RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 113,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 , stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze,
co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 2006/112/WE 3 została zmieniona dyrektywami Rady (UE) 2017/2455 4 i (UE) 2019/1995 5 w celu modernizacji uregulowań dotyczących podatku od wartości dodanej (VAT) w odniesieniu do transgranicznego handlu elektronicznego między przedsiębiorstwami a konsumentami (B2C). Większość tych nowych przepisów ma być stosowana od dnia 1 stycznia 2021 r.
(2) W dniu 30 stycznia 2020 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała epidemię COVID-19 za stan zagrożenia zdrowia publicznego o zasięgu międzynarodowym. W dniu 11 marca 2020 r. WHO uznała epidemię COVID-19 za pandemię. Pandemia COVID-19 dotknęła wszystkie państwa członkowskie. W związku z niepokojącym wzrostem liczby przypadków i brakiem skutecznych natychmiastowo dostępnych środków służących zwalczaniu pandemii COVID-19 wiele państw członkowskich ogłosiło stan wyjątkowy.
(3) Pandemia COVID-19 doprowadziła do nieoczekiwanej i bezprecedensowej sytuacji wyjątkowej, która ma głęboki wpływ na wszystkie państwa członkowskie i wymaga od nich podejmowania natychmiastowych działań na szczeblu krajowym w celu uporania się z trwającym kryzysem w trybie priorytetowym, poprzez realokację zasobów zarezerwowanych na inne kwestie. W wyniku tego kryzysu szereg państw członkowskich ma trudności z ukończeniem do dnia 31 grudnia 2020 r. opracowywania systemów informatycznych niezbędnych do rozpoczęcia stosowania przepisów dyrektyw (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995 od dnia 1 stycznia 2021 r. W związku z tym kilka państw członkowskich, jak również operatorów pocztowych i podmiotów świadczących usługi kurierskie, zwróciło się o odroczenie dat rozpoczęcia stosowania obu dyrektyw (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995.
(4) Biorąc pod uwagę wyzwania, przed którymi stoją państwa członkowskie w obliczu kryzysu związanego z COVID- 19, oraz fakt, że nowe przepisy opierają się na zasadzie, zgodnie z którą wszystkie państwa członkowskie muszą zaktualizować swoje systemy informatyczne, aby móc stosować przepisy dyrektyw (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995 oraz zapewnić gromadzenie i przekazywanie informacji i płatności w ramach zmienionych procedur, konieczne jest odroczenie terminów transpozycji i rozpoczęcia stosowania tych dyrektyw o sześć miesięcy. Odroczenie o sześć miesięcy jest właściwe, ponieważ należy zapewnić jak najkrótsze opóźnienie, aby zminimalizować dodatkowe straty budżetowe dla państw członkowskich.
(5) Ze względu na znaczny wpływ zakłóceń gospodarczych i możliwe dodatkowe trudności wynikające z pandemii COVID-19 oraz aby wspierać prawidłowe i terminowe stosowanie nowych przepisów dotyczących VAT w handlu elektronicznym, Komisja mogłaby ściśle współpracować z zainteresowanymi państwami członkowskimi w celu monitorowania dostosowywania krajowych systemów informatycznych oraz udzielania pomocy technicznej w razie potrzeby.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: