uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą BSiL"). Celem nowej strategii UE dotyczącej BSiL jest wyznaczenie kierunku zintegrowanych, zbiorowych i skoordynowanych działań na szczeblu europejskim mających zapobiegać nielegalnemu nabywaniu BSiL i amunicji do tych rodzajów broni przez terrorystów, przestępców i inne nieupoważnione podmioty oraz ograniczać możliwości takiego nabywania; ma ona służyć również promowaniu rozliczalności i odpowiedzialności w zakresie legalnego handlu bronią.
(2) Na szczeblu regionalnym strategia UE dotycząca BSiL zobowiązuje Unię i jej państwa członkowskie do pomocy we wzmacnianiu zdolności w zakresie egzekwowania prawa, aby wykrywać i zakazywać działalności siatek nielegalnego handlu bronią, zakazać ich działania oraz zapobiegać sytuacjom, w których broń palna trafia w ręce terrorystów i przestępców za pośrednictwem nielegalnego rynku, m.in. poprzez blokowanie nielegalnego finansowania i transportu broni oraz wzmocnienie roli policji granicznej, organów celnych i portowych w walce z nielegalnym przepływem broni drogą morską.
(3) W strategii UE dotyczącej BSiL stwierdzono, że bieżąca niestabilna sytuacja we wschodniej Europie spowodowała wzrost poziomu nielegalnego handlu bronią palną w różnych krajach tego regionu, m.in. na Ukrainie. Stanowi to znaczące długoterminowe zagrożenie dla bezpieczeństwa zarówno na Ukrainie, jak i w Unii. Współpraca między Unią a Ukrainą w tej kwestii stanowi zatem przedmiot wspólnego zainteresowania. Unia kontynuuje dwustronne stosunki z Ukrainą i innymi krajami w regionie oraz regularnie uwzględnia problem walki z nielegalną BSiL w każdym dialogu dotyczącym kwestii bezpieczeństwa prowadzonym z krajami partnerskimi w sąsiedztwie.
(4) W maju 2016 r. Państwowa Straż Graniczna Ukrainy zwróciła się do Sekretariatu Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) o dokonanie oceny potrzeb w celu zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi prowadzonego w obrębie Ukrainy i przez jej granice. Ocena potrzeb została przeprowadzona przy wsparciu Francji i Niemiec oraz opublikowana w kwietniu 2018 r. Wyniki oceny potrzeb zostały potwierdzone przez główne organy ścigania i agencje bezpieczeństwa na Ukrainie podczas posiedzenia wysokiego szczebla zorganizowanego w Kijowie 7 czerwca 2018 r.
(5) Państwowa Straż Graniczna Ukrainy, państwowa służba skarbowa/państwowa służba celna Ukrainy oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy oficjalnie, w formie pisemnej, wyraziły zainteresowanie i zwróciły się o podjęcie współpracy z Sekretariatem OBWE i Koordynatorem Projektu z ramienia OBWE na Ukrainie, aby wesprzeć wysiłki Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, zgodnie z wynikami oceny potrzeb.
(6) Unijna pomoc związana z kontrolą graniczną na Ukrainie - np. w postaci strategii zintegrowanego zarządzania granicami wspieranej przez Europejski Instrument Sąsiedztwa Komisji, cywilnych misji Unii w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, mianowicie misji doradczej Unii Europejskiej na Ukrainie (EUAM Ukraine) i misji granicznej Unii Europejskiej dla Mołdawii i Ukrainy (EUBAM Moldova/Ukraine), oraz ich działań wspierających w zakresie kontroli granicznej - nie obejmuje wsparcia, specjalnie ukierunkowanego na zwalczanie nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi.
(7) 30 czerwca 2018 r. podczas trzeciej konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych poświęconej przeglądowi postępów w realizacji programu działania ONZ przeciwko nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej przyjęto dokument końcowy, w którym państwa ponownie zobowiązują się do zapobiegania przenikaniu BSiL oraz do zwalczania tego zjawiska. Państwa potwierdzają swoją wolę kontynuowania współpracy międzynarodowej i zacieśnienia współpracy regionalnej poprzez poprawę koordynacji, konsultacje, wymianę informacji i współpracę operacyjną, z udziałem właściwych organizacji regionalnych i subregionalnych, jak również organów ścigania, organów kontroli granicznej oraz organów wydających zezwolenia na wywóz i przywóz.
(8) Zgodnie z Agendą na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 zwalczanie nielegalnego handlu BSiL jest niezbędne, by osiągnąć wiele celów zrównoważonego rozwoju, w tym celów związanych z pokojem, sprawiedliwością i silnymi instytucjami, zmniejszaniem ubóstwa, wzrostem gospodarczym, zdrowiem, równouprawnieniem płci oraz bezpieczeństwem miast. Dlatego też w ramach celu zrównoważonego rozwoju nr 16.4 wszystkie państwa zobowiązały się, że znacznie ograniczą nielegalne przepływy finansowe i przepływy broni.
(9) W swoim planie działań na rzecz rozbrojenia pt. "Zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości", przedstawionym 24 maja 2018 r, Sekretarz Generalny ONZ wezwał do zajęcia się problemem nadmiernego gromadzenia broni konwencjonalnej i nielegalnego handlu tą bronią oraz do wspierania krajowego podejścia do kwestii broni strzeleckiej.
(10) 25 października 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/662/WPZiB 1 dotyczącą wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz nadmiernego jej gromadzenia w regionie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE), a 4 sierpnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/1424 2 w sprawie wsparcia działań OBWE mających na celu zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu i nadmiernego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji konwencjonalnej w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii i w Gruzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| M. OHISALO | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/2276 z dnia 18 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.300.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 listopada 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/330 z dnia 16 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.330) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 stycznia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/1805 z dnia 24 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1805) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 czerwca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.312.42 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2019/2009 w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE |
| Data aktu: | 02/12/2019 |
| Data ogłoszenia: | 03/12/2019 |
| Data wejścia w życie: | 02/12/2019 |