Decyzja EBC/2020/30 (2020/1015) w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2020/1015
z dnia 24 czerwca 2020 r.
w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii) (EBC/2020/30)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 18 lipca 2018 r. Republika Bułgarii powiadomiła Europejski Bank Centralny (EBC) o swoim wniosku dotyczącym nawiązania bliskiej współpracy pomiędzy EBC a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii) (zwanym dalej "NBB") zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

(2) W dniach 13 grudnia 2018 r. i 6 lutego 2020 r. Republika Bułgarii przyjęła odpowiednie ustawodawstwo krajowe celem zapewnienia obowiązku przyjmowania przez NBB wszelkich środków wymaganych przez EBC w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów oraz zapewnienia, by akty prawne przyjęte przez EBC na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 były wiążące i wykonalne w Republice Bułgarii. EBC dokonał oceny tego ustawodawstwa, biorąc pod uwagę także jego zastosowanie w praktyce.

(3) W dniu 25 lipca 2019 r. EBC zakończył wszechstronną ocenę określonych instytucji kredytowych mających siedzibę w Republice Bułgarii. Tego samego dnia NBB, jako właściwy organ, zatwierdził wyniki wszechstronnej oceny i podjął działania następcze w stosunku do odpowiednich instytucji kredytowych w celu usunięcia uchybień stwierdzonych w tych instytucjach.

(4) W dniu 16 czerwca 2020 r. EBC poinformował Republikę Bułgarii o dokonaniu wstępnej oceny jej wniosku dotyczącego nawiązania bliskiej współpracy, umożliwiając jej przedstawienie swojej opinii. Republika Bułgarii odpowiedziała w dniu 18 czerwca 2020 r., akceptując ocenę i nie przedstawiając uwag.

(5) Zgodnie z art. 5 ust. 1 decyzji EBC/2014/5 2 , jeżeli EBC stwierdzi, że kryteria określone w art. 7 ust. 2 lit. a) do c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 zostały spełnione, przyjmuje decyzję adresowaną do wnioskującego państwa członkowskiego o ustanowieniu bliskiej współpracy.

(6) Zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji EBC/2014/5 decyzja ustanawiająca bliską współpracę powinna wskazywać zasady przekazania zadań nadzorczych EBC i datę rozpoczęcia bliskiej współpracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie bliskiej współpracy między EBC a NBB

1. 
Na podstawie informacji przekazanych przez Republikę Bułgarii EBC stwierdza, że określone w art. 7 ust. 2 lit. a)-c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 kryteria ustanowienia bliskiej współpracy z NBB zostały spełnione.
2. 
Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 niniejsza decyzja ustanawia bliską współpracę między EBC a NBB na potrzeby wykonywania zadań w obszarach, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii.
Artykuł  2

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się definicje zawarte w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 3 .

Artykuł  3

Obowiązek współpracy w dobrej wierze i wymiany informacji

Od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji EBC i NBB podlegają obowiązkowi współpracy w dobrej wierze i obowiązkowi wymiany informacji na podstawie art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

Artykuł  4

Data rozpoczęcia bliskiej współpracy między EBC a NBB

1. 
Datą rozpoczęcia bliskiej współpracy między EBC a NBB jest 1 października 2020 r.
2. 
Z zastrzeżeniem ust. 1 na potrzeby identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii na podstawie art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) uznaje się, że data rozpoczęcia bliskiej współpracy między EBC a NBB stanowi datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji.
Artykuł  5

Zasady przekazania zadań nadzorczych EBC

1. 
Z dniem 1 października 2020 r. EBC wykonuje zadania w obszarach, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii.
2. 
W konsekwencji od tego dnia:
a)
przedstawiciel NBB uczestniczy, wykonując prawo głosu, w działalności Rady ds. Nadzoru zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013;
b)
przedstawiciel NBB uczestniczy w działalności Komitetu Sterującego Rady ds. Nadzoru, wykonując w odpowiednich przypadkach prawo głosu, zgodnie z art. 11 i 12 Regulaminu Rady ds. Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego 4 ;
c)
przedstawiciel NBB uczestniczy, w zakresie obejmującym zagadnienia polityki związane z nadzorem ostrożnościowym, w działalności innych komitetów i podstruktur wspierających pracę EBC w odniesieniu do zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, zgodnie z ich wewnętrznymi regulaminami.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji przedstawiciel NBB w Radzie ds. Nadzoru uczestniczy, korzystając z prawa głosu, w obradach dotyczących przyjęcia przez EBC instrukcji dotyczących identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).
4. 
Po powiadomieniu NBB przez EBC o instrukcjach dotyczących identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) NBB wyznacza subkoordynatorów dla odpowiednich wspólnych zespołów nadzorczych zgodnie z art. 115 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), o czym informuje EBC bez nieuzasadnionej zwłoki.
5. 
Po powiadomieniu NBB przez EBC o instrukcjach dotyczących identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) NBB, zgodnie z art. 48 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), identyfikuje wszelkie procedury nadzorcze formalnie wszczęte, które wymagają wydania decyzji, ale nie mogą zostać zakończone przed 1 października 2020 r., jako procedury w toku. Identyfikacja procedur w toku obejmuje procedury dotyczące wykonywania zadań w obszarach, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie 14. dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 24 czerwca 2020 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Decyzja 2014/434/EU Europejskiego Banku Centralnego z dnia 31 stycznia 2014 roku w sprawie bliskiej współpracy z właściwymi organami krajowymi uczestniczących państw członkowskich, których walutą nie jest euro (EBC/2014/5) (Dz.U. L 198 z 5.7.2014, s. 7).
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
4 Regulamin Rady ds. Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego (Dz.U. L 182 z 21.6.2014, s. 56).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.224I.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2020/30 (2020/1015) w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii)
Data aktu: 24/06/2020
Data ogłoszenia: 13/07/2020
Data wejścia w życie: 27/07/2020