RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 i art. 6 ust. 5 lit. a) oraz c),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Europejski Bank Centralny (EBC) odpowiada za skuteczne i spójne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego. EBC sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem systemu w celu zapewnienia spójnego stosowania wysokich standardów nadzorczych oraz spójności rezultatów w zakresie nadzoru we wszystkich uczestniczących państwach członkowskich. EBC może wydawać wytyczne skierowane do właściwych organów krajowych, określające sposób wykonywania zadań nadzorczych i przyjmowania decyzji nadzorczych przez te organy.
(2) EBC ma obowiązek zapewnienia spójnego stosowania wymogów ostrożnościowych dotyczących instytucji kredytowych w uczestniczących państwach członkowskich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013 i rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 2 .
(3) Jako organ odpowiedzialny za nadzór nad istotnymi instytucjami kredytowymi na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC wykonał swobodę uznania przysługującą mu na mocy art. 178 ust. 2 lit. d) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 3 poprzez przyjęcie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/1845 (EBC/2018/26) 4 , które definiuje próg dotyczący oceny istotności przeterminowanych zobowiązań kredytowych.
(4) Chociaż za wykonywanie odpowiednich opcji i swobód uznania w stosunku do mniej istotnych instytucji odpowiedzialne są w pierwszym rzędzie właściwe organy krajowe, nadrzędna rola nadzorcza EBC w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego pozwala mu na promowanie spójnego korzystania z opcji i swobód uznania w odpowiednich przypadkach zarówno w stosunku do istotnych, jak i mniej istotnych instytucji. Dzięki temu:
a) nadzór ostrożnościowy nad wszystkimi instytucjami kredytowymi w uczestniczących państwach członkowskich wdrażany jest w sposób spójny i skuteczny;
b) jednolity zbiór przepisów dotyczących usług finansowych jest stosowany w sposób spójny w odniesieniu do wszystkich instytucji kredytowych w uczestniczących państwach członkowskich; oraz
c) wszystkie instytucje kredytowe są objęte nadzorem najwyższej jakości.
(5) W celu zapewnienia równowagi między potrzebą spójnego stosowania standardów nadzorczych do istotnych i mniej istotnych instytucji z jednej strony, a stosowaniem zasady proporcjonalności z drugiej strony, EBC uważa, że właściwe organy krajowe, które nadzorują mniej istotne instytucje, powinny skorzystać ze swobody uznania przewidzianej w art. 178 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/171 5 w taki sam sposób jak EBC w rozporządzeniu (UE) 2018/1845 (EBC/2018/26),
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE: