Decyzja wykonawcza 2019/1713 ustanawiająca format informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1713
z dnia 9 października 2019 r.
ustanawiająca format informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 7133)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 11 października 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 11 ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/2193 zobowiązuje państwa członkowskie do przekazania Komisji do dnia 1 sty cznia 2021 r. sprawozdania dotyczącego szacunkowych danych o całkowitej rocznej emisji tlenku węgla (CO) ze średnich obiektów energetycznego spalania.

(2) Zgodnie z art. 11 ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy (UE) 2015/2193 Komisja powinna udostępnić państwom członkowskim elektroniczne narzędzie sprawozdawcze do celów sprawozdawczości.

(3) Zgodnie z art. 11 ust. 3 akapit drugi dyrektywy (UE) 2015/2193 Komisja powinna określić techniczny format sprawozdań w celu uproszczenia i usprawnienia wykonywania obowiązków sprawozdawczych państw członkowskich.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 75 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 2 , o którym mowa w art. 15 dyrektywy (UE) 2015/2193,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów przekazywania Komisji sprawozdań dotyczących szacunkowych danych o całkowitej rocznej emisji tlenku węgla (CO) zgodnie z art. 11 ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/2193 państwa członkowskie stosują kwestionariusz określony w załączniku do niniejszej decyzji.

Państwa członkowskie korzystają z elektronicznego narzędzia sprawozdawczego udostępnionego przez Komisję zgodnie z art. 11 ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy (UE) 2015/2193 w celu przekazywania informacji określonych w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Informacje określone w załączniku do niniejszej decyzji przedstawia się w odniesieniu do roku sprawozdawczego 2019, chyba że w załączniku określono inaczej.

Informacje określone w załączniku do niniejszej decyzji przedkłada się najpóźniej do dnia 1 stycznia 2021 r.

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2019 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Informacje dotyczące średnich obiektów energetycznego spalania objętych dyrektywą (UE) 2015/2193

Uwaga: Obowiązek dostarczenia wymaganych informacji do stycznia 2021 r. jest wcześniejszy niż wymóg, aby istniejące średnie obiekty energetycznego spalania posiadały pozwolenie lub były zarejestrowane. W związku z tym przy sporządzaniu sprawozdania państwa członkowskie będą musiały opierać się na danych, którymi dysponują. W przypadkach gdy dane nie są dostępne, państwa członkowskie wypełniają sprawozdanie według najlepszych szacunków. Z tego względu wprowadza się rozróżnienie między nowymi i istniejącymi obiektami oraz obiektami o mocy powyżej i poniżej 20 MWth.

Część  1

Kategorie obiektów

Niniejsza tabela zawiera kategorie obiektów, które należy stosować w celu dostarczenia informacji wymaganych zgodnie z częściami 2 i 3 3 .
1.1. Nowe lub istniejące Zgodnie z definicją w art. 3 ust. 6 i 7 dyrektywy (UE) 2015/2193
1.2. Klasy mocy (nominalna moc cieplna) (1) - równa lub większa niż 1 MWth i nie większa niż 5 MWth
- większa niż 5 MWth i nie większa niż 20 MWth
- większa niż 20 MWth
1.3. Rodzaje obiektów - inne niż silniki i turbiny gazowe
- silniki
- turbiny gazowe
1.4. Rodzaje paliwa - biomasa stała
- pozostałe paliwa stałe
- olej napędowy
- paliwa ciekłe inne niż olej napędowy
- gaz ziemny
- paliwa gazowe inne niż gaz ziemny
- paliwa mieszane
(1) W przypadku nowych średnich obiektów energetycznego spalania można stosować całkowitą nominalną moc cieplną.

Część  2

Metadane

2.1. Państwo Wskazanie państwa składającego sprawozdanie
2.2. Właściwy organ Wskazanie właściwego organu odpowiedzialnego za sprawozdanie (departament, adres, numer telefonu i adres poczty elektronicznej)
2.3. Liczba obiektów Liczba obiektów w każdej kategorii obiektów
2.4. Rok sprawozdawczy Rok kalendarzowy, do którego odnosi się sprawozdanie (1).
(1) Najlepiej 2019. Jeżeli nie jest to możliwe, 2018.

Część  3

Emisje, energia wejściowa i moc

3.1. Stężenia CO Szacowane średnie stężenie tlenku węgla wyrażone w mg/Nm3 przy referencyjnym poziomie tlenu, stosowane do określenia dopuszczalnych wielkości emisji zanieczyszczeń objętych przepisami i suchego powietrza dla każdej kategorii obiektów
3.2. Emisje CO Szacowane emisje tlenku węgla wyrażone jako całkowita ilość w tonach na rok kalendarzowy, uwalniane przez obiekty dla każdej kategorii obiektów
3.3. Energia wejściowa Szacowane całkowite zużycie paliwa przez obiekty wyrażone w teradżulach rocznie dla każdej kategorii obiektów
3.4. Całkowita zagregowana moc Szacowana łączna zainstalowana moc wyrażona jako suma nominalnej mocy cieplnej wszystkich obiektów dla każdej kategorii obiektów
1 Dz.U. L 313 z 28.11.2015, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17).
3 Przykład kategorii: Nowe kotły o mocy większej niż 5 MWth i mniejszej niż lub równej 20 MWth spalające paliwa ciekłe inne niż olej napędowy.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.260.65

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1713 ustanawiająca format informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193
Data aktu: 09/10/2019
Data ogłoszenia: 11/10/2019
Data wejścia w życie: 01/01/1970