Decyzja 2018/479 w sprawie krajowego programu pomocy długoterminowej dla rolnictwa w północnych regionach Szwecji

DECYZJA KOMISJI (UE) 2018/479
z dnia 20 marca 2018 r.
w sprawie krajowego programu pomocy długoterminowej dla rolnictwa w północnych regionach Szwecji

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 1622)

(Jedynie tekst w języku szwedzkim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Akt przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji do Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 142,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją 96/228/WE 1  Komisja zatwierdziła krajowy program pomocy długoterminowej dla rolnictwa w północnych regionach Szwecji ("program pomocy nordyckiej") zgłoszony przez Szwecję zgodnie z art. 143 Aktu przystąpienia w celu uzyskania zezwolenia zgodnie z art. 142 Aktu przystąpienia. Decyzję 96/228/WE zastąpiono decyzją Komisji C(2010) 6050 2 . Decyzja ta została ostatnio zmieniona decyzją wykonawczą Komisji C(2015) 6592 3 .

(2) Pismem z dnia 17 listopada 2017 r. Szwecja wystąpiła z wnioskiem, aby Komisja zmieniła decyzję C(2010) 6050 w celu uproszczenia zarządzania programem i uwzględnienia zmian we wspólnej polityce rolnej, a także zmian sytuacji gospodarczej w rolnictwie w północnych regionach Szwecji. Dnia 6 grudnia 2017 r. Szwecja przesłała Komisji dodatkowe informacje dotyczące tego wniosku.

(3) Biorąc pod uwagę wynikające z tego zmiany w decyzji C(2010) 6050 oraz szereg poprzednich zmian, należy zastąpić wspomnianą decyzję nową decyzją.

(4) Pomoc długoterminowa, o której mowa w art. 142 Aktu przystąpienia, ma na celu zapewnienie utrzymania działalności rolniczej w regionach północnych określonych przez Komisję.

(5) Uwzględniając czynniki, o których mowa w art. 142 ust. 1 i 2 Aktu przystąpienia, należy określić jednostki administracyjne pogrupowane według podregionów, położone na obszarach na północ od 62. równoleżnika lub na obszarach przylegających do niego, na których występują porównywalne warunki klimatyczne, powodujące, że prowadzenie działalności rolniczej jest szczególnie utrudnione. W podregionach tych gęstość zaludnienia wynosi nie więcej niż 10 mieszkańców na kilometr kwadratowy, wykorzystywana powierzchnia użytków rolnych stanowi na ich obszarze 10 % lub mniej całkowitej powierzchni obszaru gminy, a część wykorzystywanej powierzchni użytków rolnych przeznaczonej pod rośliny polowe przeznaczone do spożycia przez ludzi stanowi 20 % lub mniej. Należy uwzględnić podregiony otoczone innymi podregionami leżącymi na takich obszarach, nawet jeśli nie spełniają one tych samych wymogów.

(6) W celu ułatwienia zarządzania programem i skoordynowania go ze wsparciem udzielanym na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 4  na obszarach otrzymujących pomoc na podstawie niniejszej decyzji należy uwzględnić te same jednostki gminne co te, które należą do obszaru wyznaczonego na podstawie art. 32 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w programie rozwoju obszarów wiejskich.

(7) Okresem odniesienia, który należy uwzględnić podczas dokonywania oceny rozwoju produkcji rolnej i ogólnego poziomu wsparcia, powinien - na podstawie dostępnych statystyk krajowych oraz w celu zapewnienia jednolitego stosowania we wszystkich sektorach produkcji - być rok 1993.

(8) Zgodnie z art. 142 Aktu przystąpienia całkowita kwota przyznanej pomocy powinna być wystarczająca do utrzymania działalności rolniczej w północnych regionach Szwecji, ale nie może prowadzić do ogólnego wsparcia przekraczającego poziom wsparcia w przedakcesyjnym okresie odniesienia, który zostanie określony. W celu udzielenia wsparcia na podstawie art. 142 Aktu przystąpienia na odpowiednim poziomie, uwzględniając obecne koszty produkcji i nie przekraczając jednocześnie poziomu wsparcia w określonym przedakcesyjnym okresie odniesienia, przy określaniu maksymalnego dopuszczalnego poziomu pomocy na podstawie tego artykułu należy uwzględnić zmiany wskaźnika cen konsumpcyjnych w Szwecji w latach od 1993 do 2017.

(9) W związku z tym na podstawie danych z 2017 r., uwzględniając pięcioletnie okresy sprawozdawcze określone w art. 143 ust. 2 Aktu przystąpienia, maksymalna kwota rocznej pomocy obliczona jako średnia w pięcioletnim okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. powinna wynosić 422,92 mln SEK.

(10) W celu uproszczenia programu pomocy nordyckiej i umożliwienia Szwecji elastycznego kierowania pomocy do różnych sektorów produkcji należy ustalić jedną maksymalną średnią roczną kwotę pomocy w odniesieniu do łącznego wsparcia, w tym odrębne maksymalne wsparcie w zakresie produkcji i transportu mleka krowiego w celu zapewnienia zrównoważonego podziału wsparcia.

(11) Pomoc należy przyznawać corocznie na podstawie czynników produkcji (duże jednostki przeliczeniowe i hektary), z wyjątkiem mleka krowiego, w przypadku którego pomoc należy przyznawać na podstawie jednostek produkcji (kilogramów) w ramach całkowitych limitów ustanowionych w niniejszej decyzji.

(12) Aby umożliwić szybkie reagowanie na zmienność cen produkcji rolnej i utrzymanie działalności rolniczej w północnych regionach Szwecji, należy umożliwić Szwecji ustalenie na każdy rok kalendarzowy kwoty pomocy na sektor w ramach kategorii pomocy i na jednostkę produkcji.

(13) Szwecja powinna zróżnicować pomoc w swoich północnych regionach i ustalić roczne kwoty pomocy stosownie do stopnia nasilenia naturalnego utrudnienia oraz innych obiektywnych, przejrzystych i uzasadnionych kryteriów odnoszących się do celów określonych w art. 142 ust. 3 akapit trzeci Aktu przystąpienia, którymi są: zachowanie tradycyjnej produkcji produktów podstawowych i przetworzonych odpowiadających w szczególny sposób warunkom klimatycznym danych regionów, poprawa struktur produkcji, wprowadzania do obrotu i przetwarzania produktów rolnych, ułatwienie usuwania takich produktów oraz zapewnienie odpowiedniej ochrony środowiska i terenów wiejskich.

(14) Pomoc należy wypłacać corocznie na podstawie rzeczywistej liczby kwalifikujących się czynników produkcji. Szwecja powinna mieć jednak prawo do wypłaty pomocy w zakresie mleka krowiego, kur niosek i świń przeznaczonych do uboju, a także transportu mleka krowiego w miesięcznych ratach. Pomoc w zakresie mleka krowiego opiera się na rzeczywistej produkcji w celu zapewnienia ciągłości produkcji.

(15) Należy unikać nadmiernej rekompensaty dla producentów poprzez odzyskiwanie nienależnych płatności w sposób niezwłoczny, a najpóźniej przed dniem 1 czerwca następnego roku.

(16) Zgodnie z art. 142 ust. 2 Aktu przystąpienia pomoc przyznana na podstawie niniejszej decyzji nie powinna prowadzić do zwiększenia całkowitej produkcji w stosunku do tradycyjnego poziomu produkcji na obszarze objętym programem pomocy nordyckiej.

(17) W związku z tym konieczne jest ustalenie rocznej maksymalnej liczby kwalifikujących się czynników produkcji w odniesieniu do każdej kategorii pomocy oraz maksymalnej dopuszczalnej rocznej wielkości produkcji mleka krowiego na poziomie równym lub niższym niż w okresach odniesienia.

(18) W przypadku gdy liczba czynników produkcji w kategorii lub wielkość produkcji mleka krowiego przekraczają maksymalny poziom w danym roku, w celu przestrzegania średnich pięcioletnich liczbę kwalifikujących się czynników produkcji lub ilość mleka krowiego należy zmniejszyć o odpowiednią liczbę czynników produkcji w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym nastąpiło przekroczenie maksymalnej ilości, z wyjątkiem pomocy z tytułu transportu mleka krowiego, kur niosek i świń przeznaczonych do uboju oraz mleka krowiego, w odniesieniu do których ilość kwalifikująca się może zostać obniżona o ilość odpowiadającą nadwyżce w ostatnim miesiącu roku, w którym przekroczono maksymalną dopuszczalną ilość.

(19) Zgodnie z art. 143 ust. 2 Aktu przystąpienia Szwecja powinna przekazać Komisji informacje na temat wdrażania i skutków pomocy. W celu lepszej oceny długoterminowych skutków pomocy oraz w celu ustalenia poziomów pomocy jako średnich pięcioletnich należy co pięć lat składać sprawozdania o społeczno-gospodarczych skutkach pomocy i przekazywać coroczne sprawozdania zawierające informacje finansowe i inne informacje dotyczące wdrażania, niezbędne do zapewnienia przestrzegania warunków ustanowionych w niniejszej decyzji.

(20) Należy określić zasady mające zastosowanie do zmian wprowadzonych w programie przez Komisję lub zaproponowanych przez Szwecję w celu ochrony uzasadnionych oczekiwań beneficjentów pomocy i zapewnienia ciągłości programu, aby można było skutecznie realizować cele zawarte w art. 142 Aktu przystąpienia.

(21) Szwecja powinna zapewnić podjęcie odpowiednich środków kontroli w stosunku do beneficjentów pomocy. W celu zapewnienia skuteczności tych środków i przejrzystości wdrażania programu pomocy nordyckiej wspomniane środki kontroli należy w jak największym stopniu dostosować do środków stosowanych w ramach wspólnej polityki rolnej.

(22) Aby osiągnąć cel, jakim jest utrzymanie produkcji, zgodnie z art. 142 Aktu przystąpienia i aby ułatwić zarządzanie wsparciem, niniejsza decyzja powinna obowiązywać od dnia 1 stycznia 2018 r.

(23) Należy zatem uchylić decyzję C(2010) 6050 ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2018 r. Należy zapewnić środki przejściowe dotyczące sprawozdawczości w zakresie wsparcia udzielonego na podstawie art. 142 Aktu przystąpienia i wypłaconego w 2017 r. na podstawie decyzji C(2010) 6050,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zatwierdzona pomoc

1. 
Od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. Szwecja jest uprawniona do wdrażania programu pomocy długoterminowej dla rolnictwa w północnych regionach wymienionych w załączniku I.
2. 
Całkowita kwota przyznanej pomocy nie przekracza 422,92 mln SEK na rok kalendarzowy. Roczne kwoty maksymalne uznaje się za roczne średnie pomocy przyznanej w okresie pięciu lat kalendarzowych objętych niniejszą decyzją.
3. 
Kategorie pomocy i sektory produkcji w odniesieniu do każdej kategorii, maksymalne dopuszczalne średnie roczne kwoty określone w ust. 2, w tym osobną maksymalną kwotę przeznaczoną na produkcję i transport mleka krowiego, a także maksymalną roczną liczbę kwalifikujących się czynników produkcji na kategorię pomocy określono w załączniku II.
4. 
Pomoc przyznaje się na podstawie kwalifikujących się czynników produkcji lub wielkości produkcji w następujący sposób:
a)
na kilogram faktycznie wyprodukowanego mleka w przypadku produkcji mleka krowiego;
b)
na dużą jednostkę przeliczeniową inwentarza w przypadku produkcji zwierzęcej;
c)
na hektar w przypadku upraw i produkcji ogrodniczej, w tym jagód;
d)
jako rekompensatę kosztów rzeczywistych z tytułu transportu mleka krowiego, odliczając wszelkie inne wsparcie publiczne dla tych samych kosztów.

Pomoc powiązaną z wielkością produkcji można przyznać wyłącznie na produkcję mleka krowiego, przy czym pomoc ta nie może być w żadnym przypadku powiązana z przyszłą produkcją.

Kursy przeliczeniowe na duże jednostki przeliczeniowe inwentarza dla różnych rodzajów zwierząt gospodarskich są określone w załączniku II.

5. 
Zgodnie z ust. 3 oraz w granicach określonych w załączniku II, Szwecja dokonuje rozróżnienia pomocy w swoich północnych regionach i ustala corocznie kwoty pomocy z tytułu czynnika produkcji, kosztu lub jednostki produkcji na podstawie obiektywnych kryteriów odnoszących się do stopnia nasilenia naturalnego utrudnienia i innych czynników przyczyniających się do osiągnięcia celów określonych w art. 142 ust. 3 akapit trzeci Aktu przystąpienia.
Artykuł  2

Okresy odniesienia

Okresem odniesienia, o którym mowa w art. 142 ust. 3 akapit pierwszy tiret drugie Aktu przystąpienia, jest rok 1993, zarówno w odniesieniu do ilości, jak i poziomu wsparcia określonego w art. 1 niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Warunki przyznawania pomocy

1. 
Szwecja określa, w granicach przewidzianych w niniejszej decyzji, warunki przyznawania pomocy różnym kategoriom beneficjentów. Warunki te obejmują stosowane kryteria kwalifikowalności i wyboru oraz zapewniają równe traktowanie beneficjentów.
2. 
Pomoc wypłacana jest beneficjentom na podstawie rzeczywistych czynników produkcji lub, w odniesieniu do produkcji mleka krowiego, rzeczywistej wielkości produkcji, o której mowa w art. 1 ust. 4.
3. 
Pomoc jest wypłacana corocznie, z wyjątkiem pomocy w odniesieniu do mleka krowiego, pomocy z tytułu transportu mleka krowiego, kur niosek i świń przeznaczonych do uboju, w odniesieniu do których pomoc może być wypłacana w miesięcznych ratach.
4. 
Przekroczenie maksymalnej rocznej liczby czynników produkcji lub ilości kwalifikujących się do pomocy określonych w załączniku II uwzględnia się jako odpowiednie zmniejszenie liczby czynników produkcji w roku następującym po przekroczeniu, w którym pomoc wypłacana jest w rocznych ratach, lub w ostatnim miesiącu roku, w którym pomoc wypłacana jest co miesiąc.
5. 
Szwecja podejmuje odpowiednie środki, aby zapobiec przekroczeniu, o którym mowa w ust. 4, w przypadku gdy takie przekroczenie wydaje się prawdopodobne na podstawie oficjalnych lub oficjalnie zweryfikowanych prognoz statystycznych.
6. 
Nadpłatę lub nienależną płatność na rzecz beneficjenta odzyskuje się, odliczając odpowiednie kwoty od pomocy wypłacanej beneficjentowi w kolejnym roku lub w inny sposób w tym samym roku, w przypadku gdy beneficjentowi nie wypłaca się żadnej pomocy. Nienależne kwoty odzyskuje się przed dniem 1 czerwca następnego roku.
Artykuł  4

Informacje i środki kontroli

1. 
W ramach informacji przekazywanych zgodnie z art. 143 ust. 2 Aktu przystąpienia Szwecja przedkłada Komisji co roku do dnia 1 czerwca informacje na temat wdrażania pomocy przyznanej na podstawie niniejszej decyzji w poprzednim roku kalendarzowym.

Informacje te dotyczą zwłaszcza:

a)
identyfikacji jednostek gminnych, w których wypłacono pomoc, za pomocą szczegółowej mapy oraz, w razie potrzeby, za pomocą innych danych;
b)
całkowitej produkcji obejmującej rok sprawozdawczy w przypadku podregionów kwalifikujących się do objęcia pomocą na podstawie niniejszej decyzji, wyrażonej w ilościach dla każdego z produktów wymienionych w załączniku II;
c)
łącznej liczby czynników produkcji i ilości, liczby czynników produkcji i ilości kwalifikujących się do pomocy oraz liczby czynników produkcji i ilości wspieranych na sektor produkcji określony w załączniku II w podziale na produkty w poszczególnych sektorach, w tym wskazania przekroczenia dopuszczalnej maksymalnej rocznej liczby czynników produkcji i ilości, a także opisu ewentualnych środków podjętych, aby zapobiec takiemu przekroczeniu;
d)
całkowitej wypłaconej pomocy, całkowitej kwoty pomocy przypadającej na kategorię pomocy i rodzaj produkcji, kwot wypłaconych na rzecz beneficjentów według czynnika produkcyjnego/innej jednostki, a także kryteriów różnicujących kwoty pomocy według podregionów i rodzajów gospodarstw rolnych lub na podstawie innych czynników;
e)
zastosowanego systemu płatności wraz ze szczegółami dotyczącymi wszelkich zaliczek opartych na szacunkach, płatności końcowych, a także stwierdzonych nadpłat i ich odzyskiwania;
f)
kwot pomocy wypłacanych na podstawie art. 32 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w jednostkach administracyjnych objętych niniejszą decyzją;
g)
odniesień do ustawodawstwa krajowego, w ramach którego pomoc jest wykonywana.
2. 
Przed dniem 1 czerwca 2023 r. Szwecja, oprócz sprawozdania rocznego obejmującego rok 2022, przedkłada Komisji sprawozdanie obejmujące pięcioletni okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. Sprawozdanie to obejmuje również wsparcie przyznane na podstawie decyzji C(2010) 6050 w 2016 i 2017 r.

W sprawozdaniu wskazuje się w szczególności:

a)
całkowitą kwotę pomocy wypłaconą w trakcie pięcioletniego okresu oraz jej podział na kategorie pomocy, rodzaje produkcji i podregiony;
b)
w odniesieniu do każdej kategorii pomocy - całkowite wielkości produkcji na rok i na okres pięcioletni, liczbę czynników produkcji i poziom dochodów rolników w regionach kwalifikujących się do pomocy;
c)
zmiany w produkcji rolnej, przetwarzaniu i wprowadzaniu do obrotu w społecznym i gospodarczym kontekście regionów północnych;
d)
wpływ pomocy na ochronę środowiska naturalnego i ochronę terenów wiejskich;
e)
wnioski dotyczące średnioterminowego rozwoju pomocy na podstawie danych przedstawionych w sprawozdaniu.
3. 
Szwecja dostarcza dane w formie zgodnej ze standardami statystycznymi stosowanymi przez Unię.
4. 
Szwecja podejmuje wszelkie kroki niezbędne do zastosowania niniejszej decyzji i odpowiednie środki kontroli w stosunku do beneficjentów pomocy.
5. 
Środki kontroli są w jak najszerszym zakresie zharmonizowane z systemami kontroli stosowanymi w ramach unijnych systemów wsparcia.
Artykuł  5

Zastosowanie ewentualnych zmian

1. 
Na podstawie informacji dotyczących systemu wsparcia, o którym mowa w art. 4, oraz uwzględniając krajowy i unijny kontekst produkcji rolnej, a także innych istotnych czynników, w 2022 r. Szwecja musi przekazać Komisji odpowiednie wnioski dotyczące zmiany i przedłużenia na okres pięciu lat pomocy zatwierdzonej na podstawie niniejszej decyzji.
2. 
Jeżeli Komisja podejmie decyzję o zmianie niniejszej decyzji, w szczególności na podstawie zmian we wspólnej organizacji rynków rolnych lub w systemie wsparcia bezpośredniego bądź zmiany stawki jakiejkolwiek zatwierdzonej krajowej pomocy państwa w dziedzinie rolnictwa, każda zmiana programu pomocy zatwierdzonego niniejszą decyzją ma zastosowanie tylko od roku następującego po roku, w którym zmiana została przyjęta.
Artykuł  6

Uchylenie

Decyzja C(2010) 6050 traci moc z dniem 1 stycznia 2018 r.

Artykuł 6 ust. 1 tej decyzji ma jednak nadal zastosowanie do pomocy przyznanej na podstawie tej decyzji w 2017 r.

Artykuł  7

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r.

Artykuł  8

Adresat

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Szwecji.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2018 r.
W imieniu Komisji
Phil HOGAN
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PODREGION 1
Prowincja Gmina Miejscowość
Dalarna Älvdalen Idre
Jämtland Krokom Hotagen
Strömsund Frostviken
Åre Åre
Kall
Undersåker
Berg Storsjö
Härjedalen Linsell
Hede
Ljusnedal
Tännäs
Västerbotten Storuman Tärna
Sorsele Sorsele
Dorotea Risbäck
Vilhelmina Vilhelmina
Norrbotten Arvidsjaur Arvidsjaur
Arjeplog Arjeplog
Jokkmokk Jokkmokk
Porjus
Pajala Muonionalusta
Junosuando
Gällivare Gällivare
Nilivaara
Malmberget
Kiruna Jukkasjärvi
Vittangi
Karesuando
Powierzchnia użytków rolnych w podregionie 1 6 700 ha

PODREGION 2

Prowincja Gmina Okręg
Dalarna Malung Lima
Transtrand
Älvdalen Särna
Västernorrland Örnsköldsvik Trehörningsjö
Jämtland Ragunda Borgvattnet
Stugun
Bräcke Bräcke
Nyhem
Håsjö
Sundsjö
Revsund
Bodsjö
Krokom Näskott
Aspås
Ås
Laxsjö
Föllinge
Offerdal
Alsen
Strömsund Ström
Alanäs
Gåxsjö
Hammerdal
Bodum
Tåsjö
Åre Mattmar
Mörsil
Hallen
Berg Berg
Hackås
Oviken
Myssjö
Åsarne
Klövsjö
Rätan
Härjedalen Sveg
Vemdalen
Ängersjö
Lillhärdal
Östersund Östersund
Frösö
Sunne
Näs
Lockne
Marieby
Brunflo
Kyrkås
Lit
Häggenås
Västerbotten Vindeln Vindeln
Åmsele
Norsjö Norsjö
Malå Malå
Storuman Stensele
Sorsele Gargnäs
Dorotea Dorotea
Åsele Åsele
Fredrika
Lycksele Lycksele
Björksele
Örträsk
Skellefteå Boliden
Fällfors
Jörn
Kalvträsk
Norrbotten Jokkmokk Vuollerim
Övertorneå Svanstein
Pajala Pajala
Korpilombolo
Tärendö
Gällivare Hakkas
Powierzchnia użytków rolnych w podregionie 2 46 600 ha

PODREGION 3

Prowincja Gmina Okręg
Värmland Torsby Södra Finnskoga
Dalarna Älvdalen Älvdalen
Gävleborg Nordanstig Hassela
Ljusdal Hamra
Los
Kårböle
Västernorrland Ånge Haverö
Timrå Ljustorp
Härnösand Stigsjö
Viksjö
Sundsvall Indal
Holm
Liden
Kramfors Nordingrå
Vibyggerå
Ullånger
Torsåker
Sollefteå Graninge
Junsele
Edsele
Ramsele
Örnsköldsvik Örnsköldsvik
Anundsjö
Skorped
Sidensjö
Nätra
Själevad
Mo
Gideå
Björna
Jämtland Ragunda Ragunda
Bräcke Hällesjö
Krokom Rödön
Strömsund Fjällsjö
Åre Marby
Härjedalen Älvros
Överhogdal
Ytterhogdal
Östersund Norderö
Västerbotten Nordmaling Nordmaling
Bjurholm Bjurholm
Robertsfors Bygdeå
Nysätra
Vännäs Vännäs
Umeå Umeå Landsförsamling
Tavelsjö
Sävar
Skellefteå Skellefteå Landsförsamling
Kågedalen
Byske
Lövånger
Burträsk
Norrbotten Överkalix Överkalix
Kalix Nederkalix
Töre
Övertorneå Övertorneå
Hietaniemi
Älvsbyn Älvsby
Luleå Luleå Domkyrkoförsamling
Örnäset
Nederluleå
Råneå
Piteå Piteå Stadsförsamling
Hortlax
Piteå Landsförsamling
Norrfjärden
Boden Överluleå
Gunnarsbyn
Edefors
Sävast
Haparanda Nedertorneå-Haparanda
Karl Gustav
Powierzchnia użytków rolnych w podregionie 3 108 650 ha

PODREGION 4

Prowincja Gmina Okręg
Värmland Torsby Lekvattnet
Nyskoga
Norra Finnskoga
Dalby
Norra Ny
Filipstad Rämmen
Hagfors Gustav Adolf
Dalarna Vansbro Järna
Nås
Äppelbo
Malung Malung
Rättvik Boda
Ore
Orsa Orsa
Mora Våmhus
Venjan
Falun Bjursås
Ludvika Säfsnäs
Gävleborg Ovanåker Ovanåker
Voxna
Nordanstig Ilsbo
Harmånger
Jättendal
Gnarp
Bergsjö
Ljusdal Ljusdal
Färila
Ramsjö
Järvsö
Bollnäs Rengsjö
Undersvik
Arbrå
Hudiksvall Bjuråker
Västernorrland Ånge Borgsjö
Torp
Timrå Timrå
Hässjö
Tynderö
Härnösand Härnösands Domkyrkoförsamling
Högsjö
Häggdånger
Säbrå
Hemsö
Sundsvall Sundsvalls Gustav Adolf
Skönsmon
Skön
Alnö
Sättna
Selånger
Stöde
Tuna
Attmar
Njurunda
Kramfors Gudmundrå
Nora
Skog
Bjärtrå
Styrnäs
Dal
Ytterlännäs
Sollefteå Sollefteå
Multrå
Långsele
Ed
Resele
Helgum
Ådals-Liden
Boteå
Överlännäs
Sånga
Örnsköldsvik Arnäs
Grundsunda
Jämtland Ragunda Fors
Västerbotten Umeå Umeå Stadsförsamling
Teg
Ålidhem
Holmsund
Hörnefors
Holmön
Umeå Maria
Skellefteå Skellefteå Sankt Olov
Skellefteå Sankt Örjan
Bureå
Powierzchnia użytków rolnych w podregionie 4 69 050 ha

PODREGION 5

Prowincja Gmina Okręg
Värmland Kil Boda
Eda Eda
Järnskog
Skillingmark
Köla
Torsby Fryksände
Vitsand
Östmark
Grums Värmskog
Årjäng Silbodal
Sillerud
Karlanda
Holmedal
Blomskog
Trankil
Västra Fågelvik
Töcksmark
Östervallskog
Sunne Gräsmark
Lysvik
Filipstad Gåsborn
Hagfors Hagfors
Ekshärad
Norra Råda
Sunnemo
Arvika Arvika Östra
Arvika Västra
Stavnäs
Högerud
Glava
Bogen
Gunnarskog
Ny
Älgå
Mangskog
Brunskog
Säffle Svanskog
Långserud
Dalarna Gagnef Mockfjärd
Gagnef
Floda
Leksand Leksand
Djura
Ål
Siljansnäs
Rättvik Rättvik
Mora Mora
Sollerön
Falun Svärdsjö
Enviken
Gävleborg Ockelbo Ockelbo
Ovanåker Alfta
Gävle Hamrånge
Söderhamn Söderhamn
Sandarne
Skog
Ljusne
Söderala
Bergvik
Mo
Trönö
Norrala
Bollnäs Bollnäs
Segersta
Bollnäs Hanebo
Hudiksvall Hudiksvall
Idenor
Hälsingtuna
Rogsta
Njutånger
Enånger
Delsbo
Norrbo
Forsa
Hög
Powierzchnia użytków rolnych w podregionie 5 72 300 ha

ZAŁĄCZNIK  II

Maksymalna średnia roczna kwota pomocy na okres pięciu lat, od dnia 1 stycznia 2018 r.

do dnia 31 grudnia 2022 r. (w mln SEK)

Maksymalna roczna liczba

kwalifikujących się czynników

produkcji lub kwot (1)

Mleko krowie i pomoc na transport mleka krowiego 450 000 000 kg
Kozy, świnie przeznaczone do uboju, lochy, kury nioski 17 000 DJP
Miękkie owoce, warzywa i ziemniaki 3 660 hektarów
POMOC OGÓŁEM 422,92 (2)
(1) Kursy przeliczeniowe na duże jednostki przeliczeniowe inwentarza (DJP): Koza to 0,15 DJP, świnia przeznaczona do uboju to 0,10 DJP, locha to 0,33 DJP, a kura nioska to 0,01 DJP.

(2) Z czego maksymalnie kwotę 395,9 mln SEK wsparcia można przyznać na kategorię mleko krowie i pomoc na transport mleka krowiego.

1 Decyzja Komisji 96/228/WE z dnia 28 lutego 1996 r. w sprawie krajowego programu pomocy długoterminowej w celu wsparcia rolników w północnych regionach Szwecji (Dz.U. L 76 z 26.3.1996, s. 29).
2 Decyzja Komisji C(2010) 6050 z dnia 8 września 2010 r. w sprawie krajowego programu pomocy długoterminowej w celu wsparcia rolników w północnych regionach Szwecji.
3 Decyzja wykonawcza Komisji C(2015) 6592 z dnia 1 października 2015 r. zmieniająca decyzję C(2010) 6050 w sprawie krajowego programu pomocy długoterminowej dla rolnictwa w północnych regionach Szwecji.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024