uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50 ust. 3,
(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo notyfikowało Radzie Europejskiej swój zamiar wystąpienia z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Euratom) zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej, który stosuje się do Euratomu na mocy art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(2) Zgodnie z art. 50 TUE Unia Europejska wynegocjowała ze Zjednoczonym Królestwem umowę określającą warunki jego wystąpienia, uwzględniając ramy jego przyszłych stosunków z Unią.
(3) W dniu 25 listopada 2018 r. Rada Europejska zatwierdziła projekt Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanej dalej "umową o wystąpieniu") i zaaprobowała deklarację polityczną określającą ramy przyszłych stosunków między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. W dniu 11 stycznia 2019 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2019/274 1 w sprawie podpisania umowy o wystąpieniu 2 .
(4) Zgodnie z art. 50 ust. 3 TUE Traktaty przestają mieć zastosowanie do występującego państwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, chyba że Rada Europejska w porozumieniu z danym państwem członkowskim podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu.
(5) Pismem z dnia 20 marca 2019 r. Zjednoczone Królestwo przekazało wniosek o przedłużenie okresu, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE, do dnia 30 czerwca 2019 r. z myślą o sfinalizowaniu ratyfikacji umowy o wystąpieniu.
(6) Na mocy decyzji (UE) 2019/476 3 Rada Europejska, w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem, postanowiła przedłużyć okres, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE do dnia 22 maja 2019 r., w przypadku gdyby umowa o wystąpieniu została zatwierdzona przez Izbę Gmin do dnia 29 marca 2019 r. W razie gdyby nie doszło to do skutku, Rada Europejska zgodziła się na przedłużenie tego okresu do dnia 12 kwietnia 2019 r. i wskazała, że oczekuje, iż przed dniem 12 kwietnia 2019 r. Zjednoczone Królestwo określi dalsze działania do rozważenia przez Radę Europejską.
(7) Izba Gmin nie zatwierdziła umowy o wystąpieniu do dnia 29 marca 2019 r.
(8) Pismem z dnia 5 kwietnia 2019 r. Zjednoczone Królestwo wystąpiło z wnioskiem o dalsze przedłużenie okresu, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE, który został przedłużony przez Radę Europejską, do dnia 30 czerwca 2019 r., z myślą o sfinalizowaniu ratyfikacji umowy o wystąpieniu.
(9) W dniu 10 kwietnia 2019 r. Rada Europejska zgodziła się na dalsze przedłużenie okresu w celu umożliwienia ratyfikacji umowy o wystąpieniu przez obie strony. Takie przedłużenie powinno trwać tak długo, jak to konieczne, a w każdym razie nie dłużej niż do dnia 31 października 2019 r. Rada Europejska przypomniała również, że w myśl art. 50 ust. 3 TUE umowa o wystąpieniu może wejść w życie we wcześniejszym terminie, pod warunkiem że strony zakończą swoje odnośne procedury ratyfikacji przed dniem 31 października 2019 r. W związku z tym wystąpienie powinno mieć miejsce pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu procedur ratyfikacji lub w dniu 1 listopada 2019 r., w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
(10) Nie można dopuścić do tego, aby to dalsze przedłużenie naraziło na szwank bieżące funkcjonowanie Unii i jej instytucji. Ponadto w konsekwencji tego przedłużenia Zjednoczone Królestwo pozostanie do nowej daty wystąpienia państwem członkowskim z pełnią praw i obowiązków zgodnie z art. 50 TUE oraz zachowa prawo do cofnięcia w każdym momencie swojej notyfikacji. Jeżeli Zjednoczone Królestwo nadal będzie państwem członkowskim w dniach 23-26 maja 2019 r. i jeżeli nie ratyfikuje umowy o wystąpieniu do dnia 22 maja 2019 r., będzie miało obowiązek przeprowadzenia wyborów do Parlamentu Europejskiego zgodnie z prawem Unii. W przypadku gdy te wybory w Zjednoczonym Królestwie nie odbędą się, przedłużenie powinno wygasnąć z dniem 31 maja 2019 r. Rada Europejska odnotowuje zobowiązanie Zjednoczonego Królestwa do działania w sposób konstruktywny i odpowiedzialny przez cały okres przedłużenia zgodnie z obowiązkiem lojalnej współpracy oraz oczekuje, że Zjednoczone Królestwo wypełni to zobowiązanie oraz obowiązek traktatowy w sposób odzwierciedlający jego status jako występującego państwa członkowskiego. W tym celu Zjednoczone Królestwo musi ułatwiać realizację zadań Unii i powstrzymywać się od wszelkich działań, które mogłyby zaszkodzić osiągnięciu celów Unii, w szczególności podczas uczestnictwa w procesach decyzyjnych Unii.
(11) Trwające mandaty członków instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii powołanych, mianowanych lub wybranych w związku z członkostwem Zjednoczonego Królestwa w Unii wygasną z chwilą, gdy Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa, tj. z dniem wystąpienia.
(12) Niniejsze przedłużenie wyklucza jakąkolwiek renegocjację umowy o wystąpieniu. Wszelkie jednostronne zobowiązania, oświadczenia lub inny akt Zjednoczonego Królestwa powinny być zgodne z brzmieniem i duchem umowy o wystąpieniu i nie mogą utrudniać jej wdrożenia. Takie przedłużenie nie może zostać wykorzystane w celu rozpoczęcia negocjacji w sprawie przyszłych stosunków.
(13) Rada Europejska dokona przeglądu postępów na swoim spotkaniu w czerwcu 2019 r.
(14) Zgodnie z art. 50 ust. 4 TUE Zjednoczone Królestwo nie brało udziału w obradach Rady Europejskiej dotyczących niniejszej decyzji ani w jej przyjęciu. Jednakże, zgodnie z pismem stałego przedstawiciela Zjednoczonego Królestwa przy Unii Europejskiej, Tima Barrowa z dnia 11 kwietnia 2019 r., Zjednoczone Królestwo zgodziło się, zgodnie z art. 50 ust. 3 TUE, na przedłużenie okresu, o którym mowa w tym artykule, oraz na niniejszą decyzję,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady Europejskiej | |
| D. TUSK | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.101.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2019/584 przedłużająca okres, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE |
| Data aktu: | 11/04/2019 |
| Data ogłoszenia: | 11/04/2019 |
| Data wejścia w życie: | 11/04/2019 |