RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zapewnić wystarczające i nieprzerwane dostawy niektórych produktów rolnych i przemysłowych, które są niedostępne w Unii, oraz aby w ten sposób zapobiec ewentualnym zakłóceniom na rynku tych produktów, rozporządzeniem Rady (UE) nr 1387/2013 1 zawieszono cła autonomiczne wspólnej taryfy celnej (zwanej dalej "WTC") na te produkty. Produkty te mogą być przywożone do Unii z zastosowaniem zerowych lub obniżonych stawek celnych.
(2) W przypadku 87 produktów, które nie są wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013, unijna produkcja jest niewystarczająca lub nie istnieje. W interesie Unii leży zatem całkowite zawieszenie ceł autonomicznych WTC na te produkty.
(3) Należy zmodyfikować warunki zawieszenia ceł autonomicznych WTC w odniesieniu do 26 produktów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013, w celu uwzględnienia ewolucji technicznej produktów oraz tendencji gospodarczych na rynku.
(4) W przypadku niektórych produktów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013 należy zmienić klasyfikację w Nomenklaturze scalonej (CN) produktów objętych zawieszeniem.
(5) W przypadku 720 produktów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013 konieczna jest również zmiana, w interesie Unii, daty zakończenia obowiązkowego przeglądu, tak aby umożliwić ich bezcłowy przywóz także po tej dacie. Zawieszenia ceł autonomicznych WTC dotyczące tych produktów zostały poddane przeglądowi; należy ustalić nowe terminy ich kolejnego obowiązkowego przeglądu.
(6) Utrzymanie zawieszenia ceł autonomicznych WTC na 13 produktów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013 nie leży już w interesie Unii. Należy zatem skreślić zawieszenia dotyczące tych produktów. Ponadto zgodnie z komunikatem Komisji dotyczącym autonomicznych zawieszeń i kontyngentów taryfowych 2 (zwanym dalej "komunikatem Komisji") ze względów praktycznych nie można uwzględniać wniosków o zawieszenia lub kontyngenty taryfowe, w przypadku gdy szacowana kwota niepobranych należności celnych wynosi mniej niż 15 000 EUR rocznie. Obowiązkowy przegląd istniejących zawieszeń wykazał, że przywozy w odniesieniu do 197 produktów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013 nie osiągają tego progu. Zawieszenia te należy w związku z tym skreślić.
(7) W celu zachowania jasności oraz ze względu na ilość zmian, które mają zostać wprowadzone, załącznik do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013, powinien zostać zastąpiony.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1387/2013.
(9) Aby uniknąć ewentualnych zakłóceń w stosowaniu systemu autonomicznych zawieszeń oraz aby zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w komunikacie Komisji, zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu dotyczące zawieszeń dla odnośnych produktów powinny być stosowane od dnia 1 stycznia 2019 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: