uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1 akapit drugi,
(1) Celem dyrektywy 2009/128/WE jest ograniczenie ryzyka i wpływu stosowania pestycydów na zdrowie ludzi i środowisko oraz propagowanie stosowania integrowanej ochrony roślin i alternatywnych rozwiązań lub technik w celu zmniejszenia zależności od stosowania pestycydów.
(2) W swoim sprawozdaniu z października 2017 r. w sprawie krajowych planów działania państw członkowskich oraz postępów we wdrażaniu dyrektywy 2009/128/WE w sprawie zrównoważonego stosowania pestycydów 2 Komisja zobowiązała się współpracować z państwami członkowskimi w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie opracowania zharmonizowanych wskaźników ryzyka.
(3) W grudniu 2017 r., w odpowiedzi na europejską inicjatywę obywatelską "Zakaz stosowania glifosatu i ochrona ludzi i środowiska przed toksycznymi pestycydami" 3 , Komisja zobowiązała się do ustanowienia zharmonizowanych wskaźników ryzyka, aby monitorować tendencje w zakresie zmniejszania ryzyka związanego ze stosowaniem pestycydów na poziomie Unii.
(4) Należy ustanowić zharmonizowane wskaźniki ryzyka w celu zmierzenia postępów w realizacji tych celów na poziomie Unii, co umożliwi państwom członkowskim zarządzanie ryzykiem i składanie sprawozdań na jego temat na poziomie krajowym.
(5) Art. 15 ust. 4 dyrektywy 2009/128/WE zawiera wymóg, by Komisja wykorzystywała dane statystyczne zgromadzone zgodnie z prawodawstwem unijnym odnoszącym się do statystyk dotyczących środków ochrony roślin i inne istotne dane do obliczania wskaźników ryzyka na poziomie unijnym w celu oszacowania tendencji w zakresie ryzyka wynikającego ze stosowania pestycydów.
(6) Art. 1 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1185/2009 4 zawiera wymóg, zgodnie z którym statystyki sporządzone zgodnie z tym rozporządzeniem, wraz z innymi odpowiednimi danymi, mają służyć do celów art. 4 i 15 dyrektywy 2009/128/WE, a mianowicie do ustanawiania krajowych planów działania i obliczania wskaźników. Do chwili obecnej na mocy rozporządzenia (WE) nr 1185/2009 nie udało się osiągnąć zharmonizowanego podejścia na poziomie Unii w odniesieniu do gromadzenia statystyk dotyczących stosowania środków ochrony roślin i w związku z tym żadne takie dane nie są dostępne.
(7) W art. 53 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 5 umożliwiono państwom członkowskim, w szczególnych okolicznościach, zezwalanie, na okres nieprzekraczający 120 dni, na wprowadzanie do obrotu środków ochrony roślin, w celu ograniczonego i kontrolowanego stosowania, w przypadku gdy takie działanie okazuje się niezbędne z powodu niebezpieczeństwa, którego nie można kontrolować za pomocą innych rozsądnych działań. W takich przypadkach państwa członkowskie mogą zezwolić na środki ochrony roślin zawierające albo zatwierdzone, albo niezatwierdzone substancje czynne.
(8) Zharmonizowany wskaźnik ryzyka może opierać się wyłącznie na danych statystycznych zgromadzonych zgodnie z przepisami Unii na temat statystyk dotyczących środków ochrony roślin i innych istotnych danych, a w przypadku braku statystyk dotyczących stosowania środków ochrony roślin jedynymi takimi istotnymi i obecnie dostępnymi danymi są statystyki dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin oraz liczba zezwoleń udzielonych przez państwa członkowskie w szczególnych okolicznościach na mocy art. 53 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Wskaźniki te należy uzupełnić innymi wskaźnikami, aby można było uwzględnić inne czynniki ryzyka.
(9) Kategoryzacja substancji czynnych stosowana w niniejszej dyrektywie powinna odzwierciedlać kategoryzację przewidzianą w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009 jako substancje czynne niskiego ryzyka, substancje kwalifikujące się do zastąpienia lub inne substancje czynne, w oparciu między innymi o klasyfikację zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 6 .
(10) Substancje czynne, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009, mogą być chemicznymi substancjami czynnymi albo mikroorganizmami. W dyrektywie 2009/128/WE wymaga się od państw członkowskich, aby w miarę możliwości traktowały priorytetowo niechemiczne metody ochrony roślin. W związku z tym przy ustanawianiu zharmonizowanych wskaźników ryzyka należy oddzielnie sklasyfikować chemiczne substancje czynne i mikroorganizmy.
(11) W przypadku gdy państwa członkowskie udzielają zezwoleń na mocy art. 53 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do niezatwierdzonych substancji czynnych, państwa członkowskie zgłaszają Komisji ilości niezatwierdzonych substancji czynnych zawartych w środkach ochrony roślin wprowadzonych następnie do obrotu zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1185/2009. Obecnie na poziomie Unii nie istnieje zharmonizowane podejście do gromadzenia danych dotyczących określonych ilości zatwierdzonych substancji czynnych zawartych w środkach ochrony roślin wprowadzanych do obrotu w powiązaniu z zezwoleniami udzielonymi na mocy art. 53 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(12) Poprzez połączenie statystyk opracowanych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1185/2009 i informacji dotyczących substancji czynnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, w tym także gdy substancje te stanowią substancje czynne niskiego ryzyka, substancje kwalifikujące się do zastąpienia lub inne substancje czynne, można określić metodę obliczania w celu ustalenia opartego na zagrożeniu zharmonizowanego wskaźnika ryzyka, który służy do szacowania potencjalnego ryzyka związanego ze stosowaniem pestycydów.
(13) W oczekiwaniu na wprowadzenie w całej Unii zharmonizowanego systemu gromadzenia danych na temat ilości substancji czynnych wprowadzonych do obrotu na mocy art. 53 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 uzasadnione jest ustanowienie zharmonizowanego wskaźnika ryzyka w oparciu o liczbę zezwoleń udzielonych na mocy tego artykułu.
(14) Aby obliczyć zharmonizowane wskaźniki ryzyka odzwierciedlające względne ryzyko stosowania środków ochrony roślin zawierających różne kategorie zatwierdzonych substancji czynnych i niezatwierdzonych substancji czynnych, należy ustanowić w tym celu współczynniki ważenia.
(15) Aby mierzyć postępy w tym obszarze odpowiednio często oraz biorąc pod uwagę, że państwa członkowskie są zobowiązane do sporządzania co roku danych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1185/2009 i przekazywania ich do Eurostatu w terminie 12 miesięcy od końca roku referencyjnego, obliczanie zharmonizowanych wskaźników ryzyka powinno być przeprowadzane corocznie i powinny one być publikowane najpóźniej 20 miesięcy po zakończeniu danego roku referencyjnego.
(16) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.127.4 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2019/782 zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE w odniesieniu do ustanowienia zharmonizowanych wskaźników ryzyka |
| Data aktu: | 15/05/2019 |
| Data ogłoszenia: | 16/05/2019 |
| Data wejścia w życie: | 05/06/2019 |