Rozporządzenie wykonawcze 2020/597 przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania masła oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/597
z dnia 30 kwietnia 2020 r.
przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania masła oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (We) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 2 , w szczególności jego art. 4 ust. 2 lit. b),

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 3 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ze względu na obecną pandemię COVID-19 i na daleko idące ograniczenia w przemieszczaniu się wprowadzone w państwach członkowskich nastąpił spadek popytu na niektóre produkty w sektorze mleczarskim. Rozprzestrzenianie się choroby oraz wprowadzone środki ograniczają dostępność siły roboczej, co upośledza w szczególności etapy produkcji, skupu i przetwarzania mleka. Ponadto obowiązkowe zamknięcie sklepów, targowisk pod gołym niebem, restauracji i innych placówek branży hotelarsko-gastronomicznej skutkuje zahamowaniem działalności tej branży, co prowadzi do istotnych zmian w strukturze popytu na mleko i przetwory mleczne. Sektor hotelarsko-gastronomiczny tradycyjnie odpowiada za konsumpcję od ok.10 do 20 % (w zależności od produktu) unijnej produkcji mleka i przetworów mlecznych. Ponadto nabywcy w Unii i na rynku światowym unieważniają umowy i opóźniają zawarcie nowych umów w oczekiwaniu na dalszy spadek cen.

(2) W rezultacie przetwarzanie mleka surowego jest częściowo zastępowane wytwarzaniem produktów sprzedawanych luzem, mających długi okres trwałości i zdatnych do przechowywania, które wymagają mniejszych nakładów pracy, takich jak odtłuszczone mleko w proszku i masło, przekraczającym zwykły popyt rynkowy.

(3) W celu zmniejszenia wynikającej z tego nierównowagi między podażą a popytem, należy przyznać dopłaty do prywatnego przechowywania masła.

(4) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/1238 4  i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1240 5  ustanowiono przepisy dotyczące wdrażania dopłat do prywatnego przechowywania. O ile niniejsze rozporządzenie nie stanowi inaczej, do dopłat do prywatnego przechowywania masła powinny mieć zastosowanie przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240.

(5) Kwotę dopłat należy ustalić z góry, aby możliwe było utworzenie szybkiego i elastycznego systemu operacyjnego. Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1370/2013 wysokość dopłat do prywatnego przechowywania ustalaną z wyprzedzeniem należy określać na podstawie kosztów przechowywania lub innych odpowiednich czynników rynkowych. Należy ustalić dopłaty na pokrycie stałych kosztów przechowywania związanych z przyjęciem do magazynu i wydaniem z magazynu określonych produktów oraz dopłaty na dzień przechowywania na pokrycie kosztów przechowywania i finansowania.

(6) Ze względu na skuteczność administracyjną i uproszczenie procedury, wnioski powinny odnosić się wyłącznie do masła już przechowywanego i nie należy wymagać zabezpieczenia. W związku z tym należy ustalić okres przechowywania.

(7) Z myślą o skuteczności administracyjnej i uproszczeniu procedury, należy ustalić minimalną ilość produktów objętych każdym wnioskiem.

(8) Środki wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 mogą mieć wpływ na zgodność z wymogami dotyczącymi kontroli na miejscu dotyczących dopłat do prywatnego przechowywania na podstawie art. 60 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240. Państwom członkowskim, których dotyczą te środki, należy umożliwić elastyczność, przedłużając okres przeprowadzania kontroli przyjmowania do magazynu lub w zastępstwie kontroli przyjmując inne stosowne dowody, a także nie wymagając przeprowadzania niezapowiedzianych kontroli. Do celów niniejszego rozporządzenia należy zatem odstąpić od niektórych przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240.

(9) Aby niniejsze rozporządzenie mogło wywrzeć natychmiastowy wpływ na rynek oraz pomogło w stabilizacji cen, powinno ono wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
Niniejszym rozporządzeniem ustanawia się dopłaty do prywatnego przechowywania masła, o którym mowa w art. 17 lit. e) akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, zwane dalej "dopłatami".
2. 
O ile przepisy niniejszego rozporządzenia nie stanowią inaczej, zastosowanie ma rozporządzenie delegowane (UE) 2016/1238 oraz rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1240.
Artykuł  2

Kwalifikujące się produkty

Aby kwalifikować się do otrzymania dopłat, masło musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz musi pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymogi określone w sekcji IV załącznika VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238.

Artykuł  3

Składanie i dopuszczalność wniosków

1. 
Wnioski o dopłaty można składać od dnia 7 maja 2020 r. Wnioski należy złożyć najpóźniej w dniu 30 czerwca 2020 r.
2. 
Wnioski odnoszą się do produktów, które zostały już wprowadzone do przechowywania.
3. 
Minimalna ilość, jakiej może dotyczyć wniosek, wynosi 10 ton.
Artykuł  4

Kwota dopłat i okres przechowywania

1. 
Kwotę dopłat wyznacza się w sposób następujący:
a)
9,83 EUR na tonę przechowywanych produktów w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania,
b)
0,43 EUR na tonę przechowywanych produktów i na dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową.
2. 
Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wydanie z magazynu.
3. 
Dopłaty można przyznać tylko w przypadku, gdy okres przechowywania objętego umową wynosi od 90 do 180 dni.
Artykuł  5

Kontrole

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 60 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240, jeżeli w wyniku środków wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19, zwanych dalej "środkami", agencja płatnicza nie ma możliwości przeprowadzenia w odpowiednim czasie kontroli, o których mowa w art. 60 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, zainteresowane państwo członkowskie może:
a)
przedłużyć okres, o którym mowa w art. 60 ust. 1 akapit pierwszy, w celu przeprowadzenia tych kontroli najpóźniej 30 dni po zakończeniu stosowania środków; lub
b)
w zastępstwie kontroli przeprowadzanych w okresie, w którym środki mają zastosowanie, wykorzystać stosowne dowody, w tym zdjęcia geotagowane lub inne dowody w postaci elektronicznej.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 60 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240, jeżeli ze względu na wprowadzone środki agencja płatnicza nie ma możliwości przeprowadzenia niezapowiedzianych kontroli na miejscu, nie jest ona zobowiązana do przeprowadzania niezapowiedzianych kontroli w okresie stosowania środków.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 346 z 20.12.2013, s. 12.
3 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1238 z dnia 18 maja 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do interwencji publicznej i dopłat do prywatnego przechowywania (Dz.U. L 206 z 30.7.2016, s. 15).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1240 z dnia 18 maja 2016 r. ustalające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do interwencji publicznej i dopłat do prywatnego przechowywania (Dz.U. L 206 z 30.7.2016, s. 71).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024