Decyzja wykonawcza 2020/590 zmieniająca decyzję (UE) 2019/784 w odniesieniu do aktualizacji odpowiednich warunków technicznych mających zastosowanie do zakresu częstotliwości 24,25-27,5 GHz

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/590
z dnia 24 kwietnia 2020 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2019/784 w odniesieniu do aktualizacji odpowiednich warunków technicznych mających zastosowanie do zakresu częstotliwości 24,25-27,5 GHz

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 2542)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/784 2  harmonizuje zasadnicze warunki techniczne dostępności oraz efektywnego wykorzystywania zakresu częstotliwości 24,25-27,5 GHz w Unii na potrzeby systemów naziemnych umożliwiających świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej.

(2) Zakres częstotliwości 24,25-27,5 GHz ("26 GHz") został zharmonizowany w skali globalnej do celów Międzynarodowej Telekomunikacji Ruchomej 3  (IMT) podczas Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej (WRC-19) w 2019 r. poprzez wprowadzenie zmian do Regulaminu Radiokomunikacyjnego Sektora Radiokomunikacji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU-R).

(3) Zmieniony Regulamin Radiokomunikacyjny ITU-R 4  wprowadził globalne wartości graniczne emisji pozapasmowych ("graniczne wartości ochronne") mające zastosowanie w dwóch etapach do naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G) umożliwiających świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w paśmie częstotliwości 26 GHz w celu ochrony służby satelitarnych pasywnych badań Ziemi (EESS (pasywnej)) w zakresie częstotliwości 23,6-24 GHz 5 . Te graniczne wartości ochronne są mniej rygorystyczne niż wartości graniczne zharmonizowane na poziomie UE 6 . Zastosowanie w Unii wartości granicznych pierwszego etapu powinno zapewnić terminową dostępność urządzeń 5G oraz szybsze inwestycje w infrastrukturę 5G na jednolitym rynku. Wartości graniczne drugiego etapu - wraz z wymogiem, że nie można wprowadzać żadnych systemów naziemnych o wysokim zagęszczeniu urządzeń w odpowiednim zakresie częstotliwości poniżej 23,6 GHz - zapewniają odpowiednią ochronę EESS (pasywnej) oraz służbę meteorologii satelitarnej w obrębie zakresu częstotliwości 23,6-24 GHz.

(4) Graniczne wartości ochronne pierwszego etapu mające zastosowanie do dnia 1 września 2027 r. na podstawie Regulaminu Radiokomunikacyjnego ITU-R mogą zwiększyć ryzyko szkodliwych zakłóceń działającej globalnie służby EESS (pasywnej) (np. systemu Copernicus i niektórych satelitów meteorologicznych) w zależności od tempa uruchamiania naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G) w paśmie częstotliwości 26 GHz. W związku z tym istotne jest, aby graniczne wartości ochronne drugiego etapu miały zastosowanie przed rozpoczęciem masowego uruchamiania sieci 5G w Unii, co ma nastąpić począwszy od 2025 r. 7

(5) Dalsze stosowanie obecnych, bardziej rygorystycznych zharmonizowanych na poziomie UE granicznych wartości ochronnych na jednolitym rynku zapewniłoby większą ochronę EESS (pasywnej) na całym terytorium Unii. Jednak stosowanie w Unii granicznych wartości ochronnych innych - w szczególności bardziej rygorystycznych - niż te stosowane w pozostałych częściach świata, mogłoby wpłynąć na dostępność i wybór urządzeń, co z kolei mogłoby mieć negatywny wpływ na koszty sprzętu i skalę inwestycji w sieci o dużej przepływności (5G).

(6) W przyjętej przez WRC-19 uchwale 242, która stanowi integralną część Regulaminu Radiokomunikacyjnego ITU-R, uznaje się, że zakresy częstotliwości znajdujące się bezpośrednio poniżej zakresu częstotliwości 23,6-24 GHz nie są przeznaczone do zastosowań w służbie ruchomej o wysokim zagęszczeniu urządzeń. Uznanie tego faktu na szczeblu międzynarodowym przyczynia się do ochrony EESS (pasywnej) w tym zakresie częstotliwości, oprócz przyjęcia granicznych wartości ochronnych drugiego etapu mających zastosowanie do pasma częstotliwości 26 GHz na podstawie Regulaminu Radiokomunikacyjnego ITU-R. Środki takie poprawiają ochronę EESS (pasywnej) oraz jakość danych satelitarnych niezbędnych do prognozowania pogody. W tym celu nie powinno się wprowadzać nowych systemów naziemnych umożliwiających świadczenie usług łączności elektronicznej w zakresie częstotliwości 22-23,6 GHz w Unii. Ponadto mogą być rozważane odpowiednie działania, aby zapewnić ochronę EESS (pasywnej), jeśli takie systemy z wysokim zagęszczeniem urządzeń będą mogły być wprowadzane w tym zakresie częstotliwości poza Unią.

(7) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji 676/2002/WE oraz ze względu na pilną potrzebę zachowania pewności regulacyjnej na jednolitym rynku w celu wdrożenia art. 54 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 8  Komisja zwróciła się do Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) 9  w ramach udzielonego CEPT przez Komisję Europejską mandatu do opracowania zharmonizowanych warunków technicznych dotyczących wykorzystywania widma w celu wsparcia wprowadzania naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G) w Unii 10  o ocenę wszelkich dostosowań granicznych wartości ochronnych na mocy decyzji wykonawczej (UE) 2019/784 oraz o składanie sprawozdań w tym zakresie.

(8) W odpowiedzi CEPT przedłożyła w piśmie z dnia 6 marca 2020 r. 11  uwagi techniczne, w których przedstawiła wyjaśnienia dotyczące części wniosku Komisji oraz zaleciła preferowane podejście do ochrony EESS (pasywnej) w zakresie częstotliwości 23,6-24 GHz, uwzględniając wynik WRC-19 oraz konieczność długofalowej ochrony EESS (pasywnej). W szczególności podejście to obejmuje wcześniejszą datę przejścia na graniczne wartości ochronne drugiego etapu, aby uniknąć ryzyka masowego rozwoju rynku urządzeń 5G stosujących wartości graniczne pierwszego etapu, jak też obejmuje ono wymóg zapobiegania wprowadzaniu systemów naziemnych o wysokim zagęszczeniu urządzeń, umożliwiających świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w zakresie częstotliwości 22-23,6 GHz.

(9) W związku z tym należy zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/784 w celu zachowania równowagi między strategiami Unii dotyczącymi uruchomienia sieci 5G a monitorowaniem atmosfery i powierzchni Ziemi oraz wspierania roli Unii jako lidera w globalnym ekosystemie urządzeń i usług 5G.

(10) Ponadto CEPT opracowuje zestaw narzędzi technicznych 12 , aby wspierać wdrażanie sieci 5G w paśmie częstotliwości 26 GHz, na podstawie wykorzystywania widma w oparciu o systemy udzielania zezwoleń inne niż indywidualne prawa użytkowania, takie jak zezwolenie ogólne lub połączony system zezwoleń indywidualnych/ogólnych. Oferuje ona państwom członkowskim wytyczne dotyczące niektórych możliwych rozwiązań, które można wdrożyć na szczeblu krajowym zgodnie z ich zobowiązaniami dotyczącymi tego pasma częstotliwości oraz przy uwzględnieniu ciągłego wprowadzania naziemnych stacji satelitarnych w EESS, służbie badań kosmicznych (SRS) oraz służbie stałej satelitarnej (FSS).

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego ustanowionego na mocy decyzji nr 676/2002/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2019/784 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Do dnia 30 czerwca 2020 r. państwa członkowskie wyznaczają oraz udostępniają na zasadzie braku wyłączności zakres częstotliwości 24,25-27,5 GHz na potrzeby systemów naziemnych umożliwiających świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej zgodnie z zasadniczymi warunkami technicznymi określonymi w załączniku.";

2)
art. 7 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Państwa członkowskie składają Komisji sprawozdanie z wykonania niniejszej decyzji do dnia 30 września 2020 r.";

3)
w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/784 wprowadza się następujące zmiany:
1)
tabela 4 otrzymuje brzmienie:

Tabela 4

Dodatkowa wartość graniczna mocy na poziomie podstawowym dla stacji bazowej

Zakres częstotliwości Maksymalna całkowita moc promieniowania Szerokość pasma pomiarowego Wejście w życie
23,6-24,0 GHz -33 dBW 200 MHz Wejście w życie niniejszej decyzji (a)
-39 dBW 200 MHz 1 stycznia 2024 r (b)
(a) państwa członkowskie nie zezwalają na wprowadzanie nowych systemów naziemnych umożliwiających świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w zakresie częstotliwości 22-23,6 GHz, aby zapewnić odpowiednią ochronę służby satelitarnych badań Ziemi (pasywnej) i służby radioastronomicznej w zakresie częstotliwości 23,6-24 GHz w połączeniu z wartością graniczną mającą zastosowanie po dniu 1 stycznia 2024 r.

(b) Ta wartość graniczna ma zastosowanie do stacji bazowych, które zostały wprowadzone do eksploatacji po dniu 1 stycznia 2024 r. Wartość ta nie ma zastosowania do stacji bazowych, które zostały wprowadzone do eksploatacji przed tą datą. W przypadku tych stacji bazowych po dniu 1 stycznia 2024 r. obowiązuje nadal wartość graniczna -33 dBW/200 MHz. Państwa członkowskie rozważają wprowadzenie dodatkowych środków mających na celu ocenę i ograniczenie łącznego wpływu tych stacji bazowych w związku z obowiązkiem tych państw wynikającym z art. 3 lit. a) w odniesieniu do służby satelitarnych badań Ziemi (pasywnej). Środki takie obejmują dostosowanie wielkości przydzielonych bloków częstotliwości, konfiguracji anteny, mocy wewnątrz bloku częstotliwościowego lub stopnia nasycenia sprzętem."

2)
tabela 6 otrzymuje brzmienie:

Tabela 6

Dodatkowa wartość graniczna mocy na poziomie podstawowym dla terminalu

Zakres częstotliwości Maksymalna całkowita moc promieniowania Szerokość pasma pomiarowego Wejście w życie
23,6-24,0 GHz -29 dBW 200 MHz Wejście w życie niniejszej decyzji
-35 dBW 200 MHz 1 stycznia 2024 r (a)
(a) Ta wartość graniczna ma zastosowanie do terminali, które zostały wprowadzone do eksploatacji po dniu 1 stycznia 2024 r. Wartość ta nie ma zastosowania do terminali, które zostały wprowadzone do eksploatacji przed tą datą. W przypadku tych terminali po dniu 1 sty cznia 2024 r. obowiązuje nadal wartość graniczna -29 dBW/200 MHz."
1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/784 z dnia 14 maja 2019 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 24,25-27,5 GHz na potrzeby systemów naziemnych umożliwiających świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w Unii (Dz.U. L 127 z 16.5.2019, s. 13).
3 Zgodnie z uchwałą ITU-R 750 (zmienioną przez WRC-19) w sprawie kompatybilności między służbą satelitarnych badań Ziemi (pasywną) a odpowiednimi służbami aktywnymi.
5 W przypadku stacji bazowych 5G/terminali są to: -33/-29 dBW/200MHz do dnia 1 września 2027 r. (etap pierwszy) i -39/-35 dBW/200MHz w późniejszym okresie (etap drugi).
6 Tj. dodatkowe wartości graniczne na poziomie podstawowym określone w tabelach 4 i 6 w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/784.
7 Zob. komunikat Komisji "Sieć 5G dla Europy: plan działania" (COM(2016) 588 final).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).
9 Pismo do CEPT z dnia 20 grudnia 2019 r. (Komitet ds. Łączności Elektronicznej, zespół zadaniowy 1, dok. ECC PT1 (20)011).
10 Dokument RSCOM16-40rev3.
11 Pismo CEPT z dnia 6 marca 2020 r. "CEPT response on additional input regarding the impact of the WRC-19 outcome on the harmonised technical conditions for the 26 GHz band" (Komitet ds. Łączności Elektronicznej, dok. ECC(20)055).
12 Takich jak (projekt) sprawozdania Komitetu ds. Łączności Elektronicznej nr 317 "Additional work on 26 GHz to address spectrum use under authorisation regimes other than individual rights of use: Technical toolkit to assist administrations" ("Dodatkowe prace dotyczące 26 GHz w celu zajęcia się kwestią wykorzystywania widma w oparciu o systemy udzielania zezwoleń inne niż indywidualne prawa użytkowania: zestaw narzędzi technicznych pomocnych organom administracyjnym") (zatwierdzonego przez Komitet ds. Łączności Elektronicznej do konsultacji publicznych w dniu 6 marca 2020 r.).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.138.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/590 zmieniająca decyzję (UE) 2019/784 w odniesieniu do aktualizacji odpowiednich warunków technicznych mających zastosowanie do zakresu częstotliwości 24,25-27,5 GHz
Data aktu: 24/04/2020
Data ogłoszenia: 30/04/2020
Data wejścia w życie: 01/01/1970