uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 281, a także mając na uwadze,
co następuje:
(1) Art. 6 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny stanowi, że wszelka wymiana informacji pomiędzy organami celnymi oraz pomiędzy przedsiębiorcami i organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji mają się odbywać przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych. Art. 280 rozporządzenia stanowi, że Komisja ma sporządzić program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych, (zwany dalej "programem prac").
(2) Komisja przyjęła pierwszy program prac decyzją wykonawczą Komisji 2014/255/UE 2 i po raz pierwszy zaktualizowała ją w 2016 r. decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/578 3 . Program prac z 2016 r. należy zaktualizować w celu uwzględnienia nowego planowania w zakresie zasobów i priorytetów w odniesieniu do systemów teleinformatycznych. Należy również uwzględnić zmianę art. 278 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wprowadzoną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/632 4 w celu przedłużenia przejściowego okresu stosowania środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych, przewidzianego w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013. Aby zapewnić stabilne i wiarygodne planowanie wdrażania systemów teleinformatycznych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013, przyszłe aktualizacje programu prac powinny odbywać się wyłącznie w przypadku wystąpienia nowych zmian. W związku z tym należy uchylić przepis wymagający aktualizacji programu prac co roku.
(3) Konieczne jest również doprecyzowanie niektórych elementów obowiązku sprawozdawczego nałożonego na państwa członkowskie i Komisję na mocy nowego art. 278a rozporządzenia (UE) nr 952/2013 w celu monitorowania postępów w rozwoju systemów teleinformatycznych. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu państwa członkowskie przekazują Komisji dwa razy w roku zaktualizowaną tabelę przedstawiającą ich własne postępy w opracowywaniu i wdrażaniu systemów teleinformatycznych. Tabela powinna zawierać daty zakończenia niektórych etapów, a w przypadku opóźnień lub ryzyka opóźnień - informacje o działaniach zaradczych, o których mowa w art. 278a ust. 3. Należy również określić terminy, w których państwa członkowskie powinny przesyłać informacje. Umożliwi to Komisji opracowanie i przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania na temat postępów w rozwoju systemów teleinformatycznych na koniec każdego roku. Państwa członkowskie powinny również niezwłocznie informować Komisję o istotnych zmianach w swoim planowaniu informatycznym. Jednak ze względu na obowiązek sprawozdawczy przewidziany w art. 278a ust. 4 nie jest już konieczne wymaganie od państw członkowskich przesyłania informacji 6 miesięcy przed wdrożeniem nowego systemu teleinformatycznego.
(4) Program prac powinien zawierać wykaz systemów teleinformatycznych przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013, odpowiednie artykuły, w których systemy te są przewidziane, oraz daty, od których mają one funkcjonować. W programie prac należy wprowadzić rozróżnienie między systemami teleinformatycznymi, które państwa członkowskie mają rozwijać same ("systemy krajowe"), a systemami, które państwa te mają rozwijać we współpracy z Komisją ("systemy transeuropejskie"). Wszystkie te systemy teleinformatyczne są potrzebne do tego, by rozporządzenie (UE) nr 952/2013 było w pełni skuteczne. Wspomniany wykaz powinien opierać się na istniejącym już dokumencie obejmującym wszystkie projekty celne związane z technologiami informatycznymi (zwanym wieloletnim planem strategicznym dla elektronicznych systemów celnych - MASP-C) 5 , który sporządzany jest zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE 6 , w szczególności jej art. 4 i art. 8 ust. 2. Systemami teleinformatycznymi uwzględnionymi w programie prac należy zarządzać oraz należy je przygotowywać i opracowywać zgodnie z wieloletnim planem strategicznym.
(5) Ponieważ okres przejściowy dla pełnego stosowania rozporządzenia (UE) nr 952/2013 powinien zakończyć się najpóźniej w terminach, o których mowa w art. 278, przewidzianych w tym rozporządzeniu, program prac określa bardziej szczegółowo rzeczywiste daty wdrożenia każdego z systemów teleinformatycznych i jako taki określa okres zakończenia stosowania szczególnych środków przejściowych przewidzianych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/341 7 .
(6) W przypadku gdy program prac umożliwia państwom członkowskim podjęcie decyzji o wdrożeniu transeuropejskiego lub krajowego systemu teleinformatycznego w danym okresie (okres wdrażania), w załączniku należy wyjaśnić, że "data rozpoczęcia ich wdrażania" jest najwcześniejszym terminem, w którym państwa członkowskie mogą rozpocząć użytkowanie nowego systemu teleinformatycznego, a "data zakończenia ich wdrażania" jest najpóźniejszym dniem, w którym wszystkie państwa członkowskie i wszystkie podmioty gospodarcze muszą rozpocząć korzystanie z nowego lub unowocześnionego systemu teleinformatycznego. Data zakończenia ich wdrażania powinna być również końcem okresu obowiązywania środków przejściowych związanych z danym systemem teleinformatycznym. Daty te powinny zatem zostać ustalone na podstawie terminów przewidzianych w art. 278 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Te okresy wdrażania są konieczne do wdrożenia systemów na poziomie Unii przy uwzględnieniu potrzeb każdego systemu. Odmienne zasady dotyczące okresów wdrażania powinny mieć zastosowanie do projektu kontroli celnej przed przybyciem towarów dotyczącej zagrożeń dla bezpieczeństwa (ICS2). W tym przypadku wszystkie państwa członkowskie powinny być gotowe do wdrożenia każdej wersji projektu z dniem rozpoczęcia, a przedsiębiorcy powinni za zgodą państw członkowskich mieć możliwość połączenia się z systemem w tych ramach czasowych.
(7) Okresy wdrażania dla migracji krajowych systemów teleinformatycznych powinny być dostosowane do krajowych planów państw członkowskich dotyczących projektów i migracji oraz powinny uwzględniać ich specyficzne środowiska i uwarunkowania informatyczne. Daty zakończenia wdrażania krajowych systemów teleinformatycznych powinny być również końcem okresu obowiązywania środków przejściowych związanych z tymi systemami teleinformatycznymi. Daty te powinny zatem zostać ustalone na podstawie terminów przewidzianych w art. 278 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(8) Państwa członkowskie i Komisja powinny również zapewnić, aby przedsiębiorcy otrzymywali terminowo informacje techniczne niezbędne do aktualizacji ich własnych systemów teleinformatycznych oraz połączenia się z nowymi lub unowocześnionymi systemami, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013. Informacje na temat niezbędnych zmian należy przekazywać w okresie od 12 do 24 miesięcy przed wdrożeniem danego systemu, w zależności od zakresu i charakteru danego systemu. W przypadku niewielkich zmian okres ten może być krótszy.
(9) Daty wdrożenia niektórych projektów wymagają modyfikacji w celu zapewnienia synchronizacji programu prac i MASSP-C oraz uwzględnienia nowych terminów, o których mowa w art. 278 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.325.168 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/2151 ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym |
| Data aktu: | 13/12/2019 |
| Data ogłoszenia: | 16/12/2019 |
| Data wejścia w życie: | 05/01/2020 |