Rozporządzenie 2019/2234 w sprawie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii w 2020 r.w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE, Euratom) 2019/2234
z dnia 19 grudnia 2019 r.
w sprawie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii w 2020 r.w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 352,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 203,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo notyfikowało swój zamiar wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa z dniem wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po tej notyfikacji, to znaczy z dniem 30 marca 2019 r., chyba że Rada Europejska, w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem, podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu. Okres ten został dwukrotnie przedłużony przez Radę Europejską, ostatnim razem w drodze jej decyzji (UE) 2019/584 2 , która przedłużyła ten okres do dnia 31 października 2019 r. Wobec braku umowy o wystąpieniu ze Zjednoczonym Królestwem i nieprzedłużenia dalej okresu, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE, w przyszłej umowie międzynarodowej między Unią a Zjednoczonym Królestwem należy uzgodnić porozumienie finansowe w odniesieniu do zobowiązań finansowych wynikających z członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii.

(2) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich obowiązków Unii i Zjednoczonego Królestwa wynikających z całego okresu członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii.

(3) W rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) 2019/1197 3  określono zasady dotyczące stosunków między Unią, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem i jego beneficjentami, z drugiej strony, w odniesieniu do finansowania i wykonania budżetu ogólnego Unii (zwanego dalej "budżetem") w 2019 r. Konieczne jest określenie zasad dotyczących stosunków między Unią, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem i jego beneficjentami, z drugiej strony, również w odniesieniu do finansowania i wykonania budżetu w 2020 r.

(4) W odniesieniu do przyjmowania środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu w 2020 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu, Traktaty nie przewidują innych uprawnień niż te, o których mowa w art. 352 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i art. 203 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

(5) Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie uczestniczą w szeregu unijnych programów lub działań na podstawie członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii. Uczestnictwo to odbywa się w oparciu o umowy ze Zjednoczonym Królestwem lub też osobami lub podmiotami z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie lub w oparciu o decyzje na korzyść Zjednoczonego Królestwa lub osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, które to umowy i decyzje stanowią zobowiązania prawne.

(6) W przypadku wielu z tych umów i decyzji zasady dotyczące kwalifikowalności wymagają, aby beneficjent był państwem członkowskim lub też osobą lub podmiotem z siedzibą w państwie członkowskim. Kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa lub też osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie jest w takich przypadkach powiązana z faktem, że Zjednoczone Królestwo jest państwem członkowskim. Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu pociąga zatem za sobą utratę kwalifikowalności przez takich beneficjentów unijnego finansowania na podstawie takich umów i decyzji. Nie dotyczy to jednak przypadków, w których osoby lub podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie uczestniczyłyby w działaniu w ramach odnośnych unijnych przepisów dotyczących osób i podmiotów z siedzibą w państwie trzecim oraz z zastrzeżeniem warunków mających zastosowanie w ramach tych przepisów.

(7) W przypadku wystąpienia Zjednoczonego Królestwa bez umowy o wystąpieniu byłoby korzystne zarówno dla Unii i jej państw członkowskich, jak i dla Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, gdyby utrzymano w 2020 r. kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa i beneficjentów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie do otrzymywania środków unijnych i udział Zjednoczonego Królestwa w finansowaniu budżetu na 2020 r. Korzystne byłoby również, gdyby zobowiązania prawne podpisane i przyjęte przed datą wystąpienia lub w 2019 r. w zastosowaniu art. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 mogły być w dalszym ciągu wykonywane przez cały 2020 r.

(8) Należy zatem określić warunki, na których Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie mogłyby nadal kwalifikować się do finansowania w 2020 r. w odniesieniu do umów, jakie z nimi podpisano, i decyzji, jakie w odniesieniu do nich przyjęto, przed dniem, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie (zwanym dalej "datą wystąpienia") lub, w stosownym przypadku, w 2019 r. w zastosowaniu art. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197. Aby niniejsze rozporządzenie miało zastosowanie, konieczne jest spełnienie następujących warunków: (i) Zjednoczone Królestwo przekazało Komisji pisemne potwierdzenie zobowiązania do dalszego wnoszenia wkładu obliczonego na podstawie szacowanych zasobów własnych Zjednoczonego Królestwa w projekcie budżetu na 2020 r., zaproponowanym w dniu 5 lipca 2019 r., i dostosowanego w celu uwzględnienia łącznej kwoty środków na płatności określonej w przyjętym budżecie na 2020 r.; (ii) Zjednoczone Królestwo wpłaciło pierwszą ratę; (iii) Zjednoczone Królestwo przekazało Komisji pisemne potwierdzenie, że zobowiązuje się umożliwić przeprowadzanie w całości przez Unię kontroli i audytów zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami; (iv) Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 i nie przyjęła decyzji na podstawie art. 3 ust. 2 tego rozporządzenia. Ostatni warunek ma zastosowanie wyłącznie wtedy, o ile stosowanie rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 rozpocznie się przed końcem roku budżetowego 2019. Z uwagi na potrzebę pewności należy ograniczyć czas na spełnienie tych warunków. Komisja powinna przyjąć decyzję w sprawie spełnienia tych warunków.

(9) Warunek dotyczący wkładu Zjednoczonego Królestwa powinien opierać się na projekcie budżetu na 2020 r., zaproponowanym w odniesieniu do 28 państw członkowskich, a wkład ten powinien zostać dostosowany w celu uwzględnienia łącznej kwoty środków na płatności określonej w przyjętym budżecie. Jest uzasadnione, aby po przyjęciu niniejszego rozporządzenia żadne państwo członkowskie nie znalazło się w mniej korzystnej sytuacji w odniesieniu do swojego wkładu, niż zostało to ustanowione w przyjętej wersji budżetu na 2020 r. W związku z tym, aby zapewnić pozytywny skutek niniejszego rozporządzenia dla wszystkich państw członkowskich, od kwoty wkładu Zjednoczonego Królestwa, która ma zostać zapisana w budżecie, należy odjąć określoną kwotę. Taka określona kwota powinna przynieść korzyści państwom członkowskim, które w przeciwnym razie znalazłyby się w niekorzystnej sytuacji po przyjęciu niniejszego rozporządzenia, jak zostało to doprecyzowane w specjalnych uzgodnieniach praktycznych określających podział należnych płatności i powierzających Komisji wypłatę określonej kwoty.

(10) Dopóki warunki kwalifikowalności Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie ustanowione na podstawie niniejszego rozporządzenia będą spełniane, należy także utrzymać kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie w 2020 r. do celów warunków określonych w zaproszeniach, przetargach, konkursach lub wszelkich innych procedurach, które mogą prowadzić do finansowania z budżetu Unii, z wyjątkiem szczególnych przypadków związanych z bezpieczeństwem oraz utratą członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Europejskim Banku Inwestycyjnym, a także zapewniać im unijne finansowanie. Takie unijne finansowanie powinno być ograniczone do wydatków kwalifikowalnych poniesionych w 2020 r., z wyjątkiem umów w sprawie zamówień publicznych podpisanych przed końcem 2020 r. w zastosowaniu tytułu VII rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 4  (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"), które są nadal wykonywane zgodnie ze swoimi warunkami, oraz z wyjątkiem rolnych płatności bezpośrednich Zjednoczonego Królestwa na rok składania wniosków 2020, które powinny być wyłączone z kwalifikowalności. Należy również wykluczyć Zjednoczone Królestwo lub też osoby lub podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie z kwalifikowalności na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 5 , zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1796 6 , w odniesieniu do działań obejmujących zwolnionych pracowników i osoby, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek w wyniku wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy, jak również na podstawie zmienionego rozporządzenia Rady (WE) nr 2012/2002 7  w odniesieniu do działań, których przedmiotem są poważne obciążenia finansowe poniesione przez państwa członkowskie bezpośrednio w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu. Zgodnie z rozporządzeniem finansowym zaproszenia, przetargi, konkursy lub inne procedury, a także wszelkie wynikające z nich umowy ze Zjednoczonym Królestwem lub też osobami lub podmiotami z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie lub decyzje na korzyść Zjednoczonego Królestwa lub też osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie mają określać warunki kwalifikowalności i warunki kontynuacji kwalifikowalności poprzez odniesienie do niniejszego rozporządzenia.

(11) Należy ponadto uznać, że Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie będą nadal spełniać kryterium kwalifikowalności, pod warunkiem że Zjednoczone Królestwo będzie nadal wnosić wkład na 2020 r. i, w stosownym przypadku, na 2019 r. na podstawie rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197, a kontrole i audyty będą mogły być skutecznie przeprowadzane. Jeżeli warunki te przestaną być spełniane, Komisja powinna podjąć decyzję stwierdzającą brak ich spełnienia. W takim przypadku Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie powinny przestać kwalifikować się do otrzymywania finansowania unijnego.

(12) Należy również przewidzieć kontynuację w 2020 r. kwalifikowalności działań, w ramach których państwa członkowskie lub też osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich otrzymują środki unijne i które są powiązane ze Zjednoczonym Królestwem. Ewentualne nieprzyjęcie przez Zjednoczone Królestwo kontroli i audytów powinno jednak stanowić fakt, który będzie wymagać uwzględnienia do celów należytego zarządzania finansami przy ocenie realizacji takich działań.

(13) Należy kontynuować wdrażanie działań zgodnie z odnośnymi zasadami regulującymi takie działania, w tym z rozporządzeniem finansowym. Do celów stosowania takich zasad konieczne jest zatem traktowanie Zjednoczonego Królestwa jako państwa członkowskiego.

(14) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast - z uwagi na to, że dotyczą one budżetu Unii oraz programów i działań realizowanych przez Unię - możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(15) W celu zapewnienia ograniczonej elastyczności należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do ewentualnego przedłużenia terminów określonych w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c) oraz zmian w harmonogramie płatności. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 8 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych. Jeżeli, w przypadku ryzyka poważnego zakłócenia wykonania i finansowania budżetu Unii w 2020 r., jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą, akt delegowany powinien wejść w życie bezzwłocznie i powinien mieć zastosowanie, o ile Parlament Europejski lub Rada nie wyrażą sprzeciwu.

(16) Aby uniknąć najbardziej znaczących zakłóceń dla beneficjentów unijnych programów wydatkowania i innych działań w dniu wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno być stosowane od następnego dnia po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, chyba że do tego dnia wejdzie w życie umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem. Z uwagi na fakt, że niniejsze rozporządzenie ustanawia środki dotyczące wykonania i finansowania budżetu Unii na 2020 r., powinno ono mieć zastosowanie wyłącznie do kwalifikowalności w 2020 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii (zwanego dalej "budżetem") w 2020 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu i dotyczące działań objętych zarządzaniem bezpośrednim, pośrednim i dzielonym, w odniesieniu do których kryterium kwalifikowalności jest spełnione poprzez członkostwo Zjednoczonego Królestwa w Unii w dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie (zwanym dalej "datą wystąpienia").

Niniejsze rozporządzenie stosuje się bez uszczerbku dla programów współpracy terytorialnej objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/491 9  oraz dla działań w zakresie mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+ objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/499 10 .

Artykuł  2

Warunki kwalifikowalności

1. 
W przypadku gdy Zjednoczone Królestwo lub osoba lub podmiot z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie otrzymują finansowanie unijne w związku z działaniem realizowanym w ramach zarządzania bezpośredniego, pośredniego lub dzielonego na mocy zobowiązań prawnych podpisanych lub przyjętych przed datą wystąpienia lub, w stosownym przypadku, w 2019 r. w zastosowaniu art. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197, a warunki kwalifikowalności w ramach tego działania są uzależnione od członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii, nadal kwalifikują się one do otrzymywania unijnego finansowania na wydatki kwalifikowalne poniesione w 2020 r. po dacie wystąpienia, jeżeli spełnione są następujące warunki i dopóki nie weszła w życie decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 2:
a)
Zjednoczone Królestwo potwierdziło Komisji pisemnie w dniu 1 stycznia 2020 r. lub w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub od dnia rozpoczęcia jego stosowania, w zależności od tego, co nastąpi później, że wpłaci, zgodnie z harmonogramem płatności określonym w niniejszym rozporządzeniu, kwotę w euro obliczoną na podstawie następującego wzoru: UK ZW PB2020 + UK przelicznik DNB PB2020 x (ŚP B2020 - ŚP PB2020);
b)
w dniu 20 stycznia 2020 r. lub w ciągu 20 dni kalendarzowych od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub od dnia rozpoczęcia jego stosowania, w zależności od tego, co nastąpi później, Zjednoczone Królestwo dokonało na rachunek wskazany przez Komisję pierwszej płatności w wysokości odpowiadającej [3,5] dwunastych kwoty, o której mowa w lit. a) niniejszego akapitu;
c)
Zjednoczone Królestwo potwierdziło Komisji pisemnie w dniu 1 stycznia 2020 r. lub w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub od dnia rozpoczęcia jego stosowania, w zależności od tego, co nastąpi później, zobowiązanie, że będzie nadal akceptowało kontrole i audyty, które obejmują cały okres realizacji programów i działań zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami;
d)
Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 i nie przyjęła decyzji na podstawie art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197; oraz
e)
Komisja przyjęła decyzję, o której mowa w ust. 4 niniejszego artykułu, potwierdzającą, że warunki, o których mowa w lit. a), b) i c) niniejszego akapitu, zostały spełnione.

Warunek określony w akapicie pierwszym lit. d) ma zastosowanie wyłącznie wtedy, o ile stosowanie rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 rozpocznie się przed końcem roku budżetowego 2019.

2. 
Do celów wzoru wskazanego w ust. 1 akapit pierwszy lit. a) zastosowanie mają następujące definicje:
a)
"UK ZW PB2020" oznacza kwotę widniejącą w wierszu "Zjednoczone Królestwo" i w kolumnie "Zasoby własne ogółem" w tabeli 7 w części "A. Wprowadzenie i finansowanie budżetu ogólnego" w poświęconej dochodom części budżetu na 2020 r. zgodnie z projektem budżetu Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zaproponowanym w dniu 5 lipca 2019 r.;
b)
"UK przelicznik DNB PB2020" oznacza kwotę widniejącą w wierszu "Zjednoczone Królestwo" i w kolumnie "Zasoby własne oparte na DNB" w tabeli 7 w części "A. Wprowadzenie i finansowanie budżetu ogólnego" w poświęconej dochodom części budżetu na 2020 r. zgodnie z projektem budżetu Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zaproponowanym w dniu 5 lipca 2019 r., podzieloną przez kwotę wskazaną w wierszu "Ogółem" w tej samej kolumnie;
c)
"ŚP B2020 - ŚP PB2020" oznacza różnicę między kwotą widniejącą w wierszu "Wydatki ogółem" i w kolumnie "Budżet 2020" w tabeli "Wydatki" w części "A. Wprowadzenie i finansowanie budżetu ogólnego" w poświęconej dochodom części przyjętego budżetu Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020 a kwotą widniejącą w tym samym wierszu i w tej samej kolumnie tej samej tabeli tej samej części w projekcie budżetu Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zaproponowanym w dniu 5 lipca 2019 r.

Niezależnie od akapitu pierwszego, jeżeli budżet na 2020 r. nie zostanie ostatecznie przyjęty do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub do dnia rozpoczęcia jego stosowania, w zależności od tego, do nastąpi później, wartość "ŚP B2020 - ŚP PB2020" wynosi zero.

3. 
Kwotę, o której mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. a), po odliczeniu kwoty pierwszej płatności, o której mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. b), dzieli się na równe raty. Liczba rat odpowiada liczbie pełnych miesięcy między datą pierwszej płatności, o której mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. b), a końcem 2020 r.

Kwotę, o której mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. a), zapisuje się w budżecie ogólnym Unii jako inne dochody po odliczeniu określonej kwoty w celu zapewnienia podziału budżetu zgodnie z kolumną "Zasoby własne ogółem" w tabeli, o której mowa w ust. 2 lit. a), oraz z zastrzeżeniem specjalnych uzgodnień praktycznych do tego celu.

Zobowiązanie, o którym mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. c), obejmuje w szczególności współpracę w zakresie ochrony interesów finansowych Unii oraz zaakceptowanie praw Komisji, Trybunału Obrachunkowego i Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych w zakresie dostępu do danych i dokumentów dotyczących wkładów Unii oraz przeprowadzania kontroli i audytów.

4. 
Komisja przyjmuje decyzję stwierdzającą spełnienie lub niespełnienie warunków określonych w ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c).
5. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 7 dotyczących przedłużenia terminów określonych w ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c) niniejszego artykułu.

Jeżeli w przypadku ryzyka poważnego zakłócenia wykonania i finansowania budżetu Unii w 2020 r. jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą, do aktów delegowanych przyjmowanych na podstawie niniejszego ustępu ma zastosowanie procedura przewidziana w art. 8.

Artykuł  3

Kontynuacja kwalifikowalności Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie

1. 
Kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, ustanowiona zgodnie z art. 2, nadal obowiązuje w 2020 r., o ile spełnione są następujące warunki:
a)
po dokonaniu pierwszej płatności zgodnie z art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) Zjednoczone Królestwo wpłacało na rachunek określony przez Komisję miesięczne raty, o których mowa w art. 2 ust. 3, pierwszego dnia roboczego każdego miesiąca do sierpnia 2020 r.;
b)
pierwszego dnia roboczego września 2020 r. Zjednoczone Królestwo wpłaciło na rachunek wskazany przez Komisję pozostałe miesięczne raty, o których mowa w art. 2 ust. 3, chyba że do dnia 31 sierpnia 2020 r. Komisja poinformuje Zjednoczone Królestwo o innym harmonogramie płatności odnośnie do tej płatności; oraz
c)
podczas przeprowadzania kontroli i audytów, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. c), nie zaobserwowano żadnych znaczących niedociągnięć.
2. 
W przypadku gdy co najmniej jeden z warunków, o których mowa w ust. 1, nie jest spełniony, Komisja przyjmuje odpowiednią decyzję. Decyzja ta jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Od dnia wejścia w życie decyzji, o której mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie przestają kwalifikować się na mocy ust. 1 niniejszego artykułu oraz art. 2 i 4, działania przestają się kwalifikować na mocy art. 6 ust. 2, a art. 5 przestaje mieć zastosowanie.

3. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 7 dotyczących innego harmonogramu płatności w odniesieniu do płatności, o których mowa w ust. 1 lit. a) i b) niniejszego artykułu.

Jeżeli w przypadku ryzyka poważnego zakłócenia wykonania i finansowania budżetu Unii w 2020 r. jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą, do aktów delegowanych przyjmowanych na podstawie niniejszego ustępu ma zastosowanie procedura przewidziana w art. 8.

Artykuł  4

Udział w zaproszeniach i kwalifikowalność wynikających z tego wydatków

1. 
Od dnia wejścia w życie decyzji, o której mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. e), i o ile nie weszła w życie decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 2, Zjednoczone Królestwo lub też osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie kwalifikują się w 2020 r. do finansowania do celów warunków określonych we wszelkich zaproszeniach, przetargach, konkursach lub wszelkich innych procedurach, które mogą prowadzić do finansowania z budżetu Unii, w takim samym zakresie jak państwa członkowskie oraz osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich oraz kwalifikują się do otrzymywania unijnego finansowania na wydatki kwalifikowalne poniesione w 2020 r.

Niezależnie od akapitu pierwszego:

a)
umowy podpisane do końca 2020 r. w zastosowaniu tytułu VII rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym") są wykonywane zgodnie z określonymi w nich warunkami do daty końca ich obowiązywania;
b)
wydatki w odniesieniu do płatności bezpośrednich Zjednoczonego Królestwa na rok składania wniosków 2020 na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 11  nie kwalifikują się do unijnego finansowania.
2. 
Niezależnie od ust. 1, Zjednoczone Królestwo lub też osoby lub podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie nie kwalifikują się na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1309/2013, zmienionego rozporządzeniem (UE) 2019/1796, w odniesieniu do działań obejmujących zwolnionych pracowników i osoby, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek w wyniku wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy, ani na podstawie zmienionego rozporządzenia (WE) nr 2012/2002 w odniesieniu do działań, których przedmiotem są poważne obciążenia finansowe poniesione przez państwa członkowskie bezpośrednio w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu.
3. 
Ust. 1 akapit pierwszy nie ma zastosowania:
a)
w przypadku gdy uczestnictwo jest ograniczone do państw członkowskich oraz osób lub podmiotów z siedzibą w państwach członkowskich ze względów bezpieczeństwa;
b)
do operacji finansowych przeprowadzanych w ramach instrumentów finansowych zarządzanych bezpośrednio lub pośrednio na mocy tytułu X rozporządzenia finansowego lub do operacji finansowych gwarantowanych przez budżet Unii w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 12  lub w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 13 .
Artykuł  5

Inne konieczne dostosowania

Jeżeli warunki określone w art. 2 ust. 1 są spełnione i o ile nie weszła w życie decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 2, do celów stosowania zasad regulujących działania prowadzone na podstawie zobowiązań prawnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy, zaproszenia, o których mowa w art. 4, oraz działania prowadzone na podstawie zobowiązań prawnych podpisanych lub przyjętych w następstwie zaproszeń, o których mowa w art. 4, które są niezbędne do nadania skuteczności art. 2 ust. 1 i art. 4 ust. 1, Zjednoczone Królestwo traktuje się jako państwo członkowskie, z zastrzeżeniem niniejszego rozporządzenia.

Zjednoczone Królestwo lub przedstawiciele Zjednoczonego Królestwa nie mogą jednak uczestniczyć w pracach komitetów wspierających zarządzanie na podstawie przepisów odpowiedniego aktu podstawowego lub w pracach grup ekspertów lub innych organów doradzających w odniesieniu do programów lub działań, z wyjątkiem komitetów monitorujących lub podobnych komitetów właściwych dla poszczególnych operacyjnych, krajowych lub podobnych programów w ramach zarządzania dzielonego.

Artykuł  6

Kwalifikowalność działań odnoszących się do Zjednoczonego Królestwa w przypadku gdy państwa członkowskie lub też osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich otrzymują środki unijne

1. 
Działania objęte zarządzaniem bezpośrednim, pośrednim i dzielonym, w odniesieniu do których państwa członkowskie lub też osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich otrzymują środki unijne na mocy zobowiązań prawnych podpisanych lub przyjętych przed datą wystąpienia lub, w stosownym przypadku, w 2019 r. w zastosowaniu art. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 oraz w przypadku których warunkiem kwalifikowalności jest członkostwo Zjednoczonego Królestwa w Unii w dniu wystąpienia lub, w stosownych przypadkach, kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa w zastosowaniu art. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197, kwalifikują się do unijnego finansowania na wydatki kwalifikowalne poniesione w 2020 r. od dnia wystąpienia.
2. 
Działania, w przypadku których warunek kwalifikowalności dotyczący minimalnej liczby uczestników z różnych państw członkowskich w konsorcjum jest spełniony w dniu wystąpienia dzięki członkowi konsorcjum będącemu osobą lub podmiotem z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, kwalifikują się do unijnego finansowania na wydatki kwalifikowalne poniesione w 2020 r., jeżeli spełnione są warunki określone w art. 2 ust. 1 i o ile nie weszła w życie decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 2.
3. 
Właściwy urzędnik zatwierdzający bierze pod uwagę niespełnienie warunku, o którym mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. c), lub decyzję Komisji, o której mowa w art. 3 ust. 2, dotyczącą niespełnienia warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. c), w celu oceny ewentualnego poważnego niedociągnięcia w wypełnianiu głównych obowiązków w zakresie realizacji zobowiązania prawnego, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  7

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1. 
Powierzenie Komisji uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2. 
Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 2 i 3, powierza się Komisji na czas nieokreślony od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 2 i 3, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.
4. 
Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa.
5. 
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
6. 
Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 2 i 3 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie miesiąca od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o jeden miesiąc z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł  8

Tryb pilny

1. 
Akty delegowane przyjęte na podstawie niniejszego artykułu wchodzą w życie niezwłocznie i mają zastosowanie, o ile nie zostanie wyrażony sprzeciw zgodnie z ust. 2. Przekazując akt delegowany Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, podaje się powody zastosowania trybu pilnego.
2. 
Parlament Europejski albo Rada mogą wyrazić sprzeciw wobec aktu delegowanego zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 7 ust. 6. W takim przypadku Komisja uchyla akt natychmiast po powiadomieniu jej przez Parlament Europejski lub Radę o decyzji o sprzeciwie.
Artykuł  9

Przepis przejściowy

Na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 1 akapit drugi lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 wydatki w odniesieniu do płatności bezpośrednich Zjednoczonego Królestwa na rok składania wniosków 2019 na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 kwalifikują się do unijnego finansowania po przyjęciu przez Komisję decyzji, o której mowa w art. 2 ust. 4 niniejszego rozporządzenia, chyba że przyjmie ona decyzję, o której mowa w art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  10

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia następującego po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie zgodnie z art. 50 ust. 3 TUE.

Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się jednak, jeżeli do dnia, o którym mowa w akapicie drugim niniejszego artykułu, wejdzie w życie umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem zgodnie z art. 50 ust. 2 TUE.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2019 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
K. MIKKONEN
1 Zgoda z dnia 22 października 2019 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Decyzja Rady Europejskiej (UE) 2019/584 przyjęta w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem z dnia 11 kwietnia 2019 r. przedłużająca okres, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE (Dz.U. L 101 z 11.4.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2019/1197 z dnia 9 lipca 2019 r. w sprawie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii w 2019 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii (Dz.U. L 189 z 15.7.2019, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1796 z dnia 24 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1309/2013 w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) (Dz.U. L 279 I z 31.10.2019, s. 4).
7 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3).
8 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/491 z dnia 25 marca 2019 r. mające na celu umożliwienie kontynuacji programów współpracy terytorialnej PEACE IV (Irlandia-Zjednoczone Królestwo) oraz Zjednoczone Królestwo-Irlandia (Irlandia-Irlandia Północna-Szkocja) w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii (Dz.U. L 85I z 27.3.2019, s. 1).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/499 z dnia 25 marca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące kontynuacji trwających działań w zakresie mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+ ustanowionego rozporządzeniem (UE) nr 1288/2013 w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii (Dz.U. L 85I z 27.3.2019, s. 32).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego i Europejskiego Portalu Projektów Inwestycyjnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 - Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (Dz.U. L 169 z 1.7.2015, s. 1).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 z dnia 26 września 2017 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR), gwarancji EFZR i funduszu gwarancyjnego EFZR (Dz.U. L 249 z 27.9.2017, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.336.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2019/2234 w sprawie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii w 2020 r.w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii
Data aktu: 19/12/2019
Data ogłoszenia: 30/12/2019