Wytyczne EBC/2019/11 (2019/1032) zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2019/1032
z dnia 10 maja 2019 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2019/11)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur, które mają być stosowane przez Eurosystem, tak aby możliwe było prowadzenie takiej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.

(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1  wymagają zmian wprowadzających konieczne korekty techniczne i redakcyjne dotyczące określonych aspektów operacji polityki pieniężnej.

(3) W celu wzmocnienia przejrzystości zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń należy dodatkowo doprecyzować definicję agencji jako emitentów lub gwarantów instrumentów dłużnych.

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 2 , przyjęte 12 grudnia 2017 r., określa ogólne ramy sekurytyzacji oraz ustanawia ramy dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji. Zasady Eurosystemu dotyczące zabezpieczeń powinny zostać zmienione w celu uwzględnienia a) wymogów informacyjnych określonych w tym rozporządzeniu w odniesieniu do danych dotyczących jakości kredytowej i dochodów z tytułu ekspozycji bazowych, oraz b) postanowień tego rozporządzenia dotyczących rejestracji repozytoriów sekurytyzacji w Europejskim Urzędzie Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(5) Oceniając jakość kredytową aktywów przekazywanych na zabezpieczenie operacji kredytowych, Eurosystem uwzględnia informacje pochodzące z systemów oceny kredytowej. W związku z powyższym - w celu uproszczenia zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń oraz zmniejszenia zależności Eurosystemu od zewnętrznych ocen kredytowych - należy zaprzestać wykorzystywania zewnętrznych dostawców narzędzi ratingowych jako jednego z akceptowanych źródeł oceny kredytowej.

(6) Eurosystem przyjmuje jako zabezpieczenie określone rodzaje rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych lub gwarantowanych przez wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe. Uproszczenie zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń wymaga doprecyzowania kryteriów uznawania podmiotów za wielostronne banki rozwoju lub organizacje międzynarodowe.

(7) Eurosystem przyjmuje jako zabezpieczenie niektóre należności kredytowe. Należy zmienić zasady kwalifikacji takich należności kredytowych, tak aby uprościć zasady Eurosystemu dotyczące zabezpieczeń i zapewnić ich spójność. W szczególności Eurosystem zaprzestanie rozróżniania należności kredytowych o zmiennym oprocentowaniu, dla których górny lub dolny limit ustalono w momencie emisji, od tych, dla których limity te ustalono po emisji. Podobnie Eurosystem zaprzestanie rozróżniania należności kredytowych o zmiennym oprocentowaniu, których stopa referencyjna jest powiązana z rentownością obligacji skarbowych na podstawie terminu zapadalności tych obligacji. Należy także doprecyzować, że należności kredytowe nie są kwalifikowane, jeżeli ich ostatni przepływ pieniężny był ujemny. Należy ponadto wprowadzić próg minimalnej wielkości kwalifikowanych krajowych należności kredytowych, tak aby zwiększyć harmonizację wykorzystania należności kredytowych jako zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu.

(8) Aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają zasadom wyceny i środkom kontroli ryzyka, które chronią Eurosystem przez stratami finansowymi w sytuacji, gdy konieczne jest zrealizowanie zabezpieczenia w wyniku niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. W tym kontekście należy doprecyzować, że Eurosystem przypisuje wartość aktywom nierynkowym na podstawie ich kwot pozostających do spłaty.

(9) Akceptowanym przez Eurosystem zabezpieczeniem są zabezpieczone obligacje wyemitowane, posiadane lub gwarantowane przez kontrahenta lub podmiot z nim blisko powiązany, o ile obligacje te spełniają określone kryteria. W tym kontekście Eurosystem zamierza doprecyzować kryteria przyjmowania takich zabezpieczonych obligacji jako zabezpieczenia.

(10) Niezbędne jest także dokonanie innych mniej istotnych zmian wyjaśniających, w tym odnoszących się do kwoty zabezpieczenia w operacjach zasilających w płynność, terminu wnioskowania o dostęp do operacji kredytowo-depozytowych oraz ograniczeń geograficznych dotyczących papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami oraz aktywów generujących przepływy środków pieniężnych.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60),

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) »agencja« - podmiot, który ma siedzibę w państwie członkowskim, którego walutą jest euro, i który albo wykonuje określone usługi na rzecz społeczności na poziomie krajowym lub regionalnym, albo obsługuje potrzeby w zakresie finansowania takich usług, oraz który został zaklasyfikowany jako agencja przez Eurosystem. Listę podmiotów zaklasyfikowanych jako agencje publikuje się na stronie internetowej EBC; lista ta wskazuje, czy w odniesieniu do każdego z tych podmiotów spełnione zostały kryteria ilościowe dotyczące redukcji wartości w wycenie, określone w załączniku XIIa;";

b)
dodaje się pkt 26a i 26b w brzmieniu:

"26a) »data uruchomienia sprawozdawczości ESMA« - pierwszy dzień, w którym a) dane repozytorium sekurytyzacji zostało zarejestrowane w Europejskim Urzędzie Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), w związku z czym repozytorium to stało się repozytorium sekurytyzacji zarejestrowanym w ESMA, oraz b) odpowiednie wykonawcze standardy techniczne, w formie ujednoliconych szablonów, zostały przyjęte przez Komisję na podstawie art. 7 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402(* oraz stały się obowiązujące;

26b) "repozytorium sekurytyzacji zarejestrowane w ESMA" - repozytorium sekurytyzacji w rozumieniu art. 2 pkt 23) rozporządzenia (UE) 2017/2402, które zostało zarejestrowane w ESMA zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia;

c)
dodaje się pkt 31a w brzmieniu:

"31a) »baza danych o poszczególnych kredytach wskazana przez Eurosystem« - podmiot, któremu Eurosystem nadał status bazy danych o poszczególnych kredytach zgodnie z załącznikiem VIII i który spełnia określone w tym załączniku wymogi dotyczące nadania takiego statusu;";

d)
dodaje się pkt 50a w brzmieniu:

"50a) »baza danych o poszczególnych kredytach« - repozytorium sekurytyzacji zarejestrowane w ESMA lub bazę danych o poszczególnych kredytach wskazaną przez Eurosystem;";

2)
w art. 15 ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) zapewnienia odpowiedniego zabezpieczenia operacji aż do jej zapadalności; wartość aktywów przekazanych na zabezpieczenie pokrywa w każdym momencie stan operacji zasilającej w płynność, w tym odsetki naliczone w czasie trwania operacji. Jeżeli odsetki są naliczane na podstawie dodatniej stopy procentowej, odpowiednią kwotę dodaje się na bazie dziennej do całkowitej kwoty pozostającej do spłaty operacji zasilającej w płynność, jeżeli zaś odsetki naliczane są na podstawie ujemnej stopy procentowej, odpowiednią kwotę odejmuje się na bazie dziennej od całkowitej kwoty pozostającej do spłaty operacji zasilającej w płynność;";

3)
w art. 19 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Kontrahent może wystąpić do swojego rodzimego KBC z wnioskiem o udzielenie dostępu do kredytu w banku centralnym. Wnioski otrzymane przez rodzimy KBC nie później niż 15 minut po czasie zamknięcia systemu TARGET2 KBC przetwarza tego samego dnia w TARGET2. Termin składania wniosków o udzielenie dostępu do kredytu w banku centralnym jest przedłużony o 15 minut w ostatnim dniu operacyjnym Eurosystemu danego okresu utrzymywania rezerwy. W wyjątkowych okolicznościach Eurosystem może zdecydować o stosowaniu dłuższych terminów. Wniosek o udzielenie dostępu do kredytu w banku centralnym określa kwotę zapotrzebowania na kredyt. Kontrahent dostarcza odpowiednią ilość aktywów kwalifikowanych jako zabezpieczenie transakcji, chyba że aktywa takie zostały już wcześniej złożone przez kontrahenta w rodzimym KBC zgodnie z art. 18 ust. 4.";

4)
w art. 22 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W celu uzyskania dostępu do depozytu w banku centralnym kontrahent składa odpowiedni wniosek w rodzimym KBC. Wnioski otrzymane nie później niż 15 minut po czasie zamknięcia systemu TARGET2 rodzimy KBC przetwarza tego samego dnia w TARGET2. Termin składania wniosków o udzielenie dostępu do depozytu w banku centralnym jest przedłużony o 15 minut w ostatnim dniu operacyjnym Eurosystemu danego okresu utrzymywania rezerwy. W wyjątkowych okolicznościach Eurosystem może zdecydować o stosowaniu dłuższych terminów. We wniosku należy podać wielkość depozytu.";

5)
w art. 59 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Eurosystem publikuje informacje dotyczące stopni jakości kredytowej na stronie internetowej EBC w formie zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu, w tym informacje dotyczące przyporządkowania ocen kredytowych przyznawanych przez zaakceptowane zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej (instytucje ECAI) do stopni jakości kredytowej.

5. Przy ocenie spełniania wymogów jakości kredytowej Eurosystem uwzględnia oceny kredytowe pochodzące z systemów oceny kredytowej należących do jednego z trzech źródeł wskazanych w tytule V części czwartej.";

6)
w art. 69 skreśla się ust. 2;
7)
w art. 70 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. W przypadku instrumentów dłużnych emitowanych lub gwarantowanych przez agencje emitent lub gwarant musi mieć siedzibę w państwie członkowskim, którego walutą jest euro.";

8)
w art. 73 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami są aktywami kwalifikowanymi, jeżeli wszystkie zabezpieczające aktywa generujące przepływy środków pieniężnych są jednorodne, tzn. możliwe jest przekazanie sprawozdawczości o nich na jednym z typów formularzy sprawozdawczych danych o poszczególnych kredytach, o których mowa w załączniku VIII, a zatem dotyczących jednej z następujących kategorii:

a) hipotecznych kredytów mieszkaniowych;

b) pożyczek udzielanych małym i średnim przedsiębiorstwom;

c) kredytów samochodowych;

d) kredytów konsumenckich;

e) należności wynikających z leasingu;

f) wierzytelności z tytułu kart kredytowych.";

9)
w art. 74 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Na potrzeby ust. 2 powiernika hipoteki i powiernika wierzytelności uważa się za pośrednika.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Dłużnicy i wierzyciele aktywów generujących przepływy środków pieniężnych muszą być zarejestrowani (lub, w przypadku osób fizycznych, mieć miejsce zamieszkania) w EOG. Dłużnicy będący osobami fizycznymi muszą być rezydentami EOG w momencie zainicjowania aktywów generujących przepływy środków pieniężnych. Właściwe zabezpieczenie musi znajdować się w EOG a prawem właściwym dla aktywów generujących przepływy środków pieniężnych musi być prawo jednego z krajów EOG.";

10)
w art. 78 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wyczerpujące i ujednolicone dane o poszczególnych kredytach dotyczące puli aktywów generujących przepływy środków pieniężnych, które stanowią zabezpieczenie papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, udostępnia się zgodnie z procedurami określonymi w załączniku VIII, obejmującymi informacje o wymaganym wyniku jakości danych oraz o wymogach dotyczących baz danych o poszczególnych kredytach. Przy ocenie kwalifikacji Eurosystem bierze pod uwagę (a) przypadki nieprzekazania danych oraz (b) częstotliwość występowania pól danych o poszczególnych kredytach, w przypadku których uznano, że nie zawierają treści.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Niezależnie od wymaganych zgodnie z załącznikiem VIII wartości wyników danych o poszczególnych kredytach Eurosystem może - po przeanalizowaniu konkretnego przypadku i z zastrzeżeniem obowiązku przedstawienia odpowiedniego uzasadnienia braku osiągnięcia wymaganego wyniku - przyjmować jako zabezpieczenie papiery wartościowe zabezpieczone aktywami z wynikiem niższym niż wymagana wartość wyniku (A1). W odniesieniu do każdego rodzaju odpowiedniego uzasadnienia Eurosystem określa maksymalny poziom tolerancji oraz horyzont tolerancji, które zostaną opisane szczegółowo na stronie internetowej EBC. Horyzont tolerancji wskazuje okres czasu, w którym jakość danych dotyczących papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami musi ulec poprawie.";

11)
w art. 81a wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 pierwsze tiret otrzymuje brzmienie:

"- instrumenty dłużne emitowane przez agencje,";

b)
skreśla się ust. 5;
12)
art. 90 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 90

Kwota główna i kupony należności kredytowych

Aktywami kwalifikowanymi są należności kredytowe spełniające następujące wymogi:

a) mają, aż do ich ostatecznego wykupu, określoną, bezwarunkową kwotę główną; oraz

b) ich stopa procentowa, aż do ostatecznego wykupu, może być:

(i) zerokuponowa;

(ii) stała;

(iii) zmienna, tj. powiązana z referencyjną stopą procentową i mająca następującą strukturę: stopa kuponu = stopa referencyjna ± x, gdzie f ≤ stopa kuponu ≤ c, przy czym:

- w danym momencie stopa referencyjna może być jedynie jedną z następujących stóp:

- stopą rynku pieniężnego euro, np. EURIBOR, LIBOR lub podobnym indeksem,

- stopą swapów o stałym terminie zapadalności, np. CMS, EIISDA, EUSA,

- rentownością jednej lub indeksem wielu obligacji skarbowych państwa strefy euro,

- f (dolny limit), c (górny limit) - o ile występują - oraz x (depozyt zabezpieczający) są liczbami, które albo są ustalone z góry w momencie inicjacji, albo mogą zmieniać się w okresie istnienia należności kredytowej; f (dolny limit) lub c (górny limit) mogą również zostać wprowadzone po inicjacji należności kredytowej; oraz

c) ich ostatni przepływ środków pieniężnych nie był ujemny. W przypadku wystąpienia ujemnego przepływu środków pieniężnych dana należność kredytowa przestaje być od tego momentu aktywem kwalifikowanym. Taka należność kredytowa może ponownie stać się aktywem kwalifikowanym po wystąpieniu przepływu środków pieniężnych, który nie jest ujemny, o ile spełnia ona wszystkie pozostałe mające zastosowanie wymogi.";

13)
art. 93 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 93

Minimalna wielkość należności kredytowych

Na potrzeby wykorzystania krajowego należności kredytowe muszą - w momencie ich przedłożenia jako zabezpieczenie przez kontrahenta - spełniać wymóg minimalnej wielkości w wysokości 25 000 EUR lub wyższej kwoty określonej przez rodzimy KBC. Na potrzeby wykorzystania transgranicznego obowiązuje minimalny próg w wysokości 500 000 EUR.";

14)
w art. 95 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dłużnikami i gwarantami kwalifikowanych należności kredytowych mogą być przedsiębiorstwa niefinansowe, podmioty sektora publicznego (wyłączając instytucje finansowe publiczne), wielostronne banki rozwoju lub organizacje międzynarodowe.";

15)
art. 100 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 100

Weryfikacja procedur zgłaszania należności kredytowych

KBC albo organ nadzoru lub zewnętrzni biegli rewidenci przeprowadzają jednorazową weryfikację procedur stosowanych przez kontrahenta w celu zgłaszania Eurosystemowi należności kredytowych. W przypadku znaczących zmian takich procedur może zostać przeprowadzona ich dodatkowa jednorazowa weryfikacja.";

16)
w art. 107a ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Instrumenty DECC muszą mieć określoną, bezwarunkową kwotę główną oraz strukturę kuponu, która spełnia kryteria określone w art. 63. Pula zabezpieczeń może obejmować wyłącznie należności kredytowe, dla których dostępny jest:

a) określony wzór sprawozdawczy dotyczący instrumentów DECC na poziomie danych o poszczególnych kredytach; lub

b) wzór sprawozdawczy dotyczący papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami na poziomie danych o poszczególnych kredytach zgodnie z art. 73.";

17)
w art. 107e wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Na poziomie poszczególnych zabezpieczających należności kredytowych udostępniać należy - zgodnie z określonymi w załączniku VIII procedurami i kontrolami mającymi zastosowanie do aktywów generujących przepływy środków pieniężnych stanowiących zabezpieczenie papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami - wyczerpujące i ujednolicone dane o poszczególnych kredytach dotyczące puli zabezpieczających należności kredytowych, z wyłączeniem danych dotyczących częstotliwości przekazywania sprawozdawczości, odpowiedniego formularza sprawozdawczego dotyczącego danych o poszczególnych kredytach oraz przekazywania przez właściwe strony danych o poszczególnych kredytach do baz danych o poszczególnych kredytach. Instrumenty DECC są aktywami kwalifikowanymi, jeżeli wszystkie zabezpieczające należności kredytowe są jednorodne, tzn. możliwe jest przekazanie sprawozdawczości o nich na jednym formularzu sprawozdawczym DECC danych o poszczególnych kredytach. Po dokonaniu oceny przekazanych danych Eurosystem może uznać dany instrument DECC za niejednorodny.";

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Do instrumentów DECC, w tym szczegółowych wzorów sprawozdawczych dotyczących instrumentów DECC na poziomie danych o poszczególnych kredytach, stosuje się wymogi w zakresie jakości danych dotyczące papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami. Dane o poszczególnych kredytach przekazuje się na szczegółowym formularzu sprawozdawczym DECC danych o poszczególnych kredytach, który publikuje się na stronie internetowej EBC, do:

a) repozytorium sekurytyzacji zarejestrowanego w ESMA; lub

b) bazy danych o poszczególnych kredytach wskazanej przez Eurosystem.";

c)
dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. Przekazywanie repozytoriom sekurytyzacji zarejestrowanym w ESMA danych o poszczególnych kredytach dotyczących instrumentów DECC na podstawie ust. 5 lit. a) rozpoczyna się na początku miesiąca kalendarzowego następującego bezpośrednio po dacie przypadającej trzy miesiące od daty uruchomienia sprawozdawczości ESMA.

Przekazywanie bazom danych o poszczególnych kredytach wskazanym przez Eurosystem danych o poszczególnych kredytach dotyczących instrumentów DECC na podstawie ust. 5 lit. b) jest dozwolone do końca miesiąca kalendarzowego, podczas którego przypada data będąca trzy lata i trzy miesiące po dacie uruchomienia sprawozdawczości ESMA.

EBC ogłasza datę uruchomienia sprawozdawczości ESMA na swojej stronie internetowej.";

18)
w art. 114 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Jeżeli gwarant nie jest podmiotem sektora publicznego uprawnionym do nakładania podatków, uznanie aktywów rynkowych lub należności kredytowych objętych gwarancją za aktywa kwalifikowane wymaga złożenia odpowiedniemu KBC ekspertyzy prawnej dotyczącej ważności, mocy wiążącej i wykonalności gwarancji, w formie i o treści satysfakcjonującej dla Eurosystemu. Ekspertyzę taką przygotowują osoby, które są niezależne od kontrahenta, emitenta/dłużnika oraz gwaranta oraz które mają kwalifikacje prawne do wydawania takich ekspertyz zgodnie z prawem właściwym, np. prawnicy praktykujący w kancelariach prawniczych lub pracujący w uznanych instytucjach akademickich lub podmiotach publicznych. Ekspertyza prawna powinna również stwierdzać, że nie jest to gwarancja osobista i że jest ona wykonalna jedynie przez posiadaczy aktywów rynkowych lub wierzycieli należności kredytowej. Jeśli gwarant ma siedzibę w innym systemie prawnym niż właściwy dla gwarancji, ekspertyza prawna musi też stwierdzać, że gwarancja jest ważna i wykonalna na mocy prawa właściwego ze względu na siedzibę gwaranta. W odniesieniu do aktywów rynkowych ekspertyza prawna powinna zostać złożona przez kontrahenta do wglądu w banku centralnym, który zgłasza dane aktywa objęte gwarancją do wpisania na listę aktywów kwalifikowanych. W odniesieniu do należności kredytowych ekspertyza prawna powinna zostać złożona przez kontrahenta przekazującego należność na zabezpieczenie do wglądu w banku centralnym kraju, którego prawo jest prawem właściwym dla należności kredytowej. Wymóg wykonalności należy rozumieć z zastrzeżeniem przepisów dotyczących upadłości i niewypłacalności, ogólnych zasad słuszności oraz innych tego rodzaju praw i zasad dotyczących gwaranta i mających ogólny wpływ na prawa wierzycieli w stosunku do gwaranta.";

19)
w art. 119 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Informacje dotyczące oceny kredytowej, na których Eurosystem opiera ocenę kwalifikowanych aktywów na potrzeby zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu zapewniają systemy oceny kredytowej należące do jednego z trzech następujących źródeł:

a) instytucji ECAI;

b) wewnętrznych systemów oceny kredytowej KBC (ICAS);

c) systemów ratingów wewnętrznych kontrahentów (IRB).

2. Każde ze źródeł wskazanych w ust. 1 może obejmować kilka systemów oceny kredytowej. Systemy oceny kredytowej muszą spełniać kryteria akceptacji określone w niniejszym tytule. Lista zaakceptowanych systemów oceny kredytowej, tzn. lista zaakceptowanych instytucji ECAI i wewnętrznych systemów oceny kredytowej KBC, jest publikowana na stronie internetowej EBC.";

20)
uchyla się artykuł 124;
21)
uchyla się artykuł 125;
22)
art. 135 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 135

Zasady wyceny aktywów nierynkowych

Aktywom nierynkowym Eurosystem przypisuje wartość odpowiadającą ich kwocie pozostającej do spłaty.";

23)
w art. 138 ust. 3 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) zabezpieczonych obligacji spełniających wymagania określone w art. 129 ust. 1-3 i ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Od dnia 1 lutego 2020 r. takie zabezpieczone obligacje muszą mieć rating emisji nadany przez instytucję ECAI określony w art. 83 lit. a) oraz spełniający wymogi wskazane w załączniku IXb;";

24)
w art. 141 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) jeżeli aktywa takie są wyemitowane przez agencję, wielostronny bank rozwoju lub organizację międzynarodową.";

25)
załączniki VI, VIII oraz IXb podlegają zmianom zgodnie z załącznikiem I do niniejszych wytycznych;
26)
dodaje się nowy załącznik XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) w brzmieniu określonym w załączniku II do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2. 
Krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują te postanowienia od dnia 5 sierpnia 2019 r. Najpóźniej do dnia 21 czerwca 2019 r. krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, powiadamiają Europejski Bank Centralny o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są adresowane do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 10 maja 2019 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Mario DRAGHI
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załącznikach VI, VIII oraz IXb do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku VI wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł tabeli 2 otrzymuje brzmienie:

"Kwalifikowane powiązania między systemami rozrachunku papierów wartościowych";

b)
pierwsze zdanie pod tytułem tabeli 2 otrzymuje brzmienie:

"Wykorzystywanie aktywów kwalifikowanych emitowanych w systemie rozrachunku papierów wartościowych państwa B będących w posiadaniu kontrahenta mającego siedzibę w państwie A poprzez kwalifikowane powiązanie pomiędzy systemami rozrachunku papierów wartościowych w państwach A i B w celu uzyskania kredytu z krajowego banku centralnego państwa A.";

c)
pierwsze zdanie pod tytułem tabeli 3 otrzymuje brzmienie:

"Wykorzystywanie aktywów kwalifikowanych emitowanych w systemie rozrachunku papierów wartościowych państwa C, utrzymywanych w systemie rozrachunku papierów wartościowych państwa B przez kontrahenta mającego siedzibę w państwie A poprzez kwalifikowane powiązanie pomiędzy systemami rozrachunku papierów wartościowych w państwach B i C w celu uzyskania kredytu z krajowego banku centralnego państwa A.";

2)
w załączniku VIII wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł i akapit wprowadzający otrzymują brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK VIII

WYMOGI SPRAWOZDAWCZE W ZAKRESIE DANYCH O POSZCZEGÓLNYCH KREDYTACH W ODNIESIENIU DO PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH ZABEZPIECZONYCH AKTYWAMI ORAZ WYMOGI DOTYCZĄCE BAZ DANYCH O POSZCZEGÓLNYCH KREDYTACH

Niniejszy załącznik stosuje się do przekazywania kompleksowych i znormalizowanych danych o poszczególnych kredytach dotyczących puli aktywów generujących przepływy środków pieniężnych, stanowiących zabezpieczenie papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, zgodnie z art. 78; niniejszy załącznik ustanawia również wymogi dotyczące baz danych o poszczególnych kredytach.";

b)
w pkt I wprowadza się następujące zmiany:
(i)
ppkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Właściwe strony mają obowiązek przekazywania danych o poszczególnych kredytach bazom danych o poszczególnych kredytach zgodnie z niniejszym załącznikiem. Bazy danych o poszczególnych kredytach publikują takie dane elektronicznie.

2. Dane o poszczególnych kredytach mogą być przekazywane dla indywidualnych transakcji:

a) w odniesieniu do transakcji przekazywanych repozytoriom sekurytyzacji zarejestrowanym w ESMA - z wykorzystaniem odpowiednich wzorów sprawozdawczych wskazanych w wykonawczych standardach technicznych przyjętych przez Komisję na podstawie art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/2402; lub

b) w odniesieniu do transakcji przekazywanych bazom danych o poszczególnych kredytach wskazanym przez Eurosystem - z wykorzystaniem aktualnego odpowiedniego wzoru sprawozdawczego EBC dotyczącego danych o poszczególnych kredytach, opublikowanego na stronie internetowej EBC.

W każdym przypadku właściwy rodzaj wzoru sprawozdawczego zależy od tylu aktywów stanowiących zabezpieczenie papieru wartościowego zabezpieczonego aktywami, zgodnie z art. 73 ust. 1.";

(ii)
dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. Przekazywanie danych o poszczególnych kredytach na podstawie ust. 2 lit. a) rozpoczyna się na początku miesiąca kalendarzowego następującego bezpośrednio po dacie przypadającej trzy miesiące od daty uruchomienia sprawozdawczości ESMA.

Przekazywanie danych o poszczególnych kredytach na podstawie ust. 2 lit. b) jest dozwolone do końca miesiąca kalendarzowego, podczas którego przypada data będąca trzy lata i trzy miesiące po dacie uruchomienia sprawozdawczości ESMA.";

2b. Niezależnie od postanowień drugiego akapitu ustępu 2a dane o poszczególnych kredytach dotyczące indywidualnych transakcji muszą być przekazywane zgodnie z ust. 2 lit. a) w sytuacji gdy:

a) strony transakcji są zobowiązane zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. a) oraz art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2402 do przekazywania danych o poszczególnych kredytach dotyczących indywidualnej transakcji do repozytorium sekurytyzacji zarejestrowanego w ESMA korzystając z odpowiednich wzorów wskazanych w wykonawczych standardach technicznych przyjętych przez Komisję na podstawie art. 7 ust. 4 tego rozporządzenia; oraz

b) przekazywanie danych o poszczególnych kredytach zgodnie z ust. 2 lit. a) rozpoczęło się.";

c)
w pkt II wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami muszą osiągnąć obowiązkowy minimalny poziom zgodności, mierzony poprzez odniesienie do dostępności informacji, w szczególności pola danych formularza sprawozdawczego dotyczącego danych o poszczególnych kredytach.";

(ii)
w ppkt 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"3. W celu ujęcia pól niedostępnych w każdym formularzu sprawozdawczym dotyczącym danych o poszczególnych kredytach znajduje się zestaw sześciu opcji »brak danych« (no data, ND), z których należy korzystać, gdy przekazanie poszczególnych danych zgodnie z formularzem nie jest możliwe.";

d)
w pkt III wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"III. METODOLOGIA WYNIKÓW DANYCH";

(ii)
skreśla się ppkt 1;
(iii)
ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Po otrzymaniu i przetworzeniu danych o poszczególnych kredytach baza danych o poszczególnych kredytach generuje wynik dla każdej transakcji, której przedmiotem są papiery wartościowe zabezpieczone aktywami.";

(iv)
skreśla się ppkt 4 i tabelę 3;
e)
w pkt IV.II zatytułowanym "Procedura nadania statusu oraz cofnięcia jego nadania" ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wniosek o nadanie przez Eurosystem statusu bazy danych o poszczególnych kredytach składa się do Dyrekcji EBC ds. Zarządzania Ryzykiem. Wniosek musi być odpowiednio uzasadniony oraz musi zawierać kompletną dokumentację uzupełniającą wskazującą, że wnioskodawca spełnia wymogi dla baz danych o poszczególnych kredytach ustanowione w niniejszych wytycznych. Wniosek, uzasadnienie oraz dokumentacja uzupełniająca muszą zostać przedstawione w formie pisemnej, a jeśli to możliwe - również w formacie elektronicznym. Nie przyjmuje się wniosków złożonych po dniu 13 maja 2019 r. Wnioski otrzymane przed tą datą przetwarza się zgodnie z postanowieniami niniejszego załącznika.";

3)
w załączniku IXb wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 1 trzeci akapit otrzymuje brzmienie:

"Wymogi mają zastosowanie do ratingów emisji, o których mowa w art. 83 i obejmują wszystkie ratingi aktywów i programu dla kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji. Spełnianie przez instytucję ECAI tych wymogów będzie regularnie kontrolowane. Jeżeli kryteria te nie są spełnione dla określonego programu dotyczącego zabezpieczonych obligacji, Eurosystem może uznać publiczną ocenę kredytową związaną z danym programem dotyczącym zabezpieczonych obligacji za niespełniającą wysokich standardów kredytowych zasad oceny kredytowej Eurosystemu. Tym samym dana ocena kredytowa dokonana przez instytucję ECAI nie mogłaby być wykorzystana do ustalenia wymogów jakości kredytowej dla aktywów rynkowych emitowanych w ramach danego programu dotyczącego zabezpieczonych obligacji.";

b)
w pkt 2 lit. b) wprowadza się następujące zmiany:
(i)
ppkt (vi) oraz (vii) otrzymują brzmienie:

"(vi) rozkład walut, w tym rozbicie z uwagi na wartość zarówno na poziomie puli aktywów, jak i pojedynczych obligacji, oraz udział procentowy aktywów wyrażonych w euro i udział procentowy obligacji denominowanych w euro;

(vii) aktywa będące częścią puli zabezpieczeń, w tym bilans aktywów, rodzaj aktywów, liczba i średnia wielkość kredytów, okres, przez jaki aktywa znajdowały się w obrocie (seasoning), zapadalność, wskaźniki kredytu do wyceny, rozkład regionalny oraz dystrybucja zaległości w spłacie; w odniesieniu do rozkładu regionalnego, jeżeli aktywa będące częścią puli zabezpieczeń obejmują kredyty inicjowane w różnych krajach, raport kontrolny musi przedstawiać co najmniej rozkład pomiędzy poszczególne kraje oraz rozkład regionalny dla głównego kraju pochodzenia.";

(ii)
po ppkt (x) dodaje się następujące trzy zdania:

"Raport kontrolny dotyczący multi-cédulas musi zawierać wszystkie informacje wymagane zgodnie z ppkt (i) do (x). Ponadto raporty te muszą zawierać listę odpowiednich inicjatorów i ich odpowiednich udziałów w multi-cédula. Szczegółowe informacje o aktywach należy przekazywać bezpośrednio w raporcie kontrolnym dla multi-cédulas lub odnosząc się do raportów kontrolnych dla każdej pojedynczej cédula ocenionej przez instytucję ECAI.".

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK XIIa

Podmiot uważany za agencję w rozumieniu art. 2 ust. 2 niniejszych wytycznych musi spełniać następujące kryteria ilościowe, aby jego kwalifikowane aktywa rynkowe mogły być przydzielone do drugiej kategorii redukcji wartości, jak wskazano w tabeli 1 załącznika do wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35):

a) średnia sumy niespłaconych wartości nominalnych wszystkich kwalifikowanych aktywów rynkowych wyemitowanych przez agencję wynosi co najmniej 10 mld EUR w okresie odniesienia;

b) średnia sumy wartości nominalnych wszystkich kwalifikowanych aktywów rynkowych o wartości nominalnej pozostającej do spłaty wynoszącej co najmniej 500 mln EUR, wyemitowanych przez agencję w okresie odniesienia, daje udział równy 50 % lub więcej średniej sumy wartości nominalnej pozostającej do spłaty dla wszystkich kwalifikowanych aktywów rynkowych wyemitowanych przez tę agencję w okresie odniesienia.

Zgodność z tymi kryteriami ilościowymi jest oceniana corocznie, poprzez obliczenie w każdym roku odpowiedniej średniej z jednorocznego okresu odniesienia rozpoczynającego się 1 sierpnia poprzedniego roku i kończącego się 31 lipca bieżącego roku."

1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35).
*) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024