KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 90 akapit pierwszy lit. a), c) i e) oraz art. 126 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych i innych działań kontrolnych przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich w celu weryfikacji zgodności z prawodawstwem Unii między innymi obszaru bezpieczeństwa żywności na wszystkich etapach procesu produkcji, przetwarzania i dystrybucji. W szczególności przewidziano w nim stosowanie procedury urzędowej certyfikacji, gdy jest to uznane za stosowne w celu zapewnienia zgodności z przepisami UE dotyczącymi zwierząt i towarów.
(2) W art. 90 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625 upoważniono Komisję do przyjęcia, w drodze aktów wykonawczych, przepisów dotyczących wzorów świadectw urzędowych i zasad wydawania takich świadectw, jeżeli wymogi nie zostały określone w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia.
(3) Przesyłkom zwierząt i towarów towarzyszy świadectwo urzędowe wydane w formie papierowej lub elektronicznej. W związku z tym, oprócz wymogów określonych w tytule II rozdział VII rozporządzenia (UE) 2017/625, należy ustanowić wspólne wymogi dotyczące wydawania świadectw urzędowych w obu przypadkach.
(4) Wzory świadectw są włączone do elektronicznego systemu TRACES ustanowionego decyzją Komisji 2003/623/WE 2 , aby ułatwić i przyspieszyć procedury administracyjne na granicach Unii oraz umożliwić komunikację elektroniczną między właściwymi organami, która pomaga zapobiegać ewentualnym nieuczciwym lub oszukańczym praktykom w odniesieniu do świadectw urzędowych.
(5) Od 2003 r. technologia komputerowa znacznie się rozwinęła, a system TRACES zmodyfikowano w celu poprawy jakości, przetwarzania i bezpiecznej wymiany danych. W związku z tym format wzorów świadectw i uwagi dotyczące ich wypełniania ustanowione w niniejszym rozporządzeniu należy dostosować do systemu TRACES, na przykład poprzez odzwierciedlenie stosowania wielu kodów Nomenklatury scalonej (CN) lub zapewnienie identyfikowalności w odniesieniu do handlu trójstronnego, w przypadku gdy państwem wysyłki nie jest państwo pochodzenia przesyłki.
(6) Zgodnie z art. 133 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625 system TRACES ma być zintegrowany z systemem zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (system IMSOC). Należy zatem dostosować wzory świadectw zdrowia ustanowione w niniejszym rozporządzeniu do systemu IMSOC.
(7) W art. 90 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 upoważniono Komisję do określenia, w drodze aktów wykonawczych, przepisów dotyczących procedur postępowania w przypadkach wydawania świadectw zastępczych.
(8) W celu uniknięcia niewłaściwych praktyk i nadużyć należy określić przypadki, w których świadectwo zastępcze może zostać wydane, oraz wymogi, które muszą spełniać takie świadectwa. W szczególności przypadki te powinny ograniczać się do oczywistych błędów administracyjnych, takich jak błędy w numerze kontenera lub numerze plomby, błędy ortograficzne w adresach lub w opisach produktów.
(9) W art. 126 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono wymóg, zgodnie z którym przesyłkom określonych zwierząt i towarów musi towarzyszyć świadectwo urzędowe, urzędowe poświadczenie lub jakikolwiek inny dowód na to, że przesyłka jest zgodna z mającymi zastosowanie przepisami, o których mowa w art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia.
(10) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/625 3 przewidziano wykaz towarów i zwierząt przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w szczególności produktów pochodzenia zwierzęcego, żywych owadów oraz kiełków i nasion przeznaczonych do produkcji kiełków, którym przy wprowadzaniu do Unii musi towarzyszyć świadectwo urzędowe, jeżeli są one przeznaczone do wprowadzenia do obrotu. Aby ułatwić kontrole urzędowe przy wprowadzaniu do Unii, należy ustanowić wzory świadectw urzędowych dla takich towarów i zwierząt przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z art. 90 akapit pierwszy lit. a) oraz art. 126 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625.
(11) Wzory świadectw wymaganych ze względów zdrowia publicznego są obecnie określone w różnych aktach prawnych. Należy skonsolidować te wzory świadectw w jednym akcie prawnym poprzez umieszczenie odniesień do nich.
(12) W przypadku certyfikacji określonych produktów pochodzenia zwierzęcego ze względu na zdrowie zwierząt stosuje się wspólne wzory świadectw. Wymogi dotyczące certyfikacji ze względu na zdrowie zwierząt należy zmienić do dnia 21 kwietnia 2021 r., czyli do daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 4 . Wspólne wzory świadectw powinny zostać utrzymane do czasu wprowadzenia tej zmiany.
(13) Ze względu na harmonizację i przejrzystość do niniejszego rozporządzenia należy włączyć wzory świadectw ustanowione obecnie w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2074/2005 5 , rozporządzeniu Komisji (UE) nr 211/2013 6 i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/759 7 . W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 2074/2005 oraz rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/759, a rozporządzenie (UE) nr 211/2013 powinno zostać uchylone.
(14) Aby ułatwić weryfikację zgodności z wymogami UE, właściwe wydaje się wprowadzenie dodatkowych nowych wzorów świadectw zdrowia na potrzeby wprowadzania wytopionych tłuszczów zwierzęcych i skwarków, owadów i mięsa gadów, przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu. Takie wzory świadectw ułatwiają również właściwym organom w państwach trzecich zrozumienie wymogów UE, a tym samym ułatwiają wprowadzanie do Unii tłuszczów zwierzęcych i skwarków, owadów i mięsa gadów.
(15) W art. 90 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/625 upoważniono Komisję do przyjęcia, w drodze aktów wykonawczych, przepisów dotyczących formatu dokumentów, które muszą towarzyszyć zwierzętom i towarom po przeprowadzeniu kontroli urzędowych. Zgodnie z art. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji 2019/624 8 takie świadectwa zdrowia muszą towarzyszyć zwierzętom do rzeźni po przeprowadzeniu badania przedubojowego na terenie gospodarstwa pochodzenia. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić format takich świadectw.
(16) W przypadku uboju z konieczności poza rzeźnią właściwe jest, w kontekście harmonizacji i przejrzystości, ustanowienie w niniejszym rozporządzeniu wzoru świadectwa zawierającego poświadczenie wydane przez (urzędowego) lekarza weterynarii zgodnie z sekcją I rozdział VI pkt 6 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 .
(17) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty.
(18) Należy wprowadzić okres przejściowy, aby uwzględnić przesyłki zwierząt i towarów wysyłanych i poddanych certyfikacji, jeżeli jest to wymagane, przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: