KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 5 akapit czwarty,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 16 rozporządzenia (UE) 2016/1011 nakłada na podmioty nadzorowane przekazujące dane pewne wymogi dotyczące zarządzania i kontroli, w tym wymóg posiadania ram w zakresie kontroli zapewniających rzetelność, dokładność i wiarygodność danych wejściowych oraz wymóg posiadania skutecznych systemów i środków kontroli zapewniających rzetelność i wiarygodność całego procesu przekazywania danych wejściowych administratorowi. Niektóre z tych wymogów są już określone w art. 11 i 15 rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz w odpowiednich rozporządzeniach delegowanych. Pod pewnymi względami przepisy niniejszego rozporządzenia delegowanego Komisji wykraczają jednak poza treść przepisów art. 11 i 15 rozporządzenia (UE) 2016/1011 i niektóre podmioty nadzorowane przekazujące dane mogą nie podlegać przepisom art. 11 i 15, gdyż przekazują one dane na potrzeby wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratorów, którzy nie są objęci zakresem rozporządzenia (UE) 2016/1011. Aby uniknąć niepewności prawa wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu delegowanym Komisji nie naruszają przepisów art. 11 i 15 rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz odpowiednich rozporządzeń delegowanych i w związku z tym mają zastosowanie wyłącznie w zakresie, w jakim uzupełniają one te przepisy.
(2) Ramy w zakresie kontroli ustanowione przez podmiot nadzorowany przekazujący dane powinny obejmować procedurę wykrywania naruszeń rozporządzenia (UE) 2016/1011 i mającego zastosowanie kodeksu postępowania oraz zarządzania tymi naruszeniami, jak również zasady dotyczące informowania o nieprawidłowościach, nadzoru i okresowego przeglądu procesu przekazywania danych wejściowych. W ten sposób podmioty nadzorowane przekazujące dane mogą zagwarantować, że działają zgodnie z prawem i przekazują dane wejściowe, które są dokładne i wiarygodne.
(3) Szkolenia, które zgodnie z art. 16 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/1011 muszą przejść dostawcy danych zatrudnieni przez podmiot nadzorowany przekazujący dane, powinny również obejmować szkolenie w zakresie tego, w jaki sposób wskaźnik referencyjny ma stanowić pomiar danego rynku lub danych realiów gospodarczych, oraz szkolenie dotyczące wszystkich elementów kodeksu postępowania mającego zastosowanie do przekazywania danych wejściowych. Jest to podstawowe narzędzie służące zapewnieniu, by dostawcy danych działali właściwie i zgodnie z metodą dotyczącą wskaźnika referencyjnego.
(4) Środki zarządzania konfliktami interesów, które zgodnie z art. 16 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/1011 musi posiadać podmiot nadzorowany przekazujący dane, powinny obejmować środki rozdzielenia dostawców danych od innych pracowników podmiotu przekazującego dane oraz środki dotyczące polityki wynagrodzeń podmiotu przekazującego dane w odniesieniu do dostawców danych, tak aby zminimalizować zachęty skłaniające dostawców danych do manipulowania przekazywanymi danymi wejściowymi.
(5) Systemy prowadzenia rejestrów, które zgodnie z art. 16 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2016/1011 musi posiadać podmiot nadzorowany przekazujący dane, powinny obejmować wymóg prowadzenia rejestrów dotyczących komunikowania się w odniesieniu do przekazywania danych wejściowych, w tym imion i nazwisk dostawców danych. Ma to na celu zapewnienie odpowiedniego poziomu przejrzystości.
(6) Dopuszczenie korzystania ze swobody uznania przez podmioty przekazujące dane stwarza ryzyko korzystania z niej w różny sposób przez różnych ekspertów lub nawet korzystania z niej w różny sposób na przestrzeni czasu przez tego samego eksperta. Swoboda uznania zwiększa również podatność odpowiedniego wskaźnika referencyjnego na manipulację. W związku z tym konieczne jest, by zasady ustanowione na podstawie art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1011 obejmowały ramy zapewniające spójność dokonywania oceny lub korzystania ze swobody uznania oraz ograniczające ryzyko manipulacji. Takie ramy powinny nakładać obowiązek dokonywania okresowych wewnętrznych przeglądów stosowania oceny eksperckiej. Powinny one również wskazywać rodzaje informacji, które należy uwzględniać lub których nie należy uwzględniać w celu odpowiedniego ograniczenia zakresu swobody uznania.
(7) Administratorzy powinni mieć wystarczająco dużo czasu na zapewnienie zgodności z wymogami zawartymi w niniejszym rozporządzeniu. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem zacząć obowiązywać po upływie dwóch miesięcy od dnia jego wejścia w życie.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(9) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: