uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 6 lit. a), art. 47 ust. 2 lit. b), art. 54 ust. 4 lit. a) i b) oraz art. 90 lit. c),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 2 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b),
(1) Rozporządzeniem (UE) 2017/625 włączono do jednolitych ram prawnych przepisy mające zastosowanie do kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Unii, podejmowanych w celu weryfikacji przestrzegania przepisów Unii dotyczących łańcucha rolno-spożywczego. W tym celu uchyla ono i zastępuje rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz inne unijne akty prawne regulujące kontrole urzędowe w określonych obszarach.
(2) Na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/625 niektóre kategorie zwierząt i towarów z niektórych państw trzecich przed ich wprowadzeniem do Unii należy zawsze przedstawiać do kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej. Ponadto art. 47 ust. 1 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że towary objęte środkami wymagającymi tymczasowego zwiększenia odpowiednio kontroli urzędowych lub środków nadzwyczajnych powinny podlegać kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przy ich wprowadzaniu na terytorium Unii.
(3) W związku z tym, na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/625, niektóre towary z niektórych państw trzecich powinny podlegać tymczasowemu zwiększeniu kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej w przypadkach, w których Komisja w drodze aktów wykonawczych podjęła decyzję, że kontrole te są konieczne ze względu na znane lub pojawiające się ryzyko, lub dlatego, że istnieją dowody na powszechne występowanie poważnej niezgodności z przepisami Unii dotyczącymi łańcucha rolno-spożywczego. W tym celu Komisja powinna sporządzić wykaz takich towarów, podając ich kody z Nomenklatury scalonej (CN) ustanowionej w załączniku I do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2658/87 4 (zwany dalej "wykazem"), i w razie potrzeby aktualizować wykaz, aby uwzględnić wszelkie zmiany w tym zakresie.
(4) Wykaz, o którym mowa w motywie 3, powinien na tym etapie zawierać zaktualizowany wykaz żywności i pasz niepochodzących od zwierząt, określony w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 5 , które ustanawia przepisy dotyczące zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, które mają być przeprowadzane w wyznaczonych miejscach wprowadzenia do Unii w odniesieniu do przywozu niektórych rodzajów żywności i pasz niepochodzących od zwierząt z niektórych państw trzecich. W załączniku I do niniejszego rozporządzenia należy zatem określić wykaz rodzajów żywności i pasz niepochodzących od zwierząt z niektórych państw trzecich, wobec których należy tymczasowo zwiększyć kontrole urzędowe przy wprowadzaniu do Unii, zgodnie z art. 47 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(5) Ponadto Komisja powinna ustanowić przepisy dotyczące częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich żywności i pasz niepochodzących od zwierząt z niektórych państw trzecich, podlegających tymczasowemu zwiększeniu kontroli, zgodnie z art. 54 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, z uwzględnieniem w szczególności poziomu ryzyka związanego z danym zagrożeniem oraz częstotliwości odrzucania na granicy.
(6) Rozporządzenie (UE) 2017/625 oraz akty delegowane i wykonawcze przyjęte na podstawie art. 47-64 tego rozporządzenia przewidują jeden system urzędowych kontroli, który ma zastosowanie do obszarów objętych rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) nr 884/2014 6 , (UE) 2015/175 7 , (UE) 2017/186 8 , (UE) 2018/1660 9 oraz rozporządzeniem (WE) nr 669/2009. Z tego powodu, a także ze względu na to, że przepisy zawarte w tych rozporządzeniach zasadniczo są powiązane, ponieważ wszystkie dotyczą nałożenia dodatkowych środków regulujących wprowadzanie na terytorium Unii niektórych rodzajów żywności i pasz pochodzących z niektórych państw trzecich ze względu na stwierdzone ryzyko, i które stosuje się w zależności od wagi ryzyka, należy ułatwić prawidłowe i kompleksowe stosowanie odpowiednich przepisów poprzez ustanowienie w jednym akcie przepisów dotyczących tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych niektórych rodzajów żywności i pasz niepochodzących od zwierząt oraz środków nadzwyczajnych określonych obecnie w tych rozporządzeniach.
(7) Żywność i pasze niepochodzące od zwierząt podlegające środkom nadzwyczajnym określonym w rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE) nr 884/2014, (UE) 2015/175, (UE) 2017/186 i (UE) 2018/1660 w dalszym ciągu stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego, którego nie można w zadowalający sposób opanować za pomocą środków wprowadzanych przez państwa członkowskie. W załączniku II do niniejszego rozporządzenia należy zatem ustanowić wykaz rodzajów żywności i pasz niepochodzących od zwierząt, podlegających środkom nadzwyczajnym, stanowiący aktualizację wykazów rodzajów żywności i pasz niepochodzących od zwierząt, ustanowionych w rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE) nr 884/2014, (UE) 2015/175, (UE) 2017/186 i (UE) 2018/1660. Ponadto zakres pozycji w wyżej wymienionych wykazach powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia w nim form produktów innych niż te, które są obecnie w nich określone, w przypadku gdy te inne formy stwarzają takie samo zagrożenie. Należy zatem odpowiednio zmienić wszystkie pozycje dotyczące orzeszków ziemnych, aby uwzględnić makuchy i inne pozostałości stałe, nawet mielone lub w postaci granulek, pozostałe z ekstrakcji oleju z orzeszków ziemnych, jak również pozycję dotyczącą papryki z Indii w celu włączenia papryki palonej (słodkiej lub innej niż słodka).
(8) W celu zapewnienia odpowiedniej kontroli ryzyka dla zdrowia publicznego, w wykazie wskazanym w motywie 7 należy uwzględnić również żywność wieloskładnikową zawierającą rodzaje żywności niepochodzącej od zwierząt wymienione w załączniku II do niniejszego rozporządzenia ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami, w ilości przekraczającej 20 % w pojedynczym produkcie albo łącznie w produktach wymienionych w wykazie i objętych kodami CN określonymi w załączniku II.
(9) Ponadto Komisja powinna ustanowić przepisy dotyczące częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich żywności i pasz objętych środkami nadzwyczajnymi na podstawie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 54 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625. Takie przepisy należy zatem ustanowić w niniejszym rozporządzeniu, uwzględniając w szczególności poziom ryzyka związany z przedmiotowym zagrożeniem oraz częstotliwość odrzucania na granicy.
(10) Środki wymagające tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych i środków nadzwyczajnych określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do żywności i pasz przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Unii, ponieważ towary te stanowią zagrożenie pod względem zdrowia publicznego.
(11) Jeśli chodzi o przesyłki wysyłane jako próbki handlowe, próbki laboratoryjne lub przedmioty wystawowe, które nie są przeznaczone do wprowadzenia do obrotu, przesyłki o charakterze niehandlowym przeznaczone do użytku prywatnego lub spożycia na obszarze celnym Unii oraz przesyłki przeznaczone do celów naukowych - z uwagi na niskie ryzyko, jakie takie przesyłki stwarzają dla zdrowia publicznego - nieproporcjonalne byłoby nałożenie wymogu, aby przesyłki te były przedmiotem kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej i aby towarzyszyło im świadectwo urzędowe lub wyniki pobierania próbek i analiz laboratoryjnych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. W celu uniknięcia nadużyć niniejsze rozporządzenie powinno mieć jednak zastosowanie do tych przesyłek, w przypadku gdy ich masa brutto przekracza określony limit masy.
(12) Środki wymagające tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych i środków nadzwyczajnych określone w niniejszym rozporządzeniu nie powinny mieć zastosowania do żywności i pasz na pokładach międzynarodowych środków transportu, niewyładowywanych i przeznaczonych do spożycia przez załogę i pasażerów, ponieważ w tym przypadku wprowadzanie do obrotu w Unii jest bardzo ograniczone.
(13) Najwyższe dopuszczalne poziomy mikotoksyn, w tym aflatoksyn w żywności, zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1881/2006 10 a w paszy - dyrektywą 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 11 . Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów określono w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 12 . Laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. dioksyn i polichlorowanych bifenyli (PCB) w żywności i paszy przeprowadziło badanie na temat korelacji między pentachlorofenolem (PCP) a dioksynami w zanieczyszczonej gumie guar z Indii. Z badania można wyciągnąć wniosek, że guma guar zawierająca PCP na poziomie poniżej maksymalnego limitu pozostałości (MLP) wynoszącego 0,01 mg/kg nie zawiera niedopuszczalnych poziomów dioksyn. Z tego względu przestrzeganie MLP odnoszących się do PCP zapewnia w tym szczególnym przypadku także wysoki poziom ochrony zdrowia ludzi w odniesieniu do dioksyn.
(14) Jeśli chodzi o przepisy, o których mowa w motywie 13, przepisy dotyczące pobierania próbek i analizy do celów kontroli mikotoksyn, w tym aflatoksyn, w żywności są ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 401/2006 13 , a w paszy - rozporządzeniem Komisji (WE) nr 152/2009 14 . Przepisy dotyczące pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów ustanowiono dyrektywą Komisji 2002/63/WE 15 . W celu zapewnienia jednolitych metod pobierania próbek i analiz laboratoryjnych w państwach trzecich i państwach członkowskich pobieranie próbek oraz analizy dotyczące żywności i paszy wymagane na mocy niniejszego rozporządzenia powinny być przeprowadzane zgodnie z wyżej wymienionymi unijnymi przepisami dotyczącymi pobierania próbek i analiz zarówno w państwach członkowskich, jak i w państwach trzecich.
(15) Ponadto w celu zapewnienia jednolitych procedur pobierania próbek oraz referencyjnych metod badania do celów zwalczania salmonelli w żywności podlegających niniejszemu rozporządzeniu w państwach trzecich i państwach członkowskich w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić takie procedury pobierania próbek oraz referencyjne metody badania.
(16) Wzory urzędowych świadectw na potrzeby wprowadzania do Unii niektórych rodzajów żywności i pasz określono w rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE) nr 884/2014, (UE) 2015/175, (UE) 2017/186 i (UE) 2018/1660. Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli urzędowych przy wprowadzaniu do Unii, należy ustanowić jednolity wzór urzędowego świadectwa na potrzeby wprowadzania do Unii żywności i pasz podlegających specjalnym warunkom dotyczącym wprowadzania do Unii na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(17) Takie urzędowe świadectwa powinny być wydawane w formie papierowej albo elektronicznej. W związku z tym, oprócz wymogów określonych w tytule II rozdział VII rozporządzenia (UE) 2017/625, należy ustanowić wspólne wymogi dotyczące wydawania świadectw urzędowych w obu przypadkach. W tym względzie w art. 90 lit. f) rozporządzenia (UE) 2017/625 przewidziano ustanowienie przez Komisję przepisów dotyczących wydawania świadectw elektronicznych oraz stosowania podpisów elektronicznych, w tym w odniesieniu do świadectw urzędowych wydanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Ponadto w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy zapewniające, aby wymogi dotyczące świadectw urzędowych nieprzedłożonych w systemie zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC), ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/628 16 , miały również zastosowanie do świadectw urzędowych wydanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(18) Wzory świadectw są włączone do elektronicznego systemu TRACES ustanowionego decyzją Komisji 2003/623/WE 17 , aby ułatwić i przyspieszyć procedury administracyjne na granicach Unii oraz umożliwić komunikację elektroniczną między właściwymi organami, która pomaga zapobiegać ewentualnym nieuczciwym lub oszukańczym praktykom w odniesieniu do świadectw urzędowych. Od 2003 r. technologia komputerowa znacznie się rozwinęła, a system TRACES zmodyfikowano w celu poprawy jakości, przetwarzania i bezpiecznej wymiany danych. Zgodnie z art. 133 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625 system TRACES ma być zintegrowany z systemem zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych, o którym mowa w art. 131 rozporządzenia (UE) 2017/625 (IMSOC). Należy zatem dostosować wzory świadectw urzędowych ustanowione w niniejszym rozporządzeniu do systemu IMSOC.
(19) W art. 90 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 upoważniono Komisję do ustanowienia, w drodze aktów wykonawczych, przepisów dotyczących procedur postępowania w przypadkach wydawania świadectw zastępczych. W celu uniknięcia niewłaściwych praktyk i nadużyć należy określić przypadki, w których zastępcze świadectwo urzędowe może zostać wydane, oraz wymogi, które musi spełniać takie świadectwo. Takie przypadki określono w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/628 w odniesieniu do świadectw urzędowych wydanych zgodnie z tym rozporządzeniem. W celu zapewnienia spójnego podejścia należy przewidzieć, że w przypadku wystawiania świadectw zastępczych świadectwa urzędowe wydane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinny zostać zastąpione zgodnie z procedurami dotyczącymi świadectw zastępczych określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/628.
(20) Należy ustanowić przepisy umożliwiające regularne sprawdzanie, czy konieczne są zmiany wykazów zawartych w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia, w tym częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich. Należy przy tym uwzględnić nowe informacje dotyczące zagrożeń i niezgodności, takie jak dane z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), dane i informacje dotyczące przesyłek oraz wyniki kontroli dokumentów, kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich przekazane Komisji przez państwa członkowskie, sprawozdania i informacje otrzymane od państw trzecich, informacje uzyskane w wyniku kontroli przeprowadzonych przez Komisję w państwach trzecich oraz informacje wymieniane między Komisją i państwami członkowskimi oraz między Komisją a Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności.
(21) Przepisy, które mają zostać ustanowione przez Komisję zgodnie z art. 34 ust. 6 lit. a), art. 47 ust. 2 lit. b) i art. 54 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, są w dużym stopniu powiązane, ponieważ wszystkie dotyczą wymogów w zakresie kontroli urzędowych przy wprowadzaniu do Unii niektórych towarów z niektórych państw trzecich, podlegających czasowemu zwiększeniu kontroli urzędowych przy wprowadzeniu do Unii i dlatego powinny mieć zastosowanie od tego samego dnia. Aby ułatwić prawidłowe i kompleksowe stosowanie tych przepisów, należy je ustanowić w jednym akcie.
(22) Przepisy, które mają zostać ustanowione przez Komisję zgodnie z art. 54 ust. 4 lit. b) i art. 90 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz z art. 53 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 178/2002, są w dużym stopniu powiązane, ponieważ wszystkie dotyczą wymogów w zakresie wprowadzania do Unii towarów objętych środkami nadzwyczajnymi na podstawie art. 53 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i dlatego powinny mieć zastosowanie od tego samego dnia. Aby ułatwić prawidłowe i kompleksowe stosowanie tych przepisów, należy je ustanowić w jednym akcie.
(23) W celu uproszczenia i racjonalizacji przepisy ustanowione w rozporządzeniach Komisji (WE) nr 669/2009, (UE) nr 884/2014, (UE) 2017/186, (UE) 2015/175 oraz (UE) 2018/1660 zostały włączone do niniejszego rozporządzenia. Rozporządzenia te należy zatem uchylić i zastąpić niniejszym rozporządzeniem.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/1110 z dnia 6 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.147.111) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2024/286 z dnia 16 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.286) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lutego 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/3153 z dnia 18 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 stycznia 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2020/625 z dnia 6 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.144.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/913 z dnia 30 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1900/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.78) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 2021/2246 z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.453.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/913 z dnia 30 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/174 z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.25.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lutego 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/1110 z dnia 6 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.147.111) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/1662 z dnia 11 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1662) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lipca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/3153 z dnia 18 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 stycznia 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2025/1441 z dnia 18 lipca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1441) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 15 stycznia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.11.3) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 15 stycznia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 625/2020 z dnia 6 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.144.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 608/2021 z dnia 14 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.129.119) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1900/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.78) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 2021/2246 z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.453.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/913 z dnia 30 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/174 z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.25.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lutego 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1110 z dnia 6 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.147.111) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2024/286 z dnia 16 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.286) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lutego 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/1662 z dnia 11 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1662) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lipca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2024/3153 z dnia 18 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 stycznia 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2025/1441 z dnia 18 lipca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1441) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 15 stycznia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.11.3) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 15 stycznia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 625/2020 z dnia 6 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.144.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1540/2020 z dnia 22 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.353.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 608/2021 z dnia 14 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.129.119) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1900/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.78) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 2021/2246 z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.453.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/913 z dnia 30 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/174 z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.25.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lutego 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1110 z dnia 6 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.147.111) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2024/286 z dnia 16 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.286) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lutego 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/1662 z dnia 11 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1662) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lipca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2024/3153 z dnia 18 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 stycznia 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2025/1441 z dnia 18 lipca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1441) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 608/2021 z dnia 14 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.129.119) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1900/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.78) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/174 z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.25.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lutego 2023 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2025/1441 z dnia 18 lipca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1441) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.277.89 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/1793 w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych i środków nadzwyczajnych regulujących wprowadzanie do Unii niektórych towarów z niektórych państw trzecich, wykonujące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 i (WE) 178/2002 oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 669/2009, (UE) nr 884/2014, (UE) 2015/175, (UE) 2017/186 i (UE) 2018/1660 |
| Data aktu: | 22/10/2019 |
| Data ogłoszenia: | 29/10/2019 |
| Data wejścia w życie: | 14/12/2019, 18/11/2019 |