(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/784 2 harmonizuje zasadnicze warunki techniczne dostępności oraz efektywnego wykorzystywania zakresu częstotliwości 24,25-27,5 GHz w Unii na potrzeby systemów naziemnych umożliwiających świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej.
(2) Zakres częstotliwości 24,25-27,5 GHz ("26 GHz") został zharmonizowany w skali globalnej do celów Międzynarodowej Telekomunikacji Ruchomej 3 (IMT) podczas Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej (WRC-19) w 2019 r. poprzez wprowadzenie zmian do Regulaminu Radiokomunikacyjnego Sektora Radiokomunikacji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU-R).
(3) Zmieniony Regulamin Radiokomunikacyjny ITU-R 4 wprowadził globalne wartości graniczne emisji pozapasmowych ("graniczne wartości ochronne") mające zastosowanie w dwóch etapach do naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G) umożliwiających świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w paśmie częstotliwości 26 GHz w celu ochrony służby satelitarnych pasywnych badań Ziemi (EESS (pasywnej)) w zakresie częstotliwości 23,6-24 GHz 5 . Te graniczne wartości ochronne są mniej rygorystyczne niż wartości graniczne zharmonizowane na poziomie UE 6 . Zastosowanie w Unii wartości granicznych pierwszego etapu powinno zapewnić terminową dostępność urządzeń 5G oraz szybsze inwestycje w infrastrukturę 5G na jednolitym rynku. Wartości graniczne drugiego etapu - wraz z wymogiem, że nie można wprowadzać żadnych systemów naziemnych o wysokim zagęszczeniu urządzeń w odpowiednim zakresie częstotliwości poniżej 23,6 GHz - zapewniają odpowiednią ochronę EESS (pasywnej) oraz służbę meteorologii satelitarnej w obrębie zakresu częstotliwości 23,6-24 GHz.
(4) Graniczne wartości ochronne pierwszego etapu mające zastosowanie do dnia 1 września 2027 r. na podstawie Regulaminu Radiokomunikacyjnego ITU-R mogą zwiększyć ryzyko szkodliwych zakłóceń działającej globalnie służby EESS (pasywnej) (np. systemu Copernicus i niektórych satelitów meteorologicznych) w zależności od tempa uruchamiania naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G) w paśmie częstotliwości 26 GHz. W związku z tym istotne jest, aby graniczne wartości ochronne drugiego etapu miały zastosowanie przed rozpoczęciem masowego uruchamiania sieci 5G w Unii, co ma nastąpić począwszy od 2025 r. 7
(5) Dalsze stosowanie obecnych, bardziej rygorystycznych zharmonizowanych na poziomie UE granicznych wartości ochronnych na jednolitym rynku zapewniłoby większą ochronę EESS (pasywnej) na całym terytorium Unii. Jednak stosowanie w Unii granicznych wartości ochronnych innych - w szczególności bardziej rygorystycznych - niż te stosowane w pozostałych częściach świata, mogłoby wpłynąć na dostępność i wybór urządzeń, co z kolei mogłoby mieć negatywny wpływ na koszty sprzętu i skalę inwestycji w sieci o dużej przepływności (5G).
(6) W przyjętej przez WRC-19 uchwale 242, która stanowi integralną część Regulaminu Radiokomunikacyjnego ITU-R, uznaje się, że zakresy częstotliwości znajdujące się bezpośrednio poniżej zakresu częstotliwości 23,6-24 GHz nie są przeznaczone do zastosowań w służbie ruchomej o wysokim zagęszczeniu urządzeń. Uznanie tego faktu na szczeblu międzynarodowym przyczynia się do ochrony EESS (pasywnej) w tym zakresie częstotliwości, oprócz przyjęcia granicznych wartości ochronnych drugiego etapu mających zastosowanie do pasma częstotliwości 26 GHz na podstawie Regulaminu Radiokomunikacyjnego ITU-R. Środki takie poprawiają ochronę EESS (pasywnej) oraz jakość danych satelitarnych niezbędnych do prognozowania pogody. W tym celu nie powinno się wprowadzać nowych systemów naziemnych umożliwiających świadczenie usług łączności elektronicznej w zakresie częstotliwości 22-23,6 GHz w Unii. Ponadto mogą być rozważane odpowiednie działania, aby zapewnić ochronę EESS (pasywnej), jeśli takie systemy z wysokim zagęszczeniem urządzeń będą mogły być wprowadzane w tym zakresie częstotliwości poza Unią.
(7) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji 676/2002/WE oraz ze względu na pilną potrzebę zachowania pewności regulacyjnej na jednolitym rynku w celu wdrożenia art. 54 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 8 Komisja zwróciła się do Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) 9 w ramach udzielonego CEPT przez Komisję Europejską mandatu do opracowania zharmonizowanych warunków technicznych dotyczących wykorzystywania widma w celu wsparcia wprowadzania naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G) w Unii 10 o ocenę wszelkich dostosowań granicznych wartości ochronnych na mocy decyzji wykonawczej (UE) 2019/784 oraz o składanie sprawozdań w tym zakresie.
(8) W odpowiedzi CEPT przedłożyła w piśmie z dnia 6 marca 2020 r. 11 uwagi techniczne, w których przedstawiła wyjaśnienia dotyczące części wniosku Komisji oraz zaleciła preferowane podejście do ochrony EESS (pasywnej) w zakresie częstotliwości 23,6-24 GHz, uwzględniając wynik WRC-19 oraz konieczność długofalowej ochrony EESS (pasywnej). W szczególności podejście to obejmuje wcześniejszą datę przejścia na graniczne wartości ochronne drugiego etapu, aby uniknąć ryzyka masowego rozwoju rynku urządzeń 5G stosujących wartości graniczne pierwszego etapu, jak też obejmuje ono wymóg zapobiegania wprowadzaniu systemów naziemnych o wysokim zagęszczeniu urządzeń, umożliwiających świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w zakresie częstotliwości 22-23,6 GHz.
(9) W związku z tym należy zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/784 w celu zachowania równowagi między strategiami Unii dotyczącymi uruchomienia sieci 5G a monitorowaniem atmosfery i powierzchni Ziemi oraz wspierania roli Unii jako lidera w globalnym ekosystemie urządzeń i usług 5G.
(10) Ponadto CEPT opracowuje zestaw narzędzi technicznych 12 , aby wspierać wdrażanie sieci 5G w paśmie częstotliwości 26 GHz, na podstawie wykorzystywania widma w oparciu o systemy udzielania zezwoleń inne niż indywidualne prawa użytkowania, takie jak zezwolenie ogólne lub połączony system zezwoleń indywidualnych/ogólnych. Oferuje ona państwom członkowskim wytyczne dotyczące niektórych możliwych rozwiązań, które można wdrożyć na szczeblu krajowym zgodnie z ich zobowiązaniami dotyczącymi tego pasma częstotliwości oraz przy uwzględnieniu ciągłego wprowadzania naziemnych stacji satelitarnych w EESS, służbie badań kosmicznych (SRS) oraz służbie stałej satelitarnej (FSS).
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego ustanowionego na mocy decyzji nr 676/2002/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Thierry BRETON | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.138.19 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/590 zmieniająca decyzję (UE) 2019/784 w odniesieniu do aktualizacji odpowiednich warunków technicznych mających zastosowanie do zakresu częstotliwości 24,25-27,5 GHz |
| Data aktu: | 24/04/2020 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2020 |
| Data wejścia w życie: | 30/04/2020 |