KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 105 ust. 14 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 9 ust. 5, art. 10 ust. 6 i art. 11 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/101 2 stanowią, że w odniesieniu do instytucji, które obliczają dodatkowe korekty wyceny (AVA) zgodnie z metodą podstawową określoną w tym rozporządzeniu, indywidualne AVA z tytułu niepewności dotyczącej cen rynkowych, kosztów zamknięcia i ryzyka modelu należy wyznaczać przy poziomie pewności wynoszącym 90 % w oparciu o warunki rynkowe panujące w momencie dokonywania wyliczenia. W rozporządzeniu tym określono również metodę agregacji do celów obliczania całkowitych AVA na poziomie kategorii w oparciu o te indywidualne AVA, w której to metodzie uwzględniono fakt, że przy dokonywaniu agregacji wspomnianych kategorii AVA indywidualne AVA częściowo pokrywają się ze sobą.
(2) Ekspansja pandemii COVID-19 spowodowała skrajne wahania na rynkach finansowych na całym świecie, oddziałując na wiele klas aktywów. Doprowadziło to do wyjątkowego zwiększenia rozrzutu cen aktywów i wzrostu rozpiętości między cenami kupna a cenami sprzedaży. Oczekuje się zatem, że indywidualne AVA obliczane na poziomie ekspozycji z tytułu wyceny znacznie wzrosną w porównaniu z ich poziomami odnotowywanymi w normalnych okolicznościach.
(3) Dostosowanie indywidualnych AVA do nowych warunków rynkowych jest procesem normalnym. Należy jednak oczekiwać, że ze względu na pandemię COVID-19 oraz decyzje władz publicznych o wstrzymaniu aktywności gospodarczej w wielu obszarach, agregacja indywidualnych AVA, które uległy znacznemu zwiększeniu, będzie miała nieproporcjonalny wpływ na kwoty zagregowanych AVA. Przepisy dotyczące ostrożnej wyceny należy zatem zmienić tak, aby przewidzieć, że oprócz współczynnika agregacji obowiązującego w normalnych warunkach rynkowych instytucje powinny również stosować wyższy współczynnik agregacji w odniesieniu do tego konkretnego okresu charakteryzującego się skrajnymi wahaniami cen rynkowych i wstrząsami systemowymi wywołanymi pandemią COVID-19.
(4) Należy się spodziewać, że skrajne wahania na rynku wynikające z pandemii COVID-19 będą słabnąć wraz z wygasaniem pandemii, co według prognoz powinno nastąpić w najbliższych miesiącach. Wyższy współczynnik agregacji powinien zatem mieć zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do przewidywanego okresu występowania skrajnych wahań na rynku w połączeniu z szokiem systemowym, który według aktualnych szacunków ma potrwać do dnia 31 grudnia 2020 r.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2016/101.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. Ze względu na pilny charakter sprawy będący wynikiem pandemii COVID-19 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego uznał, że przeprowadzenie konsultacji publicznych oraz analizy kosztów i korzyści byłoby nieproporcjonalne. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego poinformował jednak Bankową Grupę Interesariuszy ustanowioną zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .
(7) Aby umożliwić szybką reakcję na skutki pandemii COVID-19, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: