Rozporządzenie wykonawcze 2020/502 w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/50
z dnia 6 kwietnia 2020 r.
w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 24 stycznia 2020 r. Stany Zjednoczone Ameryki ("Stany Zjednoczone") wprowadziły środki ochronne w postaci podwyżki ceł na przywóz niektórych produktów pochodnych z aluminium i niektórych produktów pochodnych ze stali, obowiązujące od dnia 8 lutego 2020 r. i na czas nieokreślony.

(2) Niezależnie od określenia tych środków przez Stany Zjednoczone środkami bezpieczeństwa, stanowią one w istocie środki ochronne. Polegają one na działaniu zaradczym, które zaburza równowagę koncesji i zobowiązań wynikających z Porozumienia z Marakeszu ustanawiającego Światową Organizację Handlu ("WTO") i ogranicza przywóz w celu ochrony przemysłu krajowego przed zagraniczną konkurencją i w trosce o rozwój handlowy przedmiotowego sektora. Wyjątki ze względów bezpieczeństwa przewidziane w Układzie ogólnym w sprawie taryf celnych i handlu z 1994 r. ("GATT z 1994 r.") nie mają zastosowania do tego rodzaju środków ochronnych ani ich nie uzasadniają i nie mają wpływu na prawo do przywrócenia równowagi zgodnie z odpowiednimi postanowieniami porozumienia WTO.

(3) Porozumienie WTO w sprawie środków ochronnych przewiduje prawo każdego z eksportujących państw dotkniętych środkiem ochronnym do zawieszenia stosowania zobowiązań o zasadniczo równoważnych skutkach handlowych na podstawie GATT 1994 względem członka WTO stosującego środek ochronny, pod warunkiem że nie uda się wypracować zadowalającego rozwiązania w drodze konsultacji między tymi członkami i że Rada WTO ds. Handlu Towarami nie zgłosi sprzeciwu.

(4) Konsultacje między Stanami Zjednoczonymi a Unią, przewidziane w art. 8 i 12.3 Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych, nie przyniosły zadowalającego rozwiązania 2 .

(5) Zawieszenie przez Unię zasadniczo równoważnych koncesji lub innych zobowiązań powinno wejść w życie po upływie 30 dni od powiadomienia o takim zawieszeniu Rady ds. Handlu Towarami, o ile Rada ta nie wyraziła sprzeciwu.

(6) Porozumienie WTO przewiduje wykonywanie prawa do zawieszenia: a) niezwłocznie, pod warunkiem że środek ochronny nie został wprowadzony w następstwie bezwzględnego wzrostu przywozu lub nie jest zgodny z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub b) po upływie okresu trzech lat od rozpoczęcia stosowania środka ochronnego.

(7) Środki ochronne Stanów Zjednoczonych mogą mieć znaczne negatywne skutki gospodarcze dla dotkniętych nimi sektorów przemysłu Unii. W znacznym stopniu ograniczyłyby one unijny wywóz przedmiotowych produktów pochodnych z aluminium i przedmiotowych produktów pochodnych ze stali do Stanów Zjednoczonych. W 2019 r. wartość unijnego przywozu przedmiotowych produktów pochodnych z aluminium i ze stali do Stanów Zjednoczonych to niemal 40 mln EUR.

(8) W związku z tym zawieszenie koncesji handlowych w postaci podniesienia stawek celnych na wybrane produkty pochodzące ze Stanów Zjednoczonych i przywożone do Unii do poziomu, który odzwierciedla kwotę, jaka wynikałaby z zastosowania przez Stany Zjednoczone ceł na przywóz z Unii do Stanów Zjednoczonych przedmiotowych produktów pochodnych z aluminium i przedmiotowych produktów pochodnych ze stali, i który nie przekracza tej kwoty, stanowi odpowiednie do sytuacji zawieszenie stosowania koncesji handlowych o zasadniczo równoważnych skutkach, zgodnie z Porozumieniem WTO w sprawie środków ochronnych.

(9) Komisja korzysta z prawa do przywrócenia równowagi w odniesieniu do koncesji w stosunkach handlowych z państwami trzecimi na podstawie art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 654/2014. Odpowiednie działania mają formę środków polityki handlowej, które powinny obejmować zawieszenie koncesji taryfowych oraz nałożenie nowych lub wyższych ceł.

(10) Przy opracowywaniu i dokonywaniu wyboru tych środków Komisja stosuje obiektywne kryteria zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. c) oraz art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 654/2014, w tym w stosownych przypadkach uwzględnia proporcjonalność wszystkich środków, potencjał środków w zakresie udzielania wsparcia sektorom przemysłu Unii, których dotyczą środki ochronne, oraz cel, jakim jest ograniczenie do minimum negatywnych skutków gospodarczych dla Unii. Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 654/2014 Komisja umożliwia zainteresowanym stronom wyrażenie opinii i przedstawienie informacji dotyczących interesów gospodarczych Unii w tym zakresie 3 .

(11) W związku z tym Komisja dopilnowała, aby dodatkowe stawki celne były proporcjonalne do wpływu wywieranego przez środki ochronne stosowane przez Stany Zjednoczone i nie były nadmierne, jak opisano w motywach 8, 16 i 18.

(12) Dzięki wybranym środkom może ponadto poprawić się sytuacja unijnych sektorów przemysłu stalowego i aluminiowego, których dotyczą środki ochronne wprowadzone przez Stany Zjednoczone.

(13) Wreszcie środki te dotyczą przywozu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, od których dostaw Unia nie jest zasadniczo uzależniona. Takie podejście pozwala - na ile to możliwe - uniknąć negatywnego wpływu na różne podmioty na rynku unijnym, w tym na konsumentów.

(14) Uwzględniając wymogi czasowe opisane w motywie(6)i brak sprzeciwu ze strony Rady ds. Handlu Towarami, o którym mowa w motywie(5), dodatkowe cła powinny mieć zastosowanie w dwóch etapach.

(15) Na pierwszym etapie cła ad valorem w stawce 20 % i 7 % na przywóz produktów wymienionych w art. 1 ust. 2 lit. a) powinny być stosowane od dnia 8 maja 2020 r. i do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii.

(16) Całkowita kwota ceł ad valorem na pierwszym etapie odzwierciedla wzrost taryfy Stanów Zjednoczonych na poziomie 10 % i 25 % na przywóz wyprasek zderzaka z aluminium, stanowiących części i akcesoria do pojazdów silnikowych objęte pozycjami od 8701 do 8705, oraz wyprasek zderzaka ze stali, stanowiących części i akcesoria do pojazdów silnikowych objęte pozycjami od 8701 do 8705 (opisanych w ramach kodu HTS 4  8708 10 30), a także wytłoczek nadwozia z aluminium do ciągników nadających się do użytkowania w rolnictwie i wytłoczek nadwozia ze stali do ciągników nadających się do użytkowania w rolnictwie (opisanych w pozycji HTS 8708 29 21) 5  z Unii do Stanów Zjednoczonych (całkowita wartość przywozu z Unii do Stanów Zjednoczonych w 2019 r. opiewa na 19 mln EUR). Są to produkty, w stosunku do których środki ochronne Stanów Zjednoczonych nie zostały wprowadzone w następstwie bezwzględnego wzrostu przywozu.

(17) Na drugim etapie kolejne dodatkowe cła ad valorem w wysokości 4,4 % na przywóz produktu określonego w art. 1 ust. 2 lit. b) powinny być stosowane od dnia 8 lutego 2023 r. - lub wcześniej, jeżeli przed tą datą Organ Rozstrzygania Sporów WTO wyda orzeczenie, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub zostanie powiadomiony o orzeczeniu o tej treści - do czasu, aż środki ochronne Stanów Zjednoczonych przestaną obowiązywać.

(18) Całkowita kwota należności celnych ad valorem na drugim etapie odzwierciedla wzrost taryfy Stanów Zjednoczonych na poziomie 10 % i 25 % na przywóz pozostałych przedmiotowych produktów z Unii do Stanów Zjednoczonych 6  (21 mln EUR z całkowitej wartości unijnego przywozu do Stanów Zjednoczonych w 2019 r.). Są to produkty, w stosunku do których środki ochronne Stanów Zjednoczonych mogły zostać wprowadzone w następstwie bezwzględnego wzrostu przywozu.

(19) Komisja może zmienić niniejsze rozporządzenie, aby uwzględnić wszelkie modyfikacje lub zmiany odnoszące się do środków ochronnych Stanów Zjednoczonych, w tym poprzez wyłączenie produktów lub przedsiębiorstw.

(20) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla kwestii zgodności środków ochronnych Stanów Zjednoczonych z odpowiednimi postanowieniami porozumienia WTO.

(21) W świetle terminów obowiązujących w ramach WTO niniejszy akt powinien wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 7 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Komisja natychmiast, a w każdym razie nie później niż do dnia 7 kwietnia 2020 r., pisemnie powiadamia Radę WTO ds. Handlu Towarami, że w przypadku braku sprzeciwu ze strony Rady ds. Handlu Towarami Unia zawiesza, od dnia 8 maja 2020 r., stosowanie w handlu ze Stanami Zjednoczonymi koncesji celnych w przywozie wynikających z układu GATT z 1994 r. w odniesieniu do produktów wymienionych w ust. 2.
2. 
W związku z tym Unia stosuje dodatkowe stawki celne na przywóz do Unii produktów wymienionych poniżej i pochodzących ze Stanów Zjednoczonych:
a)
na pierwszym etapie od dnia 8 maja 2020 r. stosuje się dodatkowe cła ad valorem w wysokości 20 % i 7 % na przywóz produktów określonych, w następujący sposób:
Kod CN (1) Dodatkowe cło ad valorem
9613 80 00 20 %
3926 30 00 7 %
(1) Kody nomenklatury pochodzą z Nomenklatury scalonej określonej w art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1) i zawartej w załączniku I do tego rozporządzenia, obowiązującej w momencie publikacji niniejszego rozporządzenia i odpowiednio zmienionej kolejnymi aktami ustawodawczymi, w tym ostatnio rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1776 z dnia 9 października 2019 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 280 z 31.10.2019, s. 1);
b)
na drugim etapie stosuje się dodatkowe cło ad valorem w wysokości 4,4 % na przywóz produktu określonego, w następujący sposób:
od dnia 8 lutego 2023 r., lub
od piątego dnia następującego po dniu wydania przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO orzeczenia, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub przekazania powiadomienia temu organowi o orzeczeniu o tej treści, jeżeli nastąpi to wcześniej. W ostatnim przypadku Komisja opublikuje w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie wskazujące datę wydania takiego orzeczenia lub przekazania powiadomienia o takim orzeczeniu:
Kod CN (1) Dodatkowe cło ad valorem
9504 40 00 4,4 %
(1) Kody nomenklatury pochodzą z Nomenklatury scalonej określonej w art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1) i zawartej w załączniku I do tego rozporządzenia, obowiązującej w momencie publikacji niniejszego rozporządzenia i odpowiednio zmienionej kolejnymi aktami ustawodawczymi, w tym ostatnio rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1776 z dnia 9 października 2019 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 280 z 31.10.2019, s. 1).
Artykuł  2

Unia stosuje dodatkowe stawki celne, o których mowa w art. 1, dopóki Stany Zjednoczone stosują lub ponownie będą stosowały środki ochronne w sposób, który miałby skutki dla produktów pochodzących z Unii, oraz w zakresie, w jakim czynią to Stany Zjednoczone. Komisja opublikuje w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie wskazujące datę zaprzestania przez Stany Zjednoczone stosowania środków ochronnych.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 kwietnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (Dz. U. L 189 z 27.6.2014, s. 50).
2 Dnia 6 marca 2020 r. Unia wystąpiła z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji. Porozumienie nie zostało osiągnięte i minął 30- dniowy okres na konsultacje, o którym mowa w art. 8 Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych.
4 Kody Zharmonizowanego Systemu Opłat Celnych Stanów Zjednoczonych Ameryki, o których mowa w proklamacji 9980 z dnia 24 stycznia 2020 r. dotyczącej dostosowania przywozu do Stanów Zjednoczonych produktów pochodnych z aluminium i ze stali, Rejestr Federalny t. 85, nr 19, z dnia 29 stycznia 2020 r., oraz w załącznikach do niej (https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/proc-lamation-adjusting-imports-derivative-aluminum-articles-derivative-steel-articles-united-states/).
5 Produkty, o których mowa w proklamacji 9980 z dnia 24 stycznia 2020 r. dotyczącej dostosowania przywozu do Stanów Zjednoczonych produktów pochodnych z aluminium i ze stali, Rejestr Federalny t. 85, nr 19, z dnia 29 stycznia 2020 r., oraz w załącznikach do niej (https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/proclamation-adjusting-imports-derivative-aluminum-articles-derivative-steel-artic-les-united-states/).
6 Produkty, o których mowa w proklamacji 9980 z dnia 24 stycznia 2020 r. dotyczącej dostosowania przywozu do Stanów Zjednoczonych produktów pochodnych z aluminium i ze stali, Rejestr Federalny t. 85, nr 19, z dnia 29 stycznia 2020 r.(https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/proclamation-adjusting-imports-derivative-aluminum-articles-derivative-steel-articles-united-states/).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 z dnia 6 października 2015 r. ustanawiające procedury unijne w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Unii zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (tekst jednolity) (Dz.U. L 272 z 16.10.2015, s. 1).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.109.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/502 w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki
Data aktu: 06/04/2020
Data ogłoszenia: 07/04/2020
Data wejścia w życie: 07/04/2020