Rozporządzenie delegowane 2019/819 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 w odniesieniu do konfliktów interesów, pomiaru skutku społecznego oraz informacji udzielanych inwestorom w obszarze europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/819
z dnia 1 lutego 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 w odniesieniu do konfliktów interesów, pomiaru skutku społecznego oraz informacji udzielanych inwestorom w obszarze europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 5, art. 10 ust. 2 i art. 14 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej powinni przyjąć procedury i środki zapewniające, aby osoby prowadzące tego rodzaju działalność gospodarczą podejmowały działania, kierując się najlepszym interesem kwalifikowalnych funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej i ich inwestorów. Aby osiągnąć jednolity poziom ochrony inwestorów w Unii i umożliwić wspomnianym zarządzającym przyjmowanie i przestrzeganie spójnych i skutecznych praktyk w zakresie zapobiegania konfliktom interesów, monitorowania tych konfliktów i zarządzania nimi, należy określić minimalny zestaw działań, jakie należy podejmować w tym obszarze, i włączyć go do polityki przeciwdziałania konfliktom interesów w formie wykazu. Aby uniknąć zbędnych obciążeń administracyjnych przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony inwestorów, polityka przeciwdziałania konfliktom interesów powinna zostać przystosowana do charakteru, skali i stopnia złożoności działalności prowadzonej przez zarządzających.

(2) Procedury i środki przewidziane w polityce przeciwdziałania konfliktom interesów mogą okazać się niewystarczające do ochrony interesów kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów - w takim przypadku zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej powinni podjąć niezbędne dodatkowe działania w celu zapewnienia należytej ochrony tych interesów. Działania te powinny obejmować przekazanie stosownych informacji kadrze kierowniczej wyższego szczebla lub innemu właściwemu organowi wewnętrznemu kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej oraz podjęcie decyzji lub działań koniecznych w celu zapewnienia ochrony najlepszego interesu kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów.

(3) Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej mogą pełnić czynną rolę w zarządzaniu spółkami, w które inwestują kwalifikowalne fundusze na rzecz przedsiębiorczości społecznej. Aby nie dopuścić do wystąpienia konfliktów interesów i zagwarantować, że wspomniani zarządzający będą korzystać z przysługujących im praw głosu w interesie kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej i jego inwestorów, należy ustanowić szczegółowe wymagania w odniesieniu do sposobu korzystania z tych praw głosu. Aby zapewnić wystarczający poziom ochrony inwestorów, zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej powinni opracować odpowiednie i skuteczne strategie w tym zakresie i na żądanie przedstawiać streszczenia tych strategii oraz podsumowania działań podejmowanych przez siebie w tym obszarze.

(4) Aby zapewnić skuteczność ujawniania konfliktów interesów, przekazywane informacje powinny być regularnie aktualizowane. Biorąc pod uwagę ryzyka nieodłącznie związane z wykorzystywaniem strony internetowej w charakterze narzędzia ujawniania konfliktów interesów, należy ustanowić kryteria publikowania tego rodzaju informacji.

(5) Aby zapewnić stosowanie jednolitego podejścia do procedur wykorzystywanych przez zarządzających kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej w celu dokonania pomiaru stopnia, w jakim kwalifikowalnym przedsiębiorstwom portfelowym udało się osiągnąć pozytywny skutek społeczny, wspomniane procedury powinny zawierać określone elementy. Zasoby wykorzystywane przez kwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe, jak również produkty i usługi udostępniane przez te przedsiębiorstwa, są istotnymi wskaźnikami pozytywnego skutku społecznego, dlatego też powinny stanowić integralną część tych procedur. Aby dokonać rozróżnienia między przedsiębiorstwami społecznymi i przedsiębiorstwami, które realizują cele społeczne wyłącznie przy okazji, wspomniane procedury powinny obejmować również ocenę rezultatów działalności kwalifikowalnych przedsiębiorstw portfelowych.

(6) Należy zapewnić, by informacje przekazywane inwestorom przed zawarciem umowy w dostatecznie szczegółowy sposób opisywały kwalifikowalny fundusz na rzecz przedsiębiorczości społecznej. W związku z tym opis strategii inwestycyjnej i celów inwestycyjnych kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej powinien zawierać opisy sektorów społecznych, obszarów geograficznych i form prawnych kwalifikowalnych przedsiębiorstw portfelowych, w które kwalifikowalny fundusz na rzecz przedsiębiorczości społecznej zamierza inwestować, a także informacje na temat podziału zysków tych przedsiębiorstw.

(7) Inwestorom należy przekazać informacje niezbędne do oceny metod, które zarządzający kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej zastosował w celu dokonania pomiaru skutku społecznego. Informacje przekazywane przed zawarciem umowy powinny zatem wskazywać, czy zarządzający kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej zastosował metody wewnętrzne, czy też skorzystał z ogólnie przyjętych metod. Informacje przekazywane przed zawarciem umowy powinny również zawierać opis najistotniejszych cech wspomnianych metod, w tym kryteriów kwalifikacji, odpowiednich wskaźników oraz wyjaśnienie, w jaki sposób zarządzający kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej zapewnia zgodność z tymi metodami.

(8) Inwestorzy powinni mieć możliwość zweryfikowania, czy zarządzający kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej przestrzega polityki inwestycyjnej przy wyborze niekwalifikowalnych aktywów. Informacje przekazywane przed zawarciem umowy powinny zatem obejmować informacje na temat rodzajów niekwalifikowalnych aktywów, w które inwestuje kwalifikowalny fundusz na rzecz przedsiębiorczości społecznej, technik inwestycyjnych, obowiązujących ograniczeń oraz sektora działalności i obszaru geograficznego, w których realizowane są inwestycje.

(9) W celu zapewnienia przejrzystości inwestorom należy przekazywać informacje niezbędne do oceny charakteru i zakresu usług w zakresie wsparcia przedsiębiorstw oraz innych działań wspierających prowadzonych przez zarządzającego kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub zapewnianych za pośrednictwem osób trzecich. Informacje przekazywane przed zawarciem umowy dotyczące usług w zakresie wsparcia przedsiębiorstw oraz innych działań wspierających powinny zatem zawierać opis rodzajów usług świadczonych przez zarządzającego i podejmowanych przez niego działań.

(10) Aby umożliwić zarządzającym kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej dostosowanie się do nowych wymogów, datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy odroczyć o sześć miesięcy,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Rodzaje konfliktów interesów

Do celów art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 346/2013 konfliktami interesów są sytuacje, w których zarządzający kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej, osoba faktycznie prowadząca działalność tego zarządzającego, pracownik lub jakakolwiek inna osoba, która bezpośrednio lub pośrednio kontroluje lub podlega kontroli tego zarządzającego, innego kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, w tym przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS), zarządzanego przez tego samego zarządzającego lub jego inwestora,

a)
może osiągnąć zysk finansowy lub uniknąć straty finansowej kosztem kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów;
b)
ma interes w określonym wyniku usługi lub działania wykonywanych na rzecz kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów, który to interes jest rozbieżny z interesem kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów;
c)
ma interes w określonym wyniku transakcji przeprowadzanej w imieniu kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów, który to interes jest rozbieżny z interesem kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów;
d)
ma powody natury finansowej lub innej do tego, by:
(i)
przedkładać interes inwestora, grupy inwestorów lub innego przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, w tym UCITS, nad interes kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów;
(ii)
przedkładać interes jednego inwestora kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej nad interes innego inwestora lub grupy inwestorów tego funduszu;
e)
wykonuje te same działania na rzecz kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej, innego przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, w tym UCITS, lub inwestora;
f)
płaci lub otrzymuje opłatę lub prowizję albo przekazuje lub otrzymuje korzyści niepieniężne inne niż te wymienione w art. 24 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 231/2013 2 ;
g)
wpływa i ma osobisty interes w tym, aby wpływać na rozwój kwalifikowalnego przedsiębiorstwa portfelowego na niekorzyść kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów lub ze szkodą dla osiągnięcia celów kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej.
Artykuł  2

Polityka przeciwdziałania konfliktom interesów

1. 
Zarządzający kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej ustanawia, wdraża i prowadzi sformułowaną na piśmie politykę przeciwdziałania konfliktom interesów, która jest dostosowana do wielkości i struktury organizacyjnej tego zarządzającego, biorąc pod uwagę charakter, skalę i złożoność jego działalności.
2. 
W polityce przeciwdziałania konfliktom interesów, o której mowa w ust. 1, zgodnie z art. 1 wskazuje się okoliczności, które mogą wywołać konflikt interesów, i wymienia się środki, które należy przyjąć, oraz procedury, których należy przestrzegać na bieżąco.
Artykuł  3

Procedury i środki w zakresie zapobiegania konfliktom interesów, zarządzania nimi i ich monitorowania

Wspomniane w art. 2 ust. 2 środki, które należy przyjąć, oraz procedury, których należy przestrzegać, obejmują co najmniej następujące działania:

a)
zakaz wymiany informacji między osobami lub podmiotami, o których mowa w art. 1, w przypadku gdy taka wymiana informacji mogłaby doprowadzić lub przyczynić się do wystąpienia konfliktu interesów;
b)
rozdzielenie nadzoru nad osobami lub podmiotami, o których mowa w art. 1, których interesy mogą pozostawać w konflikcie;
c)
usunięcie powiązań lub zależności między wynagrodzeniem osób lub podmiotów, o których mowa w art. 1 i które wykonują głównie jeden typ działalności, a wynagrodzeniem osób lub podmiotów, które wykonują głównie inny rodzaj działalności, lub dochodami generowanymi przez takie osoby lub podmioty, gdy w związku z tymi rodzajami działalności może powstać konflikt interesów;
d)
uniemożliwienie osobom lub podmiotom, o których mowa w art. 1, wywierania niepożądanego wpływu na zarządzanie kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej;
e)
uniemożliwienie lub kontrola zaangażowania osób lub podmiotów, o których mowa w art. 1, w jakąkolwiek działalność, w wyniku której mogłoby dojść do konfliktu interesów.
Artykuł  4

Zarządzanie konsekwencjami konfliktów interesów

W przypadku gdy środki i procedury przewidziane w polityce przeciwdziałania konfliktom interesów zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 3 nie są wystarczające, aby z uzasadnioną pewnością zapewnić wyeliminowanie ryzyka naruszenia interesów kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów, zarządzający kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej podejmują następujące działania:

a)
niezwłocznie informują swoją kadrę kierowniczą wyższego szczebla lub inny właściwy organ wewnętrzny lub kadrę kierowniczą wyższego szczebla lub inny właściwy organ wewnętrzny kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej o ryzyku naruszenia interesów tego funduszu lub jego inwestorów;
b)
podejmują wszelkie decyzje lub działania mające na celu zapewnienie działania w najlepszym interesie kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów.
Artykuł  5

Strategie wykonywania praw głosu w celu zapobiegania konfliktom interesów

1. 
Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej formułują na piśmie odpowiednie i skuteczne strategie służące do ustalania, kiedy i w jaki sposób należy wykonywać prawa głosu z portfela kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej z korzyścią zarówno dla danego kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej, jak i jego inwestorów.
2. 
W strategiach, o których mowa w ust. 1, określa się środki, które należy przyjąć, oraz procedury, których należy przestrzegać, obejmujące co najmniej następujące działania:
a)
monitorowanie istotnych zdarzeń korporacyjnych;
b)
zapewnienie wykonywania praw głosu zgodnie z celami inwestycyjnymi i polityką inwestycyjną kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej;
c)
zapobieganie konfliktom interesów wynikającym z wykonywania tych praw głosu oraz zarządzanie tymi konfliktami.
3. 
Na wniosek inwestorów zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej przekazują im skrócony opis strategii, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe informacje na temat działań podjętych na podstawie tych strategii.
Artykuł  6

Ujawnianie konfliktów interesów

1. 
Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej udostępniają informacje, o których mowa w art. 9 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 346/2013, na trwałym nośniku, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. m) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 3 , oraz dokonują ich aktualizacji.
2. 
Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej mogą udostępniać informacje, o których mowa w ust. 1, za pośrednictwem strony internetowej, nie kierując ich osobiście do inwestora, pod warunkiem spełnienia wszystkich następujących warunków:
a)
inwestorzy zostali poinformowani o adresie strony internetowej oraz miejscu na tej stronie, w którym można znaleźć te informacje;
b)
inwestorzy wyrazili zgodę na udostępnienie tych informacji za pośrednictwem strony internetowej;
c)
informacje są stale dostępne na stronie internetowej przez okres, w jakim według uzasadnionych oczekiwań inwestorzy mogą potrzebować do nich dostępu.
Artykuł  7

Procedury pomiaru pozytywnego skutku społecznego

1. 
Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej zapewniają, aby procedury, o których mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 346/2013, obejmowały co najmniej następujące elementy:
a)
ocenę zasobów wykorzystywanych przez kwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe;
b)
ocenę produktów i usług udostępnianych przez kwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe;
c)
ocenę wyników, które można przypisać działalności kwalifikowalnych przedsiębiorstw portfelowych.

Do celów ust. 1 lit. c) wyniki, do których i tak by doszło, oraz wyniki, które można przypisać osobom trzecim, traktuje się jako niezwiązane z działalnością kwalifikowalnych przedsiębiorstw portfelowych.

2. 
Dowody wspierające oceny, o których mowa w ust. 1, podlegają audytowi zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 346/2013.
Artykuł  8

Opis strategii inwestycyjnej i celów inwestycyjnych

1. 
Informacje, o których mowa w art. 14 ust. 1 lit. c) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 346/2013, obejmują co najmniej następujące elementy:
a)
sektor społeczny lub sektory społeczne, w których działają kwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe;
b)
obszar geograficzny, na którym działają kwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe;
c)
formy prawne kwalifikowalnych przedsiębiorstw portfelowych;
d)
szczegółowy opis podziału zysków kwalifikowalnych przedsiębiorstw portfelowych.
2. 
Informacje, o których mowa w art. 14 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) i (iii) rozporządzenia (UE) nr 346/2013, obejmują informacje dotyczące co najmniej profilu inwestycyjnego innego kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej oraz informacje przekazane przez kwalifikowalny fundusz na rzecz przedsiębiorczości społecznej zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.
3. 
Informacje, o których mowa w art. 14 ust. 1 lit. c) ppkt (iv) rozporządzenia (UE) nr 346/2013, obejmują informacje dotyczące co najmniej rodzajów aktywów, w które inwestuje kwalifikowalny fundusz na rzecz przedsiębiorczości społecznej.
4. 
Informacje, o których mowa w art. 14 ust. 1 lit. c) ppkt (v) rozporządzenia (UE) nr 346/2013, obejmują co najmniej informacje, czy techniki te uwzględniają instrumenty kapitałowe, instrumenty quasi-kapitałowe, sekurytyzowane lub niesekurytyzowane instrumenty dłużne, zabezpieczone lub niezabezpieczone pożyczki lub jakikolwiek inny rodzaj udziału w kwalifikowalnych przedsiębiorstwach portfelowych.
5. 
Informacje, o których mowa w art. 14 ust. 1 lit. c) ppkt (vi) rozporządzenia (UE) nr 346/2013, obejmują co najmniej informacje, czy strategia inwestycyjna kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej zawiera jakiekolwiek ograniczenia inwestycyjne w odniesieniu do sektorów, rodzajów działalności, obszarów geograficznych, wartości procentowych lub limitów inwestycji, lub jakiekolwiek inne ograniczenia.
Artykuł  9

Informacje na temat pozytywnego skutku społecznego

1. 
Informacje, o których mowa w art. 14 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 346/2013, określają docelowe produkty i usługi, które mają dostarczać i świadczyć kwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe, w które inwestuje kwalifikowalny fundusz na rzecz przedsiębiorczości społecznej.
2. 
W przypadku gdy informacje, o których mowa w art. 14 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 346/2013, obejmują informacje na temat prognoz pozytywnych skutków społecznych, muszą zawierać założenia, na podstawie których prognozy te są obliczane.
3. 
W przypadku gdy informacje, o których mowa w art. 14 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 346/2013, obejmują informacje o wynikach osiągniętych w przeszłości pod względem pozytywnego skutku społecznego, należy dołączyć do nich egzemplarz ostatniego sprawozdania rocznego lub podsumowanie stosownych informacji zawartych w sprawozdaniu rocznym, o którym mowa w art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 346/2013.
Artykuł  10

Informacje dotyczące metod stosowanych do pomiaru skutku społecznego

Informacje, o których mowa w art. 14 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 346/2013, obejmują co najmniej następujące elementy:

a)
deklarację dotyczącą tego, czy pomiaru skutków społecznych dokonuje się na podstawie metod wewnętrznych lub innych ogólnie przyjętych metod;
b)
opis głównych cech przyjętych metod, w tym kryteriów kontroli i odpowiednich wskaźników stosowanych do pomiaru skutków społecznych.
Artykuł  11

Opis aktywów niekwalifikowalnych

Informacje, o których mowa w art. 14 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 346/2013, obejmują opis co najmniej następujących elementów:

a)
technik inwestycyjnych i obowiązujących ograniczeń inwestycyjnych;
b)
sektora lub sektorów, w których działają niekwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe;
c)
obszar geograficzny, na którym działają niekwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe;
d)
kryteriów, którymi należy się kierować przy wyborze rodzajów aktywów.
Artykuł  12

Informacje na temat usług wsparcia

Informacje, o których mowa w art. 14 ust. 1 lit. l) rozporządzenia (UE) nr 346/2013, obejmują co najmniej następujące elementy:

a)
opis rodzajów usług w zakresie wsparcia przedsiębiorstw i innych działań wspierających;
b)
informacje, czy usługi w zakresie wsparcia przedsiębiorstw i inne działania wspierające są świadczone i prowadzone za pośrednictwem osób trzecich.
Artykuł  13

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 11 grudnia 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 18.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 231/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do zwolnień, ogólnych warunków dotyczących prowadzenia działalności, depozytariuszy, dźwigni finansowej, przejrzystości i nadzoru (Dz.U. L 83 z 22.3.2013, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.134.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/819 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 w odniesieniu do konfliktów interesów, pomiaru skutku społecznego oraz informacji udzielanych inwestorom w obszarze europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej
Data aktu: 01/02/2019
Data ogłoszenia: 22/05/2019
Data wejścia w życie: 11/06/2019, 11/12/2019