Wytyczne EBC/2019/12 (2019/1033) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2019/1033
z dnia 10 maja 2019 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2019/12)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają zasadom wyceny i środkom kontroli ryzyka, które chronią Eurosystem przez stratami finansowymi w sytuacji, gdy konieczne jest zrealizowanie zabezpieczenia w wyniku niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. Przegląd zasad kontroli ryzyka i wyceny Eurosystemu dotyczących aktywów nierynkowych wykazał konieczność wprowadzenia szeregu zmian zmierzających do zapewnienia Eurosystemowi odpowiedniej kontroli ryzyka.

(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) 1  powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) instrumenty dłużne emitowane przez:

(i) instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym;

(ii) podmioty będące instytucjami kredytowymi lub niebędące instytucjami kredytowymi, sklasyfikowane przez Eurosystem jako agencje i spełniające kryteria ilościowe określone w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60);

(iii) wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe; jak również zabezpieczone obligacje typu Jumbo spełniające wymogi dyrektywy UCITS - należą do drugiej kategorii redukcji wartości;";

2)
w art. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) spełniające wymogi dyrektywy UCITS zabezpieczone obligacje inne niż spełniające wymogi dyrektywy UCITS zabezpieczone obligacje typu Jumbo; inne zabezpieczone obligacje; oraz instrumenty dłużne wyemitowane przez:

(i) przedsiębiorstwa niefinansowe,

(ii) przedsiębiorstwa w sektorze instytucji rządowych i samorządowych, oraz

(iii) agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) - należą do trzeciej kategorii redukcji wartości;";

3)
w art. 2 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) niezabezpieczone instrumenty dłużne emitowane przez:

(i) instytucje kredytowe;

(ii) agencje będące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60); oraz

(iii) instytucje finansowe niebędące instytucjami kredytowymi - należą do czwartej kategorii redukcji wartości;";

4)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Indywidualne należności kredytowe podlegają redukcji wartości określonej na podstawie pozostałego okresu zapadalności, stopnia jakości kredytowej oraz struktury stopy procentowej, zgodnie z tabelą 3 zawartą w załączniku do niniejszych wytycznych.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do struktury stopy procentowej należności kredytowych mają zastosowanie następujące postanowienia:

a) »zerokuponowe« należności kredytowe traktuje się jako należności kredytowe o stałym oprocentowaniu;

b) należności kredytowe o zmiennym oprocentowaniu, dla których aktualizacja oprocentowania odbywa się rzadziej niż raz na rok, traktuje się jako należności kredytowe o stałym oprocentowaniu;

c) należności kredytowe o zmiennym oprocentowaniu z górnym limitem traktuje się jako należności kredytowe o stałym oprocentowaniu;

d) należności kredytowe o zmiennym oprocentowaniu, dla których aktualizacja oprocentowania odbywa się raz do roku lub częściej i dla których ustalono limit dolny, ale nie ustalono limitu górnego, traktuje się jako należności kredytowe o zmiennym oprocentowaniu;

e) redukcje wartości w wycenie stosowane do należności kredytowych z więcej niż jednym rodzajem oprocentowania zależą wyłącznie od rodzaju oprocentowania obowiązującego w pozostałym okresie istnienia należności kredytowej. Jeśli w pozostałym okresie istnienia należności kredytowej będzie obowiązywać więcej niż jeden rodzaj oprocentowania, pozostałe płatności odsetkowe traktuje się jako płatności o oprocentowaniu stałym, a jako okres zapadalności na potrzeby redukcji wartości przyjmuje się pozostały okres zapadalności należności kredytowej.";

c)
skreśla się ust. 3;
d)
skreśla się ust. 4;
e)
w ust. 7 słowa "w ust. 1-4" zastępuje się słowami "w ust. 1-2";
5)
załącznik podlega zmianie zgodnie z załącznikiem do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2. 
Krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują te postanowienia od dnia 5 sierpnia 2019 r. Najpóźniej do dnia 21 czerwca 2019 r. krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, powiadamiają Europejski Bank Centralny o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są skierowane do krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 10 maja 2019 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Mario DRAGHI
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:
1)
tabela 1 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 1

Kategorie redukcji wartości w wycenie kwalifikowanych aktywów rynkowych oparte na typie emitenta lub typie aktywów

Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta Kategoria piąta
Instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe szczebla centralnego

Certyfikaty dłużne EBC

Certyfikaty dłużne wyemitowane przez krajowe banki centralne (KBC) przed datą przyjęcia euro w danym państwie członkowskim

Instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym

Instrumenty dłużne emitowane przez podmioty (będące lub niebędące instytucjami kredytowymi) sklasyfikowane przez Eurosystem jako agencje i spełniające kryteria ilościowe określone w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60)

Instrumenty dłużne wyemitowane przez wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe

Zabezpieczone obligacje typu Jumbo spełniające wymogi dyrektywy UCITS

Spełniające wymogi dyrektywy UCITS zabezpieczone obligacje inne niż spełniające wymogi dyrektywy UCITS zabezpieczone obligacje typu Jumbo

Pozostałe zabezpieczone obligacje

Instrumenty dłużne emitowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe, przedsiębiorstwa w sektorze instytucji rządowych i samorządowych oraz agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60)

Niezabezpieczone instrumenty dłużne emitowane przez instytucje kredytowe i agencje będące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60)

Niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje finansowe nie będące instytucjami kredytowymi

Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami"
2)
tabela 2 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 2

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych dla kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej

Kategorie redukcji wartości
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
kupon stały kupon zerowy kupon zmienny kupon stały kupon zerowy kupon zmienny kupon stały kupon zerowy kupon zmienny kupon stały kupon zerowy kupon zmienny
Stopień 1 i 2 [0-1) 0,5 0,5 0,5 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 7,5 7,5 7,5
[1-3) 1,0 2,0 0,5 1,5 2,5 1,0 2,0 3,0 1,0 10,0 10,5 7,5
[3-5) 1,5 2,5 0,5 2,5 3,5 1,0 3,0 4,5 1,0 13,0 13,5 7,5
[5-7) 2,0 3,0 1,0 3,5 4,5 1,5 4,5 6,0 2,0 14,5 15,5 10,0
[7-10) 3,0 4,0 1,5 4,5 6,5 2,5 6,0 8,0 3,0 16,5 18,0 13,0
[10,∞ ) 5,0 7,0 2,0 8,0 10,5 3,5 9,0 13,0 4,5 20,0 25,5 14,5
Stopień 3 [0-1) 6,0 6,0 6,0 7,0 7,0 7,0 8,0 8,0 8,0 13,0 13,0 13,0
[1-3) 7,0 8,0 6,0 9,5 13,5 7,0 12,0 15,0 8,0 22,5 25,0 13,0
[3-5) 9,0 10,0 6,0 13,5 18,5 7,0 16,5 22,0 8,0 28,0 32,5 13,0
[5-7) 10,0 11,5 7,0 14,0 20,0 9,5 18,5 26,0 12,0 30,5 35,0 22,5
[7-10) 11,5 13,0 9,0 16,0 24,5 13,5 19,0 28,0 16,5 31,0 37,0 28,0
[10,∞ ) 13,0 16,0 10,0 19,0 29,5 14,0 19,5 30,0 18,5 31,5 38,0 30,5
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd."
3)
tabela 3 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 3

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych należności kredytowych o oprocentowaniu stałym lub zmiennym

Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Stała stopa procentowa Zmienna stopa procentowa
Stopnie 1 i 2 (AAA do A-) [0-1) 12,0 12,0
[1-3) 16,0 12,0
[3-5) 21,0 12,0
[5-7) 27,0 16,0
[7-10) 35,0 21,0
[10, ∞ ) 45,0 27,0
Stopień 3 (od BBB+ do BBB-) [0-1) 19,0 19,0
[1-3) 33,5 19,0
[3-5) 45,0 19,0
[5-7) 50,5 33,5
[7-10) 56,5 45,0
[10, ∞ ) 63,0 50,5
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.".
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (Dz.U. L 14 z 21.1.2016, s. 30).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.167.75

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2019/12 (2019/1033) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu
Data aktu: 10/05/2019
Data ogłoszenia: 24/06/2019