Decyzja wykonawcza 2018/1696 w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2018/1696
z dnia 13 lipca 2018 r.
w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2017/1939 stanowi, że Parlament Europejski i Rada mają, za obopólną zgodą, powołać Europejskiego Prokuratora Generalnego na podstawie listy zakwalifikowanych kandydatów sporządzonej przez komisję selekcyjną. Komisja selekcyjna ma być złożona z 12 osób, wybieranych spośród byłych członków Trybunału Sprawiedliwości i Trybunału Obrachunkowego, byłych przedstawicieli krajowych Eurojustu, członków krajowych sądów najwyższych, osób sprawujących wysokie stanowiska prokuratorskie i prawników o uznanych kompetencjach. Jedną z wybieranych osób a zaproponować Parlament Europejski. Rada ma ustanowić zasady działalności komisji selekcyjnej.

(2) Rozporządzenie (UE) 2017/1939 stanowi również, że Rada ma powołać po jednym prokuratorze europejskim z każdego państwa członkowskiego spośród trzech kandydatów wskazanych przez każde z nich, po otrzymaniu od komisji selekcyjnej opinii z uzasadnieniem.

(3) Procedura wyboru Europejskiego Prokuratora Generalnego i prokuratorów europejskich powinna być jednym z kluczowych elementów mających zapewnić ich niezależność.

(4) Zasady działalności komisji selekcyjnej powinny zapewniać komisji selekcyjnej niezbędną niezależność i bezstronność w wykonywaniu zadań.

(5) Należy zatem ustanowić zasady działalności komisji selekcyjnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zasady działalności komisji selekcyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939, określone są w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2018 r.
W imieniu Rady
H. LÖGER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 2  

ZASADY DZIAŁALNOŚCI KOMISJI SELEKCYJNEJ

I.
Zadania

Komisja selekcyjna sporządza listę zakwalifikowanych kandydatów na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 3 , przed powołaniem Europejskiego Prokuratora Generalnego przez Parlament Europejski i Radę. Komisja selekcyjna przedstawia również opinię wraz z uzasadnieniem na temat kwalifikacji kandydatów wskazanych na stanowisko prokuratora europejskiego zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Rada powołuje prokuratorów europejskich po otrzymaniu opinii wraz z uzasadnieniem.

II.
Skład oraz kadencja

Komisja selekcyjna składa się z 12 osób będących w chwili powołania byłymi członkami Trybunału Sprawiedliwości i Trybunału Obrachunkowego, byłymi przedstawicielami krajowymi Eurojustu, członkami krajowych sądów najwyższych, osobami sprawującymi wysokie stanowiska prokuratorskie lub prawnikami o uznanych kompetencjach. Wszyscy członkowie w chwili powołania spełniają co najmniej jedno z powyższych kryteriów.

Członkowie komisji selekcyjnej powoływani są przez Radę, na wniosek Komisji, na czteroletnią kadencję. Jedną z wybieranych osób proponuje Parlament Europejski. Osobę, która ma zastąpić członka komisji przed upływem kadencji, powołuje się na okres pozostający do zakończenia kadencji jej poprzednika według tej samej procedury, jak najszybciej po wygaśnięciu członkostwa jej poprzednika. Mandat członków komisji selekcyjnej może zostać jednokrotnie odnowiony.

III.
Przewodnictwo w komisji selekcyjnej oraz jej sekretariat

Komisji selekcyjnej przewodniczy jeden z jej członków wybrany w tym celu przez członków komisji selekcyjnej większością głosów. Komisja zapewnia prowadzenie sekretariatu komisji selekcyjnej. Sekretariat udziela wsparcia administracyjnego niezbędnego do prowadzenia prac przez komisję selekcyjną, w tym również w zakresie tłumaczenia dokumentów. Przekazuje on również listę zakwalifikowanych kandydatów na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego Parlamentowi Europejskiemu i Radzie oraz, odpowiednio, opinie z uzasadnieniem dotyczące kwalifikacji kandydatów do sprawowania funkcji prokuratorów europejskich - Radzie.

IV.
Obrady oraz kworum

Obrady komisji selekcyjnej są poufne i odbywają się przy drzwiach zamkniętych. Jeżeli wysłuchanie kandydatów przeprowadza się za pośrednictwem wideokonferencji, komisja selekcyjna może odbyć obrady z wykorzystaniem takich samych środków komunikacji. Komisja selekcyjna zapewnia równe traktowanie kandydatów. Posiedzenie komisji selekcyjnej jest ważne jedynie, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej dziewięciu członków.

Decyzje komisji selekcyjnej są podejmowane w drodze konsensu. Jeżeli jednak jeden z członków wystąpi z wnioskiem o przeprowadzenie głosowania, decyzja podejmowana jest zwykłą większością głosów obecnych członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. Te same zasady mają zastosowanie także do określenia systemu językowego, jak przewidziano w punkcie X.

V.
Przekazanie do komisji selekcyjnej oraz wnioski o udzielenie dodatkowych informacji

Niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszeń kandydatów na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego sekretariat przesyła je wszystkim członkom komisji selekcyjnej. To samo dotyczy wskazanych kandydatur na stanowisko prokuratora europejskiego, w tym dokumentów towarzyszących przedłożonych przez państwa członkowskie.

Komisja selekcyjna może zwracać się do kandydatów o przekazanie komisji selekcyjnej dodatkowych informacji lub innych materiałów, jakie uzna ona za niezbędne do celów obrad oraz w przypadku nominacji na stanowisko prokuratora europejskiego - komisja selekcyjna może zwracać się o takie informacje lub materiały do rządów państw członkowskich, przez które zostali wskazani kandydaci.

VI.
Przegląd kandydatur oraz wysłuchanie
1.
Procedura powoływania Europejskiego Prokuratora Generalnego

Komisja jest odpowiedzialna za sporządzenie, przyjęcie i opublikowanie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Komisja konsultuje się w sprawie projektu otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur przed jego przyjęciem z Parlamentem Europejskim i Radą, na odpowiednim szczeblu. Po otrzymaniu zgłoszeń kandydatów komisja selekcyjna dokonuje ich przeglądu pod kątem spełnienia wymogów, o których mowa w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939, szczegółowo określonych przez Komisję w otwartym zaproszeniu do zgłaszania kandydatur. Kandydatów, którzy nie spełniają wymogów kwalifikowalności, wyklucza się z kolejnych etapów procedury. Komisja selekcyjna sporządza ranking kandydatów spełniających wymogi, na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia, opierając się na dokumentacji i informacjach zawartych w zgłoszeniu lub dostarczonych na wniosek zgodnie z punktem V. Komisja selekcyjna przeprowadza wysłuchanie wystarczającej liczby kandydatów, którzy zajmują najwyższe miejsca w rankingu, w celu sporządzenia listy kandydatów, o której mowa w punkcie VII.1. Wysłuchanie przeprowadza się przy osobistym stawiennictwie kandydata lub, na podstawie uzasadnionej decyzji komisji selekcyjnej podjętej z jej inicjatywy lub na wniosek kandydata, za pośrednictwem wideokonferencji. Przed podjęciem z własnej inicjatywy decyzji o przeprowadzeniu wysłuchania za pośrednictwem wideokonferencji, komisja selekcyjna umożliwia kandydatowi przedstawienie jego stanowiska.

Kandydaci, którzy nie spełniają wymogów kwalifikowalności lub nie zostali zaproszeni przez komisję selekcyjną na wysłuchanie, są informowani o powodach takiej decyzji. Kandydat może ustosunkować się do tej decyzji, uzasadniając, dlaczego nie zgadza się z oceną komisji selekcyjnej. Następnie komisja selekcyjna przeprowadza ponowną ocenę kandydatury i informuje kandydata o jej wynikach na piśmie. Kandydaci, którzy zostali wykluczeni z procedury wyboru, mogą złożyć do Rady skargę w rozumieniu art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego ustanowionego rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 4  (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym").

2.
Procedura powoływania prokuratorów europejskich

Po otrzymaniu wskazanych kandydatur komisja selekcyjna dokonuje ich przeglądu pod kątem spełnienia wymogów określonych w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Komisja selekcyjna przeprowadza wysłuchania wskazanych kandydatów. Wysłuchanie przeprowadza się przy osobistym stawiennictwie kandydata lub, na podstawie uzasadnionej decyzji komisji selekcyjnej, podjętej z jej inicjatywy lub na wniosek kandydata, za pośrednictwem wideokonferencji. Przed podjęciem z własnej inicjatywy decyzji o przeprowadzeniu wysłuchania za pośrednictwem wideokonferencji, komisja selekcyjna umożliwia kandydatowi przedstawienie jego stanowiska.

W przypadku gdy kandydat wskazany przez państwo członkowskie wycofuje kandydaturę zanim przeprowadzone zostanie wysłuchanie, komisja selekcyjna, za pośrednictwem swojego sekretariatu, zwraca się do tego państwa członkowskiego o wskazanie nowej kandydatury.

VII.
Wyniki oraz uzasadnienie
1.
Europejski Prokurator Generalny

Na podstawie wyników przeglądu kandydatur i wysłuchania komisja selekcyjna sporządza listę zawierającą nazwiska od trzech do pięciu kandydatów, która ma zostać przedstawiona Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Komisja selekcyjna uzasadnia wybór kandydatów umieszczonych na liście. Osoby, które nie znalazły się na liście, są informowane o powodach takiej decyzji.

Komisja selekcyjna sporządza ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja selekcyjna wskazuje preferowaną kolejność kandydatur, jednak ranking ten nie jest wiążący dla Parlamentu Europejskiego i Rady. Osoby, które nie znalazły się na liście kandydatów sporządzonej przez komisję selekcyjną, mogą złożyć do Rady skargę zgodnie z art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego.

2.
Prokuratorzy europejscy

Na podstawie wyników przeglądu kandydatur i wysłuchania komisja selekcyjna formułuje opinię na temat kwalifikacji kandydatów do sprawowania funkcji prokuratorów europejskich oraz stwierdza w sposób wyraźny, czy dany kandydat spełnia warunki określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Komisja selekcyjna uzasadnia swoją opinię.

W przypadku gdy kandydaci wskazani przez państwa członkowskie nie spełniają warunków określonych w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, komisja selekcyjna, za pośrednictwem swojego sekretariatu, zwraca się do odnośnych państw członkowskich o wskazanie odpowiedniej liczby nowych kandydatur.

Komisja selekcyjna sporządza ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja selekcyjna wskazuje preferowaną kolejność kandydatur, jednak ranking ten nie jest wiążący dla Rady.

W drodze wyjątku od akapitu drugiego niniejszego punktu oraz od pkt VI.2 akapit drugi, gdy w sposób wystarczający wykazano, iż obiektywnie rzecz biorąc, państwo członkowskie nie ma możliwości, przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkały to państwo członkowskie, znalezienia trzeciego kwalifikującego się kandydata w rozsądnym terminie mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku, komisja selekcyjna może, po zasięgnięciu opinii odnośnego państwa członkowskiego oraz podając dostateczne powody, przedstawić Radzie swoją opinię wraz z uzasadnieniem w odniesieniu do jedynie dwóch kwalifikujących się kandydatów.

VIII.
Przepisy finansowe

Członkowie komisji selekcyjnej, którzy w celu wykonywania swoich obowiązków muszą udać się poza miejsce zamieszkania, uprawnieni są do zwrotu poniesionych kosztów oraz diety służbowej zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (UE) 2016/300 5 .

Wynikłe z powyższego wydatki pokrywa Rada.

IX.
Dane osobowe

Przetwarzanie danych osobowych w kontekście prac komisji selekcyjnej odbywa się na odpowiedzialność Komisji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 . Przepisy mające zastosowanie do bezpieczeństwa informacji i dostępu do informacji przetwarzanych w ramach prac komisji selekcyjnej są przepisami, które mają zastosowanie do Komisji.

X.
System językowy

Na wniosek swojego przewodniczącego Komisja selekcyjna określa język(-i) roboczy(-e), w którym(-ch) prowadzone są obrady komisji selekcyjnej, uwzględniając wspólne języki, którymi posługują się jej członkowie.

1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1008/2020 z dnia 9 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.221I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 lipca 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/134 z dnia 17 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.17.92) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 stycznia 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2025/653 z dnia 27 marca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.653) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2025 r.

3 Rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1).
4 Regulation (EEC, Euratom, ECSC) No 259/68 of the Council of 29 February 1968 laying down the Staff Regulations of Officials and the Conditions of Employment of Other Servants of the European Communities and instituting special measures temporarily applicable to officials of the Commission (Staff Regulations of Officials) (Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1).
5 Rozporządzenie Rady (UE) 2016/300 z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie ustalenia uposażenia osób zajmujących wysokie stanowiska publiczne w UE (Dz.U. L 58 z 4.3.2016, s. 1).
6 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.282.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/1696 w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej
Data aktu: 13/07/2018
Data ogłoszenia: 12/11/2018
Data wejścia w życie: 02/12/2018