uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2014/415/UE z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie uzgodnień dotyczących zastosowania przez Unię klauzuli solidarności 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 3,
(1) Niniejsza decyzja dotyczy dostosowania zintegrowanych uzgodnień UE dotyczących reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych (zwanego dalej "IPCR"), zatwierdzonych przez Radę 25 czerwca 2013 r., o których mowa w art. 1 ust. 2 decyzji 2014/415/UE. IPCR powinno umożliwić terminową koordynację i reagowanie na szczeblu politycznym w Unii na sytuacje kryzysowe, które mają daleko idące skutki lub znaczenie polityczne, bez względu na to, czy te sytuacje kryzysowe powstały w Unii, czy poza nią.
(2) IPCR powinno wspierać uzgodnienia dotyczące stosowania klauzuli solidarności. Zgodnie z decyzją 2014/415/UE IPCR może być stosowane przed powołaniem się na klauzulę solidarności i po zakończeniu działań. W związku z tym IPCR powinno być przygotowane w taki sposób, aby było istotne zarówno w kontekście powołania się na klauzulę solidarności, jak i niezależnie od takiego powołania się.
(3) Uzgodnienia dotyczące reagowania na poziomie Unii powinny przyczynić się do zwiększenia skuteczności poprzez wzmocnienie koordynacji w oparciu o istniejące instrumenty i przy poszanowaniu kompetencji instytucji, a także kompetencji i zakresu odpowiedzialności państw członkowskich.
(4) Kwestia IPCR powinna zostać powierzona Radzie, która zgodnie z art. 16 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) jest instytucją pełniącą funkcje określania polityki i koordynacji, a IPCR dotyczy koordynacji i reagowania na szczeblu politycznym Unii. Zgodnie z art. 222 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Rada jest instytucją, która koordynuje zastosowanie klauzuli solidarności przez Unię i jej państwa członkowskie na podstawie art. 1 ust. 2 decyzji 2014/415/UE.
(5) Komitet Stałych Przedstawicieli rządów państw członkowskich (Coreper), ustanowiony art. 240 TFUE, jest odpowiedzialny na podstawie TUE i TFUE, a także regulaminu wewnętrznego Rady za przygotowywanie prac wszystkich posiedzeń Rady i za zapewnianie spójności polityk i działań Unii.
Zadania Coreperu we wszystkich obszarach polityki Unii oraz połączenie jego szybkości i wysokiego poziomu zaangażowania politycznego stawia Coreper w centrum działań w zakresie IPCR prowadzonych w Radzie. Mając na uwadze ogólną odpowiedzialność polityczną prezydencji podczas każdej kadencji, proces IPCR powinien być prowadzony przez prezydencję na szczeblu Coreperu.
(6) Stały Komitet Współpracy Operacyjnej w zakresie Bezpieczeństwa Wewnętrznego, ustanowiony na mocy art. 71 TFUE, zapewnia, by współpraca operacyjna w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego była w Unii wspierana i wzmacniana. Bez uszczerbku dla art. 240 Komitet ten ułatwia koordynację działań właściwych organów państw członkowskich.
(7) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB), ustanowiony na mocy art. 38 TUE, obserwuje sytuację międzynarodową w dziedzinach objętych wspólną polityką zagraniczną i bezpieczeństwa (WPZiB) oraz przyczynia się do określania polityk, wydając opinie dla Rady, bez uszczerbku dla roli Coreperu. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej w dziedzinach objętych WPZiB konieczna jest ścisła koordynacja między przewodniczącymi Coreperu i KPiB.
(8) Kluczową rolę w zakresie IPCR odgrywa Komisja, jako instytucja wspierająca ogólny interes Unii i podejmująca w tym celu właściwe inicjatywy, a także zapewniająca stosowanie traktatów i środków przyjmowanych przez instytucje na mocy art. 17 TUE.
(9) Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP) i Europejska Służba Działań Zewnętrznych (ESDZ) dysponują strukturami w zakresie danych wywiadowczych lub spraw wojskowych, jak również siecią delegatur, które mogą ułatwić reagowanie na sytuacje kryzysowe o wymiarze zewnętrznym. W zależności od sytuacji kryzysowej inne struktury i agencje unijne w dziedzinie WPZiB lub wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony powinny, w stosownych przypadkach, wnieść swój wkład zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa Unii.
(10) Każdy kryzys może mieć różne cechy wymagające odpowiedniego postępowania w ramach Rady. IPCR ma być elastyczne i skalowalne: powinno umożliwiać dopasowanie zaangażowania na szczeblu politycznym i wymaganego wsparcia do potrzeb w danej sytuacji kryzysowej. Elastyczność osiąga się poprzez dwa tryby aktywacji, a mianowicie wymianę informacji lub pełną aktywację, oraz dzięki możliwości zaangażowania właściwych podmiotów. Skalowalność odnosi się do szczebla decyzji politycznych.
(11) W 2013 r. Komisja i WP aktywnie przyczynili się do stworzenia i ukształtowania IPCR. Od momentu ustanowienia IPCR Komisja i WP konsekwentnie wspierali IPCR i pozostawali zaangażowani w przyczynianie się do jego wdrażania. Wkład Komisji i WP w IPCR powinien również być uwzględniony w niniejszej decyzji, przy pełnym poszanowaniu kompetencji Komisji i WP.
(12) IPCR jest powszechnie stosowane w celu wspierania wymiany informacji na temat złożonych sytuacji kryzysowych (strony służące monitorowaniu rozwoju sytuacji dotyczące Syrii/Iraku, Jemenu, wirusa Ebola, Ukrainy, Nepalu itp.), komunikacji kryzysowej (najlepsze praktyki i strategie komunikacyjne), pomocy humanitarnej oraz zwalczania terroryzmu. IPCR zostało po raz pierwszy uruchomione w październiku 2015 r. w związku z kryzysem uchodźczym i migracyjnym. Od czasu jego uruchomienia IPCR odgrywa zasadniczą rolę w monitorowaniu i wspieraniu działań podejmowanych w ramach reagowania na sytuacje kryzysowe oraz w składaniu sprawozdań Coreperowi, Radzie i Radzie Europejskiej. IPCR jest również stosowane przy podejmowaniu unijnych działań w ramach reagowania na poważne sytuacje kryzysowe spowodowane cyberatakami, klęskami żywiołowymi lub zagrożeniami hybrydowymi.
(13) Standardowe procedury operacyjne IPCR, już istniejące w ramach obecnych uzgodnień IPCR i wyszczególnione w oddzielnym dokumencie, powinny być dalej rozwijane i w razie potrzeby aktualizowane, aby jasno określić procedury i działania, które mają realizować poszczególne podmioty w ramach procesu IPCR.
(14) Standardowe procedury operacyjne zintegrowanej orientacji i analizy sytuacyjnej (zwanej dalej "ISAA") przygotowane, zgodnie ze standardowymi procedurami operacyjnymi IPCR, przez Komisję i ESDZ w ramach ich zadań i obowiązków powinny przede wszystkim szczegółowo opisywać działania dotyczące przygotowywania ISAA i warunki uwzględniania informacji przekazywanych przez państwa członkowskie. Niezwykle ważne podczas przygotowywania ISAA będzie pełne wykorzystanie potencjalnych synergii działających między zainteresowanymi stronami a istniejącymi dotychczas na poziomie Unii środkami, strukturami i zdolnościami, jednocześnie nie należy dopuszczać do powielania istniejących struktur i tworzenia nowych, stałych struktur.
(15) Ustanowiona została nieformalna sieć ds. komunikacji kryzysowej IPCR składająca się z ekspertów ds. komunikacji z państw członkowskich oraz właściwych organów Unii, by przyczynić się do osiągnięcia gotowości, w szczególności poprzez wymianę najlepszych praktyk i doświadczeń.
(16) Zgodnie z art. 346 ust. 1 lit. a) TFUE żadne państwo członkowskie nie ma obowiązku udzielania informacji, których ujawnienie uznaje za sprzeczne z podstawowymi interesami jego bezpieczeństwa. Wszelkie informacje niejawne są przetwarzane zgodnie z decyzją Rady 2013/488/UE 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| G. BLÜMEL | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.320.28 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/1993 w sprawie zintegrowanych uzgodnień UE dotyczących reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych |
| Data aktu: | 11/12/2018 |
| Data ogłoszenia: | 17/12/2018 |
| Data wejścia w życie: | 18/12/2018 |