(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 26 października 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 47 ust. 2 i 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu zapewnienia możliwości identyfikacji pojazdów i ich historii, pojazdy kolejowe powinny być zarejestrowane pod europejskim numerem pojazdu w rejestrze pojazdów. Należy zharmonizować zasady nadawania europejskiego numeru pojazdu, aby zapewnić jednolitą rejestrację pojazdów w całej Unii.
(2) Pojazdy są obecnie rejestrowane w krajowych rejestrach pojazdów kolejowych, a każde państwo członkowskie prowadzi swój krajowy rejestr pojazdów kolejowych. Konieczna jest poprawa użyteczności krajowych rejestrów pojazdów kolejowych i niezbędne jest unikanie powielania rejestracji pojazdu w kilku rejestrach pojazdów, w tym w rejestrach pojazdów kolejowych państw trzecich połączonych z wirtualnym rejestrem pojazdów kolejowych. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję Komisji 2007/756/WE 2 .
(3) W analizie kosztów i korzyści przeprowadzonej przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej ("Agencja") podkreślono znaczne korzyści dla systemu kolei Unii wynikające z ustanowienia europejskiego rejestru pojazdów zastępującego krajowe rejestry pojazdów kolejowych.
(4) Aby ograniczyć obciążenia administracyjne i koszty dla państw członkowskich i zainteresowanych stron, Komisja powinna przyjąć specyfikacje techniczne i funkcjonalne dla europejskiego rejestru pojazdów, który obejmowałby krajowe rejestry pojazdów kolejowych.
(5) Agencja powinna utworzyć i prowadzić, w odpowiednich przypadkach, we współpracy z krajowymi jednostkami rejestrującymi, europejski rejestr pojazdów. Dostęp do europejskiego rejestru pojazdów powinny mieć: krajowe organy ds. bezpieczeństwa, organy dochodzeniowe, a w odpowiedzi na uzasadniony wniosek, organy regulacyjne, oraz Agencja, przedsiębiorstwa kolejowe i zarządcy infrastruktury, a także osoby lub organizacje zajmujące się rejestracją pojazdów lub zidentyfikowane w rejestrze.
(6) Państwa członkowskie powinny wyznaczyć jednostkę rejestrującą odpowiedzialną za rejestrację pojazdów i przetwarzanie oraz aktualizowanie informacji w odniesieniu do pojazdów, które zarejestrowała w europejskim rejestrze pojazdów.
(7) Dysponenci powinni wypełnić wniosek o rejestrację wymaganymi informacjami i być w stanie złożyć swój wniosek przy użyciu narzędzia internetowego z wykorzystaniem zharmonizowanego formularza elektronicznego. Dysponenci powinni zapewnić, aby dane dotyczące pojazdów przekazywane jednostkom rejestrującym były aktualne i precyzyjne.
(8) Państwa członkowskie powinny być odpowiedzialne za zapewnienie jakości i integralności danych dotyczących pojazdów zarejestrowanych przez wyznaczoną jednostkę rejestrującą w europejskim rejestrze pojazdów zgodnie z art. 22 dyrektywy (UE) 2016/797, natomiast Agencja powinna być odpowiedzialna za opracowanie i utrzymanie systemu informatycznego europejskiego rejestru pojazdów zgodnie z niniejszą decyzją.
(9) Europejski rejestr pojazdów powinien być rejestrem scentralizowanym, który zapewnia wszystkim użytkownikom zharmonizowany interfejs do celów wglądu, rejestracji pojazdów oraz zarządzania danymi.
(10) Rozwój techniczny i badania funkcji europejskiego rejestru pojazdów są konieczne. Działanie europejskiego rejestru pojazdów powinno się jednak rozpocząć w dniu 16 czerwca 2021 r. zgodnie z art. 47 ust. 5 dyrektywy (UE) 2016/797.
(11) W celu uwzględnienia szczególnych potrzeb państw członkowskich, niektóre krajowe rejestry pojazdów kolejowych są wykorzystywane do celów innych niż zapewnienie możliwości identyfikacji pojazdów i ich historii. W celu umożliwienia dostosowania rejestrów krajowych, które nie są specjalnie wykorzystywane do celów rejestracji pojazdów, aby się łączyć z europejskim rejestrem pojazdów, przejście do scentralizowanej rejestracji pojazdów powinno się odbywać stopniowo. Po wprowadzeniu europejskiego rejestru pojazdów, państwa członkowskie powinny mieć zatem możliwość korzystania ze "zdecentralizowanej funkcji rejestracji" do dnia 16 czerwca 2024 r., natomiast inne funkcje powinny zostać scentralizowane, począwszy od dnia 16 czerwca 2021 r. Po dniu 16 czerwca 2024 r. wszystkie państwa członkowskie powinny stosować tylko scentralizowaną funkcję rejestracji.
(12) Europejski rejestr pojazdów powinien umożliwiać rejestrację specjalnych dodatkowych informacji wymaganych przez państwa członkowskie. Dysponenci powinni podać dodatkowe informacje wymagane przez państwo członkowskie przy składaniu wniosku o rejestrację do tego państwa członkowskiego.
(13) Aby ułatwić korzystanie z pojazdów zarejestrowanych w europejskim rejestrze pojazdów w państwach trzecich, w szczególności tych, które stosują postanowienia Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami, której stroną jest Unia Europejska, odpowiednie dane europejskiego rejestru pojazdów powinny być dostępne dla właściwych organów w tych państwach trzecich. W tym celu Agencja powinna ułatwiać wykonywanie decyzji przyjętych zgodnie z Konwencją o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienioną Protokołem Wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r.
(14) W dniu 21 grudnia 2016 r. Agencja wydała zalecenie odnoszące się do specyfikacji dotyczących krajowego rejestru pojazdów kolejowych, wskazujące możliwości poprawy użyteczności krajowych rejestrów pojazdów kolejowych. W dniu 14 grudnia 2017 r. Agencja wydała zalecenie dotyczące specyfikacji europejskiego rejestru pojazdów.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.268.53 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/1614 ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE |
| Data aktu: | 25/10/2018 |
| Data ogłoszenia: | 26/10/2018 |
| Data wejścia w życie: | 15/11/2018, 16/06/2021 |