uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 5 oraz art. 16,
(1) Rozporządzenie (UE) 2017/1369 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych dotyczących etykietowania lub zmiany skali etykiet grup produktów wykazujących znaczny potencjał, jeżeli chodzi o oszczędności energii oraz, w stosownych przypadkach, innych zasobów.
(2) Przepisy dotyczące etykietowania energetycznego zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych zostały ustanowione w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1059/2010 2 .
(3) W komunikacie Komisji COM(2016) 773 final 3 (planie prac dotyczącym ekoprojektu), ustanowionym przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 4 , określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz przy ostatecznym wprowadzaniu środków wykonawczych, jak również przy przeglądzie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1016/2010 5 i rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1059/2010.
(4) Szacuje się, że środki z planu prac dotyczącego ekoprojektu mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych są jedną z wymienionych w planie prac grup produktów, a roczne oszczędności energii elektrycznej z nimi związane szacuje się na 2,1 TWh, co doprowadziłoby do redukcji emisji gazów cieplarnianych o 0,7 Mt ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie oraz szacunkowych oszczędności wody na poziomie 16 mln m3 w 2030 r.
(5) Zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych należą do grup produktów wymienionych w art. 11 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/1369, w stosunku do których Komisja powinna przyjąć akt delegowany w celu wprowadzenia etykiety ze zmienioną skalą A-G.
(6) Komisja dokonała przeglądu rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1059/2010 zgodnie z wymogiem przewidzianym w jego art. 7 i przeanalizowała aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne, jak również wpływ zachowań użytkowników. Przegląd został przeprowadzony w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami pochodzącymi z Unii i państw trzecich. Wyniki przeglądu opublikowano i zaprezentowano forum konsultacyjnemu ustanowionemu na mocy art. 14 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(7) Z przeglądu wynika, że istnieje potrzeba wprowadzenia zmienionych wymogów dotyczących etykietowania energetycznego zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych.
(8) Zmywarki do naczyń do użytku innego niż w gospodarstwach domowych mają szczególne cechy charakterystyczne i zastosowania. Są one objęte innymi działaniami regulacyjnymi, w szczególności podlegają dyrektywie 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , i nie powinny zostać objęte zakresem niniejszego rozporządzenia. Niniejsze rozporządzenie dotyczące zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych powinno mieć zastosowanie do zmywarek do naczyń o tych samych parametrach technicznych, bez względu na konfigurację, w jakiej są eksploatowane.
(9) Aspekty środowiskowe zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych, uznane za istotne do celów niniejszego rozporządzenia, to: zużycie energii i wody w fazie użytkowania, wytwarzanie odpadów po zakończeniu eksploatacji, emisje do powietrza i wody w fazie produkcji w związku z wydobyciem i przetwarzaniem surowców oraz w fazie użytkowania ze względu na zużycie energii.
(10) Z przeglądu wynika, że zużycie energii elektrycznej i wody przez zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych można jeszcze bardziej zmniejszyć, wdrażając środki dotyczące etykietowania energetycznego koncentrujące się na lepszym różnicowaniu produktów. Dla dostawców powinno to stanowić środek zachęty do dalszej poprawy efektywności energetycznej i zasobooszczędności zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych, przyspieszający przemiany rynkowe w kierunku coraz bardziej wydajnych technologii.
(11) Etykietowanie energetyczne zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych umożliwia konsumentom dokonywanie świadomych wyborów dotyczących zakupu bardziej energooszczędnych i zasobooszczędnych urządzeń. Zrozumienie i waga informacji umieszczonych na etykiecie zostały potwierdzone w specjalnym sondażu wśród konsumentów przeprowadzonym zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(12) Zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych wystawiane na targach powinny być opatrzone etykietą energetyczną, jeżeli pierwszy egzemplarz danego modelu został już wprowadzony do obrotu lub zostaje wprowadzany do obrotu na targach.
(13) Odpowiednie parametry produktu należy mierzyć przy użyciu wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 7 .
(14) Ze względu na wzrost sprzedaży produktów związanych z energią w sklepach internetowych i na platformach sprzedaży internetowej, zamiast bezpośrednio od dostawców, należy wyjaśnić, że dostawcy usług sklepów internetowych i platform sprzedaży internetowej powinni mieć obowiązek wyświetlania dostarczonej przez dostawcę etykiety w bliskiej odległości od ceny. Powinni oni informować dostawców o tym obowiązku, ale nie powinni być odpowiedzialni za dokładność lub treść dostarczonej etykiety i karty informacyjnej produktu. Jednakże - w zastosowaniu art. 14 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie handlu elektronicznego 8 - takie internetowe platformy hostingowe powinny bezzwłocznie podejmować działania w celu usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do informacji o danym produkcie, jeżeli posiadają informację na temat jego niezgodności (np. brakującej, niekompletnej lub nieprawidłowej etykiety lub karty informacyjnej produktu), na przykład w przypadku przekazania takich informacji przez organ nadzoru rynku. Dostawca prowadzący sprzedaż bezpośrednio użytkownikom końcowym poprzez swoją stronę internetową jest objęty obowiązkami sprzedawcy w zakresie sprzedaży na odległość, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(15) Środki określone w niniejszym rozporządzeniu zostały omówione przez forum konsultacyjne oraz z ekspertami państw członkowskich zgodnie z art. 17 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(16) Należy uchylić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1059/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.315.134 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/2017 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1059/2010 |
| Data aktu: | 11/03/2019 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2019 |
| Data wejścia w życie: | 01/03/2021, 25/12/2019, 01/11/2020 |