Decyzja wykonawcza 2019/2151 ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2151
z dnia 13 grudnia 2019 r.
ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 281, a także mając na uwadze,

co następuje:

(1) Art. 6 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny stanowi, że wszelka wymiana informacji pomiędzy organami celnymi oraz pomiędzy przedsiębiorcami i organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji mają się odbywać przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych. Art. 280 rozporządzenia stanowi, że Komisja ma sporządzić program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych, (zwany dalej "programem prac").

(2) Komisja przyjęła pierwszy program prac decyzją wykonawczą Komisji 2014/255/UE 2  i po raz pierwszy zaktualizowała ją w 2016 r. decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/578 3 . Program prac z 2016 r. należy zaktualizować w celu uwzględnienia nowego planowania w zakresie zasobów i priorytetów w odniesieniu do systemów teleinformatycznych. Należy również uwzględnić zmianę art. 278 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wprowadzoną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/632 4  w celu przedłużenia przejściowego okresu stosowania środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych, przewidzianego w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013. Aby zapewnić stabilne i wiarygodne planowanie wdrażania systemów teleinformatycznych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013, przyszłe aktualizacje programu prac powinny odbywać się wyłącznie w przypadku wystąpienia nowych zmian. W związku z tym należy uchylić przepis wymagający aktualizacji programu prac co roku.

(3) Konieczne jest również doprecyzowanie niektórych elementów obowiązku sprawozdawczego nałożonego na państwa członkowskie i Komisję na mocy nowego art. 278a rozporządzenia (UE) nr 952/2013 w celu monitorowania postępów w rozwoju systemów teleinformatycznych. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu państwa członkowskie przekazują Komisji dwa razy w roku zaktualizowaną tabelę przedstawiającą ich własne postępy w opracowywaniu i wdrażaniu systemów teleinformatycznych. Tabela powinna zawierać daty zakończenia niektórych etapów, a w przypadku opóźnień lub ryzyka opóźnień - informacje o działaniach zaradczych, o których mowa w art. 278a ust. 3. Należy również określić terminy, w których państwa członkowskie powinny przesyłać informacje. Umożliwi to Komisji opracowanie i przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania na temat postępów w rozwoju systemów teleinformatycznych na koniec każdego roku. Państwa członkowskie powinny również niezwłocznie informować Komisję o istotnych zmianach w swoim planowaniu informatycznym. Jednak ze względu na obowiązek sprawozdawczy przewidziany w art. 278a ust. 4 nie jest już konieczne wymaganie od państw członkowskich przesyłania informacji 6 miesięcy przed wdrożeniem nowego systemu teleinformatycznego.

(4) Program prac powinien zawierać wykaz systemów teleinformatycznych przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013, odpowiednie artykuły, w których systemy te są przewidziane, oraz daty, od których mają one funkcjonować. W programie prac należy wprowadzić rozróżnienie między systemami teleinformatycznymi, które państwa członkowskie mają rozwijać same ("systemy krajowe"), a systemami, które państwa te mają rozwijać we współpracy z Komisją ("systemy transeuropejskie"). Wszystkie te systemy teleinformatyczne są potrzebne do tego, by rozporządzenie (UE) nr 952/2013 było w pełni skuteczne. Wspomniany wykaz powinien opierać się na istniejącym już dokumencie obejmującym wszystkie projekty celne związane z technologiami informatycznymi (zwanym wieloletnim planem strategicznym dla elektronicznych systemów celnych - MASP-C) 5 , który sporządzany jest zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE 6 , w szczególności jej art. 4 i art. 8 ust. 2. Systemami teleinformatycznymi uwzględnionymi w programie prac należy zarządzać oraz należy je przygotowywać i opracowywać zgodnie z wieloletnim planem strategicznym.

(5) Ponieważ okres przejściowy dla pełnego stosowania rozporządzenia (UE) nr 952/2013 powinien zakończyć się najpóźniej w terminach, o których mowa w art. 278, przewidzianych w tym rozporządzeniu, program prac określa bardziej szczegółowo rzeczywiste daty wdrożenia każdego z systemów teleinformatycznych i jako taki określa okres zakończenia stosowania szczególnych środków przejściowych przewidzianych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/341 7 .

(6) W przypadku gdy program prac umożliwia państwom członkowskim podjęcie decyzji o wdrożeniu transeuropejskiego lub krajowego systemu teleinformatycznego w danym okresie (okres wdrażania), w załączniku należy wyjaśnić, że "data rozpoczęcia ich wdrażania" jest najwcześniejszym terminem, w którym państwa członkowskie mogą rozpocząć użytkowanie nowego systemu teleinformatycznego, a "data zakończenia ich wdrażania" jest najpóźniejszym dniem, w którym wszystkie państwa członkowskie i wszystkie podmioty gospodarcze muszą rozpocząć korzystanie z nowego lub unowocześnionego systemu teleinformatycznego. Data zakończenia ich wdrażania powinna być również końcem okresu obowiązywania środków przejściowych związanych z danym systemem teleinformatycznym. Daty te powinny zatem zostać ustalone na podstawie terminów przewidzianych w art. 278 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Te okresy wdrażania są konieczne do wdrożenia systemów na poziomie Unii przy uwzględnieniu potrzeb każdego systemu. Odmienne zasady dotyczące okresów wdrażania powinny mieć zastosowanie do projektu kontroli celnej przed przybyciem towarów dotyczącej zagrożeń dla bezpieczeństwa (ICS2). W tym przypadku wszystkie państwa członkowskie powinny być gotowe do wdrożenia każdej wersji projektu z dniem rozpoczęcia, a przedsiębiorcy powinni za zgodą państw członkowskich mieć możliwość połączenia się z systemem w tych ramach czasowych.

(7) Okresy wdrażania dla migracji krajowych systemów teleinformatycznych powinny być dostosowane do krajowych planów państw członkowskich dotyczących projektów i migracji oraz powinny uwzględniać ich specyficzne środowiska i uwarunkowania informatyczne. Daty zakończenia wdrażania krajowych systemów teleinformatycznych powinny być również końcem okresu obowiązywania środków przejściowych związanych z tymi systemami teleinformatycznymi. Daty te powinny zatem zostać ustalone na podstawie terminów przewidzianych w art. 278 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

(8) Państwa członkowskie i Komisja powinny również zapewnić, aby przedsiębiorcy otrzymywali terminowo informacje techniczne niezbędne do aktualizacji ich własnych systemów teleinformatycznych oraz połączenia się z nowymi lub unowocześnionymi systemami, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013. Informacje na temat niezbędnych zmian należy przekazywać w okresie od 12 do 24 miesięcy przed wdrożeniem danego systemu, w zależności od zakresu i charakteru danego systemu. W przypadku niewielkich zmian okres ten może być krótszy.

(9) Daty wdrożenia niektórych projektów wymagają modyfikacji w celu zapewnienia synchronizacji programu prac i MASSP-C oraz uwzględnienia nowych terminów, o których mowa w art. 278 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Program prac

Program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013 ustanawiającym unijny kodeks celny (zwany dalej "programem prac"), określony w załączniku, zostaje niniejszym przyjęty.

Artykuł  2

Wdrożenie

1. 
Komisja i państwa członkowskie współpracują w realizacji programu prac.
2. 
Państwa członkowskie opracowują i wdrażają odpowiednie systemy teleinformatyczne w ramach terminów odpowiednich okresów wdrażania określonych w programie prac.
3. 
Zarządzanie projektami przedstawionymi w programie prac oraz opracowywanie i wdrażanie poszczególnych systemów teleinformatycznych odbywają się w sposób zgodny z programem prac i wieloletnim planem strategicznym w obszarze ceł.
4. 
Rozpoczynając projekty z programu prac, Komisja podejmuje odpowiednie kroki, aby znaleźć wspólne porozumienie z państwami członkowskimi odnośnie do zakresu projektu, jego planu, wymogów i architektury systemów teleinformatycznych. W stosownych przypadkach Komisja zasięga także opinii przedsiębiorców i je uwzględnia.
Artykuł  3

Aktualizacje

Program prac jest regularnie aktualizowany, aby zapewnić jego dostosowanie do najnowszych zmian we wdrażaniu rozporządzenia (UE) nr 952/2013 oraz uwzględniać rzeczywiste postępy w przygotowywaniu i rozwijaniu systemów teleinformatycznych. Dotyczy to w szczególności dostępności wspólnie uzgodnionych specyfikacji i praktycznego uruchomienia systemów teleinformatycznych.

Artykuł  4

Przekazywanie informacji i sprawozdawczość

1. 
Komisja i państwa członkowskie wymieniają informacje na temat planowania i postępów we wdrażaniu każdego z systemów.
2. 
Państwa członkowskie przedkładają Komisji krajowe plany projektów i migracji oraz tabelę postępów w rozwoju i wdrażaniu systemów teleinformatycznych, o której mowa w art. 278a ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, do dnia 31 stycznia oraz do dnia 30 czerwca każdego roku. Plany i tabele zawierają istotne informacje niezbędne do rocznego sprawozdania, które Komisja składa zgodnie z art. 278a rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
3. 
Państwa członkowskie informują Komisję niezwłocznie o wszelkich istotnych aktualizacjach krajowych planów projektów i migracji.
4. 
Państwa członkowskie udostępniają w odpowiednim czasie przedsiębiorcom specyfikacje techniczne dotyczące komunikacji zewnętrznej krajowego systemu teleinformatycznego.
Artykuł  5

Uchylenie

1. 
Decyzja wykonawcza (UE) 2016/578 traci moc.
2. 
Odesłania do uchylonej decyzji i do decyzji wykonawczej 2014/255/UE odczytuje się jako odesłania do niniejszej decyzji.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym (UKC)

I.
WPROWADZENIE
1.
Program prac stanowi instrument wspierający stosowanie tych przepisów rozporządzenia (UE) nr 952/2013, które dotyczą rozwoju i wdrażania przewidzianych w nim systemów teleinformatycznych.
2.
W programie prac określono również okresy stosowania środków przejściowych do momentu wdrożenia nowych lub ulepszonych systemów teleinformatycznych, o których mowa w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 8 , rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/341 i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 9 .
3.
"Kluczowy etap" w kontekście specyfikacji technicznych oznacza termin, do którego udostępnione zostaną stabilne wersje specyfikacji technicznych. W przypadku krajowych systemów lub komponentów termin ten zostanie ogłoszony w ramach opublikowanego krajowego planowania projektów.
4.
W programie prac określa się następujące "terminy dotyczące wdrażania" transeuropejskich i krajowych systemów:
a)
termin rozpoczęcia w ramach okresu wdrażania systemów teleinformatycznych, co należy rozumieć jako najwcześniejszy termin uruchomienia systemu teleinformatycznego;
b)
ostateczny termin w ramach okresu wdrażania systemów teleinformatycznych, co należy rozumieć jako:
-
najpóźniejszy termin, w którym systemy muszą funkcjonować we wszystkich państwach członkowskich i być stosowane przez wszystkich przedsiębiorców, oraz
-
termin zakończenia obowiązywania środków przejściowych.

Do celów pkt b) termin jest taki sam jak termin rozpoczęcia, jeżeli nie przewiduje się konkretnego okresu przeznaczonego na migrację lub wdrażanie.

5.
W przypadku systemów wyłącznie krajowych lub specyficznych krajowych komponentów szerszego unijnego projektu państwa członkowskie mogą określić terminy dotyczące wdrażania oraz terminy rozpoczęcia i zakończenia okresu wdrażania w ramach swojego krajowego planowania projektów, z zastrzeżeniem ogólnych ostatecznych terminów określonych w art. 278 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

Przepisami ustępu pierwszego objęte są następujące systemy krajowe lub specyficzne komponenty krajowe:

a)
Komponent 2 Automatycznego systemu eksportu (AES) w ramach UKC (ang. UCC AES Component 2) (modernizacja krajowych systemów eksportu) (pkt 10 części II);
b)
Procedury specjalne w ramach UKC (PS IMP/PS EXP) (pkt 12 części II);
c)
Powiadomienie o przybyciu towarów, powiadomienie o przedstawieniu towarów oraz czasowe składowanie w ramach UKC (pkt 13 części II);
d)
Modernizacja krajowych systemów importu w ramach UKC (pkt 14 części II);
e)
Komponent 2 zarządzania zabezpieczeniami w ramach UKC (ang. UCC Guarantee Management (GUM) - Component 2) (pkt 16 części II).
6.
W przypadku systemów transeuropejskich z określonym okresem wdrażania, ale bez jednego konkretnego terminu uruchomienia, państwa członkowskie mogą, o ile uznają to za stosowne, rozpocząć wdrażanie w odpowiednim terminie w ramach tego okresu oraz wyznaczyć przedsiębiorcom określony czas na migrację. Terminy rozpoczęcia i zakończenia należy przekazywać Komisji. Komisja i państwa członkowskie będą musiały uważnie przeanalizować aspekty dotyczące wspólnych obszarów.

Przepisami ustępu pierwszego objęte są następujące systemy transeuropejskie:

a)
Modernizacja nowego skomputeryzowanego systemu tranzytowego (NCTS) w ramach UKC (pkt 9 części II);
b)
Komponent 1 Automatycznego systemu eksportu (AES) w ramach UKC (ang. UCC AES (Component 1)) (pkt 10 części II).
c)
Scentralizowana odprawa dla importu w ramach UKC (CCI) (pkt 15 części II)

Transeuropejski system kontroli importu ICS2 w ramach UKC (część II pkt 17) również wymaga stopniowego wdrażania i okresu przejściowego. W tym przypadku podejście jest jednak inne, ponieważ oczekuje się, że wszystkie państwa członkowskie będą w tym samym czasie przygotowane na każdą kolejną wersję na początku każdego okresu wdrażania. Ponadto, jeżeli zostanie to uznane za stosowne, państwa członkowskie mogą w przypadku każdej kolejnej wersji zezwolić przedsiębiorcom na stopniowe przyłączanie się do systemu do końca każdego okresu wdrażania. Państwa członkowskie muszą we współpracy z Komisją publikować terminy i instrukcje dla przedsiębiorców na swoich stronach internetowych.

7.
Przy wdrażaniu programu prac Komisja i państwa członkowskie będą musiały uważnie zarządzać złożonymi kwestiami z uwzględnieniem zależności, zmiennych i założeń. Do zarządzania planowaniem posłużą zasady określone w wieloletnim planie strategicznym (MASP-C).

Realizacja projektów będzie przebiegać w różnych etapach, od przygotowania i opracowania, przez tworzenie, testowanie, migrację aż po ich ostateczne uruchomienie. Rola Komisji i państw członkowskich w tych różnych etapach zależeć będzie od charakteru i architektury systemu oraz jego komponentów lub funkcji, jak opisano w szczegółowej dokumentacji projektowej MASP-C. W stosownych przypadkach wspólne specyfikacje techniczne zostaną określone przez Komisję w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi i pod ich kontrolą, mając na uwadze ich sfinalizowanie 24 miesiące przed docelowym terminem wdrożenia systemu teleinformatycznego.

Państwa członkowskie i Komisja powinny również zapewnić, aby przedsiębiorcy otrzymywali terminowo informacje techniczne niezbędne do aktualizacji ich własnych systemów teleinformatycznych oraz połączenia się z nowymi lub unowocześnionymi systemami teleinformatycznymi, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013. O wszelkich zmianach należy poinformować przedsiębiorców w okresie od 12 do 24 miesięcy przed wdrożeniem danego systemu, w razie konieczności ze względu na zakres i charakter zmiany, tak aby umożliwić przedsiębiorcom zaplanowanie i dostosowanie ich systemów i interfejsów. W przypadku niewielkich zmian okres ten może być krótszy.

Państwa członkowskie i, w stosownych przypadkach, Komisja zaangażują się w rozwój i wykorzystywanie systemów zgodnie z określoną architekturą oraz specyfikacjami tych systemów. Działania te będą przeprowadzane z uwzględnieniem kluczowych etapów oraz terminów określonych w programie prac. Komisja i państwa członkowskie będą także współpracować z przedsiębiorcami i innymi zainteresowanymi stronami.

Przedsiębiorcy będą musieli podjąć stosowne kroki, które umożliwią im korzystanie z systemów, gdy tylko staną się one dostępne, a najpóźniej przed upływem terminów ostatecznych określonych w niniejszym programie prac lub, w stosownych przypadkach, terminów ustalonych przez państwa członkowskie w ramach ich krajowych planów.

II.
WYKAZ PROJEKTÓW DOTYCZĄCYCH ROZWOJU I WYKORZYSTYWANIA SYSTEMÓW TELEINFORMATYCZNYCH
A.
Pełny wykaz
"Projekty dotyczące UKC i powiązane z nimi systemy teleinformatyczne" Wykaz projektów dotyczących rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych wymaganych do

stosowania kodeksu

Podstawa prawna Kluczowy etap Terminy wdrożenia systemów teleinformatycznych
Termin rozpoczęcia w

ramach okresu

wdrażania systemów

teleinformatycznych (1)

Ostateczny termin w

ramach okresu

wdrażania systemów

teleinformatycznych (2) =

Termin zakończenia

okresu przejściowego

1. System zarejestrowanych eksporterów w ramach UKC (REX)

Celem projektu jest udostępnianie aktualnych informacji na temat zarejestrowanych eksporterów z siedzibą w państwach objętych ogólnym systemem preferencji taryfowych (GSP), którzy eksportują swoje towary do Unii. System ten jest systemem transeuropejskim i obejmuje również dane dotyczące przedsiębiorców z UE, by wspierać wywóz do państw objętych systemem GSP. Wymagane dane były wprowadzane do systemu stopniowo do dnia 31 grudnia 2017 r.

Art. 6 ust. 1, art. 16 i 64 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2015 r. 1.1.2017 r. 1.1.2017 r.
2. Wiążąca informacja taryfowa w ramach UKC (WIT)

Projekt ma na celu unowocześnienie istniejącego systemu transeuropejskiego EBTI-3, aby zapewnić:

a) dostosowanie systemu EBTI-3 do wymogów UKC;

b) rozszerzenie zakresu wymaganych danych z deklaracji podlegających nadzorowi;

c) monitorowanie obowiązkowego wykorzystania WIT;

d) monitorowanie rozszerzonego wykorzystania WIT i zarządzanie nim. Realizację projektu podzielono na dwa etapy.

Etap pierwszy (krok 1) zapewnia funkcjonalność w celu stopniowego otrzymywania wymaganego w ramach UCK zbioru danych z deklaracji - od dnia 1 marca 2017 r. do momentu wdrożenia projektów wymienionych w pkt 10 (najpóźniej do dnia 1 grudnia 2023 r.) i 14 (najpóźniej do dnia 31 grudnia 2022 r.). Krok 2 stanowi spełnienie zobowiązania w zakresie kontroli wykorzystania WIT na podstawie nowo wymaganego zbioru danych z deklaracji i dostosowania do procesu podejmowania decyzji celnych.

Na drugim etapie wdrożona zostaje elektroniczna forma wniosku o udzielenie WIT i decyzji w sprawie WIT, co umożliwia przedsiębiorcom korzystanie ze zharmonizowanego unijnego interfejsu przy składaniu wniosków o udzielenie WIT oraz otrzymywanie decyzji w sprawie WIT drogą elektroniczną.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 22, 23, 26, 27, 28, 33 i 34 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych

= II kwartał 2016 r. (etap 1)

1.3.2017 r. (etap 1 - krok 1) 1.3.2017 r. (etap 1 - krok 1)
2.10.2017 r. (etap 1 - krok 2) 2.10.2017 r. (etap 1 - krok 2)
Docelowy termin dla specyfikacji technicznych

= II kwartał 2018 r. (etap 2)

1.10.2019 r. (etap 2) 1.10.2019 r. (etap 2)
3. Decyzje celne w ramach UKC

Projekt ma na celu harmonizację procesów związanych ze składaniem wniosków w sprawie decyzji celnej, podejmowaniem takiej decyzji oraz zarządzaniem nią dzięki standaryzacji i elektronicznemu zarządzaniu wnioskami oraz danymi dotyczącymi decyzji/pozwoleń na całym obszarze UE. Projekt dotyczy decyzji krajowych i decyzji obejmujących wiele państw członkowskich określonych w kodeksie i obejmuje komponenty systemu opracowane centralnie na poziomie Unii, a także integrację z komponentami krajowymi, jeżeli zdecydowały się na to państwa członkowskie. Taki transeuropejski system ułatwia przeprowadzanie konsultacji w trakcie okresu podejmowania decyzji oraz zarządzanie procesem udzielania pozwoleń.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 22, 23, 26, 27 i 28 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2015 r. 2.10.2017 r. 2.10.2017 r.
4. Bezpośredni dostęp przedsiębiorców do europejskich systemów informacji (jednolite zarządzanie użytkownikami i podpis cyfrowy)

Celem tego projektu jest opracowanie rozwiązań w zakresie bezpośredniego i zharmonizowanego dostępu dla przedsiębiorców jako usługi oferowanej w ramach interfejsów użytkownik-system, która będzie zintegrowana z elektronicznymi systemami celnymi, określonymi w poszczególnych projektach dotyczących UKC. System UUM&DS zostanie zintegrowany z portalami stosownych systemów i zapewni wsparcie zarządzania tożsamością, dostępem oraz użytkownikami zgodne z obowiązującymi zasadami polityki bezpieczeństwa.

Pierwsze uruchomienie systemu miało miejsce wraz z systemem "Decyzje celne w ramach UKC". Takie rozwiązanie techniczne umożliwiające uwierzytelnianie i zarządzanie użytkownikami zostanie następnie udostępnione do wykorzystania w innych projektach dotyczących UKC, takich jak: Wiążąca informacja taryfowa w ramach UKC (WIT), Modernizacja dotycząca upoważnionych przedsiębiorców (AEO) w ramach UKC, Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów w ramach UKC (PoUS) oraz Arkusze informacyjne (INF) dla specjalnych procedur w ramach UKC. Terminy wdrożenia - zob. poszczególne projekty.

Art. 6 ust. 1 i art. 16 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2015 r. 2.10.2017 r. 2.10.2017 r.
5. Modernizacja dotycząca upoważnionych przedsiębiorców (AEO) w ramach UKC

Projekt ma za zadanie usprawnić procesy operacyjne związane z wnioskami oraz pozwoleniami dotyczącymi upoważnionych przedsiębiorców, biorąc pod uwagę zmiany w przepisach unijnego kodeksu celnego.

Celem tego projektu w jego pierwszej fazie jest realizacja głównych usprawnień systemu AEO w ramach harmonizacji z procedurą podejmowania decyzji celnych.

Na drugim etapie wdrożona zostaje elektroniczna forma wniosku o przyznanie statusu upoważnionego przedsiębiorcy oraz decyzji tej w sprawie, co umożliwia przedsiębiorcom korzystanie ze zharmonizowanego interfejsu przy składaniu wniosków o przyznanie statusu AEO oraz otrzymywanie decyzji w sprawie statusu AEO drogą elektroniczną. Unowocześniony system wdrażany jest w dwóch częściach: część 1 do składania wniosków o przyznanie statusu AEO i procesu podejmowania decyzji oraz część 2 do innych późniejszych procesów.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 22, 23, 26, 27, 28, 38 i 39 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2016 r. 5.3.2018 r. (etap 1) 5.3.2018 r. (etap 1)
Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2018 r. 1.10.2019 r. (etap 2 - część 1 procesy początkowe) 16.12.2019 r. (etap 2 - część 2 inne procesy) 1.10.2019 r. (etap 2 - część 1) 16.12.2019 r. (etap 2 - część 2)
6. Modernizacja systemu rejestracji i identyfikacji przedsiębiorców w ramach UKC (EORI 2) Projekt ten ma na celu pewne unowocześnienie istniejącego transeuropejskiego systemu EORI, który umożliwia rejestrację i identyfikację przedsiębiorców unijnych i przedsiębiorców z państw trzecich oraz osób innych niż przedsiębiorcy, które prowadzą działalność w sprawach celnych w Unii. Art. 6 ust. 1 i art. 9 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2016 r. 5.3.2018 r. 5.3.2018 r.
7. Surveillance 3 w ramach UKC

Celem tego projektu jest przygotowanie modernizacji systemu Surveillance 2+, co ma zagwarantować jego dostosowanie do wymogów unijnego kodeksu celnego, takich jak standardowa wymiana informacji za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych oraz stworzenie funkcji niezbędnych do przetwarzania i analizowania kompleksowych zbiorów danych dotyczących nadzoru, otrzymywanych od państw członkowskich.

Dlatego też projekt obejmuje funkcje bardziej dokładnej eksploracji danych oraz dodatkowe możliwości sprawozdawcze, które zostaną udostępnione Komisji i państwom członkowskim. Pełne wdrożenie tego projektu uzależnione jest od projektów wymienionych w pkt 10 (najpóźniej do dnia 1 grudnia 2023 r.) i 14 (najpóźniej do dnia 31 grudnia 2022 r.). Termin wdrożenia tego systemu musi zostać określony przez państwa członkowskie jako część ich planów krajowych.

Art. 6 ust. 1, art. 16 i art. 56 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2016 r. 1.10.2018 r. 1.10.2018 r.
8. Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów w ramach UKC (PoUS)

Projekt zakłada stworzenie nowego transeuropejskiego systemu służącego przechowywaniu potwierdzeń unijnego statusu celnego towarów T2L/F i manifestu celnego towarów (wydanych przez nieupoważnionego emitenta), zarządzaniu nimi i ich wyszukiwaniu.

Ponieważ wdrożenie manifestu celnego towarów ma być powiązane z europejskim morskim pojedynczym punktem kontaktowym, ta część projektu zostanie objęta oddzielnym etapem.

Art. 6 ust. 1, art. 16 i 153 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2022 r. 1.3.2024 r. (etap 1)

2.6.2025 r. (etap 2)

1.3.2024 r. (etap 1)

2.6.2025 r. (etap 2)

9. Modernizacja nowego skomputeryzowanego systemu tranzytowego (NCTS) w ramach UKC Celem tego projektu jest dostosowanie istniejącego transeuropejskiego systemu NCTS do nowego UKC.

Komponent 1 - "NCTS etap 5": celem tego etapu jest dostosowanie systemu NCTS do nowych wymogów UKC, z wyjątkiem danych dotyczących bezpieczeństwa i ochrony w tranzytowych zgłoszeniach celnych towarów wprowadzanych na obszar celny Unii.

Obejmuje on rejestrację zdarzeń "w drodze" oraz dostosowanie wymiany informacji do wymogów dotyczących danych według unijnego kodeksu celnego, a także modernizację i rozwój połączeń z innymi systemami.

Komponent 2 - "NCTS etap 6": celem tego etapu jest wdrożenie szczególnych nowych, wynikających z projektu 17 (UKC ICS2) wymogów dotyczących danych bezpieczeństwa i ochrony w tranzytowych zgłoszeniach celnych towarów wprowadzanych na obszar celny Unii. Zakres i rozwiązanie wykonawcze zostaną uzgodnione na etapie rozpoczęcia projektu.

Art. 6 ust. 1, art. 16 i art. 226-236 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych

= IV kwartał 2019 r. Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2022 r.

1.3.2021 r. 3.6.2024 r. 1.12.2023 r. 2.6.2025 r.
10. Automatyczny system eksportu (AES) w ramach UKC

Projekt ten ma na celu realizację wymogów unijnego kodeksu celnego dotyczących wywozu i wyprowadzenia.

Komponent 1 - "Transeuropejski AES": celem projektu jest dalsze rozwijanie istniejącego transeuropejskiego systemu kontroli eksportu, a w konsekwencji wdrożenie pełnego Automatycznego systemu eksportu, który obejmować będzie wymogi operacyjne dotyczące procesów i danych wynikających z unijnego kodeksu celnego, w tym zakres uproszczonych procedur oraz scentralizowaną odprawę dla eksportu. Projekt zakłada również rozwój interfejsów zharmonizowanych z systemem przemieszczania wyrobów akcyzowych (EMCS) oraz systemem NCTS. Automatyczny system eksportu (AES) jako taki będzie umożliwiać pełną automatyzację procedur eksportowych oraz formalności stosowanych przy wyprowadzaniu towarów. System obejmuje części, które należy rozwijać na szczeblu centralnym i krajowym, w tym krajowe komponenty, w których zgłoszenie wywozowe jest składane oraz przetwarzane, a które umożliwiają późniejszą wymianę informacji z urzędem celnym wyprowadzenia za pośrednictwem wspólnych komponentów AES.

Komponent 2 - "Modernizacja krajowych systemów eksportu": w procesie, który nie jest objęty zakresem AES, lecz ściśle z nim powiązany, oddzielne systemy krajowe mają zostać unowocześnione pod kątem szczególnych krajowych komponentów związanych z formalnościami stosowanymi przy wywozie lub przy wyprowadzeniu. Jeżeli komponenty te nie mają wpływu na obszar wspólny dla AES, mogą one być uwzględniane w ramach niniejszego komponentu.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 179 i art. 263-276 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych

= IV kwartał 2019 r. (komponent 1)

1.3.2021 r. (komponent 1) 1.12.2023 r. (komponent 1)
Docelowy termin dla specyfikacji technicznych

= do określenia przez państwo członkowskie (komponent 2)

1.3.2021 r. (komponent 2) 1.12.2023 r. (komponent 2)
11. Arkusze informacyjne (INF) dla specjalnych procedur w ramach UKC

Projekt ten ma na celu stworzenie nowego, transeuropejskiego systemu, aby wspierać i usprawniać procesy zarządzania danymi z INF oraz wspierać i usprawniać elektroniczne przetwarzanie tych danych w zakresie specjalnych procedur.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 215 i art. 255-262 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2018 r. 1.6.2020 r. 1.6.2020 r.
12. Procedury specjalne w ramach UKC

Celem tego projektu jest przyspieszenie oraz ułatwienie stosowania specjalnych procedur, a także ich harmonizacja na obszarze Unii, dzięki wykorzystaniu wspólnych modeli procesów operacyjnych. Do systemów krajowych wdrożone zostaną wszystkie zmiany w unijnym kodeksie celnym dotyczące składowania celnego, końcowego przeznaczenia, odprawy czasowej, uszlachetniania czynnego i biernego.

Realizację projektu podzielono na dwie części.

Komponent 1 - "Krajowa PS EXP": zapewnia wymagane na poziomie krajowym rozwiązania elektroniczne w odniesieniu do działań w ramach procedur specjalnych związanych z wywozem. Komponent 2 - "Krajowa PS IMP": zapewnia wymagane na poziomie krajowym rozwiązania elektroniczne w odniesieniu do działań w ramach procedur specjalnych związanych z przywozem. Realizacja tych projektów nastąpi poprzez projekty wymienione w pkt 10 i 14.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 215, art. 237-242 i art. 250-262 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych

= do określenia przez państwo członkowskie (w przypadku komponentu 1 i 2)

1.3.2021 r. (komponent 1) 1.12.2023 r. (komponent 1)
Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego (komponent 2) Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z okresem wdrażania do 31.12.2022 r. (komponent 2)
13. Powiadomienie o przybyciu towarów, powiadomienie o przedstawieniu towarów oraz czasowe składowanie w ramach UKC

Celem tego projektu jest określenie procesów związanych z powiadomieniem o przybyciu środków transportu, procesów związanych z przedstawieniem towarów (powiadomienie o przedstawieniu towarów) oraz zgłoszeniem do czasowego składowania, określonymi w unijnym kodeksie celnym, a także wspieranie harmonizacji w tym zakresie w obrębie państw członkowskich, jeśli chodzi o wymianę danych pomiędzy przedsiębiorcami a organami celnymi. Projekt obejmuje automatyzację procesów na poziomie krajowym.

Art. 6 ust. 1, art. 16 i art. 133-152 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych

= do określenia przez państwo członkowskie i dla powiadomienia o przybyciu towarów zgodnie z planem ICS2.

Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z okresem wdrażania do 31.12.2022 r.
14. Modernizacja krajowych systemów importu w ramach UKC

Celem projektu jest wdrożenie wszystkich wymogów dotyczących procesów i danych wynikających z unijnego kodeksu celnego, które dotyczą przywozu (i które nie są uwzględnione w jednym z pozostałych projektów określonych w programie prac). Odnosi się on głównie do zmian w procedurze "dopuszczenia do obrotu" (procedura zwykła + uproszczenia), lecz obejmuje również skutki migracji innych systemów. Projekt ten dotyczy dziedziny importu krajowego obejmującej krajowe systemy przetwarzania zgłoszeń celnych oraz inne systemy, takie jak krajowe systemy rachunkowości i płatności.

Art. 6 ust. 1, art. 16 ust. 1 i art. 53, 56, art. 77-80, 83-87, 101-105, 108-109, 158-187, 194-195 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych

= do określenia przez państwo członkowskie

Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z okresem wdrażania do 31.12.2022 r.
15. Scentralizowana odprawa dla importu w ramach UKC (CCI)

Celem tego projektu jest objęcie towarów procedurą celną, wykorzystując scentralizowaną odprawę, co pozwoli przedsiębiorcom scentralizować także ich powiązane z cłami działania. Przetwarzanie zgłoszenia celnego oraz rzeczywiste zwolnienie towarów powinno być koordynowane pomiędzy właściwymi urzędami celnymi. Projekt dotyczy transeuropejskich systemów zawierających komponenty opracowane na szczeblu centralnym i krajowym. Realizację projektu podzielono na dwa etapy.

Etap 1: obejmie połączenie scentralizowanej odprawy celnej ze standardowymi zgłoszeniami celnymi, uproszczonymi zgłoszeniami celnymi i odpowiednimi zgłoszeniami uzupełniającymi (regulując jedną uproszczoną deklarację celną). Ponadto obejmie on objęcie towarów następującymi procedurami celnymi: dopuszczenie do obrotu, składowanie celne, uszlachetnianie czynne i końcowe przeznaczenie. Wreszcie, jeżeli chodzi o rodzaj towarów, etap ten obejmie wszystkie ich rodzaje z wyjątkiem wyrobów akcyzowych i towarów podlegających środkom wspólnej polityki rolnej. Etap 2: obejmie on wszystko, co nie wchodzi w zakres etapu 1, a mianowicie połączenie odprawy scentralizowanej ze zgłoszeniami celnymi poprzez wpis do rejestru zgłaszającego oraz odpowiednie zgłoszenia uzupełniające, zgłoszenia uzupełniające regulujące więcej niż jedną uproszczoną deklarację celną, objęcie towarów procedurą odprawy czasowej oraz wyroby akcyzowe i wyroby objęte wspólną polityką rolną.

Art. 6 ust. 1, art. 16 i 179 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych

= III kwartał 2020 r. Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2022 r.

1.3.2022 r. 2.10.2023 r. 1.12.2023 r. 2.6.2025 r.
16. Zarządzanie zabezpieczeniami w ramach UKC

Celem tego projektu jest zapewnienie skutecznego i sprawnego zarządzania różnymi rodzajami zabezpieczeń.

Komponent 1 - "Zarządzanie zabezpieczeniami": transeuropejski system będzie obejmował zarządzanie zabezpieczeniami generalnymi, które mogą być wykorzystywane w więcej niż jednym państwie członkowskim, oraz monitorowanie kwoty referencyjnej w odniesieniu do każdego zgłoszenia celnego, zgłoszenia uzupełniającego lub stosownych danych poszczególnych podmiotów, niezbędnych do zaksięgowania istniejącego długu celnego w odniesieniu do wszystkich procedur celnych przewidzianych w unijnym kodeksie celnym, z wyjątkiem procedury tranzytu, która stanowi część projektu NCTS.

Komponent 2 - "Zarządzanie zabezpieczeniami krajowymi": systemy teleinformatyczne służące na poziomie krajowym do zarządzania zabezpieczeniami obowiązującymi w jednym państwie członkowskim mają zostać unowocześnione.

Art. 6 ust. 1, art. 16 i art. 89-100 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych

= III kwartał 2022 r. (komponent 1)

2.10.2023 r. (komponent 1) 2.6.2025 r. (komponent 1)
Docelowy termin dla specyfikacji technicznych

= do określenia przez państwo członkowskie (komponent 2)

Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego (komponent 2) Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z okresem wdrażania do 2.6.2025 r. (komponent 2)
17. System kontroli importu 2 w ramach UKC (ICS2)

Celem tego programu jest zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony przed przybyciem towarów wprowadzanych do Unii poprzez wdrożenie nowych wymogów unijnego kodeksu celnego dotyczących składania i obsługi przywozowych deklaracji skróconych (PDS), a mianowicie dostarczania danych PDS w więcej niż jednej deklaracji lub przez różne osoby oraz wymiany tych danych i wyników analizy ryzyka między organami celnymi. ICS2 doprowadzi do powstania całkowicie nowej architektury i stopniowego zastępowania istniejącego transeuropejskiego systemu kontroli importu. Program będzie wdrażany w trzech kolejnych fazach.

Faza 1: jako pierwszy etap faza ta obejmować będzie obowiązek dostarczania przez odpowiednich przedsiębiorców (operatorów pocztowych i przewoźników ekspresowych - w transporcie lotniczym) minimalnych danych, tj. danych przywozowej dekhracji skróconej ENS, podawanych przed załadunkiem.

Faza 2: jako drugi etap faza ta obejmować będzie wdrożenie wszystkich nowych obowiązków dotyczących PDS, powiązanych procesów biznesowych i procesów zarządzania ryzykiem w odniesieniu do wszystkich towarów w ruchu lotniczym.

Faza 3: jako trzeci etap faza ta obejmować będzie wdrożenie pełnych nowych obowiązków dotyczących PDS, powiązanych procesów biznesowych i procesów zarządzania ryzykiem w odniesieniu do wszystkich towarów w żegludze morskiej i śródlądowej oraz w ruchu drogowym i kolejowym (obejmuje to towary w przesyłkach pocztowych przewożonych tymi środkami transportu).

Art. 6 ust. 1, art. 16, 46, 47 i art. 127-132 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych w odniesieniu do wszystkich trzech wersji = 11 kwartał 2018 r. 15.3.2021 r. (Wersja 1) 1.10.2021 r. (Wersja 1)
1.3.2023r. (Wersja 2) 1.3.2024r. (Wersja 3) 2.10.2023 г. (Wersja 2)

1.10.2024 г. (Wersja 3)

f) Przedmiotowy termin rozpoczęcia okresu wdrażania systemów teleinformatycznych oznacza najwcześniejszy dla państw członkowskich termin uruchomienia systemu teleinformatycznego.

(2) Przedmiotowy termin zakończenia okresu wdrażania systemów teleinformatycznych oznacza najpóźniejszy termin, w którym system musi być w pełni wykorzystywany, oraz najpóźniejszy termin, w którym powinna zakończyć się migracja wszystkich przedsiębiorców; w stosownych przypadkach termin ten zostanie ustalony przez państwa członkowskie i będzie stanowić termin zakończenia obowiązywania okresu przejściowego.

B.
Przegląd wykazu
Projekty dotyczące UKC odnoszące się do systemów teleinformatycznych Terminy dotyczące wdrożenia/ okresy wdrożenia 2017 r. 2018 r. 2019 r. 2020 r. 2021 r. 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r.
1. System zarejestrowanych eksporterów w ramach UKC (REX) 1.1.2017 r. X
2. System wiążącej informacji taryfowej w ramach UKC (WIT) 1.3.2017 r.

(etap 1 - krok 1)

2.10.2017 r.

(etap 1 - krok 2)

1.10.2019 r.

(etap 2)

X X X
3. Decyzje celne w ramach UKC 2.10.2017 r. X
4. Bezpośredni dostęp przedsiębiorców do europejskich systemów informacji (jednolite zarządzanie użytkownikami i podpis cyfrowy) 2.10.2017 r. X
5. Modernizacja systemu upoważnionych przedsiębiorców (AEO) w ramach UKC 1.3.2018 r.

(etap 1)

1.10.2019 r.

(etap 2 - część 1)

16.12.2019 r.

(etap 2 - część 2)

X X

X

6. Modernizacja systemu rejestracji i identyfikacji przedsiębiorców w ramach UKC (EORI 2) 1.3.2018 r. X
7. Surveillance 3 w ramach UKC 1.10.2018 r. X
8. Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów w ramach UKC (PoUS) 1.3.2024 r.

(etap 1)

2.6.2025 r.

(etap 2)

X X
9. Modernizacja nowego skomputeryzowanego systemu tranzytowego (NCTS) w ramach UKC 1.3.2021 r. - 1.12.2023 r. (etap 5)

3.6.2024 r. - 2.6.2025 r. (etap 6)

X X X X X
10. Automatyczny system eksportu (AES) w ramach UKC - Komponent 1: Transeuropejski AES 1.3.2021 r. - 1.12.2023 r. X X X
10. Automatyczny system eksportu (AES) w ramach UKC -

Komponent 2: Modernizacja krajowych systemów eksportu

1.3.2021 r. - 1.12.2023 r. X X X
11. Arkusze informacyjne (INF) dla specjalnych procedur w ramach UKC 1.6.2020 r. X
12. Procedury specjalne w ramach UKC - Komponent 1: Krajowa PS EXP planowanie krajowe

1.3.2021 r. - 1.12.2023 - zob. również projekt 10

X X X X X X X
12. Procedury specjalne w ramach UKC - Komponent 2: Krajowa PS IMP planowanie krajowe dla PS IMP

(do 31.12.2022 r.) - zob. również projekt 14

X X X X X X
13. Powiadomienie o przybyciu towarów, powiadomienie o przedstawieniu towarów oraz czasowe składowanie w ramach UKC planowanie krajowe

(do 31.12.2022 r.)

X X X X X X
14. Modernizacja krajowych systemów importu w ramach UKC planowanie krajowe

(do 31.12.2022 r.)

X X X X X X
15. Scentralizowana odprawa dla importu w ramach UKC (CCI) 1.3.2022 r. - 1.12.2023 r. (etap 1)

2.10.2023 r. - 2.6.2025 r. (etap 2)

X X

X

X X
16. Zarządzanie zabezpieczeniami w ramach UKC (GUM) -

Komponent 1: Transeuropejskie zarządzanie zabezpieczeniami

2.10.2023 r. - 2.6.2025 r. X X X
16. Zarządzanie zabezpieczeniami w ramach UKC (GUM) -

Komponent 2: Zarządzanie zabezpieczeniami krajowymi

planowanie krajowe (do 2.6.2025 r.) X X X X X X X X X
17. System kontroli importu w ramach UKC (ICS 2) 15.3.2021 r. - 1.10.2021 r.

(Wersja 1)

1.3.2023 r. - 2.10.2023 r.

(Wersja 2)

1.3.2024 r. - 1.10.2024 r.

(Wersja 3)

X X X
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/255/UE z dnia 29 kwietnia 2014 r. ustanawiająca program prac związanych z unijnym kodeksem celnym (Dz.U. L 134 z 7.5.2014, s. 46).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/578 z dnia 11 kwietnia 2016 r. ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L 99 z 15.4.2016, s. 6).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/632 z dnia 17 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 w celu przedłużenia okresu przejściowego wykorzystywania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych przewidzianych w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L 11 z 25.4.2019, s. 54).
6 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie eliminowania papierowej formy dokumentów w sektorach ceł i handlu (Dz.U. L 23 z 26.1.2008, s. 21).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 (Dz.U. L 69 z 15.3.2016, s. 1).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).
9 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.325.168

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/2151 ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym
Data aktu: 13/12/2019
Data ogłoszenia: 16/12/2019
Data wejścia w życie: 05/01/2020