Rozporządzenie delegowane 2020/1083 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517 poprzez ustanowienie kryteriów kwalifikowalności i wyboru oraz procedurę wyznaczania Rejestru Domeny Najwyższego Poziomu .eu

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1083
z dnia 14 maja 2020 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517 poprzez ustanowienie kryteriów kwalifikowalności i wyboru oraz procedurę wyznaczania Rejestru Domeny Najwyższego Poziomu .eu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie wdrażania i funkcjonowania Domeny Najwyższego Poziomu .eu, zmiany i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 733/2002 oraz uchylenia rozporządzenia Komisji (WE) nr 874/2004 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niniejsze rozporządzenie ma na celu ustanowienie kryteriów kwalifikowalności i wyboru oraz procedury wyznaczania Rejestru odpowiedzialnego za organizację Domeny Najwyższego Poziomu .eu, administrowanie i zarządzania nią.

(2) Rejestr powinien być wybierany na podstawie otwartej, przejrzystej i niedyskryminacyjnej procedury wyboru umożliwiającej sprawiedliwy i konkurencyjny proces wyboru. W tym celu i w celu dotarcia do jak największej liczby odpowiednich kandydatów zaproszenie do udziału w procedurze wyboru powinno zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(3) Komisja powinna zorganizować procedurę wyboru w dwóch etapach, aby zapewnić przejrzystość procesu i efektywne wykorzystanie zasobów.

(4) W pierwszym etapie procedury Komisja powinna zweryfikować kwalifikowalność wnioskodawców, aby upewnić się, że spełniają oni minimalne wymogi dotyczące cech Rejestru określone w rozporządzeniu (UE) 2019/517.

(5) W drugim etapie procedury Komisja powinna ustalić ranking kwalifikujących się wnioskodawców na podstawie kryteriów, które zapewniają zgodność organizacji Domeny Najwyższego Poziomu .eu, administrowania i zarządzania nią z celami w zakresie wspierania jednolitego rynku cyfrowego, budowania internetowej tożsamości europejskiej i zachęcania do prowadzenia transgranicznej działalności online. Aby zapewnić osiągnięcie tych celów, Komisja powinna przypisać odpowiednie wagi w procedurze wyboru jakości usług, przydzielonym zasobom ludzkim i technicznym oraz sytuacji finansowej wnioskodawców.

(6) Aby zapewnić odpowiedni i terminowy nadzór nad podstawowymi funkcjami Rejestru, infrastruktura niezbędna do wykonywania takich funkcji powinna znajdować się w Unii. Infrastruktura ta powinna obejmować, między innymi, konieczne oprogramowanie, sprzęt i inną infrastrukturę, które są niezbędne do administracji, funkcjonowania i zarządzania Domeną Najwyższego Poziom.eu, takie jak baza danych rejestracyjnych TLD .eu, baza danych akredytowanych rejestratorów TLD .eu, podstawowy serwer autorytatywny dla TLD .eu, powierzanie danych osobie trzeciej w odniesieniu do plików strefy TLD .eu oraz informacji na temat rejestracji nazw domen, system usług kwerendy publicznej oraz strona internetowa zawierająca aktualne informacje dotyczące polityki i rejestracji w odniesieniu do TLD .eu.

(7) Aby zapewnić odpowiedni poziom zarządzania Domeną Najwyższego Poziomu .eu, w opublikowanym przez Komisję zaproszeniu do udziału w procedurze wyboru należy określić minimalny próg, który muszą osiągnąć wnioskodawcy na podstawie kryteriów wyboru, aby można ich było wyznaczyć jako Rejestr.

(8) W celu zapewnienia przejrzystości procedury Komisja powinna przedstawić uzasadnienie swoich decyzji, które należy przekazać wnioskodawcom.

(9) Wnioskodawca o najwyższej pozycji w rankingu opartym na wyniku oceny powinien zostać wyznaczony jako Rejestr. W przypadku gdy umowa z wyznaczonym Rejestrem nie została zawarta, Komisja powinna mieć możliwość wyznaczenia jako Rejestr następnego wnioskodawcy w rankingu.

(10) Aby umożliwić przeprowadzenie sprawiedliwej i konkurencyjnej procedury wyboru Rejestru, która musi zakończyć się najpóźniej do dnia 12 października 2021 r. wraz z podpisaniem umowy, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia kryteria kwalifikowalności i wyboru oraz procedurę wyznaczania Rejestru Domeny Najwyższego Poziomu .eu zgodnie z zasadami otwartości, przejrzystości i niedyskryminacji.

Artykuł  2

Kryteria kwalifikowalności

1. 
Rejestr jest organizacją nienastawioną na zysk, utworzoną zgodnie z prawem państwa członkowskiego. Jego siedziba statutowa i zarząd oraz główne miejsce prowadzenia działalności znajdują się na terytorium Unii.
2. 
Infrastruktura niezbędna do wykonywania podstawowych funkcji Rejestru, o której mowa w art. 5 ust. 2, znajduje się na terytorium Unii.
3. 
W przypadku gdy konsorcjum przedsiębiorstw lub grupa wykonawców tworzy organizację nienastawioną na zysk, każdy podmiot wchodzący w skład takiego konsorcjum lub takiej grupy musi mieć swoją siedzibę statutową, zarząd i główne miejsce prowadzenia działalności w Unii.
4. 
Rejestr zobowiązuje się do wykonywania swoich zadań jako główny wykonawca. Na udział podwykonawców w wykonywaniu zadań zezwala się wyłącznie w koniecznych przypadkach za uprzednią pisemną zgodą Komisji.
Artykuł  3

Wnioski

1. 
W zgłoszeniu jasno określa się, w których państwach członkowskich zarejestrowano przedmiotową organizację nie- nastawioną na zysk oraz podaje się pełne informacje dotyczące umiejscowienia jej statutowej siedziby, zarządu i głównego miejsca prowadzenia działalności.
2. 
Jeżeli organizacja nienastawiona na zysk jest ustanawiana przez konsorcjum przedsiębiorstw lub grupę wykonawców, we wniosku podaje się informacje na temat różnych ról i statusu każdego członka konsorcjum lub grupy, w tym wszystkie informacje wymagane na mocy ust. 1 niniejszego artykułu.
3. 
Jeżeli co najmniej jeden z podmiotów wchodzących w skład konsorcjum lub grupy jest podmiotem nastawionym na zysk, we wniosku podaje się informacje na temat środków, jakie konsorcjum lub grupa zobowiązuje się podjąć w celu zagwarantowania finansowej i prawnej separacji wszelkiej działalności nastawionej na zysk od działalności związanej z wykonywaniem funkcji Rejestru.
4. 
We wniosku podaje się opis struktury wewnętrznej organizacji nienastawionej na zysk i dołącza się do niego wszystkie dokumenty potwierdzające wymagane w zaproszeniu do udziału w procedurze wyboru Rejestru.
Artykuł  4

Jakość usług

1. 
Rejestr dąży do doskonałości operacyjnej i zapewnia wysoką jakość usług po konkurencyjnych cenach. Komisja ocenia zdolność kwalifikujących się wnioskodawców do zapewnienia wymaganej jakości usług. Temu kryterium przypisuje się wagę wynoszącą 40 % łącznego wyniku oceny.
2. 
Wnioskodawcy przekazują informacje na temat swoich doświadczeń w dziedzinach związanych z organizacją nazw domen, administrowaniem i zarządzaniem nimi.
3. 
Wnioskodawcy opisują, w jaki sposób zamierzają zarządzać Domeną Najwyższego Poziomu .eu w sposób, który zapewnia wysoki poziom jakości świadczonych usług, uwzględniając minimalne specyfikacje w zakresie funkcjonalności i wydajności dla usług Rejestru kodu krajowego domen najwyższego poziomu określonych przez Internetową Korporację ds. Nadanych Nazw i Numerów.
4. 
Wnioskodawcy opisują, jakie środki planują wprowadzić w celu zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i zaufania do Domeny Najwyższego Poziomu .eu.
Artykuł  5

Zasoby ludzkie i techniczne

1. 
Komisja ocenia zasoby ludzkie i wnioskodawcy. Temu kryterium przypisuje się wagę wynoszącą 30 % łącznego wyniku oceny.
2. 
Wnioskodawcy dostarczają informacje o swoich zasobach ludzkich i technicznych oraz uzasadniają, dlaczego zasoby te są wystarczające do wykonywania następujących funkcji:
a)
organizowanie Domeny Najwyższego Poziomu .eu, administrowanie i zarządzanie nią, w tym utrzymywanie właściwych baz danych i związanych z nimi usług kwerendy publicznej, rejestracja nazw domen, prowadzenie Rejestru nazw domen, obsługa serwerów Rejestru Domeny Najwyższego Poziomu oraz tworzenie plików strefy Domeny Najwyższego Poziomu i zarządzanie nimi;
b)
zapewnienie wysokiej jakości, przejrzystości, bezpieczeństwa, stabilności, przewidywalności, niezawodności, dostępności, skuteczności, niedyskryminacji, sprawiedliwych warunków konkurencji i ochrony konsumentów podczas świadczenia przez nich usług.
3. 
Wnioskodawcy opisują w swoim wniosku rodzaj organizacji, administracji i zarządzania, jakie zamierzają wprowadzić w celu pełnienia funkcji, o których mowa w ust. 2, w tym:
a)
zasoby ludzkie i konieczne systemy;
b)
oprogramowanie i sprzęt;
c)
infrastrukturę niezbędną do funkcjonowania Domeny Najwyższego Poziomu .eu i zarządzania nią.
4. 
Wnioskodawcy opisują, w jaki sposób ich zasoby, w tym potencjał ludzki i techniczny, są wystarczające do pełnienia funkcji rejestratora, jeżeli Komisja wystąpi z wnioskiem o uruchomienie takiej funkcji w celu realizacji określonych celów politycznych. Wnioskodawca dostarcza również informacje na temat sposobu, w jaki przydział takich zasobów na potrzeby pełnienia funkcji rejestratora spełnia wymogi określone w art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/517.
5. 
Wnioskodawcy przekazują informacje na temat sposobu, w jaki zamierzają przygotować pełną strukturę organizacyjną i operacyjną umożliwiającą im rozpoczęcie pełnienia funkcji Rejestru od dnia 13 października 2022 r.
Artykuł  6

Sytuacja finansowa i zgodność z przepisami

1. 
Komisja ocenia sytuację finansową kwalifikujących się wnioskodawców. Temu kryterium przypisuje się wagę wynoszącą 30 % łącznego wyniku oceny.
2. 
Wnioskodawcy:
a)
wykazują bezpieczeństwo finansowe i stabilność finansową na poziomie, który jest odpowiedni do wypełniania zadań Rejestru;
b)
dostarczają pełne informacje na temat przewidywanych kosztów i kapitału wymaganych w celu zorganizowania Domeny Najwyższego Poziomu .eu, administrowania i zarządzania nią, dostępności kapitału i ubezpieczeń; przedstawiają model przychodów, w tym model cenowy, analizę rynku właściwego, plan marketingowy i środki na wypadek awarii Rejestru;
c)
opisują, w jaki sposób będą stosować zasady należytego zarządzania finansami;
d)
przedstawiają informacje na temat opłat, które zamierzają stosować, oraz opisują, w jaki sposób ustala się wysokość opłat na podstawie poniesionych kosztów.
3. 
Wnioskodawcy przekazują informacje na temat audytów zewnętrznych, które przedłożą w celu wykazania zgodności z rozporządzeniem (UE) 2019/517.
Artykuł  7

Procedura wyboru

1. 
Komisja organizuje otwartą, przejrzystą i niedyskryminacyjną procedurę wyboru w celu wyboru Rejestru. Zaproszenie do udziału w procedurze wyboru jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Wnioskodawcy mają co najmniej 30 dni roboczych na złożenie wniosku.
2. 
Komisja może zasięgnąć porady i skorzystać z pomocy zewnętrznych ekspertów w celu dokonania analizy lub oceny wniosków. Zewnętrzni eksperci wybierani są na podstawie posiadanej przez nich wiedzy specjalistycznej i prezentowanego wysokiego poziomu niezależności i bezstronności.
Artykuł  8

Pierwszy etap procedury wyboru - weryfikacja kwalifikowalności

1. 
Wnioskodawcy składają Komisji wnioski zgodnie z instrukcjami określonymi w zaproszeniu do udziału w procedurze wyboru.
2. 
Komisja może zwrócić się do wnioskodawców o dostarczenie dodatkowych informacji dotyczących spełnienia kryteriów kwalifikowalności w określonym terminie. W ramach weryfikacji kwalifikowalności Komisja ocenia:
a)
czy wniosek został złożony w terminie określonym w zaproszeniu do udziału w procedurze wyboru lub przed upływem tego terminu;
b)
zgodność z wymogami określonymi w art. 2 i 3;
c)
czy wniosek jest kompletny i czy, w odpowiednich przypadkach, wnioskodawca przedstawił dodatkowe informacje, o które wystąpiła Komisja zgodnie z ust. 2.
3. 
W ciągu 40 dni roboczych od upływu terminu składania wniosku Komisja podejmuje decyzję w sprawie kwalifikowalności wnioskodawców. Komisja podaje uzasadnienie, w przypadku gdy stwierdza, że wnioskodawca nie spełnia kryteriów kwalifikowalności. O decyzji tej niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę.
4. 
Komisja publikuje wykaz kwalifikujących się wnioskodawców.
Artykuł  9

Drugi etap procedury wyboru - ustalenie rankingu i wyznaczenie Rejestru

1. 
W ciągu 80 dni roboczych od opublikowania wykazu kwalifikujących się wnioskodawców Komisja szereguje kwalifikujących się wnioskodawców, którzy osiągnęli minimalny próg punktacji oceny określony w zaproszeniu do udziału w procedurze wyboru kandydatur na podstawie kryteriów wyboru.
2. 
Komisja informuje kwalifikujących się wnioskodawców o ostatecznym rankingu.
3. 
Komisja wyznacza jako podmiot pełniący funkcję Rejestru wnioskodawcę o najwyższej pozycji w rankingu. Publikuje ona decyzję w sprawie wyznaczenia Rejestru w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  10

Wyznaczenie Rejestru w przypadku niezawarcia umowy

W przypadku gdy negocjacje dobiegną końca bez zawarcia umowy między wyznaczonym Rejestrem a Komisją, Komisja wyznacza jako Rejestr następnego wnioskodawcę w rankingu. Jeżeli nie jest to możliwe, Komisja organizuje nową procedurę wyboru w celu wyboru Rejestru.

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 maja 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 91 z 29.3.2019, s. 25.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.239.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/1083 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517 poprzez ustanowienie kryteriów kwalifikowalności i wyboru oraz procedurę wyznaczania Rejestru Domeny Najwyższego Poziomu .eu
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 24/07/2020
Data wejścia w życie: 25/07/2020