uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 4,
(1) Producenci Audi AG, BMW AG, FCA Italy S.p.A., Ford Motor Company, Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH, JLR Jaguar Land Rover LTD, Opel Automobile GmbH, PSA Peugeot Citroën, Groupe Renault, Robert Bosch GmbH, Toyota Motor Europe NV/SA, Volvo Cars Corporation i Volkswagen AG ("wnioskodawcy") złożyli w dniu 21 marca 2018 r. wspólny wniosek o zatwierdzenie funkcji automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym jako technologii innowacyjnej.
(2) Wniosek został oceniony zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 725/2011 2 .
(3) Wniosek dotyczy funkcji automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym w pojazdach kategorii M1 z konwencjonalnym układem napędowym (niehybrydowym silnikiem cieplnym). Podstawową zasadą tej technologii innowacyjnej jest odłączanie silnika spalinowego od układu napędowego i uniemożliwienie opóźnienia spowodowanego przez hamowanie silnikiem. Funkcja ta powinna się włączać automatycznie w najczęściej używanym trybie jazdy, który jest trybem wybieranym automatycznie po uruchomieniu silnika pojazdu. Tym samym jazdę z automatycznym odłączaniem silnika można wykorzystać w celu zwiększenia dystansu przejechanego przez pojazd bez napędu w sytuacjach, gdy napęd nie jest potrzebny lub konieczne jest powolne zmniejszanie prędkości. Podczas jazdy z automatycznym odłączaniem silnika energia kinetyczna i potencjalna pojazdu jest bezpośrednio wykorzystywana do pokonania oporu jazdy i - co za tym idzie - do zmniejszenia zużycia paliwa. W celu uzyskania mniejszego opóźnienia silnik jest odłączany od układu napędowego poprzez otwarcie sprzęgła. Czynność ta jest wykonywana automatycznie przez urządzenie sterujące automatycznej skrzyni biegów lub przez automatyczne sprzęgło w przypadku ręcznej skrzyni biegów. W trakcie faz jazdy, w których silnik jest automatycznie odłączany, silnik pracuje na biegu jałowym.
(4) Decyzjami wykonawczymi (UE) 2015/1132 3 i (UE) 2017/1402 4 Komisja zatwierdziła wnioski, odpowiednio: Porsche AG - dotyczący funkcji automatycznego odłączania silnika wyłącznie dla pojazdów Porsche segmentu S, w kategorii M1 (sport coupé) - oraz BMW AG - dotyczący funkcji automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym wyłącznie dla pojazdów BMW w kategorii M1 z konwencjonalnym układem napędowym i automatyczną skrzynią biegów. Funkcja automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym, która jest przedmiotem obecnego wniosku, przeznaczona jest do wszystkich kategorii pojazdów M1 z konwencjonalnym układem napędowym i automatyczną lub ręczną skrzynią biegów.
(5) Wnioskodawcy przedstawili metodę badania zmniejszenia emisji CO2 związanego ze stosowaniem funkcji automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym, uwzględniającą zmieniony cykl badawczy NEDC umożliwiający pojazdowi jazdę przy automatycznym odłączaniu silnika. Do określenia oszczędności CO2 w pojeździe wyposażonym w funkcję automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym, należy porównać go z pojazdem referencyjnym, w którym funkcja automatycznego odłączania silnika nie jest zainstalowana, nie jest dostępna w najczęściej używanym trybie jazdy lub została wyłączona do celów badania. Aby uzyskać wiarygodne porównanie, pojazd referencyjny należy poddać badaniu w oparciu o standardowy cykl badawczy NEDC w warunkach gorącego rozruchu, natomiast zmienione warunki stosowane w odniesieniu do pojazdu wyposażonego w ekoinnowację powinny być uwzględnione za pomocą współczynnika konwersji stosowanego na potrzeby obliczania oszczędności CO2. Uznaje się za właściwe utrzymanie wartości współczynnika konwersji na poziomie 0,960 zgodnie ze współczynnikiem konwersji określonym w decyzjach wykonawczych (UE) 2015/1132 i (UE) 2017/1402.
(6) Kluczowym elementem przy określaniu oszczędności CO2 jest odległość przebyta podczas jazdy przy zastosowaniu funkcji automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym, przy uwzględnieniu faktu, że funkcja automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym może zostać wyłączona w trybach jazdy innych niż najczęściej używany tryb jazdy. W celu uwzględnienia różnorodności pojazdów na rynku za właściwe uznaje się określenie współczynnika stosowania, który odpowiada wskaźnikowi aktywacji technologii dla szerokiego zakresu pojazdów w warunkach rzeczywistych. Z danych przedstawionych przez wnioskodawców wyraźnie wynika, że aktywacja technologii automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym zależy od pewnych limitów prędkości, które mogą się różnić w zależności od pojazdu. Na podstawie przedłożonych danych należy uznać, że funkcja automatycznego odłączania silnika aktywuje się przy prędkościach powyżej 15 km/h.
(7) Informacje podane we wniosku świadczą o tym, że kryteria, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, oraz warunki, o których mowa w art. 2 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011, zostały spełnione dla szeregu pojazdów kategorii M1 z konwencjonalnym układem napędowym i automatyczną lub ręczną skrzynią biegów. Ponadto wniosek jest poparty sprawozdaniami weryfikującymi przygotowanymi przez niezależne zatwierdzone organy zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
(8) W oparciu o informacje przedstawione wraz z przedmiotowym wnioskiem oraz uwzględniając doświadczenia zebrane w trakcie oceny wniosku Porsche AG dotyczącego zatwierdzenia funkcji automatycznego odłączania silnika w ramach decyzji wykonawczej (UE) 2015/1132, w trakcie oceny wniosku BMW AG dotyczącego zatwierdzenia funkcji automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym w ramach decyzji wykonawczej (UE) 2017/1402 oraz w trakcie badań wewnętrznych oceniających względną odległość przebytą podczas jazdy z automatycznie odłączanym silnikiem na biegu jałowym, współczynniki stosowania oraz oszczędności CO2 w technologii automatycznego odłączania silnika 5 , wykazano w zadowalający sposób, że funkcja automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym spełnia kryteria, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, i może zapewnić zmniejszenie emisji CO2 o co najmniej 1 g CO2/km zgodnie z art. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 dla pojazdów kategorii M1 z konwencjonalnym układem napędowym. Organ udzielający homologacji typu musi zatem zweryfikować, czy wartość progowa wynosząca 1 g CO2/km, o której mowa w art. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011, została osiągnięta, oraz poświadczyć faktyczne oszczędności CO2 dla wersji pojazdów kategorii M1 wyposażonych w funkcję automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym.
(9) W związku z powyższym Komisja uznaje, że nie ma podstaw do wnoszenia zastrzeżeń wobec zatwierdzenia przedmiotowej technologii innowacyjnej.
(10) W celu uzyskania poświadczenia oszczędności emisji CO2 z certyfikowanej funkcji automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym producenci powinni dostarczyć sprawozdanie weryfikujące sporządzone przez niezależny zatwierdzony organ, potwierdzające zgodność wyposażonego pojazdu z warunkami określonymi w niniejszej decyzji, wraz z wnioskiem o poświadczenie przedłożonym organowi udzielającemu homologacji typu.
(11) Jeżeli organ udzielający homologacji typu stwierdzi, że funkcja automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym nie spełnia warunków poświadczenia, wniosek o poświadczenie oszczędności powinien zostać odrzucony.
(12) Niniejszą decyzję należy stosować w odniesieniu do procedury badania, o której mowa w załączniku XII do rozporządzenia Komisji (WE) nr 692/2008 6 . Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2021 r. technologie innowacyjne mają być oceniane w odniesieniu do procedury badania określonej w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/1151 7 . Niniejsza decyzja ma zastosowanie do obliczania średnich indywidualnych poziomów emisji danego producenta do roku kalendarzowego 2020 włącznie.
(13) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 , należy określić kod indywidualny w odniesieniu do technologii innowacyjnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Sprawozdanie opiera się na badaniu w określonych warunkach rzeczywistego ruchu drogowego, przeprowadzonym dla pojazdów bez zamontowanej funkcji automatycznego odłączania silnika. Wyniki dla potencjału technologii automatycznego odłączania silnika są reprezentatywne tylko dla określonych warunków i mogą być uznane jedynie za dokument uzupełniający.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.331.225 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/2079 w sprawie zatwierdzenia funkcji automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 |
| Data aktu: | 19/12/2018 |
| Data ogłoszenia: | 28/12/2018 |
| Data wejścia w życie: | 17/01/2019 |