Rozporządzenie 2020/757 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do identyfikowalności niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2020/757
z dnia 8 czerwca 2020 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do identyfikowalności niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 1 , w szczególności jego art. 21 ust. 6 lit. d) i art. 31 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 2  ustanowiono przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, w tym wymogi dotyczące identyfikowalności produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 produkty pochodne pozostają zaklasyfikowane w tej samej kategorii co produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, z których pochodzą. Jednak pod pewnymi warunkami oleje z ryb i mączka rybna mogą zawierać wyższe poziomy pewnych pozostałości niż ryby lub produkty rybołówstwa zdatne do spożycia przez ludzi, z których to ryb i produktów zostały pozyskane, co wymaga procesu detoksykacji przed użyciem w paszy dla zwierząt.

(3) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/786 3  określono kryteria dopuszczalności procesów detoksykacji stosowanych do produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt. Wymogi i kryteria dopuszczalności dla procesów detoksykacji olejów rybnych i mączki rybnej pozyskanych z materiałów kategorii 3 przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2015/786 powinny gwarantować, że detoksykowane olej z ryb i mączka rybna z materiałów kategorii 3 w paszy nie stanowią zagrożenia dla zdrowia zwierząt i ludzi ani dla środowiska oraz że proces detoksykacji nie powoduje niekorzystnych zmian właściwości paszy. W związku z tym właściwy organ może udzielić zezwolenia na detoksykację na terytorium swojego państwa członkowskiego, natomiast nie ma zharmonizowanych zasad dotyczących wysyłki tych materiałów w celu detoksykacji w innym państwie członkowskim.

(4) W celu zezwolenia na detoksykację niektórych olejów z ryb i mączki rybnej przeznaczonych do żywienia zwierząt utrzymywanych w warunkach fermowych należy ustanowić wymogi dotyczące wysyłki olejów z ryb i mączki rybnej o nadmiernych poziomach pozostałości do innego państwa członkowskiego w celu detoksykacji w zakładach zatwierdzonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . W związku z tym państwa członkowskie powinny, w razie potrzeby, po przeprowadzeniu oceny ryzyka, zezwolić na transport olejów z ryb i mączki rybnej przeznaczonych do produkcji materiałów paszowych i zawierających nadmierne poziomy dioksyn lub polichlorowanych bifenyli (PCB) w rozumieniu dyrektywy 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5  z innych państw członkowskich do zakładów zarejestrowanych lub zatwierdzonych do cełów detoksykacji na swoim terytorium.

(5) Jednakże oleje z ryb i mączki rybne z materiału kategorii 3 już wprowadzone do obrotu i zbadane z wynikiem dodatnim na obecność nadmiernych poziomów dioksyn lub polichlorowanych bifenyli (PCB) w ramach kontroli urzędowych nie powinny być poddawane detoksykacji przewidzianej w niniejszym rozporządzeniu.

(6) Należy odpowiednio zmienić art. 21 rozporządzenia (UE) nr 142/2011 i załącznik VIII do tego rozporządzenia oraz wymogi dotyczące wysyłania produktów pochodnych przeznaczonych do detoksykacji w innym państwie członkowskim.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 142/2011 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 21 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3. Transport olejów z ryb i mączki rybnej z materiałów kategorii 3 do produkcji materiału paszowego, innych niż przywożone z państwa trzeciego, z zatwierdzonego zakładu przetwórczego produkcji mączki rybnej i oleju z ryb do wytwórni pasz, zarejestrowanej lub zatwierdzonej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1069/2009 i zatwierdzonej zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 183/2005 w innym państwie członkowskim, w celu detoksykacji zgodnie z procesami, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/786 * , odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale VII załącznika VIII.;".

2)
w załączniku VIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W załączniku VIII do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 dodaje się tekst w brzmieniu:

"Rozdział VII

TRANSPORT DO ZAKŁADU DETOKSYKACJI OLEJÓW RYBNYCH I MĄCZKI RYBNEJ PRZEZNACZONYCH DO PRODUKCJI MATERIAŁU PASZOWEGO

1. Podmioty zamierzające przewozić oleje z ryb i mączkę rybną z materiałów kategorii 3 przeznaczone do produkcji pasz z zatwierdzonego zakładu przetwórczego produkcji olejów z ryb i mączki rybnej do wytwórni paszy zarejestrowanej lub zatwierdzonej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1069/2009 i zatwierdzonej zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 183/2005 w innym państwie członkowskim w celu detoksykacji zgodnie z procesami, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2015/786, składają właściwemu organowi w miejscu przeznaczenia wniosek o przyjęcie przesyłki.

Wniosek sporządza się z zastosowaniem standardowego wzoru wniosków o zezwolenia określonego w rozdziale III sekcja 10 w załączniku XVI do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.

2. Właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia, o którym mowa w pkt 1, informuje podmiot o swojej decyzji w sprawie przesyłki, odsyłając odpowiednio wypełniony wniosek, o którym mowa w pkt 1 akapit drugi.

3. Właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia o wysyłce każdej przesyłki za pomocą systemu TRACES zgodnie z decyzją 2004/292/WE.

4. Pkt 1-3 niniejszego rozdziału nie mają zastosowania do olejów z ryb i mączki rybnej z materiałów kategorii 3 wprowadzanych do obrotu w celu produkcji paszy, w których podczas kontroli urzędowych wykryto nadmierny poziom dioksyn lub polichlorowanych bifenyli (PCB).".

1 Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzezna- czonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/786 z dnia 19 maja 2015 r. określające kryteria dopuszczalności procesów detoksykacji stosowanych w odniesieniu do produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt, zgodnie z dyrektywą 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 125 z 21.5.2015, s. 10).
4 Rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiające wymagania dotyczące higieny pasz (Dz.U. L 35 z 8.2.2005, s. 1).
5 Dyrektywa 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych (Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 10).
* Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/786 z dnia 19 maja 2015 r. określające kryteria dopuszczalności procesów detoksykacji stosowanych w odniesieniu do produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt, zgodnie z dyrektywą 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 125 z 21.5.2015, s. 10)

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.179.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2020/757 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do identyfikowalności niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych
Data aktu: 08/06/2020
Data ogłoszenia: 09/06/2020
Data wejścia w życie: 29/06/2020