Decyzja wykonawcza 2019/1885 ustanawiająca zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących składowania odpadów komunalnych zgodnie z dyrektywą Rady 1999/31/WE oraz uchylająca decyzję Komisji 2000/738/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1885
z dnia 6 listopada 2019 r.
ustanawiająca zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących składowania odpadów komunalnych zgodnie z dyrektywą Rady 1999/31/WE oraz uchylająca decyzję Komisji 2000/738/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 7874)

(Dz.U.UE L z dnia 11 listopada 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów 1 , w szczególności jej art. 5a ust. 4 i art. 15 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa członkowskie muszą zgłaszać ilość składowanych odpadów komunalnych, aby wykazać, że cele określone w dyrektywie 1999/31/WE zostały spełnione. Zasady obliczania tych celów powinny zapewniać, by dane przekazywane przez wszystkie państwa członkowskie były ważne i porównywalne.

(2) W celu zapewnienia, aby obliczenie odzwierciedlało rzeczywistą skalę składowania, ilość odpadów zgłaszanych jako składowane powinna obejmować wszystkie odpady komunalne składowane na składowiskach odpadów, o których mowa w art. 5a ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy 1999/31/WE, przy czym nie należy wprowadzać żadnych korekt dotyczących zawartości wilgoci. W niektórych przypadkach przetworzone odpady komunalne przyjmowane i składowane na składowiskach odpadów, takie jak biodegradowalne odpady komunalne, przyczyniają się do zapewnienia zgodności z wymogami określonymi w pkt 5 załącznika I do dyrektywy 1999/31/WE w odniesieniu do środków mających na celu zmniejszenie uciążliwości i zagrożeń związanych ze składowiskiem odpadów. Ponieważ takie odpady komunalne są faktycznie składowane na składowisku odpadów, powinny one być włączone do ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane i nie powinny być przypisywane do procesu odzysku.

(3) Ponieważ cele dotyczące składowania odpadów komunalnych określone w dyrektywie 1999/31/WE dotyczą tych samych strumieni odpadów, co docelowe poziomy recyklingu odpadów komunalnych określone w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 , zasady obliczania odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane powinny być spójne z zasadami obliczania recyklingu odpadów komunalnych określonymi w dyrektywie 2008/98/WE i w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1004 3 .

W związku z tym w sytuacji, gdy odpady komunalne są przemieszczane z państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego w celu ich recyklingu lub innych procesów odzysku zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , ilość odpadów usuniętych w państwie przeznaczenia w trakcie wstępnej obróbki przed wprowadzeniem odpadów komunalnych do procesu recyklingu, a następnie składowanych, powinna zostać włączona do ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane przez państwo członkowskie, w którym zebrano odpady komunalne.

(4) Zgodnie z art. 5a ust. 1 lit. c) dyrektywy 1999/31/WE ilość odpadów komunalnych wprowadzanych do operacji unieszkodliwiania przez spalanie, a następnie składowanych, zalicza się do odpadów zgłaszanych jako składowane. Aby zapewnić, by ilość odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane nie obejmowała frakcji odpadów komunalnych podlegających operacjom unieszkodliwiania przez spalanie, które nie są faktycznie składowane, materiały pochodzące z odpadów komunalnych, które zostały następnie odzyskane z odpadów powstałych w wyniku operacji unieszkodliwiania przez spalanie, powinny zostać odliczone od wkładu w operację unieszkodliwiania przez spalanie.

(5) W art. 11a dyrektywy 2008/98/WE ustanowiono szczególną zasadę dotyczącą obliczania ilości odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia, która wyklucza wszelkie odpady usunięte w wyniku operacji sprawdzania, oczyszczania lub naprawy umożliwiających ponowne użycie bez dalszego sortowania lub przetwarzania wstępnego. Jeżeli takie usunięte odpady są następnie składowane, należy uwzględnić je w ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane, aby uniknąć sytuacji, w której nie są one zgłaszane ani jako przeznaczone do ponownego użycia, ani jako składowane, oraz w celu zapewnienia, aby dane dotyczące odpadów komunalnych były spójne i odzwierciedlały rzeczywistą skalę składowania.

(6) Zgodnie z art. 4 ust. 1 decyzji wykonawczej (UE) 2019/1004 odpady usunięte podczas recyklingu bioodpadów komunalnych nie są wliczane do współczynników recyklingu odpadów komunalnych. Jeżeli takie usunięte odpady są następnie składowane, należy uwzględnić je w ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane, aby uniknąć sytuacji, w której nie są one zgłaszane ani jako poddane recyklingowi, ani jako składowane, oraz w celu zapewnienia, aby dane dotyczące odpadów komunalnych były spójne i odzwierciedlały rzeczywistą skalę składowania.

(7) Zgodnie z art. 5a ust. 1 lit. d) dyrektywy 1999/31/WE ilości odpadów powstałych podczas recyklingu odpadów komunalnych, które są następnie składowane, nie zalicza się do masy odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane. W celu zapewnienia spójności z punktami obliczeniowymi dotyczącymi recyklingu odpadów komunalnych określonymi w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1004 należy sprecyzować, że odpady wytwarzane podczas procesów recyklingu odnoszą się do odpadów wytworzonych w trakcie ponownego przetwarzania, które odbywa się po tych punktach obliczeniowych.

(8) Państwa członkowskie są zobowiązane do przekazywania danych dotyczących wdrażania art. 5 ust. 2, 5 i 6 dyrektywy 1999/31/WE w formacie ustalonym przez Komisję. Do danych dołącza się sprawozdanie z kontroli jakości. Format ten powinien zapewniać, aby zgłaszane informacje były wystarczającą podstawą do weryfikacji i monitorowania osiągnięcia celów określonych w art. 5 ust. 2, 5 i 6 wspomnianej dyrektywy.

(9) Do celów zgłaszania danych dotyczących osiągnięcia celów w zakresie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, określonych w art. 5 ust. 2 dyrektywy 1999/31/WE, państwa członkowskie stosowały format określony w decyzji Komisji 2000/738/WE 5 . Ponieważ przepisy tej decyzji dotyczące składania sprawozdań z wdrażania dyrektywy 1999/31/WE stały się nieaktualne, należy uchylić tę decyzję. W celu zapewnienia ciągłości należy przyjąć przepisy przejściowe dotyczące terminu zgłaszania danych na temat wdrożenia art. 5 ust. 2 dyrektywy 1999/31/WE w odniesieniu do lat referencyjnych 2016 i 2017.

(10) Zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących wdrożenia art. 5 ust. 5 i 6 dyrektywy 1999/31/WE są ściśle związane z przepisami określającymi formaty zgłaszania tych danych i danych dotyczących wdrożenia art. 5 ust. 2 tej dyrektywy. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami i ułatwić do nich dostęp, oba zbiory przepisów należy określić w jednej decyzji.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy 2008/98/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicja

Do celów niniejszej decyzji "ilość" oznacza masę mierzoną w tonach.

Artykuł  2

Obliczanie odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane zgodnie z art. 5a dyrektywy 1999/31/WE

1. 
Ilość odpadów komunalnych zgłaszanych do jako składowane obejmuje wszystkie odpady komunalne, o których mowa w art. 5a ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy 1999/31/WE, składowane na składowiskach odpadów, w tym sytuacje, w których składowanie przetworzonych odpadów komunalnych na składowiskach zapewnia zgodność z pkt 5 załącznika I do dyrektywy 1999/31/WE.

Ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane nie koryguje się poprzez odjęcie zawartości wilgoci.

2. 
Do celów art. 5a ust. 1 lit. b) dyrektywy 1999/31/WE, jeżeli odpady komunalne są przemieszczane do innego państwa członkowskiego lub wywożone z Unii do państwa trzeciego w celu ich recyklingu lub przeprowadzenia innych procesów odzysku zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1013/2006, ilość odpadów, która powstała w wyniku operacji przetwarzania przeprowadzonych przed recyklingiem lub innym procesem odzysku, i która jest następnie składowana lub wprowadzana do operacji unieszkodliwiania przez spalanie w celu późniejszego składowania w państwie przeznaczenia, jest włączana do ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane przez państwo członkowskie, w którym zebrano te odpady komunalne.
3. 
Do celów art. 5a ust. 1 lit. c) dyrektywy 1999/31/WE ilość odpadów komunalnych wprowadzanych do operacji unieszkodliwiania przez spalanie w celu ich późniejszego składowania stanowi ilość odpadów komunalnych wprowadzanych do zakładów przeprowadzających operacje spalania sklasyfikowanych jako D10 zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 2008/98/WE po odliczeniu materiałów pochodzących z odpadów komunalnych, które są następnie odzyskiwane z odpadów powstałych w wyniku takich czynności unieszkodliwiania przez spalanie.

Ilość materiałów, które należy odjąć, oblicza się, biorąc pod uwagę udział odpadów komunalnych we wszystkich odpadach wprowadzanych do zakładu oraz, w stosownych przypadkach, skład odpadów innych niż odpady komunalne wprowadzanych do zakładu.

4. 
Do celów art. 5a ust. 1 lit. d) dyrektywy 1999/31/WE stosuje się następujące zasady:
a)
odpady powstałe w wyniku operacji sprawdzenia, oczyszczania lub naprawy mających na celu przygotowanie odpadów komunalnych do ponownego użycia i które są następnie składowane, są uwzględniane w ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane. Państwa członkowskie mogą odliczać od ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane części produktów lub komponentów produktów, które są usuwane podczas operacji naprawy, aby przygotować odpady komunalne do ponownego użycia;
b)
materiały, które są mechanicznie usuwane podczas oczyszczania tlenowego lub beztlenowego bioodpadów komunalnych lub po nim, a które są następnie składowane, są włączane do ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane;
c)
odpady wytworzone podczas procesów recyklingu odpadów komunalnych oznaczają odpady wytworzone podczas procesów recyklingu, którym odpady komunalne są poddane po punkcie obliczeniowym zdefiniowanym w art. 3 i 4 decyzji wykonawczej (UE) 2019/1004.
Artykuł  3

Zgłaszanie danych

1. 
Państwa członkowskie zgłaszają dane i przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości dotyczące wdrożenia art. 5 ust. 2 dyrektywy 1999/31/WE w formacie określonym w załączniku I.
2. 
Państwa członkowskie zgłaszają dane i przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości dotyczące wdrożenia art. 5 ust. 5 i 6 dyrektywy 1999/31/WE w formacie określonym w załączniku II.
3. 
Komisja publikuje dane zgłoszone przez państwa członkowskie, chyba że, w odniesieniu do informacji zawartych w sprawozdaniach z kontroli jakości państwo członkowskie złoży uzasadniony wniosek o wstrzymanie publikacji niektórych danych.
Artykuł  4

Uchylenie

Decyzja 2000/738/WE traci moc.

Artykuł  5

Przepis przejściowy

Dane dotyczące wdrożenia art. 5 ust. 2 dyrektywy 1999/31/WE dotyczące lat referencyjnych 2016 i 2017 są zgłaszane Komisji do dnia 31 grudnia 2019 r.

Artykuł  6

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Format zgłaszania danych dotyczących składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, o którym mowa w art. 3 ust. 1

1. 

Format zgłaszania danych

Odpady komunalne ulegające biodegradacji wytworzone w 1995 r. lub w ostatnim roku przed 1995 r., dla którego dostępne są standardowe dane Eurostatu, lub rok określony w odpowiednim traktacie o przystąpieniu w odniesieniu do państw członkowskich przystępujących do UE po przyjęciu dyrektywy Rady 1999/31/

WE1

Odpady komunalne ulegające biodegradacji składowane na składowiskach w roku referencyjnym
Rok (t) (t)
(1)Dyrektywa Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (Dz.U. L 182 z 16.7.1999, s. 1).

2. 

Format sprawozdania z kontroli jakości towarzyszącego danym

I.
Informacje ogólne
1.
Państwo członkowskie:
2.
Organizacja zgłaszająca dane i opis:
3.
Osoba wyznaczona do kontaktów/dane kontaktowe:
4.
Rok referencyjny:
5.
Data przedłożenia/wersja:
6.
Link do publikacji danych przez państwo członkowskie (jeżeli dotyczy):
II.
Informacje na temat składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
1. Opis systemu gromadzenia danych, źródeł danych i zastosowanej metodyki
2. Opis rodzajów odpadów sklasyfikowanych na poziomie krajowym jako odpady komunalne ulegające biodegradacji
3. Opis wszelkich szacunków stosowanych w celu wyeliminowania luk w danych
4. Wyjaśnienie istotnych różnic w stosunku do danych z poprzedniego roku referencyjnego
5. Opis głównych kwestii mających wpływ na dokładność danych

ZAŁĄCZNIK  II

Format do celów zgłaszania danych dotyczących odpadów komunalnych, o którym mowa w art. 3 ust. 2

1.
Format zgłaszania danych
Wytwarzanie odpadów komunalnych (t) Składowanie (1) (t) Unieszkodliwianie przez

spalanie (2)

(t)

Odzysk materiałów z odpadów pochodzących z unieszkodliwiania przez spalanie (t)
(1) Ta kolumna nie obejmuje odpadów wprowadzanych do operacji unieszkodliwiania przez spalanie w celu ich składowania.

(2) Unieszkodliwianie przez spalanie odnosi się do operacji przeprowadzonych przez zakłady zaklasyfikowane jako D10 w załączniku I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).

Do celów obliczenia, czy cele ustanowione w art. 5 ust. 5 i 6 dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (Dz.U. L 182 z 16.7.1999, s. 1) zostały osiągnięte, sumę odpadów komunalnych podlegających składowaniu i odpadów komunalnych podlegających operacjom unieszkodliwiania przez spalanie w celu ich składowania, po odjęciu materiałów odzyskanych z odpadów powstałych w wyniku takich operacji unieszkodliwiania przez spalanie, dzieli się przez ilość wytworzonych odpadów komunalnych.

2. 

Format sprawozdania z kontroli jakości towarzyszącego danym

I.
Informacje ogólne
1.
Państwo członkowskie:
2.
Organizacja zgłaszająca dane i opis:
3.
Osoba wyznaczona do kontaktów/dane kontaktowe:
4.
Rok referencyjny:
5.
Data przedłożenia/wersja:
6.
Link do publikacji danych przez państwo członkowskie (jeżeli dotyczy):
II.
Informacje na temat składowania odpadów komunalnych
1. Opis jednostek zaangażowanych w gromadzenie danych
Nazwa instytucji Opis kluczowych obowiązków
W stosownych przypadkach dodać wiersze
2 Opis zastosowanych metod

2.1. Ogólny opis gromadzenia danych na temat składowania odpadów komunalnych, w tym źródeł danych (dane administracyjne, ankiety, rejestr elektroniczny, dane od podmiotów gospodarujących odpadami, dane z gmin)

2.2. Opis metody zastosowanej w celu uwzględnienia odpadów powstałych w wyniku operacji przetwarzania przed recyklingiem lub innym odzyskiem odpadów komunalnych, a następnie składowanych
2.2.1. Opis rozwiązania zapewniającego identyfikowalność odpadów komunalnych w momencie poddawania ich przetwarzaniu, w tym stosowanie kodów związanych z wytwarzaniem odpadów komunalnych (takich jak kody określone w rozdziale 20 w wykazie odpadów ustanowionym decyzją Komisji 2000/532/WE z dnia 3 maja 2000 r. zastępującą decyzję 94/3/WE ustanawiającą wykaz odpadów zgodnie z art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG w sprawie odpadów oraz decyzję Rady 94/904/WE ustanawiającą wykaz odpadów niebezpiecznych zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG w sprawie odpadów niebezpiecznych, Dz.U. L 226 z 6.9.2000, s. 3), oraz kodów odnoszących się do odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów (takich jak kody w rozdziale 19 w wykazie odpadów ustanowionym we wspomnianej decyzji)
2.3. Opis rozwiązania zastosowanego w celu uwzględnienia odpadów powstałych w wyniku operacji przetwarzania przed recyklingiem lub innym odzyskiem odpadów komunalnych i następnie składowanych poza państwem członkowskim
2.4. Opis gromadzenia danych dotyczących odpadów komunalnych wprowadzanych do operacji unieszkodliwiania przez spalanie w celu ich składowania, w tym metodyki stosowanej do obliczania materiałów pochodzących z odpadów komunalnych, odzyskanych z odpadów będących wynikiem operacji unieszkodliwiania przez spalanie
2.5. Opis wszelkich szacunków stosowanych w celu wyeliminowania luk w danych dotyczących składowanych odpadów komunalnych
2.6. Różnice w stosunku do danych z poprzedniego roku referencyjnego

Istotne zmiany w metodzie obliczania stosowanej w bieżącym roku referencyjnym, o ile nastąpiły (w szczególności dotyczy to korekt retrospektywnych, ich charakteru oraz tego, czy w odniesieniu do danego roku należy zgłosić przerwę w szeregu)

Wyjaśnienie przyczyn różnicy w tonażu, w przypadku gdy odpady komunalne, które podlegają składowaniu lub unieszkodliwianiu przez spalanie w celu składowania, wykazują zmianę o więcej niż 10 % w stosunku do danych przedłożonych w odniesieniu do poprzedniego roku referencyjnego
3. Dokładność danych

3.1. Opis głównych kwestii mających wpływ na dokładność danych dotyczących składowania odpadów komunalnych

3.2. Opis zakresu i ważności ankiet mających na celu zgromadzenie danych dotyczących składowania odpadów komunalnych
4. Poufność

Uzasadnienie wstrzymania publikacji konkretnych części niniejszego sprawozdania, jeśli złożono taki wniosek.

5. Główne krajowe strony internetowe, dokumenty referencyjne i publikacje
1 Dz.U. L 182 z 16.7.1999, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1004 z dnia 7 czerwca 2019 r. określająca zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących odpadów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji C(2012) 2384 (Dz.U. L 163 z 20.6.2019, s. 66).
4 Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1).
5 Decyzja Komisji 2000/738/WE z dnia 17 listopada 2000 r. dotycząca kwestionariusza raportów państw członkowskich dotyczących wdrożenia dyrektywy 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów (Dz.U. L 298 z 25.11.2000, s. 24).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.290.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1885 ustanawiająca zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących składowania odpadów komunalnych zgodnie z dyrektywą Rady 1999/31/WE oraz uchylająca decyzję Komisji 2000/738/WE
Data aktu: 06/11/2019
Data ogłoszenia: 11/11/2019
Data wejścia w życie: 01/01/1970