uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady (UE) 2017/1852 z dnia 10 października 2017 r. w sprawie mechanizmów rozstrzygania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3 i art. 18 ust. 4,
(1) Dyrektywą (UE) 2017/1852 wprowadzono mechanizm skutecznego rozstrzygania sporów podatkowych między państwami członkowskimi dotyczący interpretacji i stosowania umów i konwencji, które przewidują wyeliminowanie podwójnego opodatkowania dochodów i, w stosownych przypadkach, kapitału.
(2) Dyrektywa (UE) 2017/1852 stanowi, że jeżeli procedura wzajemnego porozumiewania, która jest przewidziana jako pierwszy krok do rozstrzygnięcia sporów, nie doprowadzi w określonym terminie do porozumienia między właściwymi organami zainteresowanych państw członkowskich, spór może zostać przekazany do rozstrzygnięcia przez komisję doradczą lub komisję ds. pozasądowego rozstrzygania sporów.
(3) Dyrektywa (UE) 2017/1852 stanowi, że właściwe organy każdego państwa członkowskiego uczestniczącego w sporze podpisują regulamin funkcjonowania komisji doradczej lub komisji ds. pozasądowego rozstrzygania sporów ("regulamin funkcjonowania") oraz przekazują go zainteresowanym osobom, których dotyczy spór.
(4) Dyrektywa (UE) 2017/1852 stanowi, że Komisja ustanawia standardowe zasady funkcjonowania, które mają być stosowane, jeśli regulamin funkcjonowania nie został przekazany zainteresowanym osobom, których dotyczy spór, w przewidzianym terminie lub jeśli regulamin ten jest niekompletny. Należy zatem ustanowić standardowy regulamin funkcjonowania w celu zapewnienia ciągłości i skuteczności procedury rozstrzygania sporów. W związku z tym w standardowym regulaminie funkcjonowania należy stworzyć kompleksowe ramy proceduralne, tak żeby procedura rozstrzygania sporów funkcjonowała bez przeszkód i żeby prawa zainteresowanych osób, których dotyczy spór, były zagwarantowane, zgodnie z dyrektywą (UE) 2017/1852. Szczególnie ważne byłoby określenie podstawy prawnej sporu, zakresu uprawnień, jak również szczegółów dotyczących organizacji i funkcjonowania komisji doradczej lub komisji ds. pozasądowego rozstrzygania sporów, a także podziału kosztów. W celu zapewnienia niezależności komisji doradczej lub komisji ds. pozasądowego rozstrzygania sporów konieczne byłoby również kompleksowe ujawnianie wszelkich konfliktów interesów.
(5) Dyrektywa (UE) 2017/1852 stanowi, że właściwe organy mogą wyrazić zgodę na opublikowanie ostatecznej decyzji w całości, z zastrzeżeniem zgody zainteresowanej(-ych) osoby (osób), której(-ych) dotyczy spór. Dyrektywa (UE) 2017/1852 stanowi również, że w przypadku gdy właściwy organ lub zainteresowana(-e) osoba(-y), której(-ych) dotyczy spór, nie wyrażają zgody na publikację w całości ostatecznej decyzji, właściwe organy publikują streszczenie ostatecznej decyzji.
(6) W celu zagwarantowania spójnego przekazywania informacji dotyczących publikacji ostatecznej decyzji, należy ustanowić standardowy formularz. W celu zapewnienia przejrzystości w odniesieniu do ostatecznej decyzji oraz ochrony tajemnicy handlowej zainteresowanej(-ych) osoby (osób), której(-ych) dotyczy wniosek, standardowy formularz powinien uwarunkowywać publikację ostatecznej decyzji w sprawie porozumienia od zgody w właściwych organów oraz zainteresowanej(-ych) osoby (osób), której(-ych) dotyczy spór. W przypadku gdy jedna ze stron nie zgadza się na publikację, przepisy powinny przewidywać wydanie streszczenia ostatecznej decyzji i określać elementy, które powinny być w nim uwzględnione. Należy również przyznać zainteresowanej osobie, której dotyczy spór, prawo do zwrócenia się do właściwych organów z wnioskiem o niepublikowanie informacji dotyczących tajemnicy handlowej.
(7) Aby zagwarantować pewność prawa i prawidłowe funkcjonowanie systemu, niniejsze rozporządzenie powinno zacząć obowiązywać po upływie terminu transpozycji określonego w art. 22 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy (UE) 2017/1852.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. rozstrzygania sporów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.110.26 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/652 określające standardowy regulamin funkcjonowania komisji doradczej lub komisji ds. pozasądowego rozstrzygania sporów oraz standardowy formularz przekazywania informacji dotyczących publikacji ostatecznej decyzji zgodnie z dyrektywą Rady (UE) 2017/1852 |
| Data aktu: | 24/04/2019 |
| Data ogłoszenia: | 25/04/2019 |
| Data wejścia w życie: | 01/07/2019, 15/05/2019 |