(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 20 maja 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Cele proponowanej europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Freedom to share" ("Wolność wymiany") są następujące: zalegalizowanie wymiany - przez sieci cyfrowe, do użytku osobistego i w celach niekomercyjnych - plików zawierających utwory i inne materiały chronione prawem autorskim, prawami pokrewnymi i prawami do bazy danych, w celu osiągnięcia równowagi między prawami autorów i innych uprawnionych podmiotów a powszechnym prawem do nauki i kultury.
(2) W załączniku przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu proponowanej inicjatywy obywatelskiej. W szczególności inicjatywa wzywa do zmiany unijnych przepisów dotyczących platform wymiany treści, odnosząc się w szczególności do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 2 . Planowane zmiany polegałyby na przyjęciu aktu ustawodawczego przewidującego odstępstwo od praw autorskich, praw pokrewnych i praw do bazy danych dla osób fizycznych udostępniających za pośrednictwem sieci cyfrowych pliki do użytku osobistego i celów niekomercyjnych. Celem określonym w tej inicjatywie jest umożliwienie obywatelom wymiany plików bezpośrednio za pośrednictwem sieci peer-to-peer, aby mieli oni dostęp do nauki i kultury bez podlegania kontrolom i profilowaniu.
(3) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(4) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.
(5) Proponowana inicjatywa postuluje zmianę unijnych przepisów dotyczących platform wymiany treści, odnosząc się w szczególności do dyrektywy (UE) 2019/790 w sprawie praw autorskich i pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, która opiera się na art. 53 ust. 1, art. 62 i art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(6) Na podstawie art. 53 ust. 1 TFUE w celu wykonania Traktatów można przyjąć akty prawne Unii na potrzeby koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących podejmowania i wykonywania działalności prowadzonej na własny rachunek. Zgodnie z art. 62 TFUE ta podstawa prawna ma również zastosowanie do spraw dotyczących swobody świadczenia usług określonych w art. 56-61 TFUE.
(7) Na podstawie art. 114 TFUE do celów realizacji postanowień Traktatów mogą być przyjmowane akty prawne UE w celu zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
(8) W świetle art. 53 ust. 1, art.. 62 i art. 114 TFUE żadna z części proponowanej inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedłożenia wniosku dotyczącego unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788.
(9) Zgodnie z art. 5 ust. 1-3 rozporządzenia utworzono grupę organizatorów i wyznaczono osoby do kontaktu, a specjalnie w celu zarządzania inicjatywą zgodnie z art. 5 ust. 7 utworzono podmiot prawny.
(10) Proponowana inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa i nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE ani prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(11) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę zatytułowaną "Wolność wymiany",
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Věra JOUROVÁ | |
| Wiceprzewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.158.5 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/675 w sprawie proponowanej europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej Freedom to share (Wolność wymiany) |
| Data aktu: | 15/05/2020 |
| Data ogłoszenia: | 20/05/2020 |