostosować się do swojej decyzji w sprawie elastyczności między filarami, państwa członkowskie powinny wyjaśnić w swoim powiadomieniu związek między przeglądem a tą decyzją.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 oraz (UE) nr 1307/2013.

(5) Aby umożliwić jak najszybsze stosowanie zmian przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, uznano za stosowne ustanowienie wyjątku od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, do TFUE i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

(6) Aby umożliwić jak najszybsze stosowanie zmian przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany rozporządzenia (UE) nr 1306/2013

W rozporządzeniu (UE) nr 1306/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Roczny pułap wydatków EFRG składa się z kwot maksymalnych ustalonych dla tego pułapu na podstawie rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1311/2013 i rozporządzenia przyjętego przez Radę na podstawie art. 312 ust. 2 TFUE na lata 2021-2027.";

2)
art. 26 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Aby zapewnić przestrzeganie rocznych pułapów, o których mowa w art. 16, w odniesieniu do finansowania wydatków związanych z rynkiem i na płatności bezpośrednie, ustala się współczynnik korygujący płatności bezpośrednie (»współczynnik korygujący«), gdy prognozy wydatków na finansowanie środków finansowanych w ramach tego podpułapu w danym roku budżetowym wskazują, że mające zastosowanie pułapy roczne zostaną przekroczone.".

Artykuł  2

Zmiany rozporządzenia (UE) nr 1307/2013

W rozporządzeniu (UE) nr 1307/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 14 ust. 2 akapit szósty otrzymuje brzmienie:

"Do dnia 8 lutego 2020 r. państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o udostępnieniu na rok kalendarzowy 2020 w formie płatności bezpośrednich kwoty nie wyższej niż kwota określona w załączniku VIa. W związku z tym odpowiednia kwota nie może już być dostępna na wsparcie finansowane w ramach EFRROW na rok budżetowy 2021. O decyzji takiej powiadamia się Komisję do dnia 8 lutego 2020 r. i określa się w niej kwotę do przesunięcia.";

2)
art. 53 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Do dnia 1 sierpnia danego roku państwa członkowskie mogą dokonać przeglądu swojej decyzji podjętej na podstawie niniejszego rozdziału.

Do dnia 8 lutego 2020 r. państwa członkowskie mogą również dokonać przeglądu swojej decyzji podjętej na podstawie niniejszego rozdziału w zakresie niezbędnym do dostosowania się do decyzji w sprawie elastyczności między filarami na rok kalendarzowy 2020 podjętej zgodnie z art. 14.

W drodze przeglądu dokonanego na podstawie akapitów pierwszego i drugiego niniejszego ustępu państwa członkowskie mogą zdecydować, ze skutkiem od następnego roku, o:

a) pozostawieniu bez zmian, zwiększeniu lub zmniejszeniu wartości procentowej ustalonej zgodnie z ust. 1, 2 i 3, w granicach limitów określonych w tych ustępach w stosownych przypadkach, lub o pozostawieniu bez zmian lub zmniejszeniu wartości procentowej ustalonej zgodnie z ust. 4;

b) zmianie warunków przyznawania wsparcia;

c) zaprzestaniu przyznawania wsparcia na podstawie niniejszego rozdziału.

Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o każdej decyzji dotyczącej przeglądu dokonanego na podstawie akapitów pierwszego i drugiego niniejszego ustępu w odpowiednich terminach, o których mowa w tych akapitach. W powiadomieniu o decyzji dotyczącej przeglądu dokonanego na podstawie akapitu drugiego niniejszego ustępu wyjaśnia się związek między przeglądem a decyzją w sprawie elastyczności między filarami na rok kalendarzowy 2020 podjętą zgodnie z art. 14.";

3)
dodaje się załącznik VIa w brzmieniu zgodnym z tekstem zamieszczonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2020 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. BRNJAC D. M. SASSOLI
Przewodnicząca Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK VIa

KWOTY MAKSYMALNE, O KTÓRYCH MOWA W ART. 14 UST. 2
(w EUR)
Belgia 10 076 707
Bułgaria 70 427 849
Czechy 38 815 980
Dania 11 371 893
Niemcy 148 488 749
Estonia 21 968 972
Irlandia 39 700 643
Grecja 76 438 741
Hiszpania 250 300 720
Francja 181 388 880
Chorwacja 42 201 225
Włochy 190 546 556
Cypr 2 398 093
Łotwa 29 326 817
Litwa 48 795 629
Luksemburg 1 843 643
Węgry 62 430 371
Malta 1 831 098
Niderlandy 10 972 679
Austria 72 070 055
Polska 329 472 633
Portugalia 123 303 715
Rumunia 241 375 835
Słowenia 15 337 318
Słowacja 56 920 680
Finlandia 73 005 307
Szwecja 52887719"
1 Opinia z dnia 11 grudnia 2019 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2019 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 27 stycznia 2020 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).
4 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 20142020 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/288 z dnia 13 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 w zakresie niektórych przepisów dotyczących płatności bezpośrednich i wsparcia rozwoju obszarów wiejskich w odniesieniu do lat 2019 i 2020 (Dz.U. L 53 z 22.2.2019, s. 14).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.27.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2020/127 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do dyscypliny finansowej począwszy od roku budżetowego 2021 oraz rozporządzenie (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do elastyczności między filarami w odniesieniu do roku kalendarzowego 2020
Data aktu: 29/01/2020
Data ogłoszenia: 31/01/2020
Data wejścia w życie: 01/02/2020