Absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) (przed dniem 1 maja 2017 r.: Europejski Urząd Policji) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1521
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) (przed dniem 1 maja 2017 r.: Europejski Urząd Policji) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Europolu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Europolowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0090/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając decyzję Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającą Europejski Urząd Policji (Europol) 5 , w szczególności jej art. 43,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW 6 , w szczególności jego art. 60,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0154/2019),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1522

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) (przed dniem 1 maja 2017 r.: Europejski Urząd Policji) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0154/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (zwanej dalej "Europolem") 8  jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2017 wyniósł 119 234 720 EUR, co stanowi wzrost o 14,35 % w porównaniu z 2016 r.; mając na uwadze, że wzrost ten był wynikiem powierzenia Agencji dodatkowych zadań stanowiących rozszerzenie jej mandatu, mając na uwadze, że budżet Europolu pochodzi głównie z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Europolu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wysokiego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,72 %, co oznacza nieznaczny spadek o 0,03 % w porównaniu z rokiem 2016; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 89,01 %, co oznacza spadek o 1,97 % w porównaniu z rokiem 2016;
2.
zauważa, że w świetle prognozy wzrostu dla Europolu konieczne będzie zapewnienie dodatkowego stałego budynku począwszy od 2023 r.; zwraca się do Europolu o zachowanie czujności w odniesieniu do dodatkowych kosztów;

Anulowane środki przeniesione

3.
z niepokojem zauważa, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 834 972 EUR, co stanowi 9,08 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza znaczny spadek o 6,35 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

4.
z zadowoleniem zauważa, że Europol monitorował swoje wyniki za pośrednictwem 33 kluczowych wskaźników skuteczności działania, 36 innych wskaźników skuteczności działania i dzięki realizacji około 140 konkretnych działań przewidzianych w jego programie prac, a ramy sprawozdawczości w zakresie wyników miały z reguły na celu ocenę wartości dodanej działań Europolu i poprawę zarządzania budżetem;
5.
odnotowuje, że Europol osiągnął 78 % celów ustalonych dla wskaźników skuteczności działania (86 % w 2016 r.) oraz że poczynił postępy we wdrażaniu 80 % działań zawartych w programie prac na 2017 r. (76 % w 2016 r.);
6.
odnotowuje z zadowoleniem, że w maju 2017 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 9 , które wzmocniło mandat Europolu w celu skutecznego zwalczania stale zmieniających się zagrożeń wynikających z przestępstw transgranicznych i terroryzmu w całej Unii i poza nią;
7.
zwraca się do Europolu o przekazanie dodatkowych informacji na temat zadań i konsekwencji budżetowych unijnej jednostki ds. zgłaszania podejrzanych treści w internecie, która nie jest wyraźnie wymieniona w budżecie, ale stanowi część Europejskiego Centrum ds. Zwalczania Terroryzmu (ECTC); przypomina, że art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/794 zawiera odniesienie do zgłaszania dostawcom usług internetowych treści internetowych związanych z terroryzmem, natomiast Europol w ścisłej współpracy z przemysłem faktycznie wspiera właściwe organy w powiązanych dochodzeniach; w szczególności zwraca się o informacje na temat dalszych działań następczych podjętych w związku ze stwierdzonymi i zgłoszonymi treściami terrorystycznymi w internecie, w tym na wniosek właściwych organów w państwach członkowskich;
8.
przypomina o znaczeniu i wartości dodanej Europolu w walce z przestępczością zorganizowaną w całej Europie, a w szczególności o jego roli w finansowaniu wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zawarcie w ostatnim czasie nowego protokołu ustaleń między Europolem a Eurojustem 10  ustanawiającego kryteria i warunki wsparcia finansowego dla działalności zespołów dochodzeniowo-śledczych, udzielanego przez obie agencje;
9.
z uznaniem zauważa, że Europol wykonuje zadania związane z bezpieczeństwem obok Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej, Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu i organów krajowych; zauważa ponadto, że Europol korzystał z porad prawnych wspólnie z innymi agencjami unijnymi mającymi siedzibę w Niderlandach i przyłączył się do licznych międzyinstytucjonalnych i międzyagencyjnych procedur udzielania zamówień; zachęca Europol do dalszego rozwijania współpracy z pozostałymi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii działającymi w dziedzinie sprawiedliwości i spraw wewnętrznych;
10.
podkreśla, że Europol jest jedną z dziewięciu agencji unijnych działających w obszarze sprawiedliwości i spraw wewnętrznych; wyraża rozczarowanie wynikami prac międzyinstytucjonalnej grupy roboczej ds. agencji zdecentralizowanych, ponieważ nie opracowano żadnych konkretnych propozycji połączenia lub ustanowienia wspólnej lokalizacji agencji działających w powiązanych obszarach politycznych; zwraca się do Europolu o współpracę z pozostałymi ośmioma agencjami unijnymi działającymi w obszarze sprawiedliwości i spraw wewnętrznych w celu zbadania możliwości połączeń;

Polityka kadrowa

11.
zauważa, że na dzień 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 97,27 % i przyjęto 535 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 550 stanowisk dla pracowników na czas określony (w porównaniu z 505 stanowiskami zatwierdzonymi w 2016 r.); zauważa że, w 2017 r. w Europolu pracowało również 159 pracowników kontraktowych i 71 oddelegowanych ekspertów krajowych; wzywa Europol, aby unikał nadmiernej zależności od pracowników kontraktowych i nie zastępował stałego personelu droższymi pracownikami kontraktowymi;
12.
ubolewa nad brakiem równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla Europolu - spośród 151 członków tej kadry 133 osoby to mężczyźni, a 18 to kobiety, a także w zarządzie, gdzie na 53 osoby jest tylko 11 kobiet; w tym kontekście apeluje do Komisji i państw członkowskich o uwzględnienie znaczenia zapewnienia równowagi płci podczas przedstawiania kandydatów na członków zarządu; ponadto wzywa Europol do podjęcia środków zapewniających lepszą równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla;
13.
zauważa, że Europol przyjął politykę ochrony godności osoby i zapobiegania molestowaniu; odnotowuje, że Europol zorganizował sesje szkoleniowe i umożliwił korzystanie z poufnego doradztwa;
14.
z zaniepokojeniem zauważa, że w 2017 r. wszczęto cztery formalne postępowania w formie dochodzenia administracyjnego w sprawie molestowania seksualnego i niewłaściwego zachowania; zauważa, że Europol szybko zakończył dochodzenia administracyjne wraz z postępowaniami dyscyplinarnymi, w stosownych przypadkach, i rozpoczął odpowiednie działania w celu zajęcia się tą sprawą i że nie wniesiono żadnej sprawy do sądu; odnotowuje fakt, że w 2018 r. w Europolu nie wszczęto żadnego dochodzenia administracyjnego dotyczącego zarzutów molestowania seksualnego; wzywa Europol, aby dołożył wszelkich starań w celu uniknięcia niedociągnięć strukturalnych w odniesieniu do niewłaściwego zachowania, aby przede wszystkim zapobiegać powtarzaniu się takich przypadków;
15.
z zadowoleniem przyjmuje propozycję Trybunału, by z myślą o nagłośnieniu organizowanych naborów publikować odnośne ogłoszenia również na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr; rozumie obawy Europolu dotyczące kosztów tłumaczeń pisemnych;
16.
zachęca Europol, by rozważył: przyjęcie strategii w zakresie praw podstawowych; włączenie odniesienia do praw podstawowych do kodeksu postępowania, w którym można by zdefiniować obowiązki pracowników Europolu oraz szkolenia dla pracowników; ustanowienie mechanizmów, które zapewnią, by każde naruszenie praw podstawowych było wykrywane i zgłaszane oraz by główne organy Europolu były niezwłocznie powiadamiane o ryzyku takich naruszeń; utworzenie, w stosownych przypadkach, stanowiska urzędnika ds. praw podstawowych, podlegającego bezpośrednio zarządowi dla zapewnienia pewnego stopnia niezależności względem innych pracowników, aby zapewnić natychmiastowe eliminowanie zagrożeń dla praw podstawowych oraz stałe aktualizowanie polityki w zakresie praw podstawowych w ramach organizacji; wypracowanie regularnego dialogu z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i właściwymi organizacjami międzynarodowymi na tematy związane z prawami podstawowymi; uczynienie z przestrzegania praw podstawowych głównego elementu ram współpracy Europolu z podmiotami zewnętrznymi, w tym w szczególności z członkami administracji krajowych, z którymi Europol współpracuje na szczeblu operacyjnym;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

17.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Europolu służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; odnotowuje proaktywne środki podjęte w związku z 4 przypadkami potencjalnego konfliktu interesów, które zidentyfikowano w 2017 r.; zauważa, że Europol opublikował deklaracje o braku konfliktu interesów, a nie deklaracje interesów; odnotowuje jednak przyjęcie przez zarząd w październiku 2018 r. nowego wzoru deklaracji interesów w oparciu o wniosek Europolu; z zadowoleniem zauważa, że nowy wzór deklaracji jest stosowany do wszystkich członków zarządu oraz do dyrektora wykonawczego i jego zastępców; zauważa jednak, że do chwili obecnej nie wszystkie deklaracje zostały zaktualizowane według nowego wzoru; wzywa Europol do szybkiego podjęcia działań w tym zakresie i opublikowania nowych deklaracji;

Kontrole wewnętrzne

18.
zauważa, że w 2016 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt zamówień publicznych oraz że w 2017 r. opublikowano końcowe sprawozdanie z audytu IAS w sprawie zamówień zawierające trzy zalecenia sklasyfikowane jako "ważne"; zauważa, że w 2017 r. Europol opracował plan działania, a w sierpniu 2018 r. poinformował Służbę Audytu Wewnętrznego o wdrożeniu tych zaleceń; zauważa ponadto, że IAS przeprowadziła ocenę ryzyka w odniesieniu do całej struktury organizacji, ale nie wskazała żadnego obszaru, w którym należałoby wzmocnić ograniczanie ryzyka;
19.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 11  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 165.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 165.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
6 Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 245.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53).
10 Protokół ustaleń w sprawie wspólnego ustanowienia zasad i warunków wsparcia finansowego dla działalności zespołów dochodzeniowo-śledczych między Europolem a Eurojustem, podpisany dnia 1 czerwca 2018 r.
11 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024