united kingdom
ukraine

Decyzja 2019/2224 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja II - Rada Europejska i Rada

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (EU) 2019/2224
z dnia 23 października 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja II - Rada Europejska i Rada

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2017 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok 2017 (COM(2018)0521 -C8-0320/2018) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Rady dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2017 r.,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając swoją decyzję z dnia 26 marca 2019 r. 5  odraczającą udzielenie absolutorium za rok budżetowy 2017, jak również załączoną do niej rezolucję,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 59, 118, 260, 261 i 262,
-
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając drugie sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0010/2019),
1.
odmawia udzielenia sekretarzowi generalnemu Rady absolutorium z wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Przewodniczący Sekretarz Generalny
David Maria SASSOLI Klaus WELLE

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/2225

z dnia 23 października 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja II - Rada Europejska i Rada

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja II - Rada Europejska i Rada,
-
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając drugie sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0010/2019),
A.
mając na uwadze, że wszystkie instytucje Unii muszą działać w sposób przejrzysty i w pełni odpowiadać przed wszystkimi obywatelami Unii za fundusze powierzone im w celu wykonywania obowiązków;
B.
mając na uwadze, że Parlament jest jedynym organem spośród instytucji unijnych wyłonionym w wyborach bezpośrednich, odpowiadającym za udzielenie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej;
C.
mając na uwadze, że procedura udzielania absolutorium oddzielnie poszczególnym instytucjom i organom unijnym to długoletnia praktyka, akceptowana przez wszystkie instytucje oprócz Rady, a także mając na uwadze, że procedurę tę opracowano w celu zagwarantowania przejrzystości, demokratycznej rozliczalności przed obywatelami Unii i niezbędnej walki z nadużyciami finansowymi;
1.
przypomina, że instytucje Unii posiadają autonomię administracyjną w kwestiach związanych z prowadzonymi przez nie operacjami; podkreśla znaczenie, jakie ma odpowiedzialne i profesjonalne wykonywanie ich budżetów;
2.
podkreśla rolę, jaką zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i rozporządzeniem finansowym pełni Parlament w procedurze udzielania absolutorium, oraz podkreśla, że - przy pełnym uznaniu roli Rady jako instytucji wydającej zalecenia w procedurze udzielania absolutorium - należy utrzymać różnicę między rolami Parlamentu i Rady w celu zachowania zgodności z ramami instytucjonalnymi określonymi w traktatach oraz w rozporządzeniu finansowym;
3.
przypomina, że Parlament udziela absolutorium innym instytucjom po rozpatrzeniu przedłożonych dokumentów, odpowiedzi udzielonych na postawione pytania oraz po wysłuchaniu sekretarzy generalnych innych instytucji; przypomina, że Rada - podobnie jak inne instytucje - musi w pełni i w dobrej wierze uczestniczyć w corocznej procedurze udzielania absolutorium; wyraża ubolewanie z powodu trudności napotykanych dotychczas w ramach procedur udzielania absolutorium Radzie;
4.
ubolewa, że Rada ponownie nie udzieliła odpowiedzi na pisemne pytania skierowane przez Parlament oraz że sekretarz generalny Rady nie wziął udziału w wysłuchaniu zorganizowanym w dniu 27 listopada 2018 r. w kontekście corocznej procedury udzielania absolutorium; ponadto ubolewa, że Rada nie ustosunkowała się również do uwag poczynionych przez Parlament w rezolucji w sprawie udzielenia absolutorium z dnia 26 marca 2019 r., lekceważąc tym samym rolę Parlamentu;
5.
przypomina o powtarzających się trudnościach napotykanych dotychczas przy procedurach udzielania absolutorium Radzie, wynikających z braku współpracy ze strony Rady, co doprowadziło do odmowy przez Parlament udzielenia absolutorium sekretarzowi generalnemu Rady za lata budżetowe 2009-2016 oraz odroczenia w marcu 2019 r. udzielenia absolutorium za rok budżetowy 2017;
6.
zauważa, że Rada odpowiedziała na wniosek Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu w sprawie procedury udzielania absolutorium Radzie w dniu 2 maja 2018 r. zmienionym wnioskiem, a Komisja Kontroli Budżetowej Parlamentu w dniu 16 lipca 2018 r. wysłała swoją odpowiedź na zmieniony wniosek Rady; wzywa Radę, by niezwłocznie odpowiedziała na ten ostatni wniosek, tak aby jak najszybciej można było zastosować nowe ustalenia dotyczące procedury udzielania absolutorium;
7.
ubolewa, że nie uwzględniono wniosku o rozdzielenie budżetu Rady Europejskiej i Rady na odrębny budżet dla każdej z tych instytucji, złożonego przez Parlament w poprzednich rezolucjach w sprawie udzielenia absolutorium; nalega na to rozdzielenie budżetów, które zwiększy przejrzystość zarządzania finansami obu instytucji i poprawi ich rozliczalność oraz efektywność wydatków;
8.
jest nadal zaniepokojony bardzo wysoką kwotą środków przeniesionych z roku 2017 na rok 2018, w szczególności na umeblowanie, wyposażenie techniczne, transport i systemy komputerowe; przypomina Radzie, że przeniesienia są wyjątkami od zasady jednoroczności i powinny odzwierciedlać rzeczywiste potrzeby; ubolewa ponadto, że Rada nie przekazała wystarczających informacji na temat polityki w zakresie nieruchomości;
9.
z zadowoleniem przyjmuje działania mające na celu dalszą poprawę zarządzania finansami i wykonania, takie jak harmonizacja planowania budżetowego na szczeblu centralnym dzięki uwzględnieniu wieloletniego planowania działalności i budżetu (MABP);
10.
dostrzega usprawnienia w procesie modernizacji administracji Rady, polegające np. na tym, że na stronie internetowej Rady są opublikowane przepisy wewnętrzne dotyczące zgłaszania poważnych nieprawidłowości, a także przewodnik etyki i postępowania pracowników Rady; wzywa Radę do podniesienia poziomu świadomości na temat tych przepisów oraz do zadbania o to, by wszyscy pracownicy byli odpowiednio informowani o przysługujących im prawach;
11.
przypomina, że dnia 6 grudnia 2017 r. Rada wyraziła zgodę na wniosek Komisji dotyczący obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości, jednak wciąż go nie wdrożyła; głęboko ubolewa z powodu braku uczestnictwa Rady w rejestrze służącym przejrzystości; zdecydowanie wzywa Radę do kontynuowania dyskusji na temat technicznych aspektów pakietu instrumentów dotyczących rejestru służącego przejrzystości, tak aby jak najszybciej osiągnąć porozumienie polityczne między trzema instytucjami, z uwagi na to, że większa przejrzystość w instytucjach Unii zwiększy zaufanie publiczne do Unii;
12.
podkreśla, że Parlament poparł w głosowaniu na posiedzeniu plenarnym propozycje Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczące jego zaleceń i sugestii dla Rady, aby umożliwić opinii publicznej łatwiejsze śledzenie procesu legislacyjnego Unii (przejrzystość procesu legislacyjnego Rady, OI/2/2017/TE); przypomina, że Rada powinna między innymi systematycznie rejestrować stanowisko każdego państwa członkowskiego w organach przygotowawczych Rady, opracować jasne i publicznie dostępne kryteria oznaczenia dokumentów jako "LIMITE", zgodnie z prawem Unii, oraz opracować specjalną stronę internetową dla każdego wniosku ustawodawczego oraz ułatwić korzystanie z publicznego rejestru dokumentów;
13.
przypomina, że Rada winna zachować przejrzystość i być w pełni odpowiedzialna przed obywatelami Unii, jeżeli chodzi o fundusze powierzone jej jako instytucji unijnej;
14.
podkreśla, że skuteczna kontrola budżetowa wymaga współpracy między Parlamentem a Radą, z należytym poszanowaniem ich odnośnych ról; uważa, że zadowalająca współpraca między obiema instytucjami w ramach otwartej i formalnej procedury dialogu byłaby pozytywnym sygnałem dla obywateli Unii;
15.
wyraża zaniepokojenie w związku z informacjami przekazywanymi przez europejskie media na temat sponsoringu korporacyjnego państw członkowskich, które sprawują prezydencję Unii, oraz podziela obawy wyrażane przez obywateli Unii i posłów do Parlamentu Europejskiego; uznaje, że od państw członkowskich oczekuje się finansowania własnej prezydencji, i ubolewa, że w ostatnich latach korzystanie ze sponsoringu korporacyjnego w celu pokrycia niektórych związanych z tym wydatków stało się powszechną praktyką; wyraża głębokie zaniepokojenie możliwą szkodą dla reputacji i ryzykiem utraty zaufania, jakie z powodu tej praktyki może ponieść Unia, jej instytucje, a w szczególności Rada w oczach obywateli Unii; proponuje, aby Rada przyjęła wytyczne w celu promowania przejrzystości finansowej i niezależności prezydencji; zdecydowanie zaleca Radzie, aby rozważyła włączenie prezydencji do budżetu; będzie ściśle monitorował wnioski z dochodzenia Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczącego tej sprawy; zwraca się do Rady o przekazanie tych obaw państwom członkowskim, w szczególności obecnym trzem prezydencjom;
16.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rada uważa za konieczne, by zająć się procedurą udzielania absolutorium i jest otwarta na jak najszybsze uzgodnienie z Parlamentem porozumienia w sprawie sposobu współpracy w tej kwestii.
1 Dz.U. L 51 z 28.2.2017.
2 Dz.U. C 348 z 28.9.2018, s. 1.
3 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 1.
4 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 9.
5 Dz.U. L 249 z 27.9.2019, s. 25.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Rząd przyjął projekt ustawy likwidującej Centralną Informację Emerytalną

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.

Grażyna J. Leśniak 20.05.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.333.134

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/2224 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja II - Rada Europejska i Rada
Data aktu: 23/10/2019
Data ogłoszenia: 27/12/2019