Rozporządzenie delegowane 2018/190 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 1393/2014 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach północno-zachodnich

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/190
z dnia 24 listopada 2017 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 1393/2014 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach północnozachodnich

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 6 oraz art. 18 ust. 1 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach unijnych połowów poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym.

(2) Artykuł 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 upoważnia Komisję do przyjęcia planów w zakresie odrzutów w drodze aktu delegowanego na okres nie dłuższy niż trzy lata odnawialny jednokrotnie na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie w porozumieniu z odpowiednimi komitetami doradczymi.

(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1393/2014 2  ustanowiono plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych w wodach północnozachodnich w celu ułatwienia realizacji obowiązku wyładunku za pomocą pewnych mechanizmów elastyczności.

(4) Belgia, Francja, Hiszpania, Irlandia, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na wodach północnozachodnich. Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Wód Północno-Zachodnich i Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych te państwa członkowskie przedstawiły Komisji w dniu 31 maja 2017 r. wspólną rekomendację.

(5) Wyłączenia z obowiązku wyładunku wszystkich połowów mogą zostać określone zgodnie z art. 15 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w odniesieniu do gatunków, co do których dowody naukowe wykazują wysokie wskaźniki przeżycia ("wyłączenia z uwagi na przeżywalność").

(6) We wspólnej rekomendacji sugeruje się stosowanie, pod pewnymi warunkami, wyłączenia z uwagi na przeży- walność w latach 2019 i 2020 w odniesieniu do makreli i śledzia atlantyckiego złowionych w połowach sieciami pierścieniowymi, ukierunkowanych na gatunki nieobjęte kwotami w rejonach ICES VIIe oraz VIIf. Dowody przedstawione przez państwa członkowskie, aby uzasadnić to wyłączenie, zostały zweryfikowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF). STECF stwierdził, że dowody przedstawione na poparcie proponowanego wyłączenia były podobne do dowodów uzasadniających inne wyłączenia zawarte w poprzednim planie w zakresie odrzutów i zostały już ocenione przez STECF. Wyłączenia z obowiązku wyładunku wszystkich połowów mogą ponadto zostać określone zgodnie z art. 15 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, w przypadku gdy dowody naukowe wskazują, że zwiększenie selektywności jest bardzo trudne lub postępowanie z niezamierzonymi połowami pociąga za sobą nieproporcjonalne koszty ("wyłączenia »de minimis«").

(7) We wspólnej rekomendacji proponuje się wyłączenie de minimis maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 r. i 2020 r. całkowitych rocznych połowów błękitka (Micromesistius poutassou) w ramach połowów przemysłowych przez trawlery pelagiczne, ukierunkowanych na ten gatunek w rejonach ICES Vb, VI i VII, połączonych z przetwarzaniem tego gatunku na statkach w celu wytworzenia bazy do surimi. Zainteresowane państwa członkowskie przedstawiły dowody w celu wykazania, że zwiększenie selektywności nie jest możliwe oraz że koszty postępowania z niezamierzonymi połowami są nieproporcjonalne. STECF dokonał przeglądu proponowanego wyłączenia i stwierdził, że jest ono wystarczająco uzasadnione. W związku z tym proponowane wyłączenie może zostać wprowadzone do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1393/2014.

(8) We wspólnej rekomendacji zaproponowano zastosowanie wyłączenia de minimis maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 r. i w 2020 r. całkowitych rocznych połowów tuńczyka białego (Thunnus alalunga) ukierunkowanych na ten gatunek, prowadzonych przy użyciu tuk pelagicznych (PTM) w rejonie ICES VII. Państwa członkowskie przedstawiły dowody wykazujące, że koszty przechowywania niechcianych połowów i postępowania z nimi na morzu i na lądzie są nieproporcjonalne. Dowody dostarczone przez państwa członkowskie zostały zweryfikowane przez STECF. W swojej ocenie STECF wspomniał o ryzyku selekcji jakościowej. W odniesieniu do tej kwestii należy zauważyć, że zgodnie z art. 19a ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 850/1998 3  zakaz odrzutów nie ma zastosowania do połowów gatunków objętych wyłączeniem z obowiązku wyładunku zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. W związku z tym proponowane wyłączenie może zostać wprowadzone do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1393/2014.

(9) We wspólnej rekomendacji sugeruje się ustanowienie na lata 2018, 2019 i 2020 wyłączenia de minimis maksymalnie do 1 % całkowitych rocznych połowów makreli (Scomber scombrus), ostroboka (Trachurus ssp.), śledzia atlantyckiego (Clupea harengus) i witlinka (Merlangius Merlangus) złowionych w połowach małych gatunków pelagicznych przez trawlery do połowów w toni wodnej (OTM i PTM) o długości całkowitej do 25 metrów, poławiające makrelę, ostroboka i śledzia atlantyckiego w rejonie ICES VIId. STECF zweryfikował dowody naukowe przedstawione przez państwa członkowskie w celu wsparcia proponowanego wyłączenia. STECF stwierdził, że wyłączenie de minimis może stanowić zachętę dla zainteresowanych flot, aby dostosowały one swoje sposoby postępowania i prowadziły dalsze badania nad sposobami poprawy selektywności. W związku z tym przedmiotowe wyłączenie może zostać włączone do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1393/2014.

(10) Okres obowiązywania planu w zakresie odrzutów należy w związku z tym przedłużyć do dnia 31 grudnia 2020 r.

(11) W art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1393/2014 określa się odpowiednio wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do makreli i śledzia atlantyckiego złowionych w połowach przy użyciu okrężnic. Środek ten został pozytywnie oceniony przez STECF w 2014 r. Komisja uważa, że dowody, na których opierała się ta ocena, zachowają ważność przez kolejne trzy lata. W związku z tym należy przedłużyć stosowanie środka do 2020 r.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1393/2014 i załącznik do niego.

(13) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą oraz planowanie okresu połowu statków unijnych, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Zważywszy że plan w zakresie odrzutów ustanowiony rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1393/2014 wygasa z dniem 31 grudnia 2017 r., niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2018 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1393/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obowiązku wyładunku nie stosuje się w latach 2019 i 2020 do połowów makreli i śledzia atlantyckiego w ukierunkowanych połowach sieciami pierścieniowymi pelagicznych gatunków nieobjętych kwotami w rejonach ICES VIIe oraz VIIf, jeżeli wymogi określone w ust. 1-5 niniejszego artykułu oraz w art. 4 niniejszego rozporządzenia są spełnione »mutatis mutandis«.";

2)
tytuł art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Wyłączenia »de minimis« w latach 2015, 2016 i 2017";

3)
dodaje się art. 3a w brzmieniu:

"Artykuł 3a

Wyłączenia »de minimis« w latach 2018, 2019 i 2020

W drodze odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 można dokonać odrzutów następujących ilości:

a) maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 r. i 2020 r. całkowitych rocznych połowów błękitka (Micromesistius poutassou) w ramach połowów przemysłowych przez trawlery pelagiczne, ukierunkowanych na ten gatunek w rejonach ICES Vb, VI i VII, połączonych z przetwarzaniem tego gatunku na statkach w celu wytworzenia bazy do surimi;

b) maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 r. i w 2020 r. całkowitych rocznych połowów tuńczyka białego (Thunnus alalunga) ukierunkowanych na ten gatunek przy użyciu tuk pelagicznych (PTM) w podobszarze ICES VII;

c) maksymalnie do 1 % w 2018 r., 2019 r. i 2020 r. całkowitych rocznych połowów makreli (Scomber scombrus), ostroboka (Trachurus spp.), śledzia (Clupea harengus) i witlinka (Merlangius merlangus) w połowach pelagicznych prowadzonych przez trawlery pelagiczne o długości do 25 metrów przy użyciu włoków pelagicznych (OTM i PTM), ukierunkowanych na makrelę, ostroboka i śledzia atlantyckiego w rejonie ICES VIId.";

4)
w art. 5 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.";

5)
załącznik zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 listopada 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.
Połowy w obszarach ICES Vb, Via, Vlb:
Kod Narzędzia do połowów pelagicznych Kwoty gatunków docelowych
OTB Włoki rozpornicowe - denne Makrela, śledź atlantycki, ostrobok, błękitek, ka- proszowate, argentyna wielka
OTM Włoki rozpornicowe pelagiczne, inne Makrela, śledź atlantycki, ostrobok, błękitek, ka- proszowate, argentyna wielka
PTB Tuki - denne (inne) Makrela
PTM Tuki pelagiczne Śledź atlantycki, makrela, ostrobok
PS Okrężnice Makrela, błękitek
LHM Wędy ręczne Makrela
LTL Sznury Makrela
2.
Połowy w obszarach ICES VII (z wyjątkiem ICES Viia, VIId oraz VIIe):
Kod Narzędzia do połowów pelagicznych Kwoty gatunków docelowych
LHM Wędy ręczne Makrela
LTL Sznury i wędy Tuńczyk biały
PTM Tuki pelagiczne Błękitek, makrela, ostrobok, tuńczyk biały, kapro- szowate, śledź atlantycki
OTM Włoki rozpornicowe - pelagiczne Błękitek, makrela, ostrobok, kaproszowate, śledź atlantycki, tuńczyk biały
OTB Włoki rozpornicowe - denne Śledź atlantycki
PS Okrężnice Makrela, ostrobok
3.
Połowy w obszarach ICES VIId i VIIe:
Kod Narzędzia do połowów pelagicznych Kwoty gatunków docelowych
OTB Włoki rozpornicowe (nieokreślone) Szprot
GND Sieci dryfujące Makrela, śledź atlantycki
LHM Wędy ręczne i wędziskowe Makrela
OTM Włoki rozpornicowe - pelagiczne (inne) Szprot, ostrobok, makrela, śledź atlantycki, kaproszowate
PTM Tuki pelagiczne (inne) Ostrobok
PS Okrężnice Makrela, ostrobok
4.
Połowy w obszarze ICES VIIa:
Kod Narzędzia do połowów pelagicznych Kwoty gatunków docelowych
OTM Włoki rozpornicowe - pelagiczne Śledź atlantycki
PTM Tuki pelagiczne Śledź atlantycki
LHM Wędy ręczne Makrela
GNS Sieci skrzelowe Śledź atlantycki
1 Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22.
2 Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 25.
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 850/98 z dnia 30 marca 1998 r. w sprawie zachowania zasobów połowowych poprzez środki techniczne dla ochrony niedojrzałych organizmów morskich (Dz.U. L 125 z 27.4.1998, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.36.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2018/190 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 1393/2014 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach północno-zachodnich
Data aktu: 24/11/2017
Data ogłoszenia: 09/02/2018
Data wejścia w życie: 10/02/2018, 01/01/2018