Decyzja 2019/1298 dotycząca wspierania dialogu i współpracy Afryki, Chin i Europy w zakresie zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce

DECYZJA RADY (WPZiB) 2019/1298
z dnia 31 lipca 2019 r.
dotycząca wspierania dialogu i współpracy Afryki, Chin i Europy w zakresie zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1, uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 24 grudnia 2014 r. wszedł w życie Traktat o handlu bronią (ATT - ang. Arms Trade Treaty), a wszystkie państwa członkowskie są jego stroną. Celem ATT jest ustanowienie najwyższych możliwych wspólnych międzynarodowych standardów regulujących legalny handel bronią konwencjonalną, zapobieganie i wyeliminowanie nielegalnego handlu bronią konwencjonalną oraz zapobieganie przekierowywaniu broni konwencjonalnej.

(2) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. "Zabezpieczanie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią"). Głównym celem strategii jest pełne i skuteczne wdrożenie programu działania ONZ z 2001 r. na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach. W strategii stwierdza się, że UE będzie w dalszym ciągu propagować odpowiedzialną i skuteczną kontrolę wywozu broni oraz że będzie nadal wspierać upowszechnianie i wdrażanie ATT. Stwierdza się też, że UE będzie nadal wspierać działania Unii Afrykańskiej i stosownych regionalnych wspólnot gospodarczych mające na celu zwalczanie nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz amunicją do tych rodzajów broni.

(3) W styczniu 2017 r. na 28. sesji zwyczajnej Zgromadzenia Unii Afrykańskiej przyjęto "Główny plan działania Unii Afrykańskiej określający praktyczne kroki w celu zaprzestania walk w Afryce do 2020 r.", zobowiązując tym samym jej państwa członkowskie, by ograniczyły nielegalny napływ broni i nielegalny obrót bronią; utrudniły dostęp do broni rebeliantom; oraz wyeliminowały powiązania z dostawcami i odbiorcami nielegalnej broni, w tym nakładając zakazy, zgodnie z ATT.

(4) W swoich konkluzjach w sprawie strategii UE wobec Chin z dnia 18 lipca 2016 r. Rada poparła nawiązanie przez UE regularnego i konkretnego dialogu z Chinami w celu uzyskania, wraz z państwami członkowskimi, lepszego porozumienia w sprawach rozbrojenia, nieproliferacji, walki z terroryzmem, migracji i cyberbezpieczeństwa.

(5) W dniu 30 czerwca 2018 r. trzecia konferencja Organizacji Narodów Zjednoczonych służąca dokonaniu przeglądu postępów poczynionych podczas realizacji programu działania ONZ przeciwko nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej przyjęła dokument końcowy, w którym państwa potwierdzają swoje zobowiązanie do zapobiegania przenikaniu broni strzeleckiej i lekkiej i zwalczania tego zjawiska. Państwa potwierdzają swoją wolę kontynuowania współpracy międzynarodowej i zacieśnienia współpracy regionalnej poprzez poprawę koordynacji, konsultacje, wymianę informacji i współpracę operacyjną, z udziałem właściwych organizacji regionalnych i subregionalnych, jak również organów ścigania, organów kontroli granicznej oraz organów wydających zezwolenia na wywóz i przywóz. Państwa zobowiązują się również, by wymieniać i - zgodnie z krajowymi ramami prawnymi i wymogami bezpieczeństwa poszczególnych państw - stosować doświadczenia, wyciągnięte wnioski i optymalne rozwiązania dotyczące kontroli wywozu, przywozu i tranzytu broni strzeleckiej i lekkiej, w tym procesów certyfikacji oraz certyfikatów użytkownika końcowego.

(6) Zgodnie z Agendą na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 zwalczanie nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką jest niezbędne, by osiągnąć wiele celów zrównoważonego rozwoju, w tym cele związane z pokojem, sprawiedliwością i silnymi instytucjami, zmniejszaniem ubóstwa, wzrostem gospodarczym, zdrowiem, równouprawnieniem płci oraz bezpieczeństwem miast i społeczności. Dlatego też zgodnie z celem zrównoważonego rozwoju nr 16.4 wszystkie państwa zobowiązały się że znacznie ograniczą nielegalne przepływy finansowe i przepływy broni.

(7) W dniu 27 lutego 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/121/WPZiB 1  dotyczącą wspierania działań propagujących dialog i współpracę UE, Chin i Afryki w zakresie kontroli broni konwencjonalnej. Projekt ten został z powodzeniem zrealizowany przez Saferworld, lecz konieczne są dalsze wysiłki w tej dziedzinie, by zrealizować cele określone w przywołanej decyzji.

(8) Od 2008 r. Rada przyjęła jedenaście decyzji wspierających działania informacyjne dotyczące odpowiedzialnej kontroli wywozu broni zgodnie z ATT i wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/CFSP 2 ; jednak współpraca z Chinami dotycząca tego tematu jest ograniczona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Celem niniejszej decyzji jest przyczynienie się do zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce i do zwalczania tego zjawiska.
2. 
Zgodnie z ust. 1 Unia wspiera następujące cele:
a)
zwiększenie świadomości zainteresowanych stron w Afryce, Chinach i w Unii na temat tego, w jaki sposób nielegalny przepływ broni, zwłaszcza broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) i amunicji do tych rodzajów broni, do podmiotów nieuprawnionych przyczynia się istotnie do pogłębiania braku bezpieczeństwa i do przemocy w różnych częściach Afryki, osłabiając tym samym spójność społeczną, bezpieczeństwo publiczne, rozwój społeczno-gospodarczy i skuteczne funkcjonowanie instytucji państwowych;
b)
promowanie rozliczalności i odpowiedzialności w odniesieniu do legalnego handlu bronią oraz pokazywanie zainteresowanym stronom w Afryce, Chinach i UE, w jaki sposób skuteczna kontrola wywozu broni może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka przenikania broni na nielegalny rynek.
3. 
Aby zrealizować te cele, niniejsza decyzja wspiera utworzenie i rozwój wspólnej pozarządowej grupy roboczej ekspertów Afryka-Chiny-Europa ds. kontroli broni konwencjonalnej (zwanej dalej "grupą roboczą ekspertów"), której głównym zadaniem będzie zwiększanie świadomości i zaangażowania oraz doprowadzenie do podjęcia działań przez decydentów politycznych w Afryce, Chinach i Unii, a także wzmocnienie współpracy regionalnej i międzynarodowej w celu zapobiegania nielegalnemu przenikaniu broni i amunicji w Afryce.
4. 
Oczekuje się, że niniejsza decyzja przyniesie następujące rezultaty:
a)
lepsze zrozumienie wpływu nielegalnego wykorzystania broni i nadużyć w tym zakresie w Afryce, wynikające ze wspólnych badań i z ukierunkowanych na działania analiz przeprowadzanych przez chińskich, afrykańskich i unijnych badaczy i naukowców, wraz z zaleceniami odnośnie do konkretnych projektów wspieranych przez Chiny;
b)
zwiększenie świadomości zainteresowanych stron w Afryce, Chinach i Unii co do roli skutecznej kontroli wywozu broni w zmniejszaniu ryzyka przenikania broni i negatywnego wpływu nielegalnej broni i amunicji w Afryce;
c)
zwiększenie wkładu Chin w odpowiednie inicjatywy międzynarodowe i regionalne, w tym w inicjatywę Unii Afrykańskiej na rzecz zaprzestania walk w Afryce do 2020 r. i we wdrażanie ATT;
d)
rozważenie umieszczenia kwestii kontroli broni strzeleckiej w porządku obrad Forum Współpracy Chińsko-Afrykańskiej (FOCAC);
e)
utworzenie nowych forów skupiających ekspertów reprezentujących sektor rządowy, społeczeństwo obywatelskie, przedsiębiorstwa i środowiska akademickie z Chin, Afryki i Unii, którzy będą pomagać w prowadzeniu dialogu strategicznego na wysokim szczeblu między UE a Chinami.
5. 
Bezpośrednimi beneficjentami tych projektów będzie około 500 afrykańskich, chińskich i unijnych podmiotów odpowiedzialnych za ustalanie polityki, w tym organizacje pozarządowe, ośrodki analityczne, przedstawiciele przemysłu, urzędnicy państwowi odpowiedzialni za kontrolę broni konwencjonalnej i parlamentarzyści. Beneficjentami pośrednimi będzie ludność, społeczności, grupy i poszczególne osoby w Afryce dotknięte rozprzestrzenianiem się nielegalnej broni i amunicji na kontynencie.
6. 
Szczegółowy opis projektu znajduje się w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa ("WP").
2. 
Techniczną realizacją projektu, o którym mowa w art. 1, zajmuje się organizacja pozarządowa Saferworld.
3. 
Saferworld wykonuje swoje zadania pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z Saferworld.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację finansowanego przez Unię projektu, o którym mowa w art. 1, wynosi 994 007 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera z Saferworld wymaganą umowę w sprawie finansowania. Zgodnie z umową w sprawie finansowania Saferworld jest zobowiązany do zapewnienia wyeksponowania wkładu Unii stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dokłada starań, aby umowa w sprawie finansowania, o której mowa w ust. 3, została zawarta jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy w sprawie finansowania.
Artykuł  4
1. 
WP składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań kwartalnych przygotowywanych przez Saferworld. Sprawozdania te stanowią podstawę oceny przeprowadzanej przez Radę.
2. 
Komisja składa sprawozdania z aspektów finansowych projektu, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy w sprawie finansowania, o której mowa w art. 3 ust. 3. Jednakże niniejsza decyzja wygasa sześć miesięcy po dniu jej wejścia w życie, jeśli umowa ta nie zostanie zawarta w tym okresie.
Sporządzono w Brukseli dnia 31 lipca 2019 r.
W imieniu Rady
T. TUPPURAINEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

DIALOG I WSPÓŁPRACA AFRYKI, CHIN I EUROPY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRZENIKANIU BRONI I AMUNICJI W AFRYCE

1.
Opis projektu i działań

Projekt będzie się składał z dwóch głównych etapów skrótowo opisanych w pkt 1.1 dotyczącym utworzenia grupy roboczej ekspertów i w pkt 1.2 dotyczącym działań informacyjnych skierowanych do zainteresowanych stron w Afryce, Chinach i UE, służących propagowaniu działań, które mają zostać przedsięwzięte w celu zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce.

1.1.
Etap 1: Utworzenie i rozwój wspólnej pozarządowej grupy roboczej ekspertów Afryka-Chiny-Europa ds. zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce.
1.1.1.
Cele

Utworzenie wspólnej pozarządowej grupy roboczej ekspertów z Afryki, Chin i Europy (zwanej dalej "grupą roboczą ekspertów"), skupiającej afrykańskich, chińskich i unijnych ekspertów pozarządowych, którzy zaangażują się w działania informacyjne skierowane do zainteresowanych stron w Afryce, Chinach i Unii oraz będą wspierać trójstronny dialog i współpracę w zakresie zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce, po to by:

a)
unaocznić społeczno-gospodarczy i humanitarny koszt przenikania broni w Afryce, zwłaszcza broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni, a także wykazać, w jaki sposób ulepszona kontrola transferu broni, również po stronie podaży, może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka przenikania broni w ręce nieupoważnionych podmiotów;
b)
pomóc w prowadzeniu strategicznego dialogu wysokiego szczebla między UE a Chinami, w szczególności na temat bezpieczeństwa i współpracy w zakresie kontroli broni w Afryce;
c)
wymieniać informacje, pomysły, wiedzę fachową i badania wśród członków grupy oraz oceniać skuteczność obecnych polityk i inicjatyw;
d)
aktywnie zwracać się do zainteresowanych stron z sektora instytucji rządowych i formułować w stosunku do nich zalecenia. Urzędnicy z Afryki, Chin, Unii oraz państw członkowskich będą zapraszani do obserwowania prac grupy roboczej ekspertów i do wnoszenia wkładu w te prace.
1.1.2.
Działania

Działania, które mają być wspierane podczas realizacji zadań w ramach etapu 1 obejmą:

a)
wypracowanie i rozwinięcie przez Saferworld podejścia służącego zaangażowaniu głównych partnerów i zainteresowanych stron z rządów, sektora przedsiębiorstw, organizacji społeczeństwa obywatelskiego, instytucji akademickich, agencji wielostronnych, jak również podmiotów na szczeblu regionalnym i wspólnotowym o kluczowym znaczeniu dla powodzenia i trwałości projektu;
b)
w oparciu o osiągnięcia projektu unijnego wspieranego na mocy decyzji 2012/121/WPZiB: (i) zorganizowanie maksymalnie 20 spotkań przygotowawczych i następczych w Afryce, Chinach i w Europie w celu zwiększenia świadomości na temat projektu, w tym jego struktury i harmonogramu, oraz zapewnienie wsparcia właściwych organów; (ii) zidentyfikowanie kluczowych ekspertów w Afryce, Chinach i Unii Europejskiej, którzy będą uczestniczyć w pracach grupy roboczej ekspertów; (iii) opracowanie szczegółowych planów prac dotyczących utworzenia i zapewnienia operacyjności grupy roboczej ekspertów; (iv) powołanie zespołu koordynującego projekt; (v) wyznaczenie i podział obowiązków między zespołem; oraz (vi) monitorowanie i ocena postępów w realizacji działań;
c)
stworzenie grupy roboczej ekspertów wspierającej trójstronny dialog i współpracę. Oczekuje się, że w skład grupy roboczej ekspertów wejdzie dziewięciu ekspertów ds. kontroli broni strzeleckiej z Afryki, Chin i Europy wywodzących się z ośrodków analitycznych, badawczych i instytucji akademickich, którzy zostaną wybrani ze względu na swoje zainteresowania, wiedzę fachową i zdolność do zaangażowania się w projekt;
d)
stworzenie strony internetowej grupy roboczej ekspertów, która będzie platformą internetową publicznego interfejsu tej grupy;
e)
trzy posiedzenia grupy roboczej ekspertów (jedno w Afryce, jedno w Chinach i jedno w Europie), by umożliwić interakcję i wymianę doświadczeń między członkami grupy roboczej ekspertów i urzędnikami z Afryki, Chin, Unii oraz U państw członkowskich, a także zapewnić wskazówki w zakresie wdrażania działań uświadamiających i badawczych.
1.1.3.
Rezultaty

Grupa robocza ekspertów stanie się podstawą procesu dialogu, który wspiera niniejsza decyzja, odgrywając kluczową rolę w zbliżaniu do siebie ekspertów ds. kontroli broni strzeleckiej z Afryki, Chin i Europy, pomagając wypełnić lukę między sferą badawczą a decydentami politycznymi oraz zapewniając, aby wyniki projektu zostały skutecznie przekazane rządom w Afryce, Chinach i w Europie oraz instytucjom unijnym.

1.2.
Etap 2: Działania informacyjne skierowane do podmiotów rządowych w Afryce, Chinach i w Unii w zakresie zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce, a także zwalczania jej nielegalnego posiadania, transferu i stosowania.
1.2.1.
Cele
a)
doprowadzenie do zmniejszenia przenikania broni i amunicji na kontynencie afrykańskim, a tym samym zmniejszenie zagrożeń dla bezpieczeństwa ludzi i przyczynienie się do zapewnienia pokojowego i zabezpieczonego środowiska dla obywateli afrykańskich oraz wspieranie rozwoju;
b)
udzielenie wsparcia państwom afrykańskim w realizacji głównego planu działania Unii Afrykańskiej określającego praktyczne kroki prowadzące do zaprzestania walk w Afryce do 2020 r. oraz w realizacji odnośnych strategii regionalnych wspólnot gospodarczych;
c)
wspieranie synergii z wdrażaniem innych odnośnych inicjatyw międzynarodowych i regionalnych, w tym ATT, programu działania ONZ w zakresie BSiL i protokołu ONZ o handlu bronią;
d)
koordynacja i synergia z odnośnymi wspieranymi przez Unię inicjatywami w Afryce, w tym z wspieranymi przez decyzje Rady (WPZiB) 2018/299 3  i (WPZiB) 2018/101 4  unijnymi projektami w zakresie kontroli wywozu broni i w zakresie działań informacyjnych związanych z ATT oraz z realizowanym przez Conflict Armament Research projektem iTrace wspieranym decyzją Rady (WPZiB) 2017/2283 5 ;
e)
zaangażowanie się w toczący się obecnie w Chinach wieloletni proces przeglądu ram prawnych, którego wynikiem będzie przyjęcie nowej ustawy o kontroli wywozu;
f)
wspieranie prac na rzecz kontroli broni strzeleckiej na szczeblu społecznościowym poprzez docieranie do ludzi na szczeblu lokalnym oraz zapewnianie im możliwości wypowiadania się i zaproponowanie im sposobów zmniejszenia ludzkich kosztów nielegalnej broni i amunicji;
g)
wspieranie wspólnych zorientowanych na działania badań i analiz prowadzonych przez ekspertów afrykańskich, chińskich i unijnych dotyczących problemów związanych z przenikaniem broni i amunicji w Afryce oraz z jej niewłaściwym używaniem, wraz z zaleceniami dotyczącymi konkretnych działań, które pomagają w zwalczaniu zagrożeń związanych z nielegalną bronią i amunicją i w ich zmniejszaniu. Mogą one obejmować między innymi następujące działania: kontrolę wywozu; bezpieczne i zabezpieczone przechowywanie broni i amunicji; niszczenie nadwyżek broni i amunicji; znakowanie, prowadzenie ewidencji i śledzenie, w tym współpracę z misjami Organizacji Narodów Zjednoczonych, których zadaniem jest identyfikacja i śledzenie nielegalnej broni; monitorowanie i egzekwowanie embarg na broń; oraz wymianę informacji operacyjnych w celu zakłócania sieci handlu bronią.
1.2.2.
Działania

Działania, które mają być wspierane podczas realizacji zadań w ramach etapu 2 obejmą:

a)
dwa seminaria pod egidą grupy roboczej ekspertów (jedno w Afryce i jedno w Chinach) na temat promowania rozliczalności i odpowiedzialności w odniesieniu do handlu bronią i zapobiegania przenikaniu broni i amunicji do nieuprawnionych i destabilizujących podmiotów w Afryce; członkowie grupy roboczej pomogą Saferworld, wezmą też udział w seminariach;
b)
opracowanie i rozpowszechnienie dokumentu analitycznego pt. "Zwalczanie rozprzestrzeniania nielegalnej broni i amunicji w Afryce: zalecenia dla FOCAC" przed przewidzianym na 2021 r. szczytem FOCAC;
c)
opracowanie i rozpowszechnienie dokumentu analitycznego w językach angielskim i chińskim pt. "Zwalczanie rozprzestrzeniania nielegalnej broni i amunicji w Afryce: co mogą zrobić dostawcy, aby zmniejszyć ryzyko przenikania?";
d)
trzy dziesięciodniowe wizyty badawcze w terenie przeprowadzone przez grupę roboczą ekspertów w trzech wybranych krajach Afryki w celu rozwiązania kwestii związanych z rozprzestrzenianiem i niekontrolowanym wprowadzaniem do obrotu nielegalnej broni i amunicji (w tym kompleksowego charakteru procesów przenikania podczas zatwierdzonych transferów lub zatwierdzonego posiadania; oraz problematycznych zjawisk transgranicznych, takich jak kradzieże bydła, dla których pożywką jest rozprzestrzenianie nielegalnej broni i amunicji);
e)
sporządzenie przez grupę roboczą ekspertów trzech opracowań badawczych (w językach: chińskim, angielskim i francuskim) dotyczących badań w terenie, wraz z zaleceniami co do praktycznych działań niezbędnych do rozwiązania problemu nielegalnej broni i amunicji, ze szczególnym uwzględnieniem roli dostawców broni w Afryce, Chinach i Unii w zmniejszaniu ryzyka przenikania broni;
f)
około 20 dwustronnych spotkań z urzędnikami afrykańskimi, chińskimi i z państw członkowskich służących dzieleniu się zaleceniami grupy roboczej ekspertów i skutecznemu informowaniu o tych zaleceniach, a także budowaniu świadomości i poparcia politycznego dla projektów współpracy na szczeblu oficjalnym;
g)
sporządzenie i rozpowszechnianie w Afryce jednego sprawozdania badawczego (w językach: chińskim, angielskim i francuskim) na temat nielegalnego rozprzestrzeniania broni i amunicji w Afryce; oceni się w nim skuteczność obecnych działań i będzie ono zawierać zalecenia co do możliwych do realizacji projektów, które pomogą w skuteczniejszej walce z nielegalną bronią i amunicją, zmniejszając tym samym ich szkodliwe skutki i przyczyniając się do poprawy pokoju i bezpieczeństwa na szczeblu krajowym, regionalnym i międzynarodowym. W sprawozdaniu zostanie w szczególności uwzględniona rola dostawców broni w Afryce, Chinach i Unii w zmniejszaniu ryzyka przenikania broni w Afryce;
h)
przeprowadzenie jednego seminarium podsumowującego w Chinach w celu przedstawienia zaleceń wynikających z procesu badań i dialogu oraz ukazania korzyści płynących ze współpracy między Afryką, Chinami, Unią i państwami członkowskimi oraz z udziału we wspólnych działaniach, a także w celu ustanowienia procedur mających na celu podtrzymanie dialogu w przyszłości.
1.2.3.
Rezultaty
-
Zwiększona świadomość, wiedza i zrozumienie pośród 500 afrykańskich, chińskich i unijnych podmiotów odpowiedzialnych za ustalanie polityki, w tym urzędników odpowiedzialnych za kontrole wywozu broni konwencjonalnej, naukowców, parlamentarzystów, organizacji pozarządowych, przedstawicieli przemysłu i dziennikarzy na temat czynników przyczyniających się do powszechnej dostępności nielegalnej broni i amunicji w Afryce, kluczowych kwestii i wpływów na miejscu oraz roli i odpowiedzialności państw będących dostawcami broni w ograniczaniu ryzyka przenikania broni podczas jej transferu.
-
Poprawa dialogu, interakcji i współpracy wśród 60 urzędników i podmiotów społeczeństwa obywatelskiego z Afryki, Chin, Unii i państw członkowskich w zakresie zapobiegania nielegalnemu przenikaniu broni i amunicji oraz zwalczania tych zjawisk, w tym poprzez określenie obszarów praktycznej współpracy między Afryką, Chinami i Unii, co przyczyni się do zmniejszenia przenikania broni i amunicji w Afryce.
-
Ograniczenie liczby przypadków przenikania broni i amunicji do nieuprawnionych i destabilizujących podmiotów w Afryce.
-
Wsparcie realizacji głównego głównego planu działania Unii Afrykańskiej określającego praktyczne kroki prowadzące do zaprzestania walk w Afryce do 2020 r. oraz programu działania ONZ na rzecz zwalczania nielegalnej BSiL.
-
Większe dostosowanie krajowych norm i uregulowań w Afryce i w Chinach do międzynarodowych standardów kontroli wywozu broni, takich jak Traktat o handlu bronią, w celu ograniczenia ryzyka przenikania w przypadku handlu bronią.
-
Ponowne umieszczenie kontroli zbrojeń w porządku obrad FOCAC jako istotnego punktu wyjścia do wzmocnienia dialogu i współpracy między Afryką i Chinami w zakresie zapobiegania przenikaniu broni do nieuprawnionych i destabilizujących podmiotów w Afryce.
-
Sporządzenie opartej na dowodach analizy problemu nielegalnej broni i amunicji w Afryce, z wykorzystaniem wspólnych badań w terenie przeprowadzonych przez ekspertów afrykańskich, chińskich i unijnych, która przyczyni się do lepszego całościowego zrozumienia przenikania i ponownego transferu broni do nieuprawnionych i destabilizujących podmiotów w Afryce, a także zapewni większą wspólną płaszczyznę dla Afryki, Chin i Unii w celu skuteczniejszej współpracy na rzecz rozwiązania tego problemu.
-
Określenie praktycznych środków stawiania czoła zagrożeniom związanym z rozprzestrzenianiem nielegalnej broni i amunicji oraz potrzeba opartego na współpracy wspólnego reagowania na szczeblu międzynarodowym, zgodnie z najważniejszymi międzynarodowymi i regionalnymi zobowiązaniami i inicjatywami politycznymi, takimi jak program działania ONZ na rzecz zwalczania nielegalnej BSiL, międzynarodowy instrument umożliwiający śledzenie, program działań na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030, Traktat o handlu bronią, strategia Unii Afrykańskiej w sprawie kontroli nielegalnego rozprzestrzeniania, obrotu i handlu bronią strzelecką i lekką, strategiczny program współpracy UE-Chiny 2020, strategia UE wobec Chin, oraz strategia UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni i odpowiednie strategie i plany działania regionalnych wspólnot gospodarczych.
-
Zwiększenie zdolności afrykańskich organów krajowych i organizacji regionalnych do określenia konkretnych potrzeb w zakresie pomocy technicznej oraz określenie odpowiednich platform ich dialogu z Chinami i UE w celu ukierunkowania zasobów na zaspokojenie tych potrzeb.
2.
Uczestnicy i miejsca seminariów/warsztatów oraz imprez otwierających i zamykających

O ile tekst niniejszego załącznika nie stanowi inaczej, Saferworld zaproponuje potencjalnych uczestników i miejsca seminariów oraz innych imprez przewidzianych w ramach projektu, które zostaną następnie zatwierdzone przez WP w porozumieniu z właściwymi organami Rady.

3.
Aspekty płci

Saferworld uwzględni aspekt płci w strategiach i działaniach związanych z realizacją tego projektu, tak aby kobiety i mężczyźni mogli w sposób równorzędny wpływać na projekt, brać w nim udział i czerpać z niego korzyści. W jak największym stopniu Saferworld będzie zachęcać partnerów projektu do delegowania do udziału w działaniach projektu delegacji reprezentujących zarówno kobiety, jak i mężczyzn, oraz zadba o to, by we wszystkich seminariach i wizytach studyjnych uwzględniono sposób, w jaki nielegalna broń i amunicja wpływa na ludzi w kontekście płci.

4.
Partnerzy

Przewiduje się, że głównymi partnerami projektu będą China Arms Control and Disarmament Association (Chińskie Stowarzyszenie Kontroli Zbrojeń i Rozbrojenia) oraz Security Research and Information Centre (Centrum Badań i Informacji Związanych z Bezpieczeństwem) z Kenii.

5.
Komitet Sterujący

W skład Komitetu Sterującego tego projektu wejdzie przedstawiciel WP, przedstawiciel Komisji i przedstawiciel Saferworld. Komitet Sterujący będzie dokonywał przeglądu realizacji niniejszej decyzji co najmniej co sześć miesięcy, w tym przy wykorzystaniu łączności elektronicznej.

6.
Sprawozdawczość

Saferworld będzie przedstawiać sprawozdania opisowe w cyklu sześciomiesięcznym w celu przeglądu postępów w realizacji wyników projektu. Saferworld będzie również przedstawiać roczne sprawozdania opisowe i sprawozdania finansowe, oraz przedstawi sprawozdanie końcowe w terminie 6 miesięcy od zakończenia okresu realizacji.

7.
Wyeksponowanie wkładu Unii i dostępność materiałów dotyczących pomocy

Materiały opracowane w ramach projektu i specjalna strona internetowa zapewnią wyeksponowanie Unii, w szczególności poprzez logo i wykres graficzny zgodnie z podręcznikiem "Informowanie o działaniach zewnętrznych Unii Europejskiej i ich eksponowanie". Delegatury Unii powinny brać udział w wydarzeniach w krajach trzecich, aby zwiększyć ich polityczną kontynuację i wyeksponowanie.

1 Decyzja Rady 2012/121/WPZiB z dnia 27 lutego 2012 r. dotycząca wspierania działań propagujących dialog i współpracę UE, Chin i Afryki w zakresie kontroli broni konwencjonalnej (Dz.U. L 54 z 28.2.2012, s. 8).
2 Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/299 z dnia 26 lutego 2018 r. w sprawie propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 56 z 28.2.2018, s. 46).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/101 z dnia 22 stycznia 2018 r. w sprawie propagowania skutecznych kontroli wywozu broni (Dz.U. L 17 z 23.1.2018, s. 40).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/2283 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie wspierania globalnego mechanizmu raportowania w zakresie nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej oraz innej nielegalnej broni konwencjonalnej oraz amunicji w celu zmniejszenia ryzyka nielegalnego handlu nimi ("iTrace III") (Dz.U. L 328 z 12.12.2017, s. 20).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024