uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (We) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , a w szczególności jego art. 178 i 187,
(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1301/2006 2 ustanowiono wspólne zasady zarządzania kontyngentami taryfowymi na przywóz produktów rolnych, podlegającymi systemowi pozwoleń na przywóz.
(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 972/2006 3 ustanowiono szczegółowe zasady mające zastosowanie do przywozu ryżu łuskanego Basmati objętego kodami CN 1006 20 17 i 1006 20 98. Przywóz tych produktów jest objęty wymogiem przedstawienia pozwolenia na przywóz przed dopuszczeniem produktu do obrotu.
(3) Obecna pandemia COVID-19 i daleko idące ograniczenia przemieszczania wprowadzone w państwach członkowskich stanowią wyjątkowe i bezprecedensowe wyzwanie dla państw członkowskich i podmiotów, jeśli chodzi o wymianę dokumentów urzędowych zgodnie z prawodawstwem Unii.
(4) W "Wytycznych dotyczących środków zarządzania granicami w celu ochrony zdrowia i zapewnienia dostępności towarów i usług podstawowych" (w związku z COVID-19) 4 Komisja podkreśliła, że w obecnej sytuacji sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku nie powinno być zakłócone.
(5) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1301/2006 wnioskodawcy ubiegający się o pozwolenia na przywóz lub uprawnienia do przywozu mają obowiązek wykazać, że prowadzą handel z państwami trzecimi w zakresie niektórych kategorii produktów rolnych.
(6) Jeżeli zostanie to uznane za konieczne do zarządzania danym kontyngentem taryfowym, w rozporządzeniu Komisji regulującym ten kontyngent mogą zostać przewidziane dodatkowe warunki. W rozporządzeniach Komisji (WE) nr 2535/2001 5 , (WE) nr 1342/2003 6 , (WE) nr 2305/2003 7 , (WE) nr 969/2006 8 , (WE) nr 1918/2006 9 , (WE) nr 1964/2006 10 , (WE) nr 1979/2006 11 , (WE) nr 341/2007 12 ), (WE) nr 533/2007 13 , (WE) nr 536/2007 14 , (WE) nr 539/2007 15 , (WE) nr 616/2007 16 , (WE) nr 1384/2007 17 , (WE) nr 1385/2007 18 , (WE) nr 382/2008 19 , (WE) nr 412/2008 20 , (WE) nr 431/2008 21 , (We) nr 748/2008 22 , (We) nr 1067/2008 23 , (WE) nr 1296/2008 24 , (WE) nr 442/2009 25 , (WE) nr 610/2009 26 , (WE) nr 891/2009 27 i (UE) nr 1255/2010 28 oraz w rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE) nr 1273/2011 29 , (UE) nr 480/2012 30 , (UE) nr 1223/2012 31 , (UE) nr 82/2013 32 , (UE) nr 593/2013 33 , (UE) 2015/2076 34 , (UE) 2015/2077 35 , (UE) 2015/2078 36 , (UE) 2015/2079 37 , (UE) 2015/2081 38 i (UE) 2017/1585 39 przewidziano takie dodatkowe warunki, np. obowiązek przedstawienia przez wnioskodawcę dokumentów określających "ilość referencyjną" podmiotu oraz pochodzenie i jakość produktu.
(7) Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 972/2006 wnioskodawcy ubiegający się o pozwolenie na przywóz muszą udowodnić, że prowadzą działalność handlową w sektorze ryżu, i przedstawić certyfikat autentyczności produktu wydany przez właściwy organ kraju wywozu.
(8) Podczas obecnej pandemii COVID-19 w państwach członkowskich wprowadzono daleko idące ograniczenia w zakresie przemieszczania. Zakłócenia występują także w przypadku usług pocztowych i kurierskich.
(9) Niektóre państwa członkowskie i zainteresowane strony poinformowały Komisję, że wskutek tych ograniczeń i zakłóceń poważnie ograniczona jest ich zdolność dostarczania i otrzymywania dokumentów urzędowych wymaganych na podstawie rozporządzeń regulujących dane kontyngenty taryfowe i przywóz ryżu Basmati.
(10) Zgodnie z przepisami Unii regulującymi zarządzanie kontyngentami taryfowymi na przywóz produktów rolnych podlegającymi systemowi pozwoleń na przywóz oraz regulującymi zarządzanie przywozem ryżu Basmati, do wniosków o wydanie pozwolenia na przywóz i o przyznanie uprawnień do przywozu należy dołączyć oryginały tych dokumentów.
(11) W związku z tym, w celu uniknięcia zakłóceń na jednolitym rynku, należy tymczasowo zezwolić na stosowanie alternatywnego rozwiązania zamiast przedstawiania oryginalnych papierowych dokumentów urzędowych. To alternatywne rozwiązanie nie powinno wpływać na nałożony na podmioty na podstawie unijnych przepisów obowiązek przedstawiania oryginalnych dokumentów, jeżeli jest to technicznie wykonalne.
(12) W celu uproszczenia procedur administracyjnych dla państw członkowskich i podmiotów gospodarczych w związku z wnioskami o wydanie pozwoleń podczas obecnej pandemii COVID-19, obowiązek wniesienia przez podmioty wyższego zabezpieczenia w przypadku przedstawienia elektronicznej kopii świadectwa autentyczności powinien zostać tymczasowo zawieszony.
(13) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane do dnia 31 lipca 2020 r. w celu ułatwienia procedur składania wniosków o wydanie pozwoleń w trakcie obecnej pandemii COVID-19. W świetle informacji otrzymanych od kilku państw członkowskich należy przewidzieć środki tymczasowe, które powinny być stosowane niezwłocznie. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.148.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/633 ustanawiające w związku z pandemią COVID-19 tymczasowe środki w zakresie akceptowania elektronicznych kopii oryginałów dokumentów urzędowych na potrzeby wniosków w ramach kontyngentów taryfowych na przywóz produktów rolnych, podlegających systemowi pozwoleń na przywóz oraz wniosków o wydanie pozwolenia na przywóz ryżu łuskanego Basmati |
| Data aktu: | 08/05/2020 |
| Data ogłoszenia: | 11/05/2020 |
| Data wejścia w życie: | 12/05/2020 |