RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwana dalej "konwencją chicagowską"), która reguluje międzynarodowy transport lotniczy, weszła w życie w dniu 4 kwietnia 1947 r. Ustanowiła ona Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
(2) Państwa członkowskie Unii są umawiającymi się stronami konwencji chicagowskiej oraz państwami członkowskimi ICAO, natomiast Unia ma status obserwatora w niektórych organach ICAO, w tym w Zgromadzeniu i innych organach technicznych.
(3) Zgodnie z art. 54 pkt 1 konwencji chicagowskiej Rada ICAO przyjmuje międzynarodowe normy i zalecane metody postępowania.
(4) W dniu 4 lipca 2019 r. ICAO wydało oficjalne pismo AS8/2.1-19/48, w którym poinformowało swoje państwa członkowskie, że wniosek dotyczący poprawki 17 do załącznika 17 ("Ochrona") do konwencji chicagowskiej (zwanego dalej "załącznikiem 17") zostanie przedstawiony do przyjęcia przez Radę ICAO podczas jej 218. sesji, która odbędzie się w dniach 18-29 listopada 2019 r.; przewiduje się, że poprawka ta będzie stosowana od lipca 2020 r. Poprawka 17 do załącznika 17 obejmuje nowe lub zmienione postanowienia dotyczące oceny narażenia, wymiany informacji między państwami a zainteresowanymi stronami, programów szkoleniowych i systemów certyfikacji, kontroli dostępu, kontroli bezpieczeństwa personelu oraz inne poprawki redakcyjne. Oficjalnym pismem AS8/2.1-19/48 rozpoczęto etap konsultacji państw członkowskich ICAO dotyczących poprawki 17 do załącznika 17, których termin upłynął w dniu 4 października 2019 r.
(5) Poprawka 17 do załącznika 17 została przygotowana przez Panel ds. Ochrony Lotnictwa ICAO, którego aktywnymi członkami są eksperci z ośmiu państw członkowskich Unii, a następnie zostały one przedstawione do zatwierdzenia na 217. sesji Rady ICAO. W wyniku konsultacji państw członkowskich ICAO poprawka 17 do załącznika 17 prawdopodobnie zostanie przyjęta przez Radę ICAO podczas jej 218. sesji.
(6) Zmieniony załącznik 17 będzie, po przyjęciu, wiążący dla wszystkich państw członkowskich ICAO, w tym wszystkich państw członkowskich Unii, zgodnie z konwencją chicagowską i w jej ramach. Art. 38 konwencji chicagowskiej zobowiązuje umawiające się strony do powiadomienia ICAO, w ramach mechanizmu powiadamiania o różnicach, jeżeli zamierzają odstąpić od międzynarodowej normy lub zalecanej praktyki. Należy zatem ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady ICAO w odniesieniu do poprawki 17 do załącznika 17.
(7) Stanowisko Unii w ramach Rady ICAO powinno zostać określone w załączniku do niniejszej decyzji oraz powinno zostać wyrażone przez działające wspólnie państwa członkowskie Unii będące członkami Rady ICAO,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: