uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności pierwszy akapit art. 12 ust. 1 w zw. z pierwszym tiret art. 3 ust. 1, a także art. 18,
(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (ECB/2014/60) 1 .
(2) Powodowana przez koronawirusa choroba COVID-19, zakwalifikowana przez Światową Organizację Zdrowia jako pandemia, stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego o skali nie mającej precedensu w najnowszej historii. Pandemia ta spowodowała gwałtowny wstrząs ekonomiczny, który wymaga ambitnej, skoordynowanej i natychmiastowej reakcji na wszystkich frontach w celu udzielenia wsparcia zagrożonym przedsiębiorstwom i pracownikom. W konsekwencji pandemii działalność gospodarczą w strefie euro nieuchronnie dotknie znaczący spadek, w szczególności w miarę wprowadzania przez kolejne kraje środków ograniczających rozprzestrzenianie się wirusa. Środki te w znaczący sposób ograniczają przepływy gotówkowe przedsiębiorstw i pracowników oraz stawiają dalsze istnienie wielu przedsiębiorstw pod znakiem zapytania. Nie ulega również wątpliwości, że ta sytuacja utrudnia transmisję polityki pieniężnej oraz zwiększa ryzyko drastycznego pogorszenia się perspektyw inflacji.
(3) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Rada Prezesów przyjęła pakiet decyzji w odpowiedzi na pandemię koronawirusa, która może zagrozić realizacji celu utrzymania stabilności cen i prawidłowemu funkcjonowaniu mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Decyzje te obejmują środki zmieniające zasady kwalifikowania zabezpieczeń, ułatwiające kontrahentom Eurosystemu dysponowanie wystarczającym poziomem kwalifikowanych zabezpieczeń i przekazywanie ich na potrzeby uczestnictwa we wszystkich operacjach zasilających w płynność. Uczestnictwo w tych operacjach będzie więc oparte na zmienionych zasadach kwalifikowania zabezpieczeń i kontroli ryzyka. Środki te są proporcjonalnym sposobem przeciwdziałania poważnym zagrożeniom dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz rozwoju gospodarczego w strefie euro, będącym konsekwencją pojawienia się i dalszego rozprzestrzeniania się choroby COVID-19.
(4) Mając na uwadze złagodzenie niekorzystnego wpływu potencjalnych dotkliwych obniżek ratingów wynikających z wybuchu epidemii COVID-19 na dostępność zabezpieczenia, Rada Prezesów uznaje, że Eurosystem może tymczasowo podwyższyć poziom akceptowanego ryzyka w celu wsparcia dostępu kontrahentów do płynności, wspierając tym samym akcję kredytową w gospodarce strefy euro, w tym poprzez obniżenie redukcji wartości w wycenie stosowanych do określonych aktywów wykorzystywanych jako zabezpieczenie.
(5) Rada Prezesów wzięła również pod uwagę: a) potrzebę zmniejszenia presji wynikającej z wybuchu epidemii COVID- 19, która dotkliwie wpływa na greckie rynki finansowe; b) zobowiązania powzięte przez Republikę Grecką w kontekście wzmocnionych ram nadzoru na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 2 i monitorowania ich realizacji przez instytucje Unii; c fakt, że środki dotyczące średnioterminowego zadłużenia Republiki Greckiej, realizowane w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, zależą od nieprzerwanej realizacji tych zobowiązań; d) informacje dotyczące ekonomicznej i finansowej sytuacji Republiki Greckiej dostępne dla EBC w związku z udziałem we wzmocnionych ramach nadzoru; oraz e) fakt, że Republika Grecka odzyskała dostęp do rynku. Rada Prezesów oceniła również potrzebę zmniejszenia fragmentacji akceptowanych zabezpieczeń operacji kredytowych Eurosystemu w celu poprawy sprawnego funkcjonowania mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Na podstawie oceny tych czynników Rada Prezesów uznała, że KBC powinny mieć możliwość akceptowania jako kwalifikowanego zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu rynkowych dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów jakości kredytowej Eurosystemu, ale spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, z zastrzeżeniem stosowania określonych redukcji wartości w wycenie.
(6) Dodatkowe środki określone w zmianach wprowadzonych niniejszymi wytycznymi powinny być stosowane tymczasowo. Rada Prezesów powinna ponownie ocenić potrzebę przedłużenia stosowania tych tymczasowych środków przed końcem roku, tak aby zapewnić odpowiednie funkcjonowanie mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. W ten sposób Rada Prezesów uwzględni również zapotrzebowanie kontrahentów Eurosystemu, którzy uczestniczą lub będą uczestniczyć w ukierunkowanych dłuższych operacjach refinansujących prowadzonych na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) 3 , na utrzymanie dostępności zabezpieczenia przez cały okres trwania tych operacji.
(7) Niezwłoczna reakcja na aktualną sytuację pandemiczną wymaga zawiadomienia KBC o niniejszych wytycznych niezwłocznie po ich przyjęciu.
(8) Wytyczne EBC/2014/31 4 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
| W imieniu Rady Prezesów EBC | |
| Christine LAGARDE | |
| Prezes EBC |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.110I.26 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2020/21 (2020/515) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń |
| Data aktu: | 07/04/2020 |
| Data ogłoszenia: | 08/04/2020 |
| Data wejścia w życie: | 07/04/2020 |