Decyzja wykonawcza 2019/1713 ustanawiająca format informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1713
z dnia 9 października 2019 r.
ustanawiająca format informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 7133)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 11 października 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 11 ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/2193 zobowiązuje państwa członkowskie do przekazania Komisji do dnia 1 sty cznia 2021 r. sprawozdania dotyczącego szacunkowych danych o całkowitej rocznej emisji tlenku węgla (CO) ze średnich obiektów energetycznego spalania.

(2) Zgodnie z art. 11 ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy (UE) 2015/2193 Komisja powinna udostępnić państwom członkowskim elektroniczne narzędzie sprawozdawcze do celów sprawozdawczości.

(3) Zgodnie z art. 11 ust. 3 akapit drugi dyrektywy (UE) 2015/2193 Komisja powinna określić techniczny format sprawozdań w celu uproszczenia i usprawnienia wykonywania obowiązków sprawozdawczych państw członkowskich.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 75 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 2 , o którym mowa w art. 15 dyrektywy (UE) 2015/2193,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów przekazywania Komisji sprawozdań dotyczących szacunkowych danych o całkowitej rocznej emisji tlenku węgla (CO) zgodnie z art. 11 ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/2193 państwa członkowskie stosują kwestionariusz określony w załączniku do niniejszej decyzji.

Państwa członkowskie korzystają z elektronicznego narzędzia sprawozdawczego udostępnionego przez Komisję zgodnie z art. 11 ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy (UE) 2015/2193 w celu przekazywania informacji określonych w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Informacje określone w załączniku do niniejszej decyzji przedstawia się w odniesieniu do roku sprawozdawczego 2019, chyba że w załączniku określono inaczej.

Informacje określone w załączniku do niniejszej decyzji przedkłada się najpóźniej do dnia 1 stycznia 2021 r.

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2019 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Informacje dotyczące średnich obiektów energetycznego spalania objętych dyrektywą (UE) 2015/2193

Uwaga: Obowiązek dostarczenia wymaganych informacji do stycznia 2021 r. jest wcześniejszy niż wymóg, aby istniejące średnie obiekty energetycznego spalania posiadały pozwolenie lub były zarejestrowane. W związku z tym przy sporządzaniu sprawozdania państwa członkowskie będą musiały opierać się na danych, którymi dysponują. W przypadkach gdy dane nie są dostępne, państwa członkowskie wypełniają sprawozdanie według najlepszych szacunków. Z tego względu wprowadza się rozróżnienie między nowymi i istniejącymi obiektami oraz obiektami o mocy powyżej i poniżej 20 MWth.

Część  1

Kategorie obiektów

Niniejsza tabela zawiera kategorie obiektów, które należy stosować w celu dostarczenia informacji wymaganych zgodnie z częściami 2 i 3 3 .
1.1. Nowe lub istniejące Zgodnie z definicją w art. 3 ust. 6 i 7 dyrektywy (UE) 2015/2193
1.2. Klasy mocy (nominalna moc cieplna) (1) - równa lub większa niż 1 MWth i nie większa niż 5 MWth
- większa niż 5 MWth i nie większa niż 20 MWth
- większa niż 20 MWth
1.3. Rodzaje obiektów - inne niż silniki i turbiny gazowe
- silniki
- turbiny gazowe
1.4. Rodzaje paliwa - biomasa stała
- pozostałe paliwa stałe
- olej napędowy
- paliwa ciekłe inne niż olej napędowy
- gaz ziemny
- paliwa gazowe inne niż gaz ziemny
- paliwa mieszane
(1) W przypadku nowych średnich obiektów energetycznego spalania można stosować całkowitą nominalną moc cieplną.

Część  2

Metadane

2.1. Państwo Wskazanie państwa składającego sprawozdanie
2.2. Właściwy organ Wskazanie właściwego organu odpowiedzialnego za sprawozdanie (departament, adres, numer telefonu i adres poczty elektronicznej)
2.3. Liczba obiektów Liczba obiektów w każdej kategorii obiektów
2.4. Rok sprawozdawczy Rok kalendarzowy, do którego odnosi się sprawozdanie (1).
(1) Najlepiej 2019. Jeżeli nie jest to możliwe, 2018.

Część  3

Emisje, energia wejściowa i moc

3.1. Stężenia CO Szacowane średnie stężenie tlenku węgla wyrażone w mg/Nm3 przy referencyjnym poziomie tlenu, stosowane do określenia dopuszczalnych wielkości emisji zanieczyszczeń objętych przepisami i suchego powietrza dla każdej kategorii obiektów
3.2. Emisje CO Szacowane emisje tlenku węgla wyrażone jako całkowita ilość w tonach na rok kalendarzowy, uwalniane przez obiekty dla każdej kategorii obiektów
3.3. Energia wejściowa Szacowane całkowite zużycie paliwa przez obiekty wyrażone w teradżulach rocznie dla każdej kategorii obiektów
3.4. Całkowita zagregowana moc Szacowana łączna zainstalowana moc wyrażona jako suma nominalnej mocy cieplnej wszystkich obiektów dla każdej kategorii obiektów
1 Dz.U. L 313 z 28.11.2015, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17).
3 Przykład kategorii: Nowe kotły o mocy większej niż 5 MWth i mniejszej niż lub równej 20 MWth spalające paliwa ciekłe inne niż olej napędowy.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.260.65

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1713 ustanawiająca format informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193
Data aktu: 09/10/2019
Data ogłoszenia: 11/10/2019
Data wejścia w życie: 11/10/2019