Rozporządzenie delegowane 2020/866 zmieniające, zgodnie z art. 105 ust. 14 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/101 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ostrożnej wyceny

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/866
z dnia 28 maja 2020 r.
zmieniające, zgodnie z art. 105 ust. 14 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/101 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ostrożnej wyceny
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 105 ust. 14 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 9 ust. 5, art. 10 ust. 6 i art. 11 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/101 2  stanowią, że w odniesieniu do instytucji, które obliczają dodatkowe korekty wyceny (AVA) zgodnie z metodą podstawową określoną w tym rozporządzeniu, indywidualne AVA z tytułu niepewności dotyczącej cen rynkowych, kosztów zamknięcia i ryzyka modelu należy wyznaczać przy poziomie pewności wynoszącym 90 % w oparciu o warunki rynkowe panujące w momencie dokonywania wyliczenia. W rozporządzeniu tym określono również metodę agregacji do celów obliczania całkowitych AVA na poziomie kategorii w oparciu o te indywidualne AVA, w której to metodzie uwzględniono fakt, że przy dokonywaniu agregacji wspomnianych kategorii AVA indywidualne AVA częściowo pokrywają się ze sobą.

(2) Ekspansja pandemii COVID-19 spowodowała skrajne wahania na rynkach finansowych na całym świecie, oddziałując na wiele klas aktywów. Doprowadziło to do wyjątkowego zwiększenia rozrzutu cen aktywów i wzrostu rozpiętości między cenami kupna a cenami sprzedaży. Oczekuje się zatem, że indywidualne AVA obliczane na poziomie ekspozycji z tytułu wyceny znacznie wzrosną w porównaniu z ich poziomami odnotowywanymi w normalnych okolicznościach.

(3) Dostosowanie indywidualnych AVA do nowych warunków rynkowych jest procesem normalnym. Należy jednak oczekiwać, że ze względu na pandemię COVID-19 oraz decyzje władz publicznych o wstrzymaniu aktywności gospodarczej w wielu obszarach, agregacja indywidualnych AVA, które uległy znacznemu zwiększeniu, będzie miała nieproporcjonalny wpływ na kwoty zagregowanych AVA. Przepisy dotyczące ostrożnej wyceny należy zatem zmienić tak, aby przewidzieć, że oprócz współczynnika agregacji obowiązującego w normalnych warunkach rynkowych instytucje powinny również stosować wyższy współczynnik agregacji w odniesieniu do tego konkretnego okresu charakteryzującego się skrajnymi wahaniami cen rynkowych i wstrząsami systemowymi wywołanymi pandemią COVID-19.

(4) Należy się spodziewać, że skrajne wahania na rynku wynikające z pandemii COVID-19 będą słabnąć wraz z wygasaniem pandemii, co według prognoz powinno nastąpić w najbliższych miesiącach. Wyższy współczynnik agregacji powinien zatem mieć zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do przewidywanego okresu występowania skrajnych wahań na rynku w połączeniu z szokiem systemowym, który według aktualnych szacunków ma potrwać do dnia 31 grudnia 2020 r.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2016/101.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. Ze względu na pilny charakter sprawy będący wynikiem pandemii COVID-19 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego uznał, że przeprowadzenie konsultacji publicznych oraz analizy kosztów i korzyści byłoby nieproporcjonalne. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego poinformował jednak Bankową Grupę Interesariuszy ustanowioną zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .

(7) Aby umożliwić szybką reakcję na skutki pandemii COVID-19, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/101 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Wzory do celów agregacji AVA na podstawie art. 9 ust. 6, art. 10 ust. 7 i art. 11 ust. 7 Wzór na potrzeby metody 1

APVA = (FV - PV) - α * (FV - PV)

= (1 - α) * (FV - PV)

AVA = Σ APVA

Wzór na potrzeby metody 2

APVA = max {0, (FV - PV) - α * (EV - PV)}

= max {0, FV - α * EV - (1 - α) * PV}

AVA = Σ APVA

gdzie:

FV = wartość godziwa na poziomie ekspozycji z tytułu wyceny po uwzględnieniu ewentualnych korekt księgo

wych zastosowanych przy ustalaniu wartości godziwej instytucji, które można określić jako odnoszące się do tego samego źródła niepewności wyceny co odpowiednia AVA,

PV = wartość ostrożnościowa na poziomie ekspozycji z tytułu wyceny ustalona zgodnie z niniejszym rozpo

rządzeniem,

EV = przewidywana wartość na poziomie ekspozycji z tytułu wyceny uzyskana z zakresu możliwych wartości,

α = współczynnik agregacji,

APVA = AVA na poziomie ekspozycji z tytułu wyceny po dostosowaniu do celów agregacji,

AVA = całkowita AVA na poziomie kategorii po dostosowaniu do celów agregacji.

Instytucje ustalają współczynnik agregacji "α" na poziomie 66 % w okresie do dnia 31 grudnia 2020 r., a po upływie tego okresu - na poziomie 50 %.

1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/101 z dnia 26 października 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ostrożnej wyceny zgodnie z art. 105 ust. 14 (Dz.U. L 21 z 28.1.2016, s. 54).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.201.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/866 zmieniające, zgodnie z art. 105 ust. 14 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/101 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ostrożnej wyceny
Data aktu: 28/05/2020
Data ogłoszenia: 25/06/2020
Data wejścia w życie: 26/06/2020